Haegg Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 Mediemagasinet granskar rapporteringen under Irakkriget. Repris den 3/5 och den 7/5. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daedalus Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 Jojo.. Media talar om medias brister. Självreflektion? Det går 2 sekunder sedan sätter drevet igång igen. Programmet avslutas med uppmaningen "tänk kristiskt!" Gick något annat sånt där program häromdagen då de tog upp "vampyrlajvet" bla. Rubrik "Markus sista roll", då kom skrattattacken. Om jag styrde skulle tidningarna få stänga igen direkt efter första avslöjade bluff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 Tack och lov att dom inte BARA håller god min hela tiden iallafall... Sen är det ju fruktenasvärt motsägelsefullt, men det är ju svårt att göra någonting åt... OT- Även undertecknad har blivit TOKIG på medias utmålning av hur lajvare och rollspelare är och beter sig. Mor och far höll på att få hjärtsnörp lite snabbt när jag började med rollspel och lajv. Idag är dom sansade och medvetna människor igen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 5, 2003 Author Report Share Posted May 5, 2003 Som ni säkert vet så har Jan Guillou varit mycket kritisk till de militära experter som kommenterat Irakkriget. Vem minns inte t.ex. krönikan där han skrev "lita aldrig på en expert i uniform". Guillous kritik var bred och inriktade sig dels rent principiellt mot att militärer uttalar sig ifrågan, dels på experternas kompetens och slutligen på det de sa. I ljuset av hans starka ställningstagande i frågan är det intressant att se vem som gjorde Mediemagasinets granskande reportage om de svenska militära expertkommentatorerna. Journalisten bakom reprtaget är ingen annan än Jan Guillous dotter Ann-Linn. I mina ögon är det inte helt oproblematiskt att en nära anhörig till Jan Guillou utför den s.k. opartiska granskningen. Detta verkar dock inte bekymmra SVT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Det finns ingen opartisk/objektiv media, frågan är bara åt vilket håll journalisten väljer att luta för tillfället. Det är alltid upp till den enskilde att värdera de källor som man tar del av för tillfället. Att det sedan som enskild individ är oerhört svårt att inte bli "lurad" av mediadrevet är självklart. Det gäller att kritiskt granska alla medier som man tar del av och särskilt kolla vem eller vilka som ligger bakom, och vilka intressen de representerar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 5, 2003 Author Report Share Posted May 5, 2003 Om man drar frågan till sin spets så finns det ingen objektivitet eller opartiskhet. Dock anser jag att man kan använda begreppen i sammanhanget för att beskriva en situation där man gjort det man kan för att undvika partiskhet och annat som kan påverka rapporteringen åt det ena eller andra hållet samt redovisar eventuella påverkansfaktorer. Det jag talar om är med andra ord en acceptabel nivå av opartiskhet och objektivitet. Bara för att det ur ett akademisk perspektiv är omöjligt att uppnå fullständig opartiskhet och objektivetet betyder inte att det inte finns någon poäng i att lägga energi på att nå så nära målet som möjligt. Visst måste varje läsare själv värdera det han läser men det fråntar inte journalisten, redaktionen m.fl. inblandade i nyhetsproduktionen att ta sitt ansvar för att leverera en produkt som uppfyller en acceptabel nivå av opartiskhet och objektivitet. Att låta dottern till en i sammanhanget synnerligen inblandad debattör göra ett granskande reportage av den andra sidan tyder knappast på att redaktionen på Mediemagasinet tar sin granskande roll på något större allvar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 jag menade inte att kritisera dig haegg om det var så du tolkade mitt inlägg. Utan snarare att jag håller med dig. Man kan inte vara nog kritisk, och ditt exempel med jannes dotter visar ju det med all tydlighet som går att uppbringa. Det finns givetvis reportrar som gör allt domm kan för att vara opartiska, men personligen så anser jag att dessa är tyvärr skrämmande få :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.