Urwaldjäger Posted January 17, 2012 Report Share Posted January 17, 2012 (edited) Tittar på olika stora ryggsäckar och turen har nu kommit till Karrimor Sabre 60/100 efter att jag börjat förstå att TT Pathfinder (se min tidigare tråd här på Materielplatsen) inte riktigt är min grej då jag inte vill ha det uppdelade huvudfacket samt är svag för möjlighet att komprimera säcken vid kortare turer. Sabre 60/100 verkar bra på många sätt. Skulle vara intressant att se lite synpunkter från svenska användare. Ser inte ut som om det finns någon svensk återförsäljare för Karrimor SF (?) Edited January 17, 2012 by Urwaldjäger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted January 18, 2012 Report Share Posted January 18, 2012 Tycker absolut du skall köpa Karrimorerna från England istället. Då det inte tullas därifrån samt är billigare, frakten kostar nästan lika mycket/lite och går fort. Har själv handlat ifrån RVops som har bra Karrimorutbud, men jag kan tyvärr inte uttala mig om 60-100. http://www.rvops.co.uk/karrimor-sf-sabre-60-100-og-1859.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urwaldjäger Posted January 24, 2012 Author Report Share Posted January 24, 2012 Ja, det lutar verkligen åt denna ryggsäck nu. Tittar även på en Predator 45 Patrol från Karrimor SF och det verkar vara en mycket fin säck. Funderar bara på rygglängdsmåttet då det är svårt att hitta måtten på denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gulo-Gulo Posted February 8, 2012 Report Share Posted February 8, 2012 Lite sent kanske men ändå, Köpte själv en Karrimor SF Sabre 60-100 l där jag även har sidofickor från Arktis typ PLCE på ca 20-30 l. Har dock inte hunnit använda den ordentligt annat än på en kurs, men den funkade helt okej och sitter riktigt skönt på ryggen... Men som sagt inte hunnit bära långt med den ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urwaldjäger Posted February 28, 2012 Author Report Share Posted February 28, 2012 Har nu fått hem både KarrimorSF Sabre 60-100 L och Predator Patrol 45 L från samma tillverkare. Allt jag hört, läst och tittat på i förväg har besannats och ryggsäckarna är verkligen rejäla. Materialet är närmast skottsäkert och alla sömmar och fästen mycket välgjorda. Köpte även PLCE-sidofickor med en bärsele (yoke). Leveransen dröjde lite och som uppmuntran skickade John Bull,s Military Clothing med en Predator Side Pocket helt gratis (värde 34 pund)! Mycket snö i södra Lappland för tillfället och dagssäcken har fått åka med på några skidturer. Planerar skriva lite mera om båda säckarna då jag använt dem mera. Återkommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urwaldjäger Posted February 13, 2013 Author Report Share Posted February 13, 2013 Ibland dröjer det lite för lång tid innan gör saker man tänkt, men nu kommer här några rader från mina första användningar av KarrimorSF Sabre 60-100 l under två fjällvandringar sommaren 2012. Det man funderar på innan man använder denna ryggsäck är om den inte kommer att kännas alldeles för tung då den tom väger 3,96 kg. Utan PLCE-sidofickorna som båda två väger 1,1 kg tillsammans. Med dessa alltså en tom säck på 5 kg. Jag valde att gå med sidofickorna dessa turer då de tillsammans med KarrimorSF,s lilla bärsele (Yoke) blir en smart dagsryggsäck för turer från baslägret. En separat liten packpåse med bärremmar skulle väga närmare ett kilo, så dessa fickor är ändå ett bra val tycker jag. De innebär att man har hela matlagningsutrustningen lätt åtkomligt utan att behöva lossa på lock och de grejer man troligen bär under detta. Fickorna rymmer var och en 13 l. Även perfekt plats för regnkläderna. Att bära ca 25 kg i säcken funkar underbart bra med det supersköna bärsystemet och det är först när man bär denna vikt och mer som design och funktion kommer till sin rätt. Jag har rätt lång rygg och Karrimors reglerbara bärsele passar mig just precis. Min totallängd är 187 cm och hade jag varit längre så vete sjutton om avstånd mellan bärremmarna och bältet hade blvit för kort. Men nu passar det som sagt perfekt. Det som verkligen märks med detta bärsystem är den generösa stoppningen i bärremmar och bälte. Helt suveränt skönt då det blir lite tungt. Ventilationen funkar även den bra och jag upplevde inte onormalt mycket svettning på ryggen. Justerbarheten i det stora huvudpackutrymmet är mycket praktisk. Med ett par kraftiga YKK,s ökar man lätt från 60 l till 100 l och säcken kan lätt komprimeras till minimal packvolym genom att koppla ihop fästkedjorna till sidfickorna när man t ex går kortare turer utan övernattningsutrustning. Säcken har även ett grymt bra komprimeringssystem via packremmar både i höjdled och på sidorna. Ett generöst tilltaget nedre packutrymme som rymmer t ex en stor sovsäck i vattentät kompressionspåse. Med ryggsäcken följer ett regnskydd som jag inte använder då jag har vattentäta påsar i både huvudförvaringsutrymme och sidfickor. Många stora militärsäckar av denna typ brukar ha losstagbara lock, speciellt de amerikanska, men Sabre 60-100 säcken har inte detta. Mig spelar det egentligen ingen roll, men en konstig konstruktion är, att den övre packremen som stänger till ryggsäckens öppning innan man stänger locket har sin bakre fästpunkt i själva locket och inte i ryggsäckens bakre vägg. Om man som jag fäster ett tält under locket med denna packrem blir det en dragning i locket då jag drar åt remmen. Remmen är fastsydd i locket och jag är rädd att detta blir en "öm" punkt efter några års användning. Förmodligen har Karrimor gjort detta pgr av att locket inte är losstagbart, och detta tycker jag kan tala för att det borde ha varit det. Min KarrimorSF Predator Patrol 45 l säck har ett avtagbart lock och där är den övre packremmen fästad fram och bak på själva packsäcken, precis som man vill ha det. Detta är nog det enda negativa jag kan komma på så här långt med Sabre 60-100 l förutom den höga vikten. Men materialet är som tidigare sagt otroligt kraftigt, 1000 D Cordura i hela säcken + största tänkbara YKK dragkedjor och supergrovt snölås i stora packrummet. Förmodligen är detta en mycket bra vintersäck med dessa funktioner. Dock blir den tjocka väven styv som plåt i minusgrader vilket gör säcken lite otymplig. Men i stort sett en stor och bra militärsäck som jag vill rekommendera till er som gillar rejäla grejer och skiter i de extra kilona på ryggen. Nedan en länk till en bild på min fulltankade ryggsäck http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151130779131192&set=pb.749356191.-2207520000.1360771655&type=3&theater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urwaldjäger Posted February 14, 2013 Author Report Share Posted February 14, 2013 Ett tillägg om priset på KarrimorSF 60-100 l. Dryga 2000 kr + frakt från England är i mitt tycke ett mycket bra pris och lågt i förhållande till material, kvalitet och pålitlighet. http://www.rvops.co.uk/karrimor-sf-sabre-60-100-olive-green-1859.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts