3345 Posted November 24, 2011 Report Share Posted November 24, 2011 Jag satt och grunnade lite på en sak. Ifall försvaret skulle mobilisera sig idag hur skulle det funka med fordon då? jag menar som tex jag är utbildad lastbils chaufför för maskin transport och vi hade ju inte ens fordon så det räckte till under utbildningstiden och om då alla blir inkallade samtidigt blir det en fråga om vem som kommer först han får en lastbil och resten blir befordrade till skyttegravarna? Eller kommer man bli instoppad på valfri lastbil varsom helst? Eller står det reserver undangömda av div likartade fordon med och inte bara ett gäng stridsvagnar och JAS plan. Och inte bara fordon men allt annat dyrt men väldigt bra att ha trots att det inte säger pang utrustning som kok mm. Eller blir det en kärntrupp (kanske inte så svårt val idag då vi har fast anställd personal) som får allt det nya å fina å resten får vad som kan hittas? Så att trots att vi har folk för att ställa upp 10-20 Ing förband så finns det bara material till 1-2 ? Kanske lite rörig frågeställning men någon röd tråd tror jag att jag lyckades stoppa in där Chipp å hej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted November 24, 2011 Report Share Posted November 24, 2011 Hela frågeställningen är fel, det finns inget försvar kvar förutom hemvärnet. Det finns några hundra deltidsanställda i landet, resten är i Afghanistan. Plus en mängd generaler men de räknas väl inte som klass A. Det finns för övrigt ingen mobiliseringsorganisation heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Innan vi avvecklade fungerade det så att även bilar och lastbilar krigsplacerades. Vet att det även gällde civila helikoptrar. Man rekvirerade helt enkelt fordon enligt ett förplanerat system. Vet flera som hade nya bilar när jag var liten och som fick brev med order att deras bil tillhörde krigsmakten om det blev mobilisering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Jag har det tveksamma nöjet att fortfarande vara krigsplacerad, pga utlandstjänstgöringen i Kosovo. Enligt uppgift skall det vara ett lätt skytteförband utrustat med bandvagn. Fick till och med namn på kompanichefen via pliktverket. Därför gissar jag att det finns fordon avsatta. Tex alla våra striv 122, var står dom? Kan inte se att alla används aktivt av några förband just nu. Alltså bör de stå förrådsställda lite överallt som det finns plats. Vissa fordonstyper är, som jag uppfattar det, bristvara, tex ptgb 203, Galt, GW, sprint, tgb 20. Det finns tex inga ersättningsbilar när våra tgb 20 rasar och står på rep. (HV) Lastbilar har alltid varit en brist i krigsmakten. Flygvapnet hade konverteringssatser för timmerbiler fram till "nyligen" i förråd. Tanken är att man konverterar timmerbilarna till drivmedelsbilar. (källor uppvisas vid förfrågan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigPapa Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Vad jag har förstått är finns lastbilar, bussar och andra fordon i både nya och gamla modeller förrådsställda i en rätt stor omfattning, men hur FM har tänkt använda dem är ett mysterium då trosskomp/tung tp verkar vara de enda som nyttjar sådana fordon efter avskaffandet av värnplikten. Tiden får visa hur framtiden för fordonen ser ut då alla reformer är gjorda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Vad jag har förstått är finns lastbilar, bussar och andra fordon i både nya och gamla modeller förrådsställda i en rätt stor omfattning, men hur FM har tänkt använda dem är ett mysterium då trosskomp/tung tp verkar vara de enda som nyttjar sådana fordon efter avskaffandet av värnplikten. Tiden får visa hur framtiden för fordonen ser ut då alla reformer är gjorda. Ptja, nu finns det ju andra typförband än just Mekbataljoner i FM och där används det ett fantastiskt stort antal lastbilar. Främst rullflakslastbilar i IO14. Just dessa är det en brist på i FM och större anskaffningar är "på G". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Det finns för övrigt ingen mobiliseringsorganisation heller. Jodå, den är återupprättad. Leds av HKV PROD, med mob.offar ute i basorganisationen. Därutöver kommer de kommande regionala staberna att få visst ansvar i detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 finns de regionala staberna idag? *vissel* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 finns de regionala staberna idag? *vissel* Nej, det gör de förvisso inte (inte före 2013-01-01). Men det fråntar inte att organisation för mobilisering redan finns i dag (i någon omfattning - som självfallet inte kan jämföras med 80-talet). De kommer bara att tillföra kraft i den organisationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 14, 2011 Report Share Posted December 14, 2011 Med tanke på att Insatsorganisation 2014 bedöms vara klar först 2019 så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted December 19, 2011 Report Share Posted December 19, 2011 Därför gissar jag att det finns fordon avsatta. Tex alla våra striv 122, var står dom? Kan inte se att alla används aktivt av några förband just nu. Nu använder vi faktiskt 122: or även om det inte är i insats. Det utbildas folk på dem i Skövde i varje fall: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Skaraborgs-regemente-P-4/Nyheter/En-ekonom-i-stridsvagn/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 19, 2011 Report Share Posted December 19, 2011 Därför gissar jag att det finns fordon avsatta. Tex alla våra striv 122, var står dom? Kan inte se att alla används aktivt av några förband just nu. Nu använder vi faktiskt 122: or även om det inte är i insats. Det utbildas folk på dem i Skövde i varje fall: http://www.forsvarsm...m-i-stridsvagn/ http://forum.soldf.com/index.php?/topic/43436-det-nya-systemet-med-anstaellda-soldater/page__view__findpost__p__787098 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted December 19, 2011 Report Share Posted December 19, 2011 Därför gissar jag att det finns fordon avsatta. Tex alla våra striv 122, var står dom? Kan inte se att alla används aktivt av några förband just nu. Nu använder vi faktiskt 122: or även om det inte är i insats. Det utbildas folk på dem i Skövde i varje fall: http://www.forsvarsm...m-i-stridsvagn/ http://forum.soldf.c...post__p__787098 Jaja, sen att vi inte tar hand om folket ordentligt nog för att de ska stanna osv är ju sin sak. De används i varje fall lite då och då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted February 9, 2012 Report Share Posted February 9, 2012 (edited) Hur många som är undangömda vet jag inte, vi ska väll inte ha kvar några fordon förutom dom som ska användas i IO14 + en del i reserv. Hur många Bv 206 och terrängbilar som finns kvar har jag ingen susning om. När den senaste leveransen av RG 32M Galten är klar har vi 380st. 509st strf 90 har leverats till FM i olika versioner. Strv 121 har utgått ur Försvarsmakten, leasing kontraktet med Tyskland gäller inte längre. Alla strv 122 sparas och dom som inte används står i förråd i väntan på att användas. 113st Patria AMW är beställda till P 7 och ytterliggare 113st i samma konfiguration kan komma att beställas senare. Enligt soldf så har vi cirka 200st Patgb 203. http://fmv.se/sv/Projekt/ Sen tillkommer väll en del minibussar också. Edited February 9, 2012 by REALIN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts