Jump to content

Ännu en hej-kom-och-hjälp-mig-tråd

Recommended Posts

Hej allihopa! Är ny på forumet, men jag antar att jag kommit rätt.

Lite info om mig själv; Är 18 år, ca 191 cm lång och väger runt 100 kg och har tänkt att göra GMU:n under Hösten 2012. Har hållit på med en del olika sporter som t.ex fotboll i 6 år, Kung Fu, Friidrott, Skytte osvosv.

Jag har även varit aktiv i FBU, dock inte längre.

Eftersom jag gått i skytte så gillar jag att skjuta, helst med prickskyttegevär. Har inte tränat nu på ca 1 år, men har köpt gym/simkort som jag ska börja med nästa vecka, allt för att komma i form till GMU:n. Har även lagt upp ett schema för varje vecka med gym, löpning, marsch (med kängor och packning) och simning.

Mitt dilemma är om jag EFTER GMU:n ska söka till vanlig spaningssoldat eller jägarsoldat, helst som prickskytt. Vad är för- och nackdelarna, har man mer möjligheter att få t.ex utlandstjänst som jägare?

Tack på förhand!

/Anton

Edited by anhe

stirra dig inte blind på enskilda befattningar. Kolla på hela förbandet. Förare är betydligt mer efterfrågade än prickskyttar.

Betraktar inte jägartjänst som särskilt intressant. Däremot så brukar den personliga färdigheten för att behålla högt stridsvärde vara högre bland personal som har "jägar" liknande bakgrund.