Slenke Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Som ni säkert känner till är Volvo Aero nu till salu. I en notis i Di kan man läsa följande: Bud på Volvo Aeroväntas inom kort Volvos ansträngningar med att sälja Volvo Aero har kommit en bra bit på väg, enligt källor till Dagens Industri, som skriver att indikativa bud kan väntas inom en vecka. Den amerikanska rådgivningsfirman Taylor Companies sköter processen och bland intressenter nämns Pratt & Whitney och General Electric, varav den sistnämnda tillverkar motorn till Saabs flygplan JAS Gripen. Volvos presschef Mårten Wikforss räknar med att en eventuell affär blir klar till halvårsskiftet. http://di.se/Artiklar/2011/11/30/252383/VOLVO-INDIKATIVA-BUD-KAN-VANTAS-INOM-EN-VECKA---DI/ Hur tror ni detta kan påverka motorvalet till Gripen? Skulle GE köpa Volvo Aero minskar väl incitamentet till någon RM12+? P&W tillverkar väl motorer till F-16? Hade en vass sån motor varit ett alternativ till en vassare Gripen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 PW F100 som sitter i F-16 får nog inte plats i Gripen, den är ca 1m längre än F404/414/RM12. Det går säkert att modifiera Gripen tillräckligt så den får plats om man lägger tid och pengar på det, men är det värt det? Jag tror inte det. Jag tror att F414 är ett bättre val, dels för att den passar bättre, dels för att den är lättare. Jag tror även den har bättre bränsleekonomi också. F100 är förvisso kraftigare, men också 500kg tyngre. Drar den dessutom mer bränsle så får man kortare aktionsradie (ej önskvärt) eller ett ännu större och tyngre flygplan - vilket ökar dragkraftsbehovet och därmed bränsleförbrukningen. En hel del av den ökade dragkraften går alltså till spillo därför att man får ett tyngre flygplan. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted November 30, 2011 Author Report Share Posted November 30, 2011 PW F100 som sitter i F-16 får nog inte plats i Gripen, den är ca 1m längre än F404/414/RM12. Det går säkert att modifiera Gripen tillräckligt så den får plats om man lägger tid och pengar på det, men är det värt det? Jag tror inte det. Jag tror att F414 är ett bättre val, dels för att den passar bättre, dels för att den är lättare. Jag tror även den har bättre bränsleekonomi också. F100 är förvisso kraftigare, men också 500kg tyngre. Drar den dessutom mer bränsle så får man kortare aktionsradie (ej önskvärt) eller ett ännu större och tyngre flygplan - vilket ökar dragkraftsbehovet och därmed bränsleförbrukningen. En hel del av den ökade dragkraften går alltså till spillo därför att man får ett tyngre flygplan. /E Ok jag förstår vad du menar. Jag vill dock minnas att det pratats om F100 i samband med en "stealth" variant av Gripen? Frågan är hur det blir med motoralternativen till Gripen ifall P&W skulle köpa Volvo Aero? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 "Stealthgripen" är väl egentligen ett helt nytt flygplan, med ny flygkropp? I så fall så får man ju ändå göra om jobbet med att konstruera flygplanet, så då kan man ju välja vilken motor man vill bygga skrovet runt. F414 EPE är väl för övrigt i samma prestandaklass som F100, så det borde ju vara mer fördelaktigt att trycka in den i dagens Gripen, än att bygga om skrovet för F100? Frågan är väl snarast hur det går med licenserna för att bygga RM12, om P&W tar över? Gripendemo flyger ju idag med en GE-motor (F414G), och vad jag förstår på tidigare diskussioner så är det främst den motorn man vill stoppa in i NG. Volvo Aero vill ju dock att FV ska beställa med RM12+. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted November 30, 2011 Author Report Share Posted November 30, 2011 Om Gripenaffären med Schweiz går igenom, är det då säkert att säga att incitamentet för GE att köpa Volvo Aero växer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogeler Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Om Gripenaffären med Schweiz går igenom, är det då säkert att säga att incitamentet för GE att köpa Volvo Aero växer? Det är mest sannolikt ja. Gripen NG kommer ju drivas av antingen GE F414G eller F414-EPE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted March 2, 2012 Report Share Posted March 2, 2012 GKN Said to Be Frontrunner for Volvo Aircraft-Engine Unit as MTU Drops Out http://www.bloomberg.com/news/2012-03-01/gkn-said-to-lead-bidding-for-volvo-aero-unit-after-mtu-drops-out.html Efter en koll på GKNs hemsida så verkar det finnas en del likheter på stridsflygssidan. Frågan är vad som händer med ACAB i allt det här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.