903Lew Posted January 13, 2012 Report Share Posted January 13, 2012 De flesta borde väl vid det här laget ha fått se och höra om de glada marinkåristerna som fann det gott och fröscht att vätska ur i märklig riktning. Diskussionen om själva gärningen och det som kom och kommer efter vill jag lämna därhän, det jag vill tala om är det utbredda videofilmandet som sker på våra övningar och även i utlandstjänst. Är det något ni gör själva? Vad nyttjar ni i sådana fall filmen till? Tänker ni på OPSEC? Hur hanterar ni materialet? Ni som blir filmade, hur känner ni för bilder/videor på er? Själv fotar jag ibland mig själv och mina vänner när vi är tuffa/balla med cape/svärd på hemmaplan. Jag försöker dock fråga folk om det är ok att jag lägger ut bilderna på öppna sidor (fb/motsv) innan dagens slut. Svarar de "nej" publicerar jag inte (och jag har raderat bilder om någon bett mig). Gällande själva händelsen i fråga finns det många olika åsikter. Jag har inte varit på plats och jag har ingen aning om vad som egentligen skett (förutom det som syns på videon). Min favoritserie Terminal Lance tolkar det såhär (längre text i länken): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 13, 2012 Report Share Posted January 13, 2012 Det finns väl en del svenska incidenter också till följd av flitigt filmande VPL. T.ex. Naken-GRG. Jag anser att det är lite väl mycket High Chaparall-filmande numera. Filmandet har inget syfte utan blir som ett tvångsbeteende - som ofta inte leder till ett dug, men ibland får väldigt otrevliga konsekvenser. Fråga två är hur medvetna folk är i efterhanteringen, dvs publiceringen. Det är väl här som det krävs en del omdöme - vilket det verka vara glest med, både i Sverige och utomlands. Omdömeslösheten är total och respekten för andra obefintlig. Jag anser att filmandet i sig är ett mindre problem än vårdslös publicering. /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted January 13, 2012 Report Share Posted January 13, 2012 Inte direkt det du startade tråden för men jag har reflekterat över det. Stater har tagit till sig kameraövervakning med allt stegrande förtjusning, men frågan är om det inte i slutänden visar sig att den som blir mest lidande av att det är lättare att dokumentera med video trots allt blir staten. What comes around goes around som man säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 1. Mycket och ofta i US, aldrig i Hv. 2. När jag känner för att ta en tripp längst memory lane. 3. Inte fotografera hemliga handlingar, mtrl etc. 4. Privat, delar endast med personal som jag tjänstgjort med. För album mm. 5. Jag är oftast den bakom kameran så varje bild jag fastnar på blir jag glad för. Samtliga filmer och bilder är endast för personligt bruk. De jag lagt ut innehåller ingen person som kan identifieras. När det gäller filmande på övningar skall det endast ske med övningsledarens tillstånd. Annars finns det exempel på personal som skjutit och filmat sig själv samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Problemet är väl inte att folk filmar eller fotograferar i första hand, utan att det finns ärthjärnor som lägger ut det på internet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gulo-Gulo Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Är emot att folk ska filma och fota på övningar, utbildningar och skarpa insatser. Har fått för mig att många tycker de ska dela det med sociala medier som facebook och allt vad det finns, det är inte okej, och det är jävligt klantigt rent ut sagt! Har själv deltagit i flertalet övningar, utbildningar och skarpa insatser och har själv i princip inget foto alls på mig eller andra med vapen etc.. (har ett antal andra foton men de avslöjar ingenting direkt, ser ut som en vanlig semester) sedan om det är för och nackdel, inte vet jag. Håller mig undan om nått päron tar upp en kamera... I gruppen har vi sagt att inget får läggas ut om någon tar bilder. Gäller förresten hela kompaniet. Sedan så beror det på naturligtvis hur pass man litar på folk, men ändå så ska man vara försiktig med vad man fotar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Jag tror att den bästa lösningen genomfördes förra året av en GMU pluton. På plutonen fanns det tilldelat en "plutonskamera" det var enda tillåtna fotograferingsredskapet. efter