Jump to content

Patronlägeslås AMLock


mnementh

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenheter av den nuvarande versionen av amlocks lås? Det var ju en jäkla strul från början innan de bytte ut gummisnodden mot en fjäderring. Men funkar de efter det eller fastnar de fortfarande titt som tätt?

 

Funderar på att skaffa en till min privata AR-15, men det vore ju inte så skoj om man en dag skulle stå där med obrukbart vapen...

Link to comment
Share on other sites

Låt oss säga att man är på tävling och vill käka på vägen hem eller man vill gå ut från hotellet att käka. Även om man såklart tar med sig slutstycket när man lämnar bil/hotell så hade det varit jäkligt trevligt om det dessutom satt ett patronlägeslås i utifall Murphy skulle vara framme. Uppskattas nog av farbror blå...

Link to comment
Share on other sites

Är det något som krävs i lagstiftningen?

Jag vill minnas att vapnet skall vara fastlåst i bilen, men inte att det står nåt om patronlägeslås?

 

Om dom snor ditt vapen och du har gjort rätt så är det väl inga problem? Om du däremot råkar sätta patronlägeslåset i patronläget och måste skrota pipan (eller i värsta fall hela uppern) så är det väl kanske knappast värt det, om man inte behöver ha det i vapnet?

Link to comment
Share on other sites

Patronlägeslås måste man endast ha i de fall vapnet ej är delbart. Fastlåst finns det inget krav på. Men det ska va delat (vital del tas med) och ej synligt. Följer jag det så har jag ryggen fri juridiskt sett. Men visst skulle det känts ännu bättre om jag visste att vapnet var helt obrukbart. Få tag på ett slutstycke är ju inte vidare svårt, är ju inte ens licenspliktig del i vissa eu-länder...

 

Det är helt klart inte värt det om jag måste skrota en pipa och missa tävlingar innan den är ersatt. Därav denna tråds frågeställning. Men om det skulle visa sig att låset numera fungerar problemfritt så skulle jag ha ett lite lättare sinne med ett. Får ringa tillverkaren också och höra vad de lämnar för garantier.

Edited by mnementh
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har kvar gummisnoddarna på mitt vapen. Har endast fastnat en gång. Men fick ut det själv. Viktigt är att man rengör patronläget ordentligt anser jag. Att folk sätter låsen titt som tätt anser jag att det är i många fall handhavande fel. inte alla gånger men oftast. Har haft utbildning med många med detta.

Link to comment
Share on other sites

Man ska ju aldrig glömma att låset först och främst är till för att Kalle Kula inte ska få vantarna på ett fullt fungerande vapen snarare än att det aldrig ska lösa ut i Bengt Skytts fina bössa. Jag skulle inte nyttja ett lås om lagen/reglerna inte krävde det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig stoppa ett patronlägeslås i något av mina jaktvapen. Vet inte hur ar-15 är att plocka isär, men underbeslaget på tex en ak4 är ju löst på 5 sekunder, och utan verktyg. Visst går det att köpa underbeslag i tyskland utan licens, och smuggla in i sverige, men...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig stoppa ett patronlägeslås i något av mina jaktvapen. Vet inte hur ar-15 är att plocka isär, men underbeslaget på tex en ak4 är ju löst på 5 sekunder, och utan verktyg. Visst går det att köpa underbeslag i tyskland utan licens, och smuggla in i sverige, men...

Ja fast vapenlåset sitter ju i patronläget och inte i underbeslaget....

Link to comment
Share on other sites

Tackar för feedback! Vad säger magkänslan om skälen till att det fastnar? Är det handhavande-/underhållsfel eller är låsets konstruktion sådant att man helt enkelt får räkna med att det fastnar lite nu och då?

 

Till största delen är det just det som är problemet handhavande/underhåll. Enligt min erfarenhet av låset till ak4. Har inte provat till ak5 eller dylikt. Men det är ju ett patronlägeslås och jag hade nog låtit bli att använda det om jag inte måste men det fungerar mycket bra annars på mitt vapen.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar om 99% handhavande fel, 1% Murphy.

 

Gör du en visuell kontroll av kilarna innan införandet, direkt trycker in hela patronlägeslåset (med nyckeln i rätt läge), vrider om och låser så kan det inte gå fel.

 

Problem uppstår när vissa skall mecka med manöverhandtaget, inte kollar kilarna, och sätter i låset med nyckeln vriden, alt. inte helt införd.

 

Att FM i vissa fall krånglar till saker helt i onödan är reglementet för patronlägeslåset ett bevis för. Finns absolut ingen fördel alls att ordna med manöverhandtaget vid isättning/borttagning.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig stoppa ett patronlägeslås i något av mina jaktvapen. Vet inte hur ar-15 är att plocka isär, men underbeslaget på tex en ak4 är ju löst på 5 sekunder, och utan verktyg. Visst går det att köpa underbeslag i tyskland utan licens, och smuggla in i sverige, men...

Ja fast vapenlåset sitter ju i patronläget och inte i underbeslaget....

 

Jag vet att patronlägeslåset inte sitter i underbeslaget.

 

Jag tänkte mest på att om man tar med underbeslaget så kan man lämna resten i bilen utan tillsyn om man ska in på affärn en snabbis. Om det blir stulet kan man ju smuggla in delar (som inte är licenspliktiga i landet man smugglar från) och bygga ihop den stulna pipan med ett annat underbeslag, men då kan man lika gärna smuggla in ett helt vapen...

Link to comment
Share on other sites

Har också gummiband i ak4an. Har satt ett lås i 2005, gummiband som kan ha sagt upp sig eller om låskilarna kan ha åkt på sniskan vid montering. Inte vet jag, fast satt låset i alla fall. Nu var detta Ak4A och patronläget var trångt, detta skallo jag minns rätt vara fixat på alla AK4B, men jag är skeptisk. Min B utgåva är lika trång som de två 2 A utgåvor jag haft.

Skit samma, finns gott om ak4or och troligen också lås då de köptes in när HV var betydligt större i antal.

 

Inte en chans att jag hade använd dessa lås i mina civila vapen.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som om det löser sig oavsett; amlock är helt hopplösa att få tag på. De har väl inte haft någon direkt orderingång/tillverkning de senaste två åren kan jag tänka mig så verksamheten ligger gissningsvis på sparlåga. Och en enstaka privat köpare är det ingen lönsamhet i. Tack ändå alla som tagit sig tid att svara!

Link to comment
Share on other sites

Säljer dem endast patronlägeslås eller pysslar dem med annat också? 17 mille i omsättning i 2008, någon som vet hur många lås FM köpte innoch eventuellt när? Tror vi fick ut våra i 2004 och de flesta borde ha fått sina långt innan 2008.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...