Jump to content

Aimpoint förstorringssats x3, var gömmer dom sig?

beaver_sthlm

Recommended Posts

Kort och gott? Någon som vet var i Sverige dessa är någonstans, eller om de finns? FMV har levererat 1500 st iaf. enligt uppgift.

Verkar skumt, 2500st kikarsikte 09 har ju också levererats, men tydligen hade hemvärnet ett större behov än oss andra, men de går iaf att spåra.

Har iaf använt en aimpoint-x3 , dock privatköpt tillsammans med rp-sikte EHV och var mkt nöjd trots att den ganska ghostiga pricken blev relativt stor...

Är det inte så ombyggnaden av Hensoldtsiktena till Kikarsikte 09 var ett materielprojekt dedikerat för Ak4B från början? Och iom det ett projekt som riktat sig mot just Hemvärnet hela tiden?

Man kanske borde kolla på siktena som satt på AK5B och göra en liknande modifiering av dem till AK5C/D? Det fanns ju ett stort antal sådana sikten med..

/ Kamrat 07

Edited by Kamrat07

Då måste de ha levererats nu i vinter för sista testerna på förband skedde i höstas av kikarsikte 09 .

Enligt YOF som ledde testet hos oss så skulle det ut på förband under -12 .

Edited by SISU

Förstoringssatsen från aimpoint är levererad och ligger i Arboga. Endast ett fåtal enheter har fått ut dem. Den förklaringen jag fått är att FMV levererade siktena, och kort därefter skortades projektet av FM...till förmån för nåt annat sikte(?). Så de 1500 som redan fanns i FM blev bara liggandes...

Angående kikarsikte 09 så var det menat till AK5C åtminstone från början. Enl de projektansvariga på FMV.

Angående kikarsikte 09 så var det menat till AK5C åtminstone från början. Enl de projektansvariga på FMV.

Iså fall så har de gjort mer än att bara byta fästen. Kulbanekompensatorn måste ha gjorts om i så fall.

Guest Triggerpuller

Enligt vad jag hört så har man inte gjort andra ändringar än nya fästen på Kikarsikte 09. Så att börja kasta ut dom till folk med AK5C skulle ju följa invanda mönster.

• Like 1

Ja, jag har ingen aning..de hävdade att FM ville ta av det man hade för att få ut dem snabbt på förband och då blev det så. I väntan på ett (eventuellt) skarpskyttevapen. Jag tyckte det lät jävligt konstigt och sa det till dem..men jag jobbar ju inte på projektet..och det skulle ju inte vara det första konstiga Försvarsmakten fått för sig.

Hur dyrt är det att köpa in ett hundratal ACOG?

Men nu är vi lite offtopic..

Får uppdatera mina siffror och leveransdatum lite här med information jag fick via ansvarig på FMV: "FMV har levererat 2000 förstoringstillsatser i dec 2009 och 4000 fästen till Kikarsikte ak 4 (som då blir Kikarsikte 09) sommaren 2010."

Frågan är om någon sitter på M-nr på förstoringssatsen, jag har beställt den en gång utan framgång, kanske dags att göra ett nytt försök...

Får uppdatera mina siffror och leveransdatum lite här med information jag fick via ansvarig på FMV: "FMV har levererat 2000 förstoringstillsatser i dec 2009 och 4000 fästen till Kikarsikte ak 4 (som då blir Kikarsikte 09) sommaren 2010."

Frågan är om någon sitter på M-nr på förstoringssatsen, jag har beställt den en gång utan framgång, kanske dags att göra ett nytt försök...

Vilket skämt. Så det finns fina sikten som vi kunnat ha på grupp i Hv kanske, som det gamla Ak4OR, istället för lansen PSG90. Suck.

Förbands tester gjordes som jag skrivit tidigare av kikarsikte 09 mt under hösten i Halmstad . Och enligt ansvarigt vapenbefäl så ska de levereras till HV under 2012 .

Om de helt ska ersätta psg90 på plutons nivå vet jag inget om .

Någon behöver seriöst få bort Rolle från Xbox-spelet. Nog för att han snajprar som en gud och får de fetaste killstreaksen hela tiden men.....fan...det där jävla PSG't är ju seriöst det vapensystem skyttegruppen behövde allra minst.

Som plutonchef ser jag helst att jag får 4 kikarsikte 09 mt till min pluton .

PSG90 kan för mej bli en kompaniresurs .. Eller max ett prsk par i plutstaben .

Mäh! Så står det jö inte i TOEM jö! Din pluton kommer ju självantända! :rolleyes:

Jepp, deleta PSG't, alternativt skicka upp det till kompaniet. Ge skarpskytten kikarsiktet och biffen är klar.

Vi har alldeles för mycket skräp att bära som det är. Ingen insatsgrupp kan följa TOEM idag. Det är fysiskt omöjligt. Ingen orkar släpa med sig allt skit vi skall ha. Det går inte att dumpa skiten i någon sprinter eller TGB20 heller, där står tältlådan...

beaver_sthlm, kolla i lift... För att få ut dem måste du skriva och skicka en hemställan till HKV om att få bli tilldelad dem till din enhet. (efter att först ha gått igenom mtrl-ansv på ditt komp/skv och G4 på bataljonen/motsv givetvis). Det funkar för vissa....och det funkar inte alls för andra..

..med andra ord är det inte bara till att beställa..det funkar ej..trust me :)

Edited by Max

beaver_sthlm, kolla i lift... För att få ut dem måste du skriva och skicka en hemställan till HKV om att få bli tilldelad dem till din enhet. (efter att först ha gått igenom mtrl-ansv på ditt komp/skv och G4 på bataljonen/motsv givetvis). Det funkar för vissa....och det funkar inte alls för andra..

..med andra ord är det inte bara till att beställa..det funkar ej..trust me :)

Har givetvis gått den vägen.

• 3 weeks later...

Billig och kvaliteten är därefter!

Självklart är det säker inte den bästa kvalisorten. Det kan man ju förstå. Men är man sugen på en så är det ju inte så mycket om man inte ska använda den dagligen utan bara ibland. Är man däremot rik som ett troll. Så kan man ju alltid beställa en Aimpoint som kostar 10

ggr så mycket, japp kolla här. http://www.coldskill...-422-c-188.aspx

Edited by wolfie666