Signalist Posted December 3, 2011 Report Share Posted December 3, 2011 (edited) Hej! Jag söker och samlar på olika s.k. snabb-guider. Jag har en bunt nu med olika förkortningar inom FM, riktlinjer (7S, inrapportering-kodex), signaleringskort med bokstavering och liknande. Vet att det finns otroligt många och vore tacksam ifall ni kunde antingen scanna in eller ta kort på de snabb-guider ni har. Finns det intresse kan jag även dela med mig av mina. De brukar vara synnerligen populära ute i fältet och kan vara bra att dela med sig av till sina kamrater för gemensamma övningar och genomgångar. Ladda upp de här i tråden som fotograferad alt inscannad bild eller skicka till mig via PM så vore jag väldigt tacksam för alla bidrag! Edited December 3, 2011 by Signalist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 3, 2011 Report Share Posted December 3, 2011 Programmering ra180 (1-4-7-effekt med nycklar och alles) samt amerikanskt "fonetsikt alfabet" på baksidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 3, 2011 Author Report Share Posted December 3, 2011 (edited) Programmering ra180 (1-4-7-effekt med nycklar och alles) samt amerikanskt "fonetsikt alfabet" på baksidan Kan du om möjligt ladda upp bild på dessa - antingen inscannat eller fotograferat? Vore väldigt tacksam! Dessutom hade det varit väldigt användbart för min egna del i stabtjänsten. Edited December 3, 2011 by Signalist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted December 3, 2011 Report Share Posted December 3, 2011 Jag har en med NATO-prowords på ena sidan och det NATOs fonetiska alfabete+lite annat grejs på baksidan http://imageshack.us/photo/my-images/850/dsc0063qm.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/221/dsc0062nw.jpg/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 Hej! Jag söker och samlar på olika s.k. snabb-guider. Jag har en bunt nu med olika förkortningar inom FM, riktlinjer (7S, inrapportering-kodex), signaleringskort med bokstavering och liknande. Vet att det finns otroligt många och vore tacksam ifall ni kunde antingen scanna in eller ta kort på de snabb-guider ni har. Finns det intresse kan jag även dela med mig av mina. De brukar vara synnerligen populära ute i fältet och kan vara bra att dela med sig av till sina kamrater för gemensamma övningar och genomgångar. Ladda upp de här i tråden som fotograferad alt inscannad bild eller skicka till mig via PM så vore jag väldigt tacksam för alla bidrag! dvs, ge mig era opsec termer så "samlar jag på dem" 'Voi vittu"... kolla upp det Din hobby är säkert ok, om man snackar om gamla grejor, men nya, e inga för öppna forum... Om de inte e på nätet, e de inte för dig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 (edited) http://static.fjcdn....928_1145134.jpg - - - - - Finns ju den lilla boken "Minneskort för Hemvärnsgruppchef" som jag vet har länkats till i något inlägg. Edited December 4, 2011 by Flak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 http://imageshack.us.../dsc0063qm.jpg/ "Push, think, talk"... njaa. Man ska alltid börja med att tänka innan man fingrar på andra knappar... med nycklar och alles Jag hoppas du menar att det bara är anvisningar för att knappa in kanaldata och inga egenhändigt kopierade nycklar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 Programmering ra180 (1-4-7-effekt med nycklar och alles) samt amerikanskt "fonetsikt alfabet" på baksidan Kan du om möjligt ladda upp bild på dessa - antingen inscannat eller fotograferat? Vore väldigt tacksam! Dessutom hade det varit väldigt användbart för min egna del i stabtjänsten. Har den på datorn på jobbet som dokument, kan fixa det imorgon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 Programmering ra180 (1-4-7-effekt med nycklar och alles) samt amerikanskt "fonetsikt alfabet" på baksidan Kan du om möjligt ladda upp bild på dessa - antingen inscannat eller fotograferat? Vore väldigt tacksam! Dessutom hade det varit väldigt användbart för min egna del i stabtjänsten. Varför inte fråga ditt sambandsbefäl eller stabsgruppchef om den redan befintliga snabbguide (oklart om bokstaveringen finns med) jag tror ska finnas som löst häfte i I-boken till Ra180 eller darten istället för att leta runt på nätet? Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 dvs, ge mig era opsec termer så "samlar jag på dem" 'Voi vittu"... kolla upp det Din hobby är säkert ok, om man snackar om gamla grejor, men nya, e inga för öppna forum... Om de inte e på nätet, e de inte för dig... Har du sett denna sida adam7? Kanske något du borde tipsa polisen om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 4, 2011 Author Report Share Posted December 4, 2011 (edited) dvs, ge mig era opsec termer så "samlar jag på dem" 'Voi vittu"... kolla upp det Din hobby är säkert ok, om man snackar om gamla grejor, men nya, e inga för öppna forum... Om de inte e på nätet, e de inte för dig... Jag tror knappast att NATO-prowords och fonetiska alfabete ligger under sekretess. Dessa fältguider/snabbguider delas ut i samband med olika kurser samt från olika befäl under övningar så soldaterna kan öva tillsammans samt också ha stöd och underlag ute i fält när man arbetar eller är med under övning. Väldigt få av dessa ligger nog under sekretess. Så var det med den saken. Programmering ra180 (1-4-7-effekt med nycklar och alles) samt amerikanskt "fonetsikt alfabet" på baksidan Kan du om möjligt ladda upp bild på dessa - antingen inscannat eller fotograferat? Vore väldigt tacksam! Dessutom hade det varit väldigt användbart för min egna del i stabtjänsten. Varför inte fråga ditt sambandsbefäl eller stabsgruppchef om den redan befintliga snabbguide (oklart om bokstaveringen finns med) jag tror ska finnas som löst häfte i I-boken till Ra180 eller darten istället för att leta runt på nätet? Mvh, Foxtrotcharliegrg Har redan gjort det och fått några kopior. Jag har flertalet redan, vill bara komplettera till det jag har och det är inte bara i signalistväg jag söker fältguider och liknande utan för att kunna dela med mig till mina andra soldater i dels plutonen och resten av kompaniet. Vissa är faktiskt väldigt användbara under övningar. Mycket nytt har också skett under de senaste tio åren och för att kunna ha underlag om vad som är rätt eller fel är det bra att använda dessa kort. Dessutom är vissa av dessa fältguider bra när vi har hand om våra friv-ungdomar. Men tack ändå. Skall se efter det där häftet. Har sett något liknande men har själv inget exemplar. Har den på datorn på jobbet som dokument, kan fixa det imorgon Tack så mycket - det vore uppskattat! Jag har en med NATO-prowords på ena sidan och det NATOs fonetiska alfabete+lite annat grejs på baksidan http://imageshack.us.../dsc0063qm.jpg/ http://imageshack.us.../dsc0062nw.jpg/ Tack! Har en liknande fast något mindre modell av denna. Finns ju den lilla boken "Minneskort för Hemvärnsgruppchef" som jag vet har länkats till i något inlägg. Tack, skall kika in den. Edited December 4, 2011 by Signalist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 http://imageshack.us.../dsc0063qm.jpg/ "Push, think, talk"... njaa. Man ska alltid börja med att tänka innan man fingrar på andra knappar... Jo där var det någon som tänkte fel, men jag tycker resten är bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 5, 2011 Report Share Posted December 5, 2011 Den jag har ser ut såhär https://rapidshare.com/files/791950693/RA180_lathund.pdf Det kanske saknas något eller är något som är otydligt, men jag tycker den fungerar tillfredsställande. Jag skrev ut den i lagom storlek och vek den sen ovanför nätkartan så man får framsida och baksida, den jag har inplastad och klar är ca 10*6 cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 5, 2011 Author Report Share Posted December 5, 2011 (edited) "Push, think, talk"... njaa. Man ska alltid börja med att tänka innan man fingrar på andra knappar... Visst - man ska tänka innan man trycker på S/M-knappen. Men tanken kring "Push, think, talk" är också att man ska vänta med att prata några sekunder efter att man tryckt på S/M-knappen så man får med hela meddelandet och dessutom pratar i godkänd takt. Så helt fel är det inte. Satans irriterande när folk börjar sända sitt meddelande innan de knappt ens tryckt in S/M-knappen. Eller släpper för tidigt. Nästan så man får skälla på folket ute i fält ibland. Den jag har ser ut såhär https://rapidshare.c...180_lathund.pdf Det kanske saknas något eller är något som är otydligt, men jag tycker den fungerar tillfredsställande. Jag skrev ut den i lagom storlek och vek den sen ovanför nätkartan så man får framsida och baksida, den jag har inplastad och klar är ca 10*6 cm Tack så mycket. Jag tror att den där kan komma till användning när vi har stabstjänst. Bra att sätta upp på väggen vid signalisterna. Tack! Hoppas fler har fler lathundar, fältguider och snabbguider för alla möjliga slags ärenden. Edited December 5, 2011 by Signalist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted December 5, 2011 Report Share Posted December 5, 2011 Den jag har ser ut såhär https://rapidshare.c...180_lathund.pdf Det kanske saknas något eller är något som är otydligt, men jag tycker den fungerar tillfredsställande. Jag skrev ut den i lagom storlek och vek den sen ovanför nätkartan så man får framsida och baksida, den jag har inplastad och klar är ca 10*6 cm Såg bra ut, men använde man inte Bravo istället för Beta i fonetiska alfabetet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 6, 2011 Report Share Posted December 6, 2011 Stämmer bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 7, 2011 Report Share Posted December 7, 2011 Mot vilken tjänst?? Tv åsom kan vara bra att ha med om man är chef eller jobbar sjukvård MIST M - mechanism of injury (IED/mina, RPG, Ak, mm) I - type of Injury (hittad och mistänkt skada) S - signs (puls, blodtryck, andningsfrekvens) T - treatment given (morfin, tournique, mm ) A/C – adult/child (include age if known) 9 Line MEDEVAC Request Line 1. Location of the pick-up site. Line 2. Radio frequency, call sign, and suffix. Line 3. Number of patients by precedence: Line 4. Special equipment required: Line 5. Number of patients: Line 6. Security at pick-up site: Line 7. Method of marking pick-up site: Line 8. Patient nationality and status: Line 9. NBC Contamination: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted December 7, 2011 Report Share Posted December 7, 2011 Har inte kvar Excel-filerna jag gjorde (om) dem i, men här är fyra namnbrickor med några ramsor/minneslistor: Enkelt att göra vad man vill, med färg för att avdela enklare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 10, 2011 Author Report Share Posted December 10, 2011 (edited) Mot vilken tjänst?? Tv åsom kan vara bra att ha med om man är chef eller jobbar sjukvård MIST M - mechanism of injury (IED/mina, RPG, Ak, mm) I - type of Injury (hittad och mistänkt skada) S - signs (puls, blodtryck, andningsfrekvens) T - treatment given (morfin, tournique, mm ) A/C – adult/child (include age if known) 9 Line MEDEVAC Request Line 1. Location of the pick-up site. Line 2. Radio frequency, call sign, and suffix. Line 3. Number of patients by precedence: Line 4. Special equipment required: Line 5. Number of patients: Line 6. Security at pick-up site: Line 7. Method of marking pick-up site: Line 8. Patient nationality and status: Line 9. NBC Contamination: Tackar! Den första har jag redan inplastad sedan en sjukvårdsutbildning. Den andra tabellen har jag dock inte. Söker i allmänhet - även om jag är placerad i stabtjänst som signalist. Är även ute på andra övningar och kurser. Har inte kvar Excel-filerna jag gjorde (om) dem i, men här är fyra namnbrickor med några ramsor/minneslistor: Enkelt att göra vad man vill, med färg för att avdela enklare. Har sett några av dessa tidigare på brickor. Även hittat några när man varit ute på övning som folk har tappat. Hur kommer det sig egentligen att man skapar desas brickor och vart har man dom på uniformen? Tack. Dessa var riktigt bra. Edited December 10, 2011 by Signalist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted December 10, 2011 Report Share Posted December 10, 2011 du sätter oftast namnbrickan längst ner på armen så har du det lätttillgängligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansk_skalle Posted December 22, 2011 Report Share Posted December 22, 2011 Någon som har några fler bra snabbguider eller minnesramsor kring TOS och sjukvård i allmänhet? Eller något online-reglemente varifrån man kan göra egna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 24, 2011 Report Share Posted December 24, 2011 Någon som har några fler bra snabbguider eller minnesramsor kring TOS och sjukvård i allmänhet? Eller något online-reglemente varifrån man kan göra egna. testa : http://forum.soldf.com/index.php?/topic/914-minnesramsor/page__hl__minnesramsor__fromsearch__1 /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 24, 2011 Author Report Share Posted December 24, 2011 Någon som har några fler bra snabbguider eller minnesramsor kring TOS och sjukvård i allmänhet? Eller något online-reglemente varifrån man kan göra egna. Ett har tidigare publicerats i tråden: Inrapporteringen MIST. Har en annan version tillgänglig också som jag kan publicera, vid intresse. Har ett par andra också, skall rota igenom mina i dagarna så återkommer jag. MIST M - mechanism of injury (IED/mina, RPG, Ak, mm) I - type of Injury (hittad och mistänkt skada) S - signs (puls, blodtryck, andningsfrekvens) T - treatment given (morfin, tournique, mm ) A/C – adult/child (include age if known) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signalist Posted December 25, 2011 Author Report Share Posted December 25, 2011 (edited) ┌ L A B C D E L - Livsfarligt läge (är platsen säker?) A - Airway and cervical spine control (fria luftvägar, andas den skadade?) B - Breathing and ventilation (andning, halsens ytliga vener, se på bröstkorgen, andningsfrekvens) C - Circulation and haemorrhage control (blödning/chock, stoppa blödning, puls frekvens rytm kvalitet, bt, venös infart) D - Disability (neurologiska symtom, medvetandegrad, pupiller) E - Exposure depending on environment (helkroppsundersökning med skydd mot kyla) Förebyggande av chockskad: 2S - Stoppa synlig blödning - Första förband 4V V - Vila - Lägg dem ner V - Värme - Filt, värmejacka, liggunderlag, kroppskontakt V - Varsamhet - Ta det försiktigt, kolla om de är skadade V - Ventilation - Knäpp upp och underlätta andning, stabilt sidoläge ┌ M E T H A N E M - My callsign (kan också stå för Mass Incident declared/standby, beroende på vem man frågar) E - Exact location T - Type of incident H - Hazards (vilka faror som kan finnas fortfarande, exempelvis om strid pågår, brand eller risk för ras) A - Access and egress (var ska hämtningen ske) N - Number and severity of casualties E - Emergency services present and required Finns även en tråd för minnesramsor: http://forum.soldf.com/index.php?/topic/914-minnesramsor Edited December 25, 2011 by Signalist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts