Jump to content

Försvarsmakten bakgrundsbild

Guest Guest

Recommended Posts

Tjenare!

Jag hade lite dödtid igår kväll och blev sugen på att uppdatera min bakgrundsbild på datorn och minns att jag noterat att de båda iPhone-apparna Försvarsmakten har innehåller bild på en variant av deras logotyper.

Det jag gjort är att behålla färgsättningen från båda bilder, men förstorat till 1680x1050.

Jag anser mig inte äga några rättigheter till varken bilderna, texten eller logotypen. Tänkte bara att är jag sugen på att ha dessa som bakgrundsbilder ett tag kanske det finns andra människor som också är det, och vanlig iPhone-storlek på bilderna kommer man inte alltid så långt med. Självklart helt okej att själv ändra storlek på dessa bilder om eran upplösning skulle vara mindre (eller större!?) än 1680x1050.

Feel free to download! (och skulle detta på något sätt ogillas av Försvarsmakten eller Soldf.com så är det bara att informera mig så plockar jag bort länkarna alternativt plocka bort hela detta inlägg/tråd.

[ADRESSER BORTTAGNA DÅ DE INTE FUNGERADE]

Nä det där blir inte rätt.... Kolla på den ljusa och mörka så ser du att det skiljer mellan logorna.

I den vita logon på svart bg så ser man svärdet genom kronan - i den svarta logon på den ljusa så gör man det inte.

Efter lite sökande på FMs hemsida så gissar jag att den negativa logon fel. Del av svärdet ska synas i den lite mer detaljerade logon som finns i fyrfärg - men i den stiliserade variant du använder ska det inte synas.

/martin

Guest Mikael Jonsson

Nä det där blir inte rätt.... Kolla på den ljusa och mörka så ser du att det skiljer mellan logorna.

I den vita logon på svart bg så ser man svärdet genom kronan - i den svarta logon på den ljusa så gör man det inte.

Efter lite sökande på FMs hemsida så gissar jag att den negativa logon fel. Del av svärdet ska synas i den lite mer detaljerade logon som finns i fyrfärg - men i den stiliserade variant du använder ska det inte synas.

/martin

Hmm, så kanske det är. logotyperna har jag däremot inte pillat med. Den ena (svart/vita) är från deras iPhone-app "Försvaret" och den ljusa från "Vår Verklighet".

Även noterat nu i efterhand att på skärmar med dålig beaktringsvinkel (laptops osv.) blir det lätt att man ser den lite halvdåliga gradianten, men va fasen, gratisbilder ju :p ;)

//Micke (TS)

• Forumsledning

/martin

Hmm, så kanske det är. logotyperna har jag däremot inte pillat med. Den ena (svart/vita) är från deras iPhone-app "Försvaret" och den ljusa från "Vår Verklighet".

Även noterat nu i efterhand att på skärmar med dålig beaktringsvinkel (laptops osv.) blir det lätt att man ser den lite halvdåliga gradianten, men va fasen, gratisbilder ju :p ;)

//Micke (TS)

Gratis, må så vara. Men det finns ändå riktlinjer, och det är inte var och ens rätt att använda och/eller förändra en logotype hur man vill oavsett hur gratis den är. Ska du ändå göra något så gör något som är linje med de regler som finns.

http://www.forsvarsm...bb_20110315.pdf

• Forumsledning

Kan man få bilderna i 1920x1080?

Tack på förhand.

Gör egna. Använd PDF-filen jag länkade till. Vapnet är i vektorgrafik där så du kan få hur stort du vill i princip. Bara att zooma och sen göra skärmdump eller använda skärmklippverktyget motsv.

Tidigare fanns även vapnet att ta hem i EPS-format. Osäker på var den möjligheten tagit vägen för alla utanför intranätet.

Kan man få bilderna i 1920x1080?

Tack på förhand.

Gör egna. Använd PDF-filen jag länkade till. Vapnet är i vektorgrafik där så du kan få hur stort du vill i princip. Bara att zooma och sen göra skärmdump eller använda skärmklippverktyget motsv.

Tidigare fanns även vapnet att ta hem i EPS-format. Osäker på var den möjligheten tagit vägen för alla utanför intranätet.

Hehe ok ska kolla på det imorgon. Orkar inte nu iallfall. :)

/martin

//Micke (TS)

Gratis, må så vara. Men det finns ändå riktlinjer, och det är inte var och ens rätt att använda och/eller förändra en logotype hur man vill oavsett hur gratis den är. Ska du ändå göra något så gör något som är linje med de regler som finns.

Fast nu är det ju som jag redan skrev, jag har inte rört eller modifierat logotyperna på något sätt. (läste du det?....)

Jag tog screenshots av båda logotyperna från Försvarsmaktens egna iPhone-appar "Försvaret" (den svarta) och "Vår Verklighet" (den ljusa).

Öppnat upp dessa i photoshop och förstorat "canvas size" till lämplig storlek (1680 x 1050 pixlar) och lagt en gradians bakom/runtom den originala rutan (

960 × 640 pixlar)

Så återigen, stämmer inte logotyperna är det Försvarsmakten själva alternativt deras reklambyrå som tabbat sig. Och jag nämnde också i det allra första inlägget att jag endast bjuder på dessa bilder så jag själv saknar liknande stilrena och simpla bakgrundsbilder från Försvarsmakten och vid minsta ogillande från officellt håll från Försvarsmakten eller Soldf.com så är det bara att plocka bort länkarna eller kasta hela tråden i papperskorgen.

Ville bara bjuda på bakgrundsbilder till andra som jag själv efterfrågade.

• Forumsledning

/martin

//Micke (TS)

Fast nu är det ju som jag redan skrev, jag har inte rört eller modifierat logotyperna på något sätt. (läste du det?....)

Jag tog screenshots av båda logotyperna från Försvarsmaktens egna iPhone-appar "Försvaret" (den svarta) och "Vår Verklighet" (den ljusa).

Öppnat upp dessa i photoshop och förstorat "canvas size" till lämplig storlek (1680 x 1050 pixlar) och lagt en gradians bakom/runtom den originala rutan (

960 × 640 pixlar)

Så återigen, stämmer inte logotyperna är det Försvarsmakten själva alternativt deras reklambyrå som tabbat sig. Och jag nämnde också i det allra första inlägget att jag endast bjuder på dessa bilder så jag själv saknar liknande stilrena och simpla bakgrundsbilder från Försvarsmakten och vid minsta ogillande från officellt håll från Försvarsmakten eller Soldf.com så är det bara att plocka bort länkarna eller kasta hela tråden i papperskorgen.

Ville bara bjuda på bakgrundsbilder till andra som jag själv efterfrågade.

Jag tänkte jag var informerande och snäll i mitt inlägg, men det tolkades inte som det tydligen.

Jag kan dra det hela lite mer formellt. - Det spelar mindre roll "hur" du har gjort. Det är fortfarande inte din logotype, och därmed inte din fulla rätt att använda den utöver privat användning. Nu har du defakto gjort den tillgänglig på internet och det har man som individ inte juridiskt rätt till utan tillstånd från Försvarsmakten. Hade du tagit ordbild och vapen-exempel från regelverket hade det sett bättre ut.

Dessutom vet inte du vad byrån som gjort applikationen fått för undantag motsv. (om de nu ens frångått Försvarsmaktens formella profil).

Jag citerar från regelverket "Försvarsmaktens logotyp är varumärkesskyddad och unik. Den får inte finnas i någon annan form med liknande symbol och bokstäver. I syfte att känna igen den som avsändare för Försvarsmakten får den heller inte manipuleras och förändras formmässigt."

Nu kommer sannolikt inte FM bry sig så mycket om detta fallet, men jag kan tycka att man ska respektera en identitet, om man nu ändå menar väl, vilket jag tror du gör.

Om jag släpper det formella och ger dig lite konstruktiv kritik, så är texten för liten i förhållande till vapnet.

Som foto och bildmänniska så ser jag lite mer alvarligare på detta än många andra kanske, och värnar om att vissa saker ser rätt ut. Men fortsätt var kreativ, jag har inte, och tänker inte ta bort något, inte som det ser ut nu iaf. Istället hoppas jag på förbättring.

/Kimster - som deltagit i framtagandet av både SoldF.com's profil, och delar av Försvarsmakten formella profil.

Jadå, allt är väl menat, inget intresse av att "missbruka" eller tjäna något på det hela, enbart tanken att tillgodose mig själv och iochmed denna tråden andra med en simpel och stilren bakgrundsbild som jag varken funnits hos soldf.com eller försvarsmakten själva.

Ber om ursäkt att jag stack taggarna lite väl hårt utåt innan, ville egentligen bara klargöra att jag själv inte manipulerat själva logotyperna i sig.

Uppdaterat båda bilder till att följa den grafiska profilen som länkat till, tack! (vid andra storlekar av bildskärm bör det inte vara några problem att bara ha bilden centrerad och matcha bakgrundsfärgen med bakgrunden på bilderna, den vita är t.o.m. 100% vit)

(har vid tidigare tillfälle frågat om en grafisk profil från folk inom eller "runtom" försvarsmakten men utan framgång och kom till minnes att dessa appar var vad som gjorde att jag från första början blev sugen på att ha försvarets logotyp som bakgrundsbild)

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

Det är inte alls säkert. Det brukar vara så att det står specat i profilen på vilken typ av bakgrund vilken logo får användas. Det kan vara så att den måste ligga mot enfärgad bakgrund. Det kan finnas synpunkter på placering, storlek mm i förhållande till satsytan. Läs profilen och gissa eller anta inget förrän du har torrt på fötterna. Framförallt sprid inte bilder som inte följer profilen. Vad du gör på din privata burk är en sak - men vad du lägger upp publikt är en annan. Och som Kimster påpekat så har du ingen juridisk rätt att göra det.

/martin

Gjorde en bakgrundsbild idag om det kan vara till någons nöje!

Kopierade över logan från grafiska profilen så jag tror att allt stämmer.

http://img402.images...fmwallpaper.jpg

Efter att ha konsulterat FMs grafiska profil så kan jag säga följande.

Färgen på ordet FÖRSVARSMAKTEN är fel enligt profilen.

Man får INTE placera logon på en BILD.

Så oavsett vad du gjort och inte gjort är din bakgrund TOKFEL enligt den grafiska profilen.

/martin

...som jobbat 15 år på reklambyråer och således lärt sig uttyda en grafisk profil.

PS: ska vi inte bara enas om att vi INTE lägger upp en massa bakgrunder med FMs logo på?

Man får INTE placera logon på en BILD.

Nehe "ibland kan logotypen läggas på en bild placerad

på ett ”lugnt” område. undvik att använda versionen av logotypen i

färg mot alltför mörk bakgrund."

Nehe "ibland kan logotypen läggas på en bild placerad

på ett ”lugnt” område. undvik att använda versionen av logotypen i

färg mot alltför mörk bakgrund."

Det har ju inte placerats på ett lugnt område.. Sida 19 i det här dokumentet ger exempel på "Dos and Don'ts". De två nedersta bilderna i den högra kolumnen (Don'ts) träffar rätt. Och så får man alltså inte ändra på färgerna i ordbilden "Försvarsmakten", utan man ska nyttja de tre varianter som finns att tillgå. Och så var det ju det här med varumärkesskydd, osv, osv...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...