Jump to content

FOST, vilka är deras "betyg"?

Hotel Charlie One

Recommended Posts

Vid FOST, Flag Officer Sea Training, har svenska örlogsfartyg fått sina förmågor testade vid ett flertal tillfällen. Jag har försökt hitta info om hur de graderar (eller betygsätter) fartygen. Det ska finnas betygen "safe" och "satisfactory" vad jag vet.

Nån som vet vilka de andra betygen är och hur det gått för svenska enheter som varit utsatta för FOST?

//HC1

Om jag minns rätt så betygsätts man på en femgradig skala enligt följande: poor - below standard - satisfactory - very satisfactory - good. Fartygets olika tjänstegrenar (och t.o.m. besättningsmedlemmar!) betygssätts individuellt och därefter görs en samlad bedömning av fartygets prestationer, som sedan renderar i ett samlat slutbetyg!

Precis allt ombord ligger till grund för bedömningen, och precis allt kontrolleras också av sjöriddarna. Allt ifrån rengöring och ordning, sjösurrning, lufttryck i andningsapparaterna, sophantering, efterlevnad av rutiner och regler ombord, inre strid, yttre strid, säkerhet, sjömanskap m.m.

Sjöriddarna är väldigt rutinerade och duktiga och gör sitt yttersta för att man ska bli duktigare i sin yrkesroll. Ofta får man feedback direkt efter varje övningsmoment, och mer omfattande sammanställning av dagens resultat levereras i regel inom ett par timmar efter förtöjning.

Dock ska man komma ihåg att allt som britterna föreslår inte är genomförbart eller ens lämpligt på våra fartyg, dessutom så har vi i vissa fall olika syn på hur saker ska lösas

Normalt när RN:s fartyg genomför OST så är dom där i 6-8 veckor (beroende på utbildningsnivån hos besättningen!), våra fartyg är i regel där i 2-3 veckor. Generellt så har vi dock högre utbildningsstatus på våra besättningar redan innan OST, och hinner därmed högre upp i utbildningsskalan på en kortare tid. En sak som sjöriddarna kommenterade speciellt, var hur välutbildade och kunniga våra sjömän var, ofta löste svenska sjömän uppgifter som på brittiska fartyg åligger NCO:s eller t.o.m. officerare.

Slutbetyget för både HBG och HÄD blev vid årets FOST VSAT (Very Satisfactory!)! Och vi är därmed godkända att omedelbart kunna delta i en NATO taskforce, utan några operativa begränsningar...

Edited by PB-Syte

Nu börjar detta bli konstigt. Jag kommenterade ett blogginlägg på FMs blogg om Trossö efter avslutad FOST där jag påstod att TRÖ haft det lite kämpigt. Inlägget togs bort/publicerades inte. Trossös insatser under FOST har jag tagit del av under pågående evaluering och jag litar på fd kollegor.

Således... "Safe". Vems påhitt är det?

Jag har inte hört något själv, men pratat med personer som jag anser ha god insikt i hur det gick.

Deras uppfattning om Trossös betyg var ungefär: Åk hem, gör om gör rätt.

Dock är det antagligen ett problem att Trossö är byggd som hon är, dvs hon uppfyller inte kraven rent konstruktionsmässigt. Vet att även Visbybåtarna hade vissa problem med den biten eftersom man inte "skyddskopplar" elförsörjningen vid "klart skepp". På visbybåtarna har man ju byggt sig runt det.