genomförd utb satt befälen ner och tittade igenom bilderna och sållade ut de som soldaterna fick se privat, och några få som fick publiceringstillstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Är det ändå inte lite udda att samma människor som tilldelas automatvapen med skarp ammunition inte anses ha omdöme nog att själva veta vad som ska fotas och publiceras eller inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 1. privat ibland militärt se punkt 3 2. ibland är de roigare att arangera bilder än att ha dem. 3. i tjänst vet jag inte var jag skulle kunna fota utan att bryta mot reglerna, Vidare ogillar jag att ha bilder i uniform, speciet de som publiceras på Internet. 4: de få bilder jag har är privata i militära omgivningar är privata, förutom de officiela bilderna taget av kompaniet. 5. Ju mindre des bättre och måste bilder tas, se till att begränsa spridningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Är det ändå inte lite udda att samma människor som tilldelas automatvapen med skarp ammunition inte anses ha omdöme nog att själva veta vad som ska fotas och publiceras eller inte? De flesta vet hur ett vapen skadar men det är inte alla som har koll på hur anseendet kan skadas av bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Är det ändå inte lite udda att samma människor som tilldelas automatvapen med skarp ammunition inte anses ha omdöme nog att själva veta vad som ska fotas och publiceras eller inte? Man kanske inte är medveten om att platsen, objektet, personen, tiden, eller liknande som man tar bild på inte bör fastna på bild. Det är ju inte direkt så att t.ex. personer som inte bör (eller vill) vara med på bild har en extra varsel-väst på sig där det står, "får ej fotograferas". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 Jag tror att den bästa lösningen genomfördes förra året av en GMU pluton. På plutonen fanns det tilldelat en "plutonskamera" det var enda tillåtna fotograferingsredskapet. efter genomförd utb satt befälen ner och tittade igenom bilderna och sållade ut de som soldaterna fick se privat, och några få som fick publiceringstillstånd. Vi valde också en fotoansvarig under min GU, men det slutade med att alla filmade och fotograferade det de ville ha på bild ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted January 16, 2012 Report Share Posted January 16, 2012 (edited) Inte kan jag minnas när jag låg i lumpen för 10+ år sedan, att det fotograferades så hemskt mycket. Aldrig när vi övade eller skjöt. Det skulle inte befälen tillåtit. Togs det kort så gjordes det mest på logementet eller när det slappades på någon större och ej särskilt händelserik övning.. Men det här var ju strax innan digitalkamerorna slog igenom på allvar, och jag tror att svaret på varför det fotas och filmas så mycket är att den moderna tekniken tillåter det nu på ett annat sätt.. ALLA har en mobil/smartphone i fickan nu för tiden, (på min tid låste man in mobiltelefonen i skåpet så den inte skulle ta skada) och kamerorna är mindre och lättare nu. De kan också både ta kort och filma. Edited January 16, 2012 by Airboy80 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 18, 2012 Report Share Posted January 18, 2012 Vi tog mycket bilder under min GU mitten på 90-talet. Både under skjutningar och övningar. Mobilkamera var inte för allmänheten - möjligtvis att NASA hade någon i något lab:) Skillnaden är ju som sagt att vi fick ut papperskopior, på sin höjd några dia. Dessa har ringa spridning och idag så ångrar jag att jag inte tiggde till mig kopior från fler plutonskamrater. Även om man delat flitigt mellan kompisarna så hade de ändå bara stannat inom plutonen. Vad skulle andra med våra bilder? Vem var intresserad - och då menar jag inte spioner från Stormakt Röd. Idag så publiceras alla bilder oavsett vilket värde de har, men trots udda och tråkigt motiv så är det ändå förhållandevis många bilder som av någon underlig anledning kommer på avvägar. Hur många astråkiga obskyra bilder har ni inte fått i mailen de senaste åren från kolleger. Folk tenderar att se roliga saker i de mest meningslösa bilder, sno dem och sprida dem. Helt omedvetet kan man ha slängt en spann skit i fläkten. /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pipkin Posted January 18, 2012 Report Share Posted January 18, 2012 Hjälmkameror verkar finnas på flera garnisoners IT enheter att låna, jag själv har gjort det hos IT-enheten på Skövde garnison. Detta är då i utbildningssyfte. Att man kan gå tillbaka och titta på genomföranden osv. under utbildning. Hur vida dessa ska användas under skarp verksamhet har jag ingen uppfattning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 19, 2012 Author Report Share Posted January 19, 2012 FM har ju släppt , är väl ett tecken om något att det finns ett värde i videofilmning. Huruvida hjälmkameran var FMs egna eller något självantändande som soldaterna själva köpt är för mig oklart. Jag ser ett väldigt starkt värde i soldaternas filmning och plåtning under insats som gärna glöms bort av oss från insidan och nuet. Om inte alltför lång tid kommer Afghanistankonflikten vara över och historikerna kommer sätta sig ner för att summera den. I historiska konflikter har de ofta lutat sig på brev som soldater skrev hem till sina släktingar, vänner och kärlekar då dessa är skrivna i stunden och inte 30 år senare i fåtöljens trygga famn när alla är modiga och det hemska är mindre hemskt. Idag skrivs det mig veterligen färre "hårda" brev och e-mail brukar inte sparas på samma sätt (än), kanske kommer morgondagens sir Max Hastings förlita sig på Youtube-klipp och flickr-bilder på ett helt annat sätt än de gör idag? En annan aspekt är ju att soldaternas egna bilder och videofilmer visar upp den osminkade vardagen på ett sätt som makthavare och media kan vara ointresserade av att visa. När folk slänger ur sig "sanningen" att svenska soldater i Afghanistan inte slåss utan bara dricker kaffe finns det en YT-film att länka till, jag vill minnas att det var en rätt stor nyhet i SVT när den släpptes förra året. Det svenska folket förtjänar att veta vad deras soldater gör och genomgår under insats, om "vanlig" media felar kanske det är upp till knektarna själva att stå för folkbildningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted January 29, 2012 Report Share Posted January 29, 2012 Jag tycker att det är ett ofog att filma och fota i tid och otid. Men vissa får kanske en ninjakick av att plåta sig själva på tråkiga patruller etc. För de som behöver kriga har definitivt ingen lust att mecka med en kamera när det skjuts. Har själv plåtat en gång när det skjutits, men då var uppgiften dokumentation. Men jag hade föredragit AK/KSP :s mvh MajorError PS: Bara för att du betror någon att bekämpa fienden, så betyder det inte att du betror människan att vara PIO... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 2, 2012 Forumsledning Report Share Posted February 2, 2012 FM har ju släppt , är väl ett tecken om något att det finns ett värde i videofilmning. Huruvida hjälmkameran var FMs egna eller något självantändande som soldaterna själva köpt är för mig oklart.... Egen köpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 Här har ni ett typexempel på: 1 inget bra 2 något går väl an 3 inget fel på det Vad tycker ni, visa och berätta. http://www.youtube.com/user/Stridspitt709?feature=guide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wallinc Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 Som någon nämnde här så har ju nästan alla smartphone idag, eller iaf. en mobil med kamera. Används dem ofta, alltså är de med ut eller lämnas de i skåpen? Är det ens tillåtet att ha med mobil på övningar t.ex.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 3, 2012 Author Report Share Posted April 3, 2012 Jag vet att jag som väldigt låg chef varken beordrar mina soldater att lämna telefonen hemma eller slå in dem i folie. Under de senaste åren har mobilerna nyttjats för att kolla när försenade soldater dimper in samt för att ta emot meddelanden om att nära/kära har problem med hälsan av akut slag. Pizza kan också ha beställts under vård/motsvarande. Min telefon försöker jag lämna i bilen så snart alla mina killar har kommit på plats, har jag den på fickan är den avslagen om inte annat beordrats. Smartphones med kamera och speciellt de med GPS/motsvarande ger dock signalskyddet ytterligare en dimension. Defensetech har mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wallinc Posted April 4, 2012 Report Share Posted April 4, 2012 Om man har med sig mobil överallt finns det något risk att den tar skada? Skulle gissa att FM inte täcker den kostnaden då, eller hur tänker dem inför personlig utrustning? Tror man ska vara försiktig att lägga upp foton/video på nätet, iaf publikt så att vem som helst kan få tillgång till materialet. Är man på mission kanske det är klokt att ha med mobil endast för nödfall/som en teknisk resurs. Men på övningar hemma i Sverige är det inte lika farligt, fast man får ju passa sig med känslig/hemlig information om man nu har tillgång till det. Klantigt av soldaterna som lade upp bilden, klart att Fi sitter med Facebook med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 13, 2012 Forumsledning Report Share Posted April 13, 2012 Nej FM ersätter i regel inga privata mobiler/leksaker som man har med sig på eget bevåg under övning eller insats. Problemet är oftast inte kameran i sig (för den striden kommer FM aldrig att vinna). Utan det är undermålig eller brist på utbildning inom ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted April 14, 2012 Report Share Posted April 14, 2012 Som 903Lew skrev tror jag dokumentationen är viktig just som dokumentation. Att det inte ska ske i tid och otid samt att man ber om och erhåller tillstånd ser jag som en självklarhet. Det finns regler runt detta och dessa regler skall följas. Att på eget bevåg lägga ut bilder på nätet från övning eller uppdrag är inte tillåtet. Jag tjatar på mina ungdomar var och varannan övning om att de ska ha ok från övningsledningen att fota och att jag inte vill se dessa bilder på FB och liknande forum. Mina svar blir... Är det något ni gör själva? Ja Vad nyttjar ni i sådana fall filmen till? Sparar i privat arkiv samt skickar in till utbildningsgruppen som ibland använder dessa på förbandets hemsida samt till info-/rekryteringsfolders. Tänker ni på OPSEC? Ja Hur hanterar ni materialet? Inget ska ut på nätet om inte det väljs av utbildningsgruppen Ni som blir filmade, hur känner ni för bilder/videor på er? För mig personligen kvittar det att vara med på film/foto så länge man följer övriga regler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted April 26, 2012 Report Share Posted April 26, 2012 Här har ni ett typexempel på: 1 inget bra 2 något går väl an 3 inget fel på det Vad tycker ni, visa och berätta. http://www.youtube.c...9?feature=guide OffT: Filmen där dom skjuter med Carl G. Är det normalt för oss skåningar istället för att svara med klart bakåt vråla aaaaööööööööhhhhH!? OnT: Fotograferar aldrig. Dels så är det onödigt och dels så tar det tid som kunde användas till annat. Såsom att koka lite köffe eller slå Bengt i svälta svin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 27, 2012 Forumsledning Report Share Posted April 27, 2012 Som 903Lew skrev tror jag dokumentationen är viktig just som dokumentation. Att det inte ska ske i tid och otid samt att man ber om och erhåller tillstånd ser jag som en självklarhet. Det finns regler runt detta och dessa regler skall följas. Att på eget bevåg lägga ut bilder på nätet från övning eller uppdrag är inte tillåtet. Jag tjatar på mina ungdomar var och varannan övning om att de ska ha ok från övningsledningen att fota och att jag inte vill se dessa bilder på FB och liknande forum. Mina svar blir... Är det något ni gör själva? Ja Vad nyttjar ni i sådana fall filmen till? Sparar i privat arkiv samt skickar in till utbildningsgruppen som ibland använder dessa på förbandets hemsida samt till info-/rekryteringsfolders. Tänker ni på OPSEC? Ja Hur hanterar ni materialet? Inget ska ut på nätet om inte det väljs av utbildningsgruppen Ni som blir filmade, hur känner ni för bilder/videor på er? För mig personligen kvittar det att vara med på film/foto så länge man följer övriga regler. Klargörande Har övningsledningen motsv. godkänt medtagande och ev- nyttjande av kamera under en övning, så kan övningsledning/instruktör/befäl/whatever eller någon annan INTE hindra/straffa någon från att publicera bilderna. Man dock kan alltid yttra en önskan om att den som tagit bilder inte publicerar dem öppet, men det finns inget som säger att man inte får publicera, såvida bilden inte innehåller sekretess belagd utrustning/personal, militära skyddsobjekt eller samhällsviktiga anläggningar som har skydd av skyddslagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 OffT: Filmen där dom skjuter med Carl G. Är det normalt för oss skåningar istället för att svara med klart bakåt vråla aaaaööööööööhhhhH!? Har så mycket upplagt så jag har dålig koll. Specificera så får jag se om det är jag själv som är skyldig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 De flesta borde väl vid det här laget ha fått se och höra om de glada marinkåristerna som fann det gott och fröscht att vätska ur i märklig riktning. Diskussionen om själva gärningen och det som kom och kommer efter vill jag lämna därhän, det jag vill tala om är det utbredda videofilmandet som sker på våra övningar och även i utlandstjänst. Är det något ni gör själva? Vad nyttjar ni i sådana fall filmen till? Tänker ni på OPSEC? Hur hanterar ni materialet? Ni som blir filmade, hur känner ni för bilder/videor på er? 1. Ja 2. Personligt bruk; för att i framtiden kunna se vad jag höll på med, och ett litet urval för att kunna visa andra vad jag gillar att göra. När jag var i US så ville jag också ta bilder för att sedan kunna visa för familjen och kunna ge någonting mer än bara mina muntliga beskrivningar. 3. I första hand tänka igenom vad det är jag fotograferar och fotot skulle kunna används av motståndaren och visa hänsyn till rådande förbud. Självklart också be om tillåtelse från personer som syns, och tillåtelse från ansvarig-människa. 4. Med punkterna från (3) i huvudet, så håller jag allt för privat bruk, och delar mycket sällan med mig av mina bilder till någon som inte har god förståelse för situationen och sammanhanget (men t.ex. inom gruppen är ok IMO). I vissa fall har jag dock delat med mig av/visat upp vissa bilder på internet, men efter att ha, medelst photoshop, dolt saker som ansikten, registreringsplåtar, namnskyltar, känsligt materiel, och även raderat exif-data från bilden. 5. Ogillar skarpt att bli fotograferad eller filmad utan min tillåtelse, och om jag ber/tillåter någon att ta bild av/med mig, så brukar jag vara mycket tydlig med att bilden inte får dyka upp på internet utan min tillåtelse. Samma sak om jag delar med mig av bilder som jag tagit, lägg inte upp dom på internet utan min tillåtelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 (edited) Som 903Lew skrev tror jag dokumentationen är viktig just som dokumentation. Att det inte ska ske i tid och otid samt att man ber om och erhåller tillstånd ser jag som en självklarhet. Det finns regler runt detta och dessa regler skall följas. Att på eget bevåg lägga ut bilder på nätet från övning eller uppdrag är inte tillåtet. Jag tjatar på mina ungdomar var och varannan övning om att de ska ha ok från övningsledningen att fota och att jag inte vill se dessa bilder på FB och liknande forum. Mina svar blir... Är det något ni gör själva? Ja Vad nyttjar ni i sådana fall filmen till? Sparar i privat arkiv samt skickar in till utbildningsgruppen som ibland använder dessa på förbandets hemsida samt till info-/rekryteringsfolders. Tänker ni på OPSEC? Ja Hur hanterar ni materialet? Inget ska ut på nätet om inte det väljs av utbildningsgruppen Ni som blir filmade, hur känner ni för bilder/videor på er? För mig personligen kvittar det att vara med på film/foto så länge man följer övriga regler. Klargörande Har övningsledningen motsv. godkänt medtagande och ev- nyttjande av kamera under en övning, så kan övningsledning/instruktör/befäl/whatever eller någon annan INTE hindra/straffa någon från att publicera bilderna. Man dock kan alltid yttra en önskan om att den som tagit bilder inte publicerar dem öppet, men det finns inget som säger att man inte får publicera, såvida bilden inte innehåller sekretess belagd utrustning/personal, militära skyddsobjekt eller samhällsviktiga anläggningar som har skydd av skyddslagen. Ur regler för avbildning, från min utbildningsgrupp: Ÿ Det råder generellt förbud mot att lägga upp/publicera bilder från militär verksamhet på offentliga forum. Detta gäller även om bilderna inte är tillgängliga för alla på forumet. Fråga om du är osäker. Korrekt eller ej, så följer jag dessa regler. Edited May 1, 2012 by weekendwarrior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 Skulle gissa att man kan anmäla den som skrivitunder det dokumentet för tjänstefel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts