Guest Fågel Fenix Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 (edited) Text under bilden.. Vpl Häggström med Stadsskyttekompaniets karakteristiska stridsväst avlossar en salva med Kulspruta 58. Edited May 1, 2003 by Fågel Fenix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 Strong Resolve var i mars 2002. Då var inte Stridsväst2000 allmänt spridd. Till exempel fick KS06 västen först i månadsskiftet maj/juni och utlandsstyrkan brukar få saker tidigt. Så vid den tidpunkten kanske det var ett sätt att känna igen stadsskytte bland övriga livgardister. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 Så SSK var några av de som fick den först? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1317 Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 Tror att det var så att bara ksp-skyttarna hade strv2000. Resten av 6. komp hade den äldre varianten fram tills i höstas. Är inte helt 100% på detta dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Konstigt att mannen på bilden inte hade fått ut den nya fältflaskan...eller kom den där vid milleniumskiftet också kanske ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Vill bara tillägga att den där bilden inte är från Strong Resolve. Här är länken till bilderna från Strong Resolve Den där bilden har legat på livgardet.mil.se hur länge som helst och ligger som sagt inte under kategorin » Bilder från övningen Strong Resolve (RN) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Vill bara tillägga att den där bilden inte är från Strong Resolve.Här är länken till bilderna från Strong Resolve Den där bilden har legat på livgardet.mil.se hur länge som helst och ligger som sagt inte under kategorin » Bilder från övningen Strong Resolve (RN) DOOH! du har rätt...såg lite fel.. OCh smisk skall jag hava! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 "Det är mänskligt att fela" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1MPJ Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 När jag låg inne 01/02 fick man precis stridsväst 2000 och jag tror stadsskytte fick bland de första på LG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest monkey_no1 Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 (edited) Jag måste säga att det e en vacker bild... & jag kan även svara p ALLA frågor ang den bilden utom hur den har kommit up på nättet, Stadsskytte har inga speciela västar däremot som ligger det under klassificeringen specialförband & är ioch med det med och testar ny försvarsmatriel... vi va fyra st i gruppen som hade den jag, min gruppchef, skarpskytt Bilden e tagen upten & en AK5 med granattillsatsskytt... till er som undrar så e bilden förmodligen tagen i Fagersta under en övning där vintern 2000-2001... Edit: rättade lite stavfel och ..324 särskrivningar / Kimster Edited May 6, 2003 by Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Så SSK var några av de som fick den först? Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Så SSK var några av de som fick den först? Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... oohh...foxy lady! Men hur förkortas det då ? tycker mig minnas att jag har sett SSK som förkortning här på forumet... Men även MÖPar kan ju ha fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Så SSK var några av de som fick den först? Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... Militärt förkortas sjuksköterska dock inte SSK utan Sjsk. Bamse / Besserweisser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Så SSK var några av de som fick den först? Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... oohh...foxy lady! Men hur förkortas det då ? tycker mig minnas att jag har sett SSK som förkortning här på forumet... Men även MÖPar kan ju ha fel... SSK är förkortning på Södra SKånska gruppen, vi hette SSG ända tills dom kom på att mågon annan hette det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Så SSK var några av de som fick den först? Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... Militärt förkortas sjuksköterska dock inte SSK utan Sjsk. Bamse / Besserweisser Jaha...här kommer det nya rön hela tiden! Men frågan kvarstår...hur förkortas Stadsskytte ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Militärt förkortas sjuksköterska dock inte SSK utan Sjsk. Jovisst är det så, jag är ju MÖP så jag vet ju så klart! Men nu skrev jag ju faktiskt inte nått om att det skulle vara en militär-sjuksjöterska... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NDR Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Stadsskytte =Stadssk Detta borde vara förkortningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Om man ska gå enligt de klassiska förkortningarna så borde ssk stå för spaningsskytte. Vad det nu skulle vara för något... Sedan är det en annan sak att LG konsekvent förkortar stadsskytte som ssk, så det får väl anses ha sedvanerätt numera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 SSK använde även IB15 och IB16 som förkortning på stadsskytte, så det är ingalunda något nytt påhitt. Sen att södra skånska gruppen försöker sno det är tragiskt. Eftersom dem inte får använda förkortningen ssg så kan dem väl använda SSKG. /Nifelhel 322SskBat 2sskkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest monkey_no1 Posted May 11, 2003 Report Share Posted May 11, 2003 stadsskytte ska förkortas SSK har så gjort och kommer också att formelt förkortas så i framtiden!!! Och skånska gruppen har inte fått sin förkortnig offeciel!!! Alla andra förkortningar av stadsskytte förutom SSK & SSK (med sifra bakom) är felaktiga... OKI??? Jag om någon borde väll veta hur fan stadsskytte e förkortat efter som ni alla är överens om att det är en soldat ur RN / 6 Stadsskytte (SSK) kompaniet. som gjorde sin utbidning på Livgardet... Och den soldaten är jag!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted May 12, 2003 Report Share Posted May 12, 2003 SSK betyder förövrigt också Svenska SatanistKyrkan. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted May 13, 2003 Report Share Posted May 13, 2003 snubben på bilden ser ut att ha mkt lång överkropp och korta ben... är det också karakteristiskt för "ssk"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts