Jump to content

Schweiz köper Gripen (2011)


kerran

Recommended Posts

Nu är det officiellt.

Schweiz regering har bestämt sig för att köpa 22 st JAS 39 Gripen.

Jag tycker detta roliga besked kan ha en egen tråd.

Schweiz är dessutom det första västlandet som valt Gripen och i tuff konkurrens från EU byggda flygplanen Eurofighter & Rafale.

 

Schweiz flygvapen kommer alltså ha F-18 Hornet & Gripen "side by side" inom några år

 

Jag undrar i vilka slags tester Gripen presterat sämre än Eurofighter & Rafale?

 

 

Vad tror ni detta kommer innebära för det industri & försvarspolitiska sammarbetet mellan Sverige och Schweiz?

Kommer flygplanen beställas direkt hos SAAB eller via svenska regeringen/FMV?

Har Sverige någon möjlighet att erbjuda Schweiz interim leasing av förrådsställda Gripen plan?

 

EU kan knappast knorra eftersom Schweiz valt ett stridsflygplan från ett EU land.

Schweiz är dessutom välkänt för sina extremt opartiska, korruptionsfria och noggranna upphandlingar.

Den här orden kan vara en mycket viktig milstolpe för SAAB och ett kvitto på att Gripen är i absolut världsklass.

 

 

http://www.svd.se/na...lan_6675424.svd

 

 

http://www.dn.se/eko...iz-koper-gripen

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Mycket har förhoppningsvis hänt sedan SAAB försökte sälja J35 Draken till Schweiz för 45 år sedan & förlorade mot Mirage.

Schweiz har sedan dess köpt tunga militära flygsystem från USA(F-18) Både Sverige och Frankrike är medlemmar i EU. Jag tror det skulle kunna bli en stor politisk konflikt mellan Sverige och Frankrike om Fransmännen börjar med fula tricks nu.

Jag hoppas att tillverkarna av Eurofighter & Rafale kan respektera beslutet som regeringen i Schweiz fattat.

Link to comment
Share on other sites

1. Jag undrar i vilka slags tester Gripen presterat sämre än Eurofighter & Rafale?

2. Vad tror ni detta kommer innebära för det industri & försvarspolitiska sammarbetet mellan Sverige och Schweiz?

3. Kommer flygplanen beställas direkt hos SAAB eller via svenska regeringen/FMV?

4. Har Sverige någon möjlighet att erbjuda Schweiz interim leasing av förrådsställda Gripen plan?

1. Min gissning är tester där hög dragkraft ger en stor fördel.

2. Min personliga förhoppning är att vi byter ut SK 60 mot PC-21, men det är nog för mycket att hoppas på. Det hade förstås också varit kul om den icke-flygande personalen fått Breitlingklockor. Nej jag är inte seriös.

3. Den enda affär som gjorts direkt med Saab är när Sydafrika köpte Gripen, dvs på den tiden Saab samarbetade med BAe. Resten har gått genom FMV så jag förutsätter att man går via svenska staten nu också, fast idag borde det vara FXM istället för FMV.

4. Möjligheten finns ju, vi har idag fler 39A än vi behöver. Frågan är om de är intresserade av en sådan lösning.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Efter att ha sett den Schweiziske försvarsministerns kommentarer hoppade man ändå inte högt. De var mest i stil med "vi behöver inte köpa det bästa flygplanet, Gripen är tillräckligt bra för våra behov". "Vi har ingen avsikt att bli världsmästare i det här avseendet". Rakt och ärligt. Ovanligt prestigelöst för att gälla stridsflygs-upphandling!

 

Obs! Fritt översatt ur minnet från nyhetssändningen...

Link to comment
Share on other sites

Tror andemeningen ändå är att den var bäst för deras behov..... precis som vår egna filosofi. Sitter ingen turboramjet i Gripen för vi hade inget behov av det, likaså tycker väl Schweizarna.

De har ju redan erfarenhet av vad ett tvåmotorigt flygplan innebär och de har väl inte råd med två två-motoriga system....

När de ska byta ut Hornet så är det kanske läge för Eurofajtern å Rafale

 

 

Edit/

Plingade till i kolan....

