Jump to content
Sign in to follow this  
Maskirovka

Bofors 40mm

Recommended Posts

Jag har inget svar. Men i World Defence Almanac 1991 så står det:

AA guns: 500 20mm, 40 mm

Jag har inget svar. Men i World Defence Almanac 1991 så står det:

AA guns: 500 20mm, 40 mm

Det borde väl vara många fler med tanke på det antal stridsfordon 90 som levererats till den svenska armén. Har för mig att det är 650 stycken, nu är ju såklart inte alla grundversionen eller luftvärnsvagnen men huvuddelen är. Dessa använder L/70-versionen.

Senaste arménytt säger 500 90-vagnar, merparten 9040.

1948 ska det ha funnits ca 900st 40 mm m/36 i Armen, då tillkommer övriga delar av försvarsmakten och vad de hade vet jag inte

Efter det så köpte man ju in en massa m/48.

Lokalluftvärnsplutoner/kompanier med m/36 fanns i tjänst åtminstone i början av 90-talet men skrotades nog snabbt vid den stora slakten som kom då.

On 1/7/2012 at 12:54 AM, MadLuna said:

1948 ska det ha funnits ca 900st 40 mm m/36 i Armen, då tillkommer övriga delar av försvarsmakten och vad de hade vet jag inte

Sitter och läser i Bofors 350 år och man blir inte klokare precis. Innan kriget hade Borfors totala beställningar (alla länder) på 1500 pjäser.

Dock hann man inte med så man la ut produktion på underleverantörer i flera länder, dessa pjäser kan ha åkt lite hur som helst, jag har för mig att vi fick "polsktillverkade" pjäser under kriget som vi köpt av Tyskland under kriget.

On 1/7/2012 at 12:54 AM, MadLuna said:

Lokalluftvärnsplutoner/kompanier med m/36 fanns i tjänst åtminstone i början av 90-talet men skrotades nog snabbt vid den stora slakten som kom då.

Jag har för mig att det skrotade projektet med 40 mm m/48 på dumper "Tridon" skulle ersätta dessa inom lokalförsvaret men slakten kom emellan.

Sitter och läser i Bofors 350 år och man blir inte klokare precis. Innan kriget hade Borfors totala beställningar (alla länder) på 1500 pjäser.

Dock hann man inte med så man la ut produktion på underleverantörer i flera länder, dessa pjäser kan ha åkt lite hur som helst, jag har för mig att vi fick "polsktillverkade" pjäser under kriget som vi köpt av Tyskland under kriget.

Jag har för mig att det skrotade projektet med 40mm m/48 på dumper "Trion" skulle ersätta dessa innom lokalförsvaret men slakten kom imellan.

Triad vad tänkt till KA. Lokalförsvaret fick nöja sig med ett vackert väder sikte på pjäsen (nu kommer jag inte ihåg vad det hette...)

Jag har för mig att det skrotade projektet med 40mm m/48 på dumper "Trion" skulle ersätta dessa innom lokalförsvaret men slakten kom imellan.

Triad vad tänkt till KA. Lokalförsvaret fick nöja sig med ett vackert väder sikte på pjäsen (nu kommer jag inte ihåg vad det hette...)

Nja det fanns väl tre versioner av systemet varav en saknade avancerad eldledning och den tuffaste hade integrerad eldledningsradar med laser IR/TV sikte.

Alla var dock monterade på dumperchassi.

Boforskanonen som revolutionerade luftförsvaret

En intressant artikel om hur Bofors legendariska 40 mm kanon blev till. Dock så saknar jag lite info om Bofors 25 mm kanon m/32 som väl var en föregångare och en slags miniversion av 40 mm kanonen. Bofors 120 mm lvakan FM1 (även kallad 4501) ska f ö ha varit en 40 mm kanon "på steroider" ( Världens största luftvärnskanon ).

/Per

• Like 1

Lite OT men en Israelisk firma som jag glömt namnet på har tagit fram ett nytt system där L/70 är vapendelen med värmesikte och spaningsradar och eldledning stadgar osv. Verkar ball!

On 2/14/2019 at 8:36 AM, FurirJönsson said:

Lite OT men en Israelisk firma som jag glömt namnet på har tagit fram ett nytt system där L/70 är vapendelen med värmesikte och spaningsradar och eldledning stadgar osv. Verkar ball!

Är det den här du tänker på?

-Day and night capability

Det hade vi väl innan vi uppgraderade till DIRSI-pjäser :P

Nåväl, nu har vi ju ingenting.

SNix: japp just den!

Chassi: Pjäserna som uppgraderades med Dirsi använde eldlednings system 1A innan mod alltså öga och metkäpp.

Det var pjäser som inte var kopplad till en Cig.

On ‎2‎/‎14‎/‎2019 at 8:47 PM, FurirJönsson said:

SNix: japp just den!

Chassi: Pjäserna som uppgraderades med Dirsi använde eldlednings system 1A innan mod alltså öga och metkäpp.

Det var pjäser som inte var kopplad till en Cig.

Ja men det var lite så jag menade.

Man hade ju planer på att ersätta Cig 790 med någon ny form av centralinstrumentering men då detta ansågs för dyrt så vart lösningen DIRSI vilket ju i princip är ett "vackert-väder-system" utan egentlig invisning mer än att man kunde få veta ungefär åt vilket håll målet befann sig.

40/48 förbanden med Cig som inte blev DIRSI skulle ju säljas till Baltikum men sedan så avvecklades ju även DIRSI.

Vilket är det mest uppgraderade, moderna och kvalificerade eldrörsluftvärnssystem framtaget med Bofors 40mm L/70 som eldenhet och vilka var dess funktioner och egenskaper?