Jump to content

Fråga hur märken ska bäras

Håkan Söderlund

Recommended Posts

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva detta, men har fått två märken jag inte alls vet hur de ska bäras.

Det ena är ett litet, 2x3 cm kanske, där det står med text "2 Flygbas bat." Mörkgrön bakgrund och svart text.

Det andra är vingarna för flygtekniker/mekaniker, 2x10 cm kanske. Vingar med ett kugghjul emellan.

Båda är så att de passar storleksmässigt på bröstet i kardborre fästet på 90 lätt.

Hur ska dessa bäras på M90 lätt respektive fält?

Kardborren på bröstet är för namnband så där ska de i vilket fall som helst inte sitta. På Flygstridsdräkt förekommer det däremot att vingar och andra tecken bärs på bröstet. Märken bärs på samma sätt på alla fältuniformer så det är ingen skillnad på vanlig 90, 90L, 90TR, 90P, 90H eller vad det nu råkar vara.

Det brukar vara så att förbandstecken (Flottiljens vapensköld i grönt/svart/grått) bärs på vänster ärm och tecken såsom utbildningstecken, utbildningslinjetecken och annat bärs på höger ärm. En grundregel är också att man endast har ett märke per ärm, alternativt ett märke med en båge med tilläggstext.

Jag tror faktiskt inte att Unibest hunnit uppdateras för att ge några definitiva besked angående facktecknen (vingarna) till fältuniform, men min bedömning är att de ska bäras på höger ärm. Var det andra märket passar in vet jag inte. Om det bärs så blir det ju flera märken på samma ställe och någon båge låter det inte som att det är.

Min upfattning är att Unibest gäller. Där står inget om kvadratiska tygmärken på höger ärm utan bara eliptiska utbildningstecken eller utbildningslinjetecken i form av en båge.

Det mindre tecknet,"2 Flygbas bat", låter som en tillägsbåge. Tilläggsbågar behöver inte vara bågformade utan anpassas efter det förbandstecken som bärs på vänster ärm. Beroende på förbandstecknets utformning bärs det antingen ovan eller under förbandsteknet. Oftast bärs det ovan. Avstånd är 6 mm från nationstecknet och ligget därefter diktan mot förbandstecknet

Det andra tecknet, "vingarna för flygtekniker/mekaniker", låter bedömt som något eget hittepå från förbandet om inte någon har skapat en skrivelse från HKV som senare ska införas till unibest. Jag utgår från att det är ett hittepå och har ingen aning om var det ska bäras för att helt ärligt så ska hittepå tecken inte bäras över huvud taget. Men jag kan självklart ha fel.

Det andra tecknet, "vingarna för flygtekniker/mekaniker", låter bedömt som något eget hittepå från förbandet om inte någon har skapat en skrivelse från HKV som senare ska införas till unibest. Jag utgår från att det är ett hittepå och har ingen aning om var det ska bäras för att helt ärligt så ska hittepå tecken inte bäras över huvud taget. Men jag kan självklart ha fel.

Vingarna är inte hittepå, och även om jag ogillar utformningen (och att det blivit märken till alla) så är de godkända. Facktecken (som det handlar om) finns i metall och är upptagna i unibest, men tygmärket måste vara väldigt nytt.

Vingarna för helikopterförare i marinen och armén samt flygande personal (lastmästare, ytbärgare, färdmekaniker mm) har funnits till fältuniform sedan åtminstone 90-talet, men då var de liksom övriga utbildningstecken gula på grön bakgrund. Några varianter i svart/grönt har jag inte sett än, men det gäller ju fler märken. Varianter med vingar i brons (flygförare m/36, navigatör m/40, flygande personal m/76) på fyrkantigt märke har även funnits i transportflyget ett tag, men då för användande på flygstridsdräkt. Ytterligare varianter har funnits inom det spetsiga flyget. Flygstridsdräkt tas inte riktigt upp i UniR eller unibest mer än att man ska följa FOM vad gäller fastsättande av märken.

Har letat lite i unibest och tydligen var den uppdaterad.

8.1.8 Förbandstecken

Eventuella tilläggstexter utformas som en textrad (i båge eller rak) beskrivande krigs- eller hemvärnsförbandet

alternativt enheten i klartext (med versaler och fastställd litterering på svenska) i svart (gult)

på grön (blå) botten med svart (blå) bård.

"2 Flygbas bat" (är det verkligen särskrivet?, i så fall skäms) bärs alltså tillsammans med förbandstecken på vänster ärm

8.1.13 Facktecken

Militär personal inom flygvapnet anlägger facktecken i textil för eget fackområde på höger överärm till

fältjacka 90. Facktecknen utförs i svart på grön botten och med svart bård och anläggs 30 mm nedan

axelsömmen på höger ärm.

Vingen bärs alltså på höger ärm.

Jag vet inte om det är rätt eller fel, men vad jag har sett så bärs det tygvingar/märken på flygdräkt där det framgår vilken befattning man har i maskinen, tex Pilot, navigatör osv. Dessa är i den nya färgen svart/grön/grå. Finns även märken med beteckning samt vilken flygmaskin, gripen eller tp84.

106, det är tygmärket jag syftade på som hittepå. Dock så är det sant som du säger att det är godkänt i unibest att det ska bäras men jag finner det underligt att dess utformade inte är fastställt i unibest på ett mer specifikt vis än "grön botten med svart bård". Men jag har idag lärt mig åtminstone tre nya saker varav denna är en av dem!

• 1 month later...

Samma fråga fast anorlunda :)

Skall sy dit två märken på höger ärm. En båge samt ett märke.

Nu är frågan, hur många mm från sömm, samt mellan båge och märke skall det vara.

Det jag har fått är i fingrar. Det är inte funkis för min del då alla har olika tjocka fingrar.

Tack på förhand

// 5020 weiström

Unibest 8.1.9 Utbildningstecken

Fastställt svenskt utbildningstecken i m/87-systemet (metalltecken) utförs som ett ovalt textilmärke med

svart bild och eventuell accentfärg i gråbrun/grått på grön botten med svart bård (gult på blå botten och

blå bård för sjöarbetsjacka m/93).

• Utbildningstecken anläggs på höger ärm 30 mm under ärmsömmen till fältjacka 90 (L, P, H, Adyk,

TR BE och TR GR) och sjöarbetsjacka 93

• Endast ett utbildningstecken får bäras (eget val) och får inte kombineras med eventuellt utbildningslinjeteckenn

...

Unibest 8.1.10 Utbildningslinjetecken

Utbildningslinjetecken utformas som en olivgrön båge med svart text och kant (för sjöstridsuniformer

blå med gul text och blå kant).

• bärs 30 mm under ärmsömmen på högra ärmen på fältjacka 90 (L, P)

• endast ett utbildningslinjetecken får bäras och ersätter i förekommande fall annat utbildningstecken

• tilldelning av utbildningslinjetecken får regleras genom lokalt utformad examination

Syftet med utbildningslinjetecken är att stimulera till goda utbildningsresultat inom olika tjänstegrenar.

Utbildningslinjetecken avläggs efter grundutbildning och av instruktörer då tjänst inom utbildningsområdet

inte längre är aktuellt.

...

Man bär alltså inte både utbildningslinjetecken (båge) och utbildningstecken (tygmärke visande utbildningstecken i metall).

Det märke som bärs ska sitta 30 mm under ärmsömmen. Vill du göra det enklare i framtiden ser du till att få en jacka med ärmmattor, så är det bara att sätta dit märkena med kardborre.

Nu är frågan, hur många mm från sömm, samt mellan båge och märke skall det vara.

Det jag har fått är i fingrar. Det är inte funkis för min del då alla har olika tjocka fingrar.

Tack på förhand

// 5020 weiström

Någon som vet???

Tack på förhand

// 5020 weiström

Någon som vet???

Är det inte 6mm?

Tack på förhand

// 5020 weiström

Någon som vet???

Du bär ditt ENDA märke 30mm under sömmen.

Källa: Unibest 8.1 Tjänstetecken till fält-, sjö- och flygstridsuniformer

Tack på förhand

// 5020 weiström

Någon som vet???

Var det inte det jag svarade (med aktuella kapitel ur unibest citerade) 14 minuter efter frågan?

Måste man använda fetstil för att förtydliga ännu mer?

Tack på förhand

// 5020 weiström

Någon som vet???

Var det inte det jag svarade (med aktuella kapitel ur unibest citerade) 14 minuter efter frågan?

Måste man använda fetstil för att förtydliga ännu mer?

Ibland måste man säga saker två gånger...tydligen.

Namnband är coola prylar men det kan vara värt att tänka på OPSEC när man i HV övar på t.ex skarpa objekt. Fienden lägger pussel och medan biten "min namnbricka" går att vända/ta av blir det jobbigt att sprätta/sy varje gång man går på post. Kardborreband är även det coola prylar men då jag byter förband ytterst sällan (och min namnbricka ännu inte supits bort) klarar jag mig utan.

För att svara på frågan: Om uniformen har en platta går det väl an. Men varför behöver du öht ett namnband i tyg?

• Like 1

Namnband är coola prylar men det kan vara värt att tänka på OPSEC när man i HV övar på t.ex skarpa objekt. Fienden lägger pussel och medan biten "min namnbricka" går att vända/ta av blir det jobbigt att sprätta/sy varje gång man går på post. Kardborreband är även det coola prylar men då jag byter förband ytterst sällan (och min namnbricka ännu inte supits bort) klarar jag mig utan.

För att svara på frågan: Om uniformen har en platta går det väl an. Men varför behöver du öht ett namnband i tyg?

Det har jag inget bra svar på och har ingen än själv. Tänkte dock beställa namnband nu till veckan, främst för att alla andra har ett.

• 4 weeks later...

Aj fan! Hittade inget i UniR FM -03 så jag satte det som på den vanliga 90-jackan, d.v.s. direkt ovanför namnbrickhållaren.

Det gör nog inget. De 90L som har kardborreplattor från fabrik har remsan för namnband ovanför namnbrickshållaren.