3345 Posted November 24, 2011 Report Share Posted November 24, 2011 Jag satt och grunnade lite på en sak. Ifall försvaret skulle mobilisera sig idag hur skulle det funka med fordon då? jag menar som tex jag är utbildad lastbils chaufför för maskin transport och vi hade ju inte ens fordon