Jump to content

Hur mycket vill ni anhöriga veta?

Guest Soldat

Recommended Posts

Jag var nere på FS17 ska snart iväg igen och funderar på hur jag ska hantera mina anhöriga.

Jag har precis läst ut den fantastiska boken Krigare av den lika fantastiska Johanne Hildebrandt. Den beskriver livet och insatsen i Afghanistan på ett, i min mening, mycket rakt och ärligt sätt.

Min första tanke när jag läst första kapitlet var: "precis detta borde mina anhöriga läsa". Men så blev jag osäker på effekten. Å ena sidan skulle jag verkligen vilja att alla jag kände läste den. Å andra sidan är jag rädd att "ärligheten" skulle göra mer skada än nytta för de närmaste anhöriga. Att den skrämmer upp dem så pass att de bara mår ännu sämre medan jag är borta. Kanske är det bäst att de får leva "lyckligt ovetande", så gott det går...

Missförstå mig rätt, mina anhöriga är naturligtvis intresserade och kommer kanske läsa boken ändå, men borde jag uppmuntra dem?

Hur resonerar ni anhöriga, ja och ni yxor också för den delen? Hur har ni hanterat informationsflödet till era anhöriga?

//soldat FS23

Som fd. anhörig från en tidigare Afghanistanmission kan jag säga att ju mindre man känner till riskerna så är det bättre mentalt, de vore bättre för de anhöriga att känna att du är i en tryggare del av insatsområdet än i den farligare osv.

Men samtidigt så gör inte okunskap läget värre. Det som beskrivs i "krigare" är ju enligt dig själv en rak och sanningsriktig bild av insatsen, det är nog inte så mycket bättre än det som de blir.

Även att hålla sig uppdaterad om vad som händer under insatsen kan ju vara både bra och dåliga upplevelser. Det finns en mängd olika anledningar som kan få anhöriga att bli mer än vanligt oroliga, det bästa är insikt.

Kunskap leder till förståelse, är nog det som man kan summera mitt inlägg till.

Jag mörkade så mycket jag kunde. Det som stod i media kunde jag ju inte mörka förstås men jag tycker inte det finns någon anledning att flasha hej vilt med hur läget var/är på facebook osv för sin familj och sina vänner. Det funkade bra för mina anhöriga.

Edited by Auroraswe

När jag skadade mig ringde jag och berättade det för mina föräldrar någon gång i närtid. Hade inte jag ringt hade de aldrig fått veta. Då jag ringde från CV (blev aldrig inlagd) så blev det nog aldrig något drama hos mina föräldrar, inte vad jag uppfattade i alla fall. Detta var det ända jag berättade för någon av mina anhöriga eftersom jag inte ville tynga ner dem med något av mitt skit. Annars hette det i telefonsamtalen att det var antingen lugnt eller som vanligt. Visst var min mission lugn jämfört de flesta Affe-missioner, men jag valde att inte informera om vare sig handgranatsattack, bombhot, att jag höll på å dö två gånger, osv. Jag ville inte tynga ner dem med sådant de inte kunde påverka.

Guest charlie2

Det var väl ganska lugnt och som vanligt på dom sena KS missionerna? Undantaget KS09 med tanke på kravallerna. Jag tycker att självfallet skall man orientera sina anhöriga om läget i stort sen kanske man inte skall gå in på de små detaljerna hela tiden. Detta för att undvika oro och dessutom göra dom förbredda på vad som faktiskt kan händ beroende på vilket insatsområde eller vilken tjänst man har och hur ofta man befinner sig ute i AOR:et. Om det skett en hgr attack i området och informationen når Sverige eller publiceras på mil.se är det väl ganska lämpligt att ringa och nämna att man är ok och inte var i närheten av attacken m.m.

I Afghanistan fallet är det ju numera allmänt känt att det är stridigheter m.m. där nere frekvent. Dock behöver kanske inte de anhöriga direkt veta om hur många incidenter det faktiskt är eller hur nära det många gånger varit för svenskarna att faktiskt förlora mer personal än vad Vi gjort.

Under mina 4 missioner har mina närmsta anhöriga alltid varit mycket intresserad och följt nyhetsflödet kring de områden där jag befunnit mig. Därav för att slippa ett vakum och oro kan det vara värt att hålla dom någorlunda orienterade om läget i stort. Samt i Afghanistan fallet göra klart för dom och sig själv att det är en krigszon och inget annat.

• 2 months later...
Guest bakomsoldaten

Min sambo åker med FS23 och jag har bett att få veta så mycket som möjligt. Att inte veta innebär att jag kan fantisera ihop en egen bild av det, som förmodligen blir en bit från verkligheten och kanske värre. Att få veta i efterhand skulle göra mig förbannad. Vi hade en het diskussion om detta, att jag vill veta hur farligt det är, så att jag slipper få veta det i efterhand om han kommer hem skadad eller om det absolut värsta skulle hända. Han tycker att jag inte behöver veta mer än nödvändigt, så att jag slipper oroa mig i onödan.

Jag skulle bara känna mig lurad om jag inte fick veta att han, t ex varit nära att dö 2 ggr, skadat sig eller mår psykiskt dåligt av vissa händelser. Eller att det varit riktigt farligt men att det gått bra. Jag vill veta, jag har fan rätt att veta som är med i beslutet kring missionen.