Jump to content

Vaddå ? har SSK speciell Stridsväst ?

Guest Fågel Fenix

Recommended Posts

Guest Fågel Fenix

ksp01.jpg

Text under bilden..

Vpl Häggström med Stadsskyttekompaniets karakteristiska stridsväst avlossar en salva med Kulspruta 58.  

Edited by Fågel Fenix

Strong Resolve var i mars 2002. Då var inte Stridsväst2000 allmänt spridd. Till exempel fick KS06 västen först i månadsskiftet maj/juni och utlandsstyrkan brukar få saker tidigt.

Så vid den tidpunkten kanske det var ett sätt att känna igen stadsskytte bland övriga livgardister.

Guest Fågel Fenix

Konstigt att mannen på bilden inte hade fått ut den nya fältflaskan...eller kom den där vid milleniumskiftet också kanske ??

Guest Fågel Fenix
Vill bara tillägga att den där bilden inte är från Strong Resolve.

Här är länken till bilderna från Strong Resolve

Den där bilden har legat på livgardet.mil.se hur länge som helst och ligger som sagt inte under kategorin » Bilder från övningen Strong Resolve (RN)

DOOH!

du har rätt...såg lite fel..

OCh smisk skall jag hava! :D:D

Guest monkey_no1

Jag måste säga att det e en vacker bild... :sniper:

& jag kan även svara p ALLA frågor ang den bilden utom hur den har kommit up på nättet, Stadsskytte har inga speciela västar däremot som ligger det under klassificeringen specialförband & är ioch med det med och testar ny försvarsmatriel... vi va fyra st i gruppen som hade den jag, min gruppchef, skarpskytt

Bilden e tagen upten & en AK5 med granattillsatsskytt... till er som undrar så e bilden förmodligen tagen i Fagersta under en övning där vintern 2000-2001...

Edit: rättade lite stavfel och ..324 särskrivningar / Kimster

Edited by Kimster

Guest Fågel Fenix
Så SSK var några av de som fick den först?

Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... :D

oohh...foxy lady! :)

Men hur förkortas det då ?

tycker mig minnas att jag har sett SSK som förkortning här på forumet...

Men även MÖPar kan ju ha fel... :D:D

Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... :)

Militärt förkortas sjuksköterska dock inte SSK utan Sjsk.

Bamse / Besserweisser

Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... :D

oohh...foxy lady! :blink:

Men hur förkortas det då ?

tycker mig minnas att jag har sett SSK som förkortning här på forumet...

Men även MÖPar kan ju ha fel... :):}

SSK är förkortning på Södra SKånska gruppen, vi hette SSG ända tills dom kom på att mågon annan hette det.

Guest Fågel Fenix

Ska bara tillägga att "SSK" även är en förkortning på Sjuksköterska... och jag har aldrig sett nånn syrra på sjukan som gått runt i stridsväst... :)

Militärt förkortas sjuksköterska dock inte SSK utan Sjsk.

Bamse / Besserweisser

Jaha...här kommer det nya rön hela tiden! 8-/

Men frågan kvarstår...hur förkortas Stadsskytte

? :camo:

Om man ska gå enligt de klassiska förkortningarna så borde ssk stå för spaningsskytte. Vad det nu skulle vara för något...

Sedan är det en annan sak att LG konsekvent förkortar stadsskytte som ssk, så det får väl anses ha sedvanerätt numera...

SSK använde även IB15 och IB16 som förkortning på stadsskytte, så det är ingalunda något nytt påhitt. Sen att södra skånska gruppen försöker sno det är tragiskt. Eftersom dem inte får använda förkortningen ssg så kan dem väl använda SSKG.

/Nifelhel 322SskBat 2sskkomp :}

Guest monkey_no1

stadsskytte ska förkortas SSK har så gjort och kommer också att formelt förkortas så i framtiden!!! Och skånska gruppen har inte fått sin förkortnig offeciel!!! Alla andra förkortningar av stadsskytte förutom SSK & SSK (med sifra bakom) är felaktiga... OKI??? :)

Jag om någon borde väll veta hur fan stadsskytte e förkortat efter som ni alla är överens om att det är en soldat ur RN / 6 Stadsskytte (SSK) kompaniet. som gjorde sin utbidning på Livgardet... :) Och den soldaten är jag!!!