weekendwarrior Posted May 1, 2012 Report Share Posted May 1, 2012 Av hänsyn till författaren valde jag att radera den sista raden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 2, 2012 Forumsledning Report Share Posted May 2, 2012 Klargörande Har övningsledningen motsv. godkänt medtagande och ev- nyttjande av kamera under en övning, så kan övningsledning/instruktör/befäl/whatever eller någon annan INTE hindra/straffa någon från att publicera bilderna. Man dock kan alltid yttra en önskan om att den som tagit bilder inte publicerar dem öppet, men det finns inget som säger att man inte får publicera, såvida bilden inte innehåller sekretess belagd utrustning/personal, militära skyddsobjekt eller samhällsviktiga anläggningar som har skydd av skyddslagen. Ur regler för avbildning, från min utbildningsgrupp: Ÿ Det råder generellt förbud mot att lägga upp/publicera bilder från militär verksamhet på offentliga forum. Detta gäller även om bilderna inte är tillgängliga för alla på forumet. Fråga om du är osäker. Korrekt eller ej, så följer jag dessa regler. Det finns inget laga stöd för det där, och några FM interna bestämmelser/policy finns inte heller så länge det inte rör områden jag tog upp ovan. Din utbildningsgrupp borde veta bättre innan de kastar ur sig regler de inte har befogenhet att styra över. Det kan givetvis stå kvar i tron om att det "avskräcker". Men det går som sagt inte att skriva så och tro att det är legitimt. Skulle någon publicera en bild på nätet så kommer Försvarsmakten eller någon annan inte kunna göra något åt det. Det är de själva som behöver fråga... Tyvärr är det dock ganska vanligt med bristande kunskap i vad man får och inte får göra med en kamera och bilder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted May 4, 2012 Report Share Posted May 4, 2012 OffT: Filmen där dom skjuter med Carl G. Är det normalt för oss skåningar istället för att svara med klart bakåt vråla aaaaööööööööhhhhH!? Har så mycket upplagt så jag har dålig koll. Specificera så får jag se om det är jag själv som är skyldig... http://www.youtube.com/watch?v=Qv4imgvlvus&list=UUkgKzfn-niLSFHDuf8gOvpg&index=4&feature=plcp Kollar vid 0:25 Hör skytten skrika skott kommer och laddaren svarar med: AAAAAAHHHHHHRHRRRRÖÖÖÖ Kanske låter vi Skåningar så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted May 4, 2012 Report Share Posted May 4, 2012 Hehe... Inte en aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts