GAS1 Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Hej allihopa! Nyreggad på forumet och tänkte bidra med en historia från min tjänstgöring som skyttegruppchef i Afghanistan. Den är skriven vid ett annat tillfälle, så läs igår som tionde januari Det är så klart bara att ställa frågor! Det blev ingen stormning Igår var det ett år sen jag, 16 andra svenska soldater och 70-80 afghanska militärer utkämpade en strid som sträckte sig intermittent över en hel dag. Omringade på en armébas av okänt antal fiender, tre mullors samlade styrkor, ansattes vi från tre håll. Fallskärmsjägare vid tung kulspruta i stridernas inledning Fienden försökte storma en mindre postering på en höjd några hundra meter bort upprepade gånger. De afghanska soldaterna försvarade den med kraftig kulspruteeld. Pärlband av spårljus är vackert. På avstånd. Inne i basen kunde vi inte verka direkt mot de som stormade höjden från en madrasa, en skola, eftersom de skymdes av byggnader i byn. Jag belyste med lyspatroner och närlys, och på radion fick jag veta från vår samverkansofficer i den afghanska kompanistaben att det låg rätt, och ett ytterligare bevis på det var att fienden sköt en raketgevärsgranat mot det lilla hus vars tak var min eldställning. Den missade med 30-40 m och gick ner i byn bakom. Två soldater med granatgevär som jag beordrade att gå i eldställning för att skjuta lys, kom springande tillbaka för att fiendens eld var för stark. Det såg rätt komiskt ut, som en dörrspringarfars när de lubbade iväg och sen kom tillbaka lika fort med granatgevär och bumpor och vapen. Sen kunde de börja verka. Vädret var bedrövligt, det var runt nollan och började snöa. Min bildförstärkare immade igen. Min ak var alldeles lerig efter att jag kastat mig i skydd när granaten flög förbi. Mina handskar var dyngsura. Fienden låg på höjderna runt om oss och kunde skjuta rakt ner i basen, och alla soldater hörde hur det visslade förbi skott runt huvudet, slog ner i marken runt dem eller i väggen intill. Jag stod och pratade med en av mina kulspruteskyttar och min plutonchef när de plötsligt försvann. Jag hade stoppat in öronpropparna för långt in och inte hört att det visslade förbi skott. Det hade de. Kulhål en meter från där jag stod kvällen innan Vid ”the Wall” sköt en av våra kulsprutor 1500 skott mot fienden på en timme under de mest intensiva striderna. "The Wall" Vi hade med oss folk som kunde leda in flyg, och amerikanarna ställde upp som vanligt. Pga det usla vädret, med snöfall och dimma, kunde planet inte göra mycket mer än att cirkla över området. På CNL, den svenska huvudbasen, stod en pluton svenska soldater beredda att ilasta helikoptrar för att komma till vår undsättning. Men vädret tillät inte att de flögs in. Vi skämtade om att Gumrak och Pitomnik var stängda. Striderna mattades av på kvällen och vår sjukvårdspersonal kom ut med mat och kaffe i stridsställningarna så att vi kunde behålla stridsvärdet. Vi behöll höjd beredskap och sov i full stridsutrustning. Tidigt på morgonen utbröt nya strider när fienden försökte storma upp för höjden för att återta sina stupade så att de skulle kunna begravas. Enligt muslimsk sed ska jordfästning ske inom ett dygn. Sen fanns det ju vildhundar i området med. Fienden saknar utrustning, träning och mycket annat. Men inte mod. Dagen efter fick vi veta att fienden skulle hämnas sina döda genom att storma basen. Vädret var fortfarande dåligt med tät dimma, och det fanns en reell möjlighet att de kunde komma ända upp till 50 meter från basen innan de upptäcktes. Vi satte igång med att förbättra våra eldställningar, bar ut mer ammunition, förberedde granater till granatgeväret så de skulle kunna verka snabbare, märkte ut upplagen så det skulle gå snabbt att hitta i mörkret. Granatgevärsgranater förinställdes och märktes upp Ammuntion, mycket ammuntion, till min ak. Närlys och en lyspistol. Sen väntade vi. Stämningen var tryckt, ingen pratade i onödan. Folk låg på sina britsar och försökte vila, men det var svårt att komma till ro. Det var som innan en viktig tenta eller match. Man ville bara att väntan skulle vara över. Spänd väntan Kvällen kom och gick utan att något hände. Senare fick vi reda på att mullorna blivit osams och dragit åt olika håll. Det blev ingen stormning. Idag har ett år gått. Idag är dagen innan en tenta, och Afghanistan känns som nåt ur ett annat liv. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonathanRL Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Mycket intressant läsning, med tänkvärd slutkläm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Tack för din tjänstgöring och din berättelse. Lycka till på tentan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Får se om Aftonbladet snor denna berättelse med. Det vore inte första gången... Tack för inlägget Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 SoldF Forum tackar GAS1 för inlägg med tillhörande bilder. Fler forumiter uppmanas dela sina upplevelser på liknande sätt. I ämnet: Under 2011 har läget i det område som beskrivs förbättrat avsevärt. Detta tack vare ett fokuserat arbete med att komma tillrätta med problemen. Egen reflektion: Sommar i Afghanistan är jobbig, vintern verkar inte mycket bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Intressant läsning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Tack för intressant läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Tack för inlägget. När man inte är aktiv i "firman" längre så behöver man all info som går att få Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtX Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Intressant läsning. Var var det här någonstans? /LtX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GAS1 Posted January 17, 2012 Author Report Share Posted January 17, 2012 Tack alla för de positiva responsen! Intressant läsning. Var var det här någonstans? /LtX Det var i Darzab. Och såvitt jag förstår så har det blivit mycket lugnare där. Vägen till Darzab stängdes ju efter att OMLT hade varit i mycket hårda strider ett halvår innan jag var där (tror det står om det i Johanne Hildebrandts bok Krigare, jag har inte läst den själv än). Sen öppnade vi den genom en kompanioperation en månad efter min vistelse i Darzab, i februari 2011, då det också var en hel del hårda strider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtX Posted January 20, 2012 Report Share Posted January 20, 2012 Nästan lite . . . . . lustigt. När vi var där (FS14) snurrade vi runt helt obehindrat i tre softskins med endast 8 man i patrullen. Differnt times! /LtX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted January 21, 2012 Report Share Posted January 21, 2012 Jättebra inlägg, och jag älskar slutklämmen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted January 22, 2012 Report Share Posted January 22, 2012 Intressant läsning och bra bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted January 29, 2012 Report Share Posted January 29, 2012 Tack för den mycket intressanta läsningen, och bilderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted October 31, 2012 Report Share Posted October 31, 2012 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts