Jump to content

Märken till m/87?


Livgardisten

Recommended Posts

1. Om du bor i Stockholm så har du LG- och Amf1 förråd att besöka.

2. Om det är slut på LG- och Amf1 förråd, vilket högst sannolikt är, så har du företag i Stockholm som sitter på förbandsmärken samt grader till uniform m/87.

 

Vet inte om jag får göra reklam här, så sök på google: skrädderi uniform

 

Den första jag får upp börjar på M och han är supergrön. Finns en till bra i Stockholm men som LG så hade även dom slut på det jag skulle ha.

 

Dom privata skräddarna jag skriver om har samma leverantör som LG. Dvs är det slut på LG och skräddaren har slut, så innebär det att skräddaren får grejer samtidigt som LG får.

 

Det är mao så kallade original grejer. Så ni som inte känner till att det går att köpa "kronans original"-grejer behöver inte skriva att man inte får använda dessa vinklar, stolpar eller vad det nu är som säljs från dessa skräddare i Stockholm.

 

@Gåsapåg: Ibland är det slut på grejer i förråden. Och tyvärr så innebär slut = tid för nästa leverans är någon gång alt. vet ej.

Link to comment
Share on other sites

Men...varför behöver du tvunget nyttja kungens polyesterställ (sytt i Jugoslavien)? Behöver du nyttja den så till den grad att du ska köpa den och delar till den privat?

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Men...varför behöver du tvunget nyttja kungens polyesterställ (sytt i Jugoslavien)? Behöver du nyttja den så till den grad att du ska köpa den och delar till den privat?

 

Har fått den, men den har som sagt felaktiga märken som jag vill rätta till. Förrådet tycks vara väldigt restriktiva med att låna ut dagliga dräkten och jag har dessutom flera mil till förrådet så det blir kostsamt att lämna tillbaka den varje gång.

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Ska gradbeteckning, förbandtecken och truppslagstecken vara i samma färg (guld eller silverfärgad)? Vissa förbandstecken verkar bara finnas i guldfärgat och då kanske jag borde byta ut mina nu silverfärgade truppslagstecken?

Ja, självklart ska det vara samma färg.

Hur uniformen ska se ut och vad som får bäras hittar du i uniformsbestämmelserna, i det här fallet verkar det mest vara kapitel 8 - tjänstetecken som är intressant. Det är då bara att gå in i tabellen över organisationsenheter så ser du vad du ska ha.

Link to comment
Share on other sites

Som gammal Livgardist måste jag bara påpeka att det är inte guldfärgat det är mässingsfärgat.

 

Livförband har silver övriga mässingsfärgat.

 

Sen om man ska representera FU är det väl GU förbandets färg som styr?

Så var det iaf när jag låna en m/87 för ett antal år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Som gammal Livgardist måste jag bara påpeka att det är inte guldfärgat det är mässingsfärgat.

 

Livförband har silver övriga mässingsfärgat.

 

Sen om man ska representera FU är det väl GU förbandets färg som styr?

Så var det iaf när jag låna en m/87 för ett antal år sedan.

Fel. Det var mässing som övriga förband bar men det är numera "guld". Se UniBest och försök hitta ordet mässing. De kungliga liv och hussartrupperna bar till stor del silver, dock avvek Livregementets hussarer (K3) samt Livregementets grenadjärer (I3) som bar guld och bär fortfarande guld.

Rätta mig om jag har fel, men jag har hört att anledningen till deras guld är samma som anledningen till deras halmkrans, det vill säga deras prestation vid slaget vid lund.

Link to comment
Share on other sites

Det är sant att man ej hittar ordet mässing i unibest men det är väl för att det är lata människor som inte orkar skriva längre ord. :).

 

Visst de kan ha ändrat på det men om jag inte missminner mig så är det väl bara regenten som får bära guld på uniform och hans livförband bär silver eftersom de är "hans" livvakter.

Eller har jag fått hjärnsläpp?

 

Angående K3 och I3 kan jag ej uttala mig men regenten gör som han vill.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...