The Swede Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 En brittisk major ska ha lurat till sig ett tjugotal pansarfordon till ett påhittat pansarmuseum, däribland två svenska fordon: https://web.archive.org/web/20120118034002/www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/9016921/Major-investigated-over-fake-tank-museum-fraud.html The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 (edited) Man undrar hur lätt det är att få tag på liknande pjäser när man läser det här. Vi kanske ska försöka fixa fram en SoldF-flotta med ett par käcka "Can I haz panzer plz?" till Dieter? /Lew, som alltid velat ha en Weisel Edited January 16, 2012 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Är man i den positionen han är, att han jobbar/jobbat i en verksamhet och är känd där, och sen kan nyttja deras redan existerande museum som "alibi" så är det inte helt otroligt att man lyckas med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted January 20, 2012 Report Share Posted January 20, 2012 Ett brittiskt 9'e kompani? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 21, 2012 Report Share Posted January 21, 2012 Vad är det för en "Swedish light tank" man referar till i artikeln? IKV 91 eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2012 Author Report Share Posted January 22, 2012 De svenska vagnar det rör sig om är en ikv 91 och en pbv 302. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 28, 2012 Report Share Posted January 28, 2012 Han sålde dom åtminstånde inte till Skrot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats B Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 Svenska museeum får oftast nej om man vill ha en vagn att ställa ut. Det har tydligen högre PR-värde att skicka dom utomlands. Enligt samtal med beslutsfattare på FMV ,så skulle endast 5 st PBV 302 gå till museeum.Detta av de ca 180 vagnar som skrotades förra året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vojensky Posted February 1, 2012 Report Share Posted February 1, 2012 Svenska museeum får oftast nej om man vill ha en vagn att ställa ut. Det har tydligen högre PR-värde att skicka dom utomlands. Enligt samtal med beslutsfattare på FMV ,så skulle endast 5 st PBV 302 gå till museeum.Detta av de ca 180 vagnar som skrotades förra året. Anledningen till att man är restriktiv till att spara är att staten även fortsatt är ägare och ansvarig för fordonen. Jag kan hålla med om att man borde spara fler, men den som fattar beslutet måste ta hänsyn till många olika aspekter, till exempel hur man skall ta omhand fordonen i en framtid. Vi har ett lysande exempel på flygmuseet i Visby, dit flygplanen flögs för att ställas ut. Alla var glada och nöjda ända till den dagen då museet gick i konkurs, då var det ingen som var glad längre. Nu hade staten helt plötsligt ett ganska stort antal maskiner som inte längre var flygbara på flyplatsen i Visby och som ingen längre ville ta ansvar för. Ägaren staten fick lösa problemet. Det har kostat staten ganska mycket pengar att flytta dessa maskiner till andra museer. Några tror jag man tvingades skrota. Alla vill ha, men ingen vill betala. Samma sak är det utomlands. Många länder har samma problem med alltför mycket som sparats, men som ingen längre har råd att betala för att förvara. Att spara och ställa utomhus är ganska meningslöst för då blir det förstört väldigt snabbt och att måla om kostar massor. Det nya museet i Strängnäs har kostat ett antal (privata) miljoner att bygga. Det räckte till 6000 m2 där det finns ca 75 fordon uställda. Ytterligare ett antal hundra står i förråd, förråd som börjar bli fulla. Flygmuseet i Linköping har nyligen byggt till för åtskilliga (statliga) miljoner. Man ville ha större lokal, men pengarna räckte inte till mer. Man har nyligen flyttat ett antal maskiner som stått i en gammal hangar på Malmen, men den skulle rivas för att ge plats åt nya byggnader. Flytt till andra lokaler som nu är proppfulla. Problemen finns överallt och ökar bara i takt med att man vill spara fler stridsvagnar och flygplan. "Små och nätta" saker som man kan förvara "var som helst". Viljan finns, men det finns inte pengar i tillräcklig omfattning. Vare sig Försvarsdepartementet eller Kulturdepartementet kan spendera mer än man gör utan att andra börjar på att klaga. Vi får vara tacksamma för att det ändå sparas lite av varje och att det finns pengar att visa upp vår historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted February 2, 2012 Report Share Posted February 2, 2012 Personligen skulle jag önska högt och snällt om att få gamla vagnar utställda som "rondellhundar". Ofog/Svenska freds skulle självfallet få frispel, man får väl ha lite fingersprtizengefühl men nog tusan skulle det göra de där industriområdena roligare om det fanns en IKV, en Pebba, en 103'a? Om inget annat skulle man ju med generösa mängder prydnadsfordon kunna få LG att se ut som ett regemente och inte en förort till Leipzig ca 1984... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted February 8, 2012 Report Share Posted February 8, 2012 Är det här samma person som var inblandad i växellåde affären? Per J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 8, 2012 Author Report Share Posted February 8, 2012 Nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.