Eftersom de redan har Hornet och likartade motorer som Gripen så kanske hela underhållssystemet bidde lite billigare? Hur pass lika är RM12 och GE F404?

Edited by Aigore
Link to comment
Share on other sites

Tror andemeningen ändå är att den var bäst för deras behov..... precis som vår egna filosofi. Sitter ingen turboramjet i Gripen för vi hade inget behov av det, likaså tycker väl Schweizarna.

De har ju redan erfarenhet av vad ett tvåmotorigt flygplan innebär och de har väl inte råd med två två-motoriga system....

När de ska byta ut Hornet så är det kanske läge för Eurofajtern å Rafale

 

 

Edit/

Plingade till i kolan....

Eftersom de redan har Hornet och likartade motorer som Gripen så kanske hela underhållssystemet bidde lite billigare? Hur pass lika är RM12 och GE F404?

 

Eller så kommer dom inse vilken seger Gripen var och ersätta sina F-18 med Gripen när tiden är inne. Ett system är alltid enklast!

Link to comment
Share on other sites

Har inte deras F-18 flotta just genomgått en större "midlife" update? Om så är fallet kommer de säkert flyga Hornet till 2025-2030 på kärrorna börjar bli +30 år gamla.

 

Vilken roll tror ni Gripen får i Schweiz flygvapen? Kan det bli jakt/spaning medans Hornet får sköta attack/bomb biten?

Det ska bli mkt intressant att se vilken kringutrustning Schweiz kommer beställa. Vem vet, de kanske gör som Thailand och beställer SAAB 340 AWACS också, för att optimalt kunna nytta hela Gripen systemet. Det är väl F-5 Gripen ersätter främst. Mirage planen från 1970-talet bör vara pensionerade nu.

Link to comment
Share on other sites

Har inte deras F-18 flotta just genomgått en större "midlife" update? Om så är fallet kommer de säkert flyga Hornet till 2025-2030 på kärrorna börjar bli +30 år gamla.

 

Vilken roll tror ni Gripen får i Schweiz flygvapen? Kan det bli jakt/spaning medans Hornet får sköta attack/bomb biten?

Det ska bli mkt intressant att se vilken kringutrustning Schweiz kommer beställa. Vem vet, de kanske gör som Thailand och beställer SAAB 340 AWACS också, för att optimalt kunna nytta hela Gripen systemet. Det är väl F-5 Gripen ersätter främst. Mirage planen från 1970-talet bör vara pensionerade nu.

 

Det lär vara F-5 som ska ersättas. Alla Mirage är redan pensionerade, vad jag vet.

Vad skulle Schweiz med Erieye till (vad heter den officiellt numera)? Landet är så litet, och så utvecklat att jag inte riktigt ser vad en AWACS skulle tillföra.

 

Vad gäller fördelningen mellan JAS och F-18, så är det väl inte en helt tokig gissning du har. Men vi får väl se...

Link to comment
Share on other sites

 

Sorteras in under "väntat"...

Varför finns Svenska Freds egentligen, och varför ska dom missbruka namnet "Svenska"?

 

Som sagt, att svenska freds ogillar att det över huvudtaget finns vapen i världen är ju knappast nån nyhet.

Men namnet "svenska" måste väl komma av att de tyckte att de skulle låta för mycket som ett ondskefullt multinationellt företag... eller så är det för att deras målbild är att det ska finnas en motsvarande organisation i varje land, och att det därför ska vara en representation från vilket land de kmr ifrån. Men vad vet jag :huh:

Link to comment
Share on other sites

Lite kul i sammanhanget är att Schweiz började skissa på ett eget flygplan samtidigt som Sverige startade med Gripenprojektet. ALR Piranha var ett Nosvingeförsett, deltavingat flygplan i samma storleksklass som Gripen. Dock valde man att kika på utländska alternativ där just JAS 39 Gripen var ett av alternativen. Som bekant gick man vidare med F/A-18 Hornet, och den första potentiella exportaffären gick om intet för JAS.

Kanske kan den andra potentiella exportaffären som gick i kras (och som även den togs hem av F-18) också återupplivas? :D

 

Angående Schweiz behov av FSR890 så är det väl solklart - med alla de där bergen måste man ju få upp radarn så att man minimerar radarskuggorna. Självklart ska de ha FSR'en. De vet kanske bara inte om det själva ännu.

 

Angående motköp så hoppas jag vi kan sköta detta snyggt denna gången. Schweizarna hade ju hoppats att få sälja Piranhas som motköp för CV90 till oss vid två tidigare tillfällen. Bägge gångerna så blev det finnarna som tog hem affärerna. Den svenska marknaden för hjulgående pansarfordon är väl ganska så mättad. Hur marknaden är för turbopropdrivna skolflygplan vet jag inte, Sk 60 borde väl falla ifrån på åldersstrecket snart. Men sker det någon militär flygutbildning i Sverige längre? Om det gör det, kommer det göra det i framtiden? Vad ska vi erbjuda oss att köpa av Brassarna om vi köper Pilatus från Schweiz? En jäkla massa rom?

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Angående motköp så hoppas jag vi kan sköta detta snyggt denna gången. Schweizarna hade ju hoppats att få sälja Piranhas som motköp för CV90 till oss vid två tidigare tillfällen. Bägge gångerna så blev det finnarna som tog hem affärerna. Den svenska marknaden för hjulgående pansarfordon är väl ganska så mättad. Hur marknaden är för turbopropdrivna skolflygplan vet jag inte, Sk 60 borde väl falla ifrån på åldersstrecket snart. Men sker det någon militär flygutbildning i Sverige längre? Om det gör det, kommer det göra det i framtiden? Vad ska vi erbjuda oss att köpa av Brassarna om vi köper Pilatus från Schweiz? En jäkla massa rom?

 

/E

 

SAAB fick ett underhållsavtal på Sk60 värt 875 Mkr år 2009 på tio år. Så det blir nog inga nya skolflygplan innan 2019.

Link to comment
Share on other sites

SAAB fick ett underhållsavtal på Sk60 värt 875 Mkr år 2009 på tio år. Så det blir nog inga nya skolflygplan innan 2019.

Jo till 2017 och dessutom håller de på att genomgå en avionikmod.

Saabs åtagande startar 2009-07-01 och avslutas 2017-06-30.

I åtagandet ingår bland annat anskaffning av reservdelar och utbytesenheter,

konfigurationsledning, främre och bakre underhåll, planering

och genomförande av modifieringar, innehav av militärt typcertifikat

och materielsystemintyg, avveckling/kassation och avvikelsehantering.

Totala kostnaden är ca 875 MSEK och omfattar i grundåtagandet 6500

flygtimmar/år fördelat på Flygskolan (Malmen), F7, F17 och F21. Vidare

ingår även viss verksamhet på Vidsel, Visby, Uppsala och Halmstad.

Optioner finns angående utökat antal flygtimmar/år, förlängning och

förkortning av avtalsperioden samt uppvisningsgruppen Team 60.

 

Sk 60 borde väl falla ifrån på åldersstrecket snart. Men sker det någon militär flygutbildning i Sverige längre? Om det gör det, kommer det göra det i framtiden?

Flygutbildning bedrivs fortfarande på Malmen. Numer är OP Aviatisk profil uppdelat i spetsnos, transportflyg och helikopter, där rotary wing får GHU i Tyskland och fixed wing genomför GFU på Malmen. Sedan är GTU ett halvår kortare för Tp, som istället får åka ner till TFHS för civil utbildning. Totalt rör det sig om cirka 20 förare per år, fast då är ju flera av dem på helikopter.

 

Jag tycker man bör ta sig en rejäl funderare på hur man egentligen tänker göra i framtiden. Ett tiotal elever känns som alldeles för få för att motivera att man har hela utbildningen i egen regi. Även Norge och Danmark har ju flygskolor, men det är enbart ett propellerskede på ett tjugotal timmar och våra propellerflygplan är ju sålda. Tyvärr hade vi inte ens samma typ som våra grannländer, annars hade jag gärna sett ett samarbete. Finland har fortfarande egen flygutbildning.

Om vi beslutar oss för att behålla utbildningen i Sverige tror jag något liknande Pilatus skolflygplan vore bäst på att förbereda eleven för nästa steg. Ska man ha en lösning liknande Norge/Danmark så kan man undra om vi ens behöver ha utbildningen i FV. Man kanske kan skicka dem utomlands för alltihop eller till TFHS för propellerskede. Deras skolflygplan SR-20 håller ju på att införas på USAF som T-53A och tidigare har IFS (Initial Flight Screening) varit utlagt på ett civilt företag (med fd militära lärare) samt att våra helikopterförare tidigare gjorde propellerskede på TFHS innan GHU.

Link to comment
Share on other sites

Brasilien borde fan köpa JAS som motköp till alla halvdaskiga fotbollsspelare vi importerat över åren. ;-)

 

Dock undrar jag en sak. Schweiz köper ju de här planen av SAAB, inte Sverige. Borde inte det betyda att eventuella motköp osv faktiskt är, tja, SAABs aktieägares huvudvärk?

Link to comment
Share on other sites

Dock undrar jag en sak. Schweiz köper ju de här planen av SAAB, inte Sverige. Borde inte det betyda att eventuella motköp osv faktiskt är, tja, SAABs aktieägares huvudvärk?

Fast den här typen av affärer sker inte direkt mot tillverkaren utan via FMV/FXM.

Link to comment
Share on other sites

Varför ska dom flyga propellerflygplan överhuvudtaget?

Det känns som ett steg bakåt om det skulle återinföras i dagsläget vänjer ju sig piloterna vid Jet direkt.

Kostnad, kostnad, kostnad. Enligt uppgifterna ovan blir timpriset för SK 60 cirka 16 000 SEK/h, dvs tio gånger så mycket som kolvmotorflygplan.

 

Mitt svar var egentligen baserat på två alternativ.

Alternativ 1, egen utbildning:

Kolvmotor antagligen onödigt, om än billigare, men moderna turbopropflygplan kan ersätta SK 60 och ge en nära-jet-upplevelse. Effekten av propellern går nästan bli av med att med hjälp av automatiserad trim, vilket gör det mer likt ett jetflygplan. Moderna flygplan som PC-21 tränar även systemanvändande och ligger på flera sätt närmare slutmålet än vad SK 60 gör. Dessutom brukar turboprop vara billigare i drift än jet.

 

Alternativ 2, utbildning utomlands:

Kan ju finnas krav från den utbildande nationen/organisationen att ett förberedande kolvmotorskede ska vara genomfört. De flesta andra länder har också en utbildning i flera steg med ökande komplexitet på flygplanen, liksom vi hade förr.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och läser artikeln köpet i dagens DN. Där kan man läsa följande:

 

"...huvudkandidaterna, det franska planet Rafale och brittiska Eurofighter...". Tyskt-brittiskt-italienskt-spanskt snarare, eller möjligen tyskt eftersom företaget Eurofighter är registrerat i Tyskland.

 

"Ueli Maurer har tidigare låtit antyda att han sett Gripen som det bästa alternativet för Saab". Jag gissar att Schweiz försvarsminister är mer intresserad av vad som är bästa alternativet för Schweiz.

 

"Sydafrika har köpt 26 Gripenplan...". Rätt siffra är 28.

Edited by Cykelskytt
Link to comment
Share on other sites

Alternativ 1, egen utbildning:

Kolvmotor antagligen onödigt, om än billigare, men moderna turbopropflygplan kan ersätta SK 60 och ge en nära-jet-upplevelse. Effekten av propellern går nästan bli av med att med hjälp av automatiserad trim, vilket gör det mer likt ett jetflygplan. Moderna flygplan som PC-21 tränar även systemanvändande och ligger på flera sätt närmare slutmålet än vad SK 60 gör. Dessutom brukar turboprop vara billigare i drift än jet.

Kolvmotor eller turboprop, bestäm dig... ;)

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man bör ta sig en rejäl funderare på hur man egentligen tänker göra i framtiden. Ett tiotal elever känns som alldeles för få för att motivera att man har hela utbildningen i egen regi.

 

Jag håller tummarna för en dubblering av antalet elever för förmågerustning av luftförsvaret och ett UAV spår i utbildningen för unga och gamla piloter som kan göra något bättre än att flyga skrivbord.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Schweiz köper Gripen (2011)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...