Jump to content

Fystest från 2012

Dahlberg

Recommended Posts

Som vanligt i FM, florerar ju en del rykten. Ett utav dem är att "det kan vara så att fyskraven för inför FS23 ändras". Ligger det någon sanning i detta? Det brukar ju vara ett multitest och ett fälttest som är standard till Afghanistaninsatserna annars...? Undertecknad ska nämligen rycka in till FS23 i januari och vill ju veta vad det egentligen är jag ska träna inför...

• 1 month later...

När vi ändå är inne på fys-test så har jag en fråga. Någon som har papper på hur ett regelrätt Fälttest skall genomföras?

Fick ut ett i veckan med alla prylar man ska ha med sig. Dock så står det tex inte hur all utrustning skall vara på en. Tex vapnet eller hjälmen.

• 3 months later...

Min tro är att det är styrt in i minsta detalj i ett dokument. Det har min chef sagt, även om jag inte själv sett dokumentet. Saker såsom att det inte får vara för kallt eller för varmt. Inte för kuperat. Inte halkigt underlag. Du får bära vapnet på sidan eller ha det i slinga på bröstet, osv, osv.

Fälttest 2 km

Underbilaga 2:1

Utrustning

Stridsutrusning, enligt SoldR Mtrl 2003, skyddsnivå beordrad (21- 23 kg)

- Fältuniform 90 eller annan i FM godkänd fält- eller sjöstridsuniform. Även godkänd

överdragsoverall kan användas.

- Marschkängor 90, alternativt kängor enligt förbandschefs (motsv.) bestämmande.

- AK 5, alternativt attrapp.

- Hjälm 90 med hjälmduk.

- Kroppsskydd 90 eller kroppsskydd 94 utan förstärkningsplattor, alternativt en börda på 4 kg.

- Stridsväst, eller annan av FM godkänd bäranordning för stridsutrustning, med:

* 4 st magasin

* Skyddsutrustning 90 B/S

* Fylld, dricksflaska 90 1L eller vätskebehållare 02

* Vapentillbehörssats enligt SoldR Mtrl Ak 5 2005

* Vapenvårdsmateriel enligt SoldR Mtrl Ak 5 2005

- Övrig materiel/utrustning som möjliggör standardisering och genomförande enligt nedan.

Standardisering

- Bansträckningen skall vara flack och kontrollmätt till 2000 meter.

- Underlaget bör vara hårdpackat grus (motsv.).

- Tjänliga väderleksförhållanden.

- Rätt utrustning.

- Vapnet skall bäras som vapen i slinga med axelstödet utfällt.

Genomförande

- Kontrollera utrustningen.

- Låt deltagarna värma upp minst 15 min.

- Justera utrustningen och starta inom 5 min.

- Ta tid (mellantider).

- Låt deltagarna varva ner.

- Utvärdera.

Här finns ett några år gammalt dokument som beskriver hur det går till. Dock så stämmer inte kravnivåerna!

http://www.forsvarsutbildarna.se:443/index.php?dispatchTo=Renderer&action=download&file=26018

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...