Jump to content

"18 år & sergeant i hv" ?


Recommended Posts

Har fått en knäpp bild från en polare via mob taget av aftonbladets sista sida där en kille från Ystad skrivs ut med namn titel + som " 18 år och sergeant i hemvärnet"

Är det ens möjligt eller har jag missat nåt??

 

Man ser inte frågan som men svaret är

"-Ja svenska försvaret har inte rutinen av att vara i de länderna. Vi har inte haft krig på 200 år. De är inte redo"

så man funderar ju på om det rör sig om isaf styrkans vara eller icke vara motsv...

 

kanske finns det nån här som kan förklara?

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

Teoretiskt ska det väll vara möjligt. Om vi går FROs väg till sambandsgruppchef inom hemvärnet: börjar med FRO Block 1-2 + 3-4 under vintern, två veckors GU-F under våren och två veckors sbgrpchv kurs under sommaren så ska det väll gå. Det brukar väll inte vara någon rusning till sambands befattning så säkert möjligt att någon lyckats någonstans i vårat land.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretiskt så skulle det kanske kunna gå om han gick samtliga grupp och plutonchefskurser på raken och sen direkt fick en befattning som Stf Plutonchef.

Men det tror jag inte är möjligt att göra i praktiken.

Jag vet inte om man kan börja klättra i graderna redan som ungdom, annars skulle det kanske kunna vara en förklaring.

Mer troligt är väl att en kvällstidning inte vet vad de pratar om.

 

 

Pucktvåa.

 

Tänkte fel där, glömde bort att furir heter sergeant numera, och då räcker det med gruppchefskurs och en befattning som gruppchef. Och det är fullt möjligt.

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

18 år och gb? får erkänna att det nya grad systemet inte helt jobbat in sig i cerebrum cortex...

får dock anta att han måste ha gått igenom både intro och säkerhets kontroll snabbt, för mig tog det ett tag att få besked om jag skulle utrustas, men det kanske går snabbare för vissa att få besked när man har fått klartecken och kan börja sin utb bana... mig tog det nog iaf närmare 2år från första intresse anmälan till bef & kontrakt...

Kändes som en lustig kommentar av en 18 åring f.ö

/G

Link to comment
Share on other sites

Han har förmodligen redan varit med som ungdom och därmed fått en flygande start.

Sen kan man ju undra om en 18-åring är lämplig som gb. Å andra sidan så var jag 19 när jag gjorde lumpen som gb, och det var alla mina gb kamrater också, så det kan väl funka om det är rätt person på rätt plats.

Link to comment
Share on other sites

Han har förmodligen redan varit med som ungdom och därmed fått en flygande start.

Sen kan man ju undra om en 18-åring är lämplig som gb. Å andra sidan så var jag 19 när jag gjorde lumpen som gb, och det var alla mina gb kamrater också, så det kan väl funka om det är rätt person på rätt plats.

 

Min "flygande" start tog närmare 9 månader från att jag kontaktade min kompanichef till genomförd introutb och jag känner dessutom chefen sen innan.

 

Det går ju inte riktigt att göra den jämförelsen med tanke på att de allra flesta var i 19-års åldern när de lumpen förr. Dessutom tror jag inte att det finns många chefer ute i landet sätta en person som omöjligt kan ha varit på förbandet särskilt länge som gruppchef, inte i hemvärnet iallaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag har uppfattat det som att gamla furirer blev vinkelsergeanter genom övergångsbestämmelser men att ingångsgraden på gruppchefsnivå i HV ska vara korpral i det nya systemet, och man får inte graden innan man fått befattning. Killen måste alltså ha lyckats bli placerad som minst stf gruppchef och dessutom kvalificerat sig ytterligare på något sätt. Raskt marcherat om han är 18 år gammal.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har uppfattat det som att gamla furirer blev vinkelsergeanter genom övergångsbestämmelser men att ingångsgraden på gruppchefsnivå i HV ska vara korpral i det nya systemet, och man får inte graden innan man fått befattning. Killen måste alltså ha lyckats bli placerad som minst stf gruppchef och dessutom kvalificerat sig ytterligare på något sätt. Raskt marcherat om han är 18 år gammal.

Stämmer bra det. Jag gick Gruppchef kurs under hösten och har sedan tidigare befattningen Gruppchef. Blev därför korpral efter genomförd kurs. För att bli sergant måste man gå första pc kursen.

Link to comment
Share on other sites

Det är till och med mer än det. För att bli gruppchef och Korpral krävs gruppchefskurs och UGL. För att sedan bli Sergeant krävs först och främst minst ett år i befattning följt av instruktörskurs grunder samt plutonschefskurs 1:1. Misstänker att kraven i form av antalet kurser är något lägre för personal i frivilligorganisationerna men det känns ju jäkligt mysko om man inte har kravet på minst ett år i befattning.

 

Källa: http://hemvarnet.se/filer/PRxQsE/HvSS%20Kurskatalog%202012.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...