Jump to content

Gradbeteckningar

Kallecolt

Recommended Posts

Hej undrar om någon vet eller har hört något om när dom nya gradbeteckningarna kommer ut i hylsor och kragspeglar.

Det gradsystem vi har idag har ju funnits några år och ändå så finns det inte några ex inga vice kopral hylsor att ta ut.

Så om någon vet något, även om så ej exakt när så lämna ett inlägg.

Jo verkar ju finnas några, men varje gång man är på förrådet så får man till svars att dom inte finns och att dom ej vet när det kommer.

Vet att många som gått runt med vicekopral märken och hylsor har lyckats få tag i resterna från kadettsystemet.

Vi kadetter håller hårt i våra hylsor då vid med har brist. De ärvs från person till person. De är helt slut i hela landet för tillfället, för den gamla upphandlingen har gått ut innan det fanns en ny leverantör klar. Men som 106 skriver så håller man på att upphandla just nu.

Dåligt med menig första klass också dem bör komma nästa år (iaf så får man hoppas på det)

Jag har beställt en rulle och fått levererat en rulle för bara två veckor sedan. Dock försvann halva rullen innan förrådet insåg att det inte var till dem utan till min beställning.

/D

Hittade denna i länken du skickade, så verkar ju vara på gång, men upphandlingen är klar först 6:e februari och innan man har den i handen lär det ju ta ett halvår till.

Men kul att de verkar fått tummen ur till sist. :)

M7676-764110-9

Kragsp M58 OR3 Vkorp

5000pcs

pratade tidigare idag med en OF1 som också betalar för sina hylsor. Hon är iofs i flottan, kanske är vanligare där?

jag är en gammal knegare som är van att få betala för min utrustning. så jag ser inget konstigt med att betala för min utrustning.

förmodar att det är en sk kulturkrock. dvs anställda i fm går ju bara till förrådet och kvitterar ut sin utrustning.

saknas det något så väntar dom hellre 1år än löser problemet fortast möjligt.

Det roligaste i det hela är väl att HV-pravda samtidigt som den trycker artikel efter artikel med budskapet att man är dum i huvudet/värdelös soldat/förrädare om man köper mtrl som inte är från förrådet också upplåter slappt räknat en femtedel av all plats till webshoppar som säljer 90L-kopior, ryggsäckar och annat "taktiskt". Nu jobbar jag inte inom kyrkan men är inte det lite som de där amerikanska TV-prästerna som efter en gudstjänst drar över sekreteraren?

I övrigt kan man lösa det som några livgardister gjorde det och ta märken till m/87 (metallpins). Eller helt enkelt rocka 90F tills vidare.

• Like 1

• 3 weeks later...

I övrigt kan man lösa det som några livgardister gjorde det och ta märken till m/87 (metallpins). Eller helt enkelt rocka 90F tills vidare.

Eller så kan man, i alla fall som Kadett, överleva några månader utan hylsor. Jag har fått ut en (1), envinklig hylsa till fyra plagg, vilket resulterat i att jag flyttar den mellan min 90L och mitt skalplagg 08, min M/87 tröja och min M/93 skjorta få vackert vara utan.

Dåligt med menig första klass också dem bör komma nästa år (iaf så får man hoppas på det)

Jag har beställt en rulle och fått levererat en rulle för bara två veckor sedan. Dock försvann halva rullen innan förrådet insåg att det inte var till dem utan till min beställning.

/D

Haha komiskt förrådet klantar visst alltid till sig :banghead:

Som jag upplevt det så handlar det om tur. Om man går till förrådet så fort man har tid så kommer man så småningom få de gradbeteckningar man behöver. Jag är den på min pluton som är "färskast" men var ändå först med att ha de beteckningar jag skulle ha på varje uniformsplagg + några liggandes i skåpet.

förmodar att det är en sk kulturkrock. dvs anställda i fm går ju bara till förrådet och kvitterar ut sin utrustning.

saknas det något så väntar dom hellre 1år än löser problemet fortast möjligt.

Klart jag väntar till den utrustning jag är berättigad till finns på förrådet.. Varför ska jag betala med egna pengar det staten faktiskt skal tillse att jag har? Jag kan absolut förstå att vissa gör det, men för mig är inte tygbiten med min grad definitivt inte det viktigaste i mitt jobb som soldat!? Att man inte har gradbeteckning är inte något "problem" som ska lösas i min värld.. :unsure:

Om jag skulle börja köpa in utrustning (och lösa "problemet") jag egentligen ska ha får jag sälja min son, pantsätta det jag äger och säga upp lägenheten! :banghead:

Tjena,

Undrar om någon vet axelklaffarnas utforming när man är anställd i nivå CF-1 som motsvarar grad fänrik/löjtnant?

Det är en teknisk tjänst, blir då stjärnorna vita eller är de fortfarande gula men med en vit rand nederst på axelklaffen?

kan ni fixa en länk hade det varit trevligt :)

CF-1 är en civilanställd tjänst.

Teknisk personal ska inte bära vita, utan lila yrkesband.

Men annars bör det vara vita kragspeglar. Beroende på skrivningen i sista UniBest. Förutom så fanns ju en passus om att civilanställd personal i insatsorganisationen skulle bära gula, fast med yrkesband.

• Forumsledning

CF / CR i insatsorg = vanliga grader med yrkesband med den färg som representerar ens fackområde. Tillhör man något som inte har en egen färg är det vit som gäller. Uniform bärs endast på order.

Det finns uppfattningar att det ska vara vita grader. Men det ska det inte vara om de som skriver Unibest får bestämma.

Är man inte i insatsorg. så är det civil tjänstedräkt som gäller, om det är beordrat. Hur den ser ut bör stå i UniBest. Här gäller vita beteckningar.

I övriga fall är det civila kläder alt. skyddskläder som gäller.