Jump to content

Kan man köra JAS på tvåtakts soppa?

Maverick

Recommended Posts

Ja det är faktiskt nästan en seriös fråga, eller om man omformar den vad för bränslen kan man under en begränsad period driva en modern spetsnos på.

Funderingen började med att denna dök upp hos en vän på facebook.

407029_2797205205168_1109621928_33013767_566286798_n.jpg

Den slog an i min hjärna och kopplades till att enligt Tom Clancy i Påtaglig Fara så skall Pavelow kunna drivas på i princip vad fan som helst under begränsad tid. NU är det ett tag sedan jag läste boken men som jag minns det fattar Ryan och Clark ett beslut om att man skall genomföra ytterligare en upphämtning/anfall efter att man har hämtat den styrka av lätt infanteri som har placerats i Colombia för spaning och anfall. Detta innbär att man inte kommer nå den HC-130 som väntar utanför kusten. Någon föreslår då att man skall landa vid en gård och fylla på Diesel. Detta då dess motorer skall kunna klara detta.

Självklar räddar denna snabba återfyllning av soppa det hela. Inser nu att de tär läge att läsa om den serien...

Så då tillbaka till spetsnos... I ett skymningsläge så skulle vi ju sprida våra kära Draken Viggar och Lansar (ja kanske under en mycket begränsad tid även Gripen) till olika landsvägsbaser. I första hand de större som fanns framförallt i Småland (Kosta Uråsa Byholma och även Eneryda fram till 83) och Västergötland (E1 i första hand).OM dessa skulle var utbombade skulle man ju ta en av reservbaserna som ju allt som ofta var breddade vägsträckor med vändplatser i varje ända. Dessa hade i vissa fall bränsleresurser (?) men exempelvis Falkenberg Lammhult och Hovmantorp har jag inget minne av att ha sett rulltankar vid. Måhända att dessa kanske fanns nergrävda men det är mindre intressant för kommande resonemang.

Tanken är då att en spetsnos kärra (för att slippa OPSEC kan vi ju hålla oss till Draken och Viggen) skulle landa på en plats utan tillgång till MC77. Vad hade man kunnat hälla i tankarna för att de skulle kunna hjälpa till att kasta ryssen i sjön igen??

I andra trådar har vi ju konstaterat att Diesel och fotogen (MC77) är rätt lika... Hade man då kunnat hälla in den förra i en Spetsnos och det går att flyga på det? Hade vait intressant att veta vad man hade FÅTT göra men även vad man hade KUNNAT.

Du har ju pumpar och regulatorer i motorn till att börja med som skall tåla bränslet utan att börja med några korrosionsfenomen eller andra (onormalt) slitagerelaterade fenomen.

Men du måste försörja motorn med bränsle också. Det betyder att vi måste kunna mäta hur mycket bränsle de olika tankarna innehåller och vi kommer att pumpa runt soppan. När vi pumpar soppa i ledningar så bildas statisk elektricitet och vi måste därför ha tillsatser för att minska denna uppladdningen, alternativt använda grövre rörinstallation. Elektrisk gnistbildning under tankning eller transferering i flygplanet är inte bra.

Vidare vill vi inte att soppan skall frysa eller börja att mögla i tankarna heller, tänk på att sodan skall kunna klara säg en temperaturskillnad på kanske 90 grader celsius i Sverige. Ifrån 30 grader varmt i en rulltank i solen till -55 grader på höjd.

Så jag skulle inte satsa på att tanka vad som helst, kanske i nöd fylla på mk1 diesel och hålla max flyghöjd till 3000m och hålla tummarna.

J.K Nilsson

"Hä' går skitbra. Filtrera bara skiten genom en skogaholmslimpa och ett melittafilter så kom' du flyg hela vägen tebax te' Kallax." :rockon:

Ett problem med diesel/fotogen-mixningar är väl vad jag har förstått förutom det JK Nilsson nämner även att diesel fäller i tanken och att detta skulle kunna sätta igen munstyckena i jetmotorer?

Om problemet är att diesel har egenskaper/tillsatser som gör att det geggar igen och situationen är sådan att det är acceptabelt att livslängden minskas radikalt, vad kan man då hälla i för lösningsmedel för att det ska fungera? Eter? Sprit? Lacknafta?

Bortsett från frågan om motorn geggar igen, hur fungerar det med ett bränsle som har ett annat energiinnehåll? Jag menar om ett substitutbränsle ger hälften eller dubbelt så mycket energi per kilo, räcker det med att anpassa motorpådraget efter detta, eller är det en skillnad som kräver att motorn konstrueras om?