Hellis Posted December 12, 2011 Report Share Posted December 12, 2011 Hej, om denna tråd hamnar fel så ber jag om ursäkt samt att mod flyttar den! Hej(igen). jag var och mönstrade inför Gmu 1 2012 nyligen. hade drygt en 7 rätt igenom på alla tester, MEN jag hade C syn.... så jag kunde tyvärr inte säka de tjänster som jag ville utan min mönstringsförättare råde mig att söka denna tjänst: GMU Utbildningsplats : I19 Boden Preliminär inriktning efter GMU : UndSäk Bildtolk /SOU på k3. fick besked idag och står som första reserv, fanns tydligen två platser bara. nu till mina frågor! jag skulle vilja ha en ganska detaljerad beskrivning av en Bildtolks jobb. kommer jag vara fast framför en skärm varje dag eller kommer jag arbete i fält? sen, efter som det blir K3, kommer jag behöva göra jägartesterna fast det inte är en sådan tjänst jag sökt? Pliktverket sa Nej, men min bror som är Kapten sa Ja, jag har frågat honom samma frågor och fått svar, men de känns som han inte riktigt har koll utan mer vill kunna ge sin lillebror ett bra svar.... och den sista FRÅGAN, Har jag sökt en BRA tjänst?, framtidsutsikter mm. Hellis out! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 12, 2011 Report Share Posted December 12, 2011 Motsvarande tråd från i våras K 3 innebär UAV. Det finns idag tre olika sådana system i drift, men vi kan begränsa oss till två då UAV04 är för försök/specialförband. UAV01 har utgått. UAV02 är en stridsteknisk UAV som kan medföras i ett par ryggsäckar. De som sysslar med detta är i högsta grad i fält, men är å andra sidan inte bildtolkar. UAV03 är en taktisk UAV med större kringorganisation och flygs från flygplats. Det är här det större behovet av bildtolkar finns och de tjänstgör i en container framför ett par skärmar. Båda systemen finns idag i Afghanistan. De med UAV02 är ute och åker och de med UAV03 sitter innanför murarna på Marmal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 12, 2011 Report Share Posted December 12, 2011 Vad innebär C syn? testade de ditt stereoseende? Utan stereoseende göre man sig icke besvär i bildtittarbranchen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted December 12, 2011 Report Share Posted December 12, 2011 Historiskt sett så har alla som gjort GSU på K3 (föregångaren till GMU) gjort exakt samma sak som jägarna. Jägartester eller ej så kommer du att få bekanta dig med Vaberget och området kring Perstorps skjutbanor. vill du ha en central roll i framtida missioner så är det en bra utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 13, 2011 Report Share Posted December 13, 2011 En av lärdomarna från Libyeninsatsen var att det fanns på tok för få bildtolkar i FM. Så möjligheterna till framtida flygvapenmissioner torde också vara godo (om det nu inte tar 50 år till innan nästa). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts