kerran Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 (edited) Nu är det officiellt. Schweiz regering har bestämt sig för att köpa 22 st JAS 39 Gripen. Jag tycker detta roliga besked kan ha en egen tråd. Schweiz är dessutom det första västlandet som valt Gripen och i tuff konkurrens från EU byggda flygplanen Eurofighter & Rafale. Schweiz flygvapen kommer alltså ha F-18 Hornet & Gripen "side by side" inom några år Jag undrar i vilka slags tester Gripen presterat sämre än Eurofighter & Rafale? Vad tror ni detta kommer innebära för det industri & försvarspolitiska sammarbetet mellan Sverige och Schweiz? Kommer flygplanen beställas direkt hos SAAB eller via svenska regeringen/FMV? Har Sverige någon möjlighet att erbjuda Schweiz interim leasing av förrådsställda Gripen plan? EU kan knappast knorra eftersom Schweiz valt ett stridsflygplan från ett EU land. Schweiz är dessutom välkänt för sina extremt opartiska, korruptionsfria och noggranna upphandlingar. Den här orden kan vara en mycket viktig milstolpe för SAAB och ett kvitto på att Gripen är i absolut världsklass. http://www.svd.se/na...lan_6675424.svd http://www.dn.se/eko...iz-koper-gripen Edited November 30, 2011 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Jag undrar om inte fransmännen kommer få totalt psykbryt och gå "full retard" mot Schweiz nu... Såna här upphandlingar har ändrats i efterhand förr så jag tar inget för givet förrän kontrakt är skrivet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted November 30, 2011 Author Report Share Posted November 30, 2011 Mycket har förhoppningsvis hänt sedan SAAB försökte sälja J35 Draken till Schweiz för 45 år sedan & förlorade mot Mirage. Schweiz har sedan dess köpt tunga militära flygsystem från USA(F-18) Både Sverige och Frankrike är medlemmar i EU. Jag tror det skulle kunna bli en stor politisk konflikt mellan Sverige och Frankrike om Fransmännen börjar med fula tricks nu. Jag hoppas att tillverkarna av Eurofighter & Rafale kan respektera beslutet som regeringen i Schweiz fattat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 1. Jag undrar i vilka slags tester Gripen presterat sämre än Eurofighter & Rafale? 2. Vad tror ni detta kommer innebära för det industri & försvarspolitiska sammarbetet mellan Sverige och Schweiz? 3. Kommer flygplanen beställas direkt hos SAAB eller via svenska regeringen/FMV? 4. Har Sverige någon möjlighet att erbjuda Schweiz interim leasing av förrådsställda Gripen plan? 1. Min gissning är tester där hög dragkraft ger en stor fördel. 2. Min personliga förhoppning är att vi byter ut SK 60 mot PC-21, men det är nog för mycket att hoppas på. Det hade förstås också varit kul om den icke-flygande personalen fått Breitlingklockor. Nej jag är inte seriös. 3. Den enda affär som gjorts direkt med Saab är när Sydafrika köpte Gripen, dvs på den tiden Saab samarbetade med BAe. Resten har gått genom FMV så jag förutsätter att man går via svenska staten nu också, fast idag borde det vara FXM istället för FMV. 4. Möjligheten finns ju, vi har idag fler 39A än vi behöver. Frågan är om de är intresserade av en sådan lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Skoj, tummen upp för SAAB Gripen verkar vara en exportsuccé åtminstone till de små flygvapnen...svårare att fånga de stora fiskarna dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Det blir enklare om Rafale faller ifrån, dom har väl inga riktiga exportorders. Korkat av fransmännen att sluta tillverka Mirage 2000 och tro att alla ville köpa Rafale istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Hmm. Efter att ha sett den Schweiziske försvarsministerns kommentarer hoppade man ändå inte högt. De var mest i stil med "vi behöver inte köpa det bästa flygplanet, Gripen är tillräckligt bra för våra behov". "Vi har ingen avsikt att bli världsmästare i det här avseendet". Rakt och ärligt. Ovanligt prestigelöst för att gälla stridsflygs-upphandling! Obs! Fritt översatt ur minnet från nyhetssändningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 (edited) Tror andemeningen ändå är att den var bäst för deras behov..... precis som vår egna filosofi. Sitter ingen turboramjet i Gripen för vi hade inget behov av det, likaså tycker väl Schweizarna. De har ju redan erfarenhet av vad ett tvåmotorigt flygplan innebär och de har väl inte råd med två två-motoriga system.... När de ska byta ut Hornet så är det kanske läge för Eurofajtern å Rafale Edit/ Plingade till i kolan.... Eftersom de redan har Hornet och likartade motorer som Gripen så kanske hela underhållssystemet bidde lite billigare? Hur pass lika är RM12 och GE F404? Edited November 30, 2011 by Aigore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 PC-21 skulle vara ett sweet motköp, likaså en drös Piranha III'or eller en jävla massa Appenzeller (ty jag fruktar att de 1500x1000 kronorna som S&S ETA ebaucher inte täcker så mycket). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Tror andemeningen ändå är att den var bäst för deras behov..... precis som vår egna filosofi. Sitter ingen turboramjet i Gripen för vi hade inget behov av det, likaså tycker väl Schweizarna. De har ju redan erfarenhet av vad ett tvåmotorigt flygplan innebär och de har väl inte råd med två två-motoriga system.... När de ska byta ut Hornet så är det kanske läge för Eurofajtern å Rafale Edit/ Plingade till i kolan.... Eftersom de redan har Hornet och likartade motorer som Gripen så kanske hela underhållssystemet bidde lite billigare? Hur pass lika är RM12 och GE F404? Eller så kommer dom inse vilken seger Gripen var och ersätta sina F-18 med Gripen när tiden är inne. Ett system är alltid enklast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Eller så kommer dom inse vilken seger Gripen var och ersätta sina F-18 med Gripen när tiden är inne. Ett system är alltid enklast! Ja, men har man råd med två system får man redundans och kan flyga med halva flygvapnet när ett system har flygförbud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Svenska freds ogillar affären: http://www.svenskafreds.se/jas-affaren-med-schweiz-langt-ifran-klar http://www.svenskafreds.se/svenska-freds-beklagar-schweiziskt-jas-kop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted November 30, 2011 Author Report Share Posted November 30, 2011 Har inte deras F-18 flotta just genomgått en större "midlife" update? Om så är fallet kommer de säkert flyga Hornet till 2025-2030 på kärrorna börjar bli +30 år gamla. Vilken roll tror ni Gripen får i Schweiz flygvapen? Kan det bli jakt/spaning medans Hornet får sköta attack/bomb biten? Det ska bli mkt intressant att se vilken kringutrustning Schweiz kommer beställa. Vem vet, de kanske gör som Thailand och beställer SAAB 340 AWACS också, för att optimalt kunna nytta hela Gripen systemet. Det är väl F-5 Gripen ersätter främst. Mirage planen från 1970-talet bör vara pensionerade nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Svenska freds ogillar affären: http://www.svenskafr...angt-ifran-klar http://www.svenskafr...eiziskt-jas-kop Sorteras in under "väntat"... Varför finns Svenska Freds egentligen, och varför ska dom missbruka namnet "Svenska"? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Har inte deras F-18 flotta just genomgått en större "midlife" update? Om så är fallet kommer de säkert flyga Hornet till 2025-2030 på kärrorna börjar bli +30 år gamla. Vilken roll tror ni Gripen får i Schweiz flygvapen? Kan det bli jakt/spaning medans Hornet får sköta attack/bomb biten? Det ska bli mkt intressant att se vilken kringutrustning Schweiz kommer beställa. Vem vet, de kanske gör som Thailand och beställer SAAB 340 AWACS också, för att optimalt kunna nytta hela Gripen systemet. Det är väl F-5 Gripen ersätter främst. Mirage planen från 1970-talet bör vara pensionerade nu. Det lär vara F-5 som ska ersättas. Alla Mirage är redan pensionerade, vad jag vet. Vad skulle Schweiz med Erieye till (vad heter den officiellt numera)? Landet är så litet, och så utvecklat att jag inte riktigt ser vad en AWACS skulle tillföra. Vad gäller fördelningen mellan JAS och F-18, så är det väl inte en helt tokig gissning du har. Men vi får väl se... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Svenska freds ogillar affären: http://www.svenskafr...angt-ifran-klar http://www.svenskafr...eiziskt-jas-kop Sorteras in under "väntat"... Varför finns Svenska Freds egentligen, och varför ska dom missbruka namnet "Svenska"? Som sagt, att svenska freds ogillar att det över huvudtaget finns vapen i världen är ju knappast nån nyhet. Men namnet "svenska" måste väl komma av att de tyckte att de skulle låta för mycket som ett ondskefullt multinationellt företag... eller så är det för att deras målbild är att det ska finnas en motsvarande organisation i varje land, och att det därför ska vara en representation från vilket land de kmr ifrån. Men vad vet jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 (edited) Lite kul i sammanhanget är att Schweiz började skissa på ett eget flygplan samtidigt som Sverige startade med Gripenprojektet. ALR Piranha var ett Nosvingeförsett, deltavingat flygplan i samma storleksklass som Gripen. Dock valde man att kika på utländska alternativ där just JAS 39 Gripen var ett av alternativen. Som bekant gick man vidare med F/A-18 Hornet, och den första potentiella exportaffären gick om intet för JAS. Kanske kan den andra potentiella exportaffären som gick i kras (och som även den togs hem av F-18) också återupplivas? Angående Schweiz behov av FSR890 så är det väl solklart - med alla de där bergen måste man ju få upp radarn så att man minimerar radarskuggorna. Självklart ska de ha FSR'en. De vet kanske bara inte om det själva ännu. Angående motköp så hoppas jag vi kan sköta detta snyggt denna gången. Schweizarna hade ju hoppats att få sälja Piranhas som motköp för CV90 till oss vid två tidigare tillfällen. Bägge gångerna så blev det finnarna som tog hem affärerna. Den svenska marknaden för hjulgående pansarfordon är väl ganska så mättad. Hur marknaden är för turbopropdrivna skolflygplan vet jag inte, Sk 60 borde väl falla ifrån på åldersstrecket snart. Men sker det någon militär flygutbildning i Sverige längre? Om det gör det, kommer det göra det i framtiden? Vad ska vi erbjuda oss att köpa av Brassarna om vi köper Pilatus från Schweiz? En jäkla massa rom? /E Edited December 1, 2011 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Vi kan köpa transportplan från Brasilien istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Om F414 motorer väljs kanske dom borde göre MLU på hornet och byta till F414 även där då har alla flygplan samma motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Angående motköp så hoppas jag vi kan sköta detta snyggt denna gången. Schweizarna hade ju hoppats att få sälja Piranhas som motköp för CV90 till oss vid två tidigare tillfällen. Bägge gångerna så blev det finnarna som tog hem affärerna. Den svenska marknaden för hjulgående pansarfordon är väl ganska så mättad. Hur marknaden är för turbopropdrivna skolflygplan vet jag inte, Sk 60 borde väl falla ifrån på åldersstrecket snart. Men sker det någon militär flygutbildning i Sverige längre? Om det gör det, kommer det göra det i framtiden? Vad ska vi erbjuda oss att köpa av Brassarna om vi köper Pilatus från Schweiz? En jäkla massa rom? /E SAAB fick ett underhållsavtal på Sk60 värt 875 Mkr år 2009 på tio år. Så det blir nog inga nya skolflygplan innan 2019. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Tror ni det finns nån möjlighet till att F414-EPE/EDE hamnar i Gripen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 SAAB fick ett underhållsavtal på Sk60 värt 875 Mkr år 2009 på tio år. Så det blir nog inga nya skolflygplan innan 2019. Jo till 2017 och dessutom håller de på att genomgå en avionikmod. Saabs åtagande startar 2009-07-01 och avslutas 2017-06-30.I åtagandet ingår bland annat anskaffning av reservdelar och utbytesenheter, konfigurationsledning, främre och bakre underhåll, planering och genomförande av modifieringar, innehav av militärt typcertifikat och materielsystemintyg, avveckling/kassation och avvikelsehantering. Totala kostnaden är ca 875 MSEK och omfattar i grundåtagandet 6500 flygtimmar/år fördelat på Flygskolan (Malmen), F7, F17 och F21. Vidare ingår även viss verksamhet på Vidsel, Visby, Uppsala och Halmstad. Optioner finns angående utökat antal flygtimmar/år, förlängning och förkortning av avtalsperioden samt uppvisningsgruppen Team 60. Sk 60 borde väl falla ifrån på åldersstrecket snart. Men sker det någon militär flygutbildning i Sverige längre? Om det gör det, kommer det göra det i framtiden? Flygutbildning bedrivs fortfarande på Malmen. Numer är OP Aviatisk profil uppdelat i spetsnos, transportflyg och helikopter, där rotary wing får GHU i Tyskland och fixed wing genomför GFU på Malmen. Sedan är GTU ett halvår kortare för Tp, som istället får åka ner till TFHS för civil utbildning. Totalt rör det sig om cirka 20 förare per år, fast då är ju flera av dem på helikopter. Jag tycker man bör ta sig en rejäl funderare på hur man egentligen tänker göra i framtiden. Ett tiotal elever känns som alldeles för få för att motivera att man har hela utbildningen i egen regi. Även Norge och Danmark har ju flygskolor, men det är enbart ett propellerskede på ett tjugotal timmar och våra propellerflygplan är ju sålda. Tyvärr hade vi inte ens samma typ som våra grannländer, annars hade jag gärna sett ett samarbete. Finland har fortfarande egen flygutbildning. Om vi beslutar oss för att behålla utbildningen i Sverige tror jag något liknande Pilatus skolflygplan vore bäst på att förbereda eleven för nästa steg. Ska man ha en lösning liknande Norge/Danmark så kan man undra om vi ens behöver ha utbildningen i FV. Man kanske kan skicka dem utomlands för alltihop eller till TFHS för propellerskede. Deras skolflygplan SR-20 håller ju på att införas på USAF som T-53A och tidigare har IFS (Initial Flight Screening) varit utlagt på ett civilt företag (med fd militära lärare) samt att våra helikopterförare tidigare gjorde propellerskede på TFHS innan GHU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Varför ska dom flyga propellerflygplan överhuvudtaget? Det känns som ett steg bakåt om det skulle återinföras i dagsläget vänjer ju sig piloterna vid Jet direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Brasilien borde fan köpa JAS som motköp till alla halvdaskiga fotbollsspelare vi importerat över åren. Dock undrar jag en sak. Schweiz köper ju de här planen av SAAB, inte Sverige. Borde inte det betyda att eventuella motköp osv faktiskt är, tja, SAABs aktieägares huvudvärk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Dock undrar jag en sak. Schweiz köper ju de här planen av SAAB, inte Sverige. Borde inte det betyda att eventuella motköp osv faktiskt är, tja, SAABs aktieägares huvudvärk? Fast den här typen av affärer sker inte direkt mot tillverkaren utan via FMV/FXM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Varför ska dom flyga propellerflygplan överhuvudtaget? Det känns som ett steg bakåt om det skulle återinföras i dagsläget vänjer ju sig piloterna vid Jet direkt. Kostnad, kostnad, kostnad. Enligt uppgifterna ovan blir timpriset för SK 60 cirka 16 000 SEK/h, dvs tio gånger så mycket som kolvmotorflygplan. Mitt svar var egentligen baserat på två alternativ. Alternativ 1, egen utbildning: Kolvmotor antagligen onödigt, om än billigare, men moderna turbopropflygplan kan ersätta SK 60 och ge en nära-jet-upplevelse. Effekten av propellern går nästan bli av med att med hjälp av automatiserad trim, vilket gör det mer likt ett jetflygplan. Moderna flygplan som PC-21 tränar även systemanvändande och ligger på flera sätt närmare slutmålet än vad SK 60 gör. Dessutom brukar turboprop vara billigare i drift än jet. Alternativ 2, utbildning utomlands: Kan ju finnas krav från den utbildande nationen/organisationen att ett förberedande kolvmotorskede ska vara genomfört. De flesta andra länder har också en utbildning i flera steg med ökande komplexitet på flygplanen, liksom vi hade förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 (edited) Jag sitter och läser artikeln köpet i dagens DN. Där kan man läsa följande: "...huvudkandidaterna, det franska planet Rafale och brittiska Eurofighter...". Tyskt-brittiskt-italienskt-spanskt snarare, eller möjligen tyskt eftersom företaget Eurofighter är registrerat i Tyskland. "Ueli Maurer har tidigare låtit antyda att han sett Gripen som det bästa alternativet för Saab". Jag gissar att Schweiz försvarsminister är mer intresserad av vad som är bästa alternativet för Schweiz. "Sydafrika har köpt 26 Gripenplan...". Rätt siffra är 28. Edited December 1, 2011 by Cykelskytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Alternativ 1, egen utbildning: Kolvmotor antagligen onödigt, om än billigare, men moderna turbopropflygplan kan ersätta SK 60 och ge en nära-jet-upplevelse. Effekten av propellern går nästan bli av med att med hjälp av automatiserad trim, vilket gör det mer likt ett jetflygplan. Moderna flygplan som PC-21 tränar även systemanvändande och ligger på flera sätt närmare slutmålet än vad SK 60 gör. Dessutom brukar turboprop vara billigare i drift än jet. Kolvmotor eller turboprop, bestäm dig... ;) J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Jag tycker man bör ta sig en rejäl funderare på hur man egentligen tänker göra i framtiden. Ett tiotal elever känns som alldeles för få för att motivera att man har hela utbildningen i egen regi. Jag håller tummarna för en dubblering av antalet elever för förmågerustning av luftförsvaret och ett UAV spår i utbildningen för unga och gamla piloter som kan göra något bättre än att flyga skrivbord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Och då infinner sig frågan, kommer svenska försvarsmakten att kompenseras för att frångå Gripenprogramet med bara 39C/D i flottan? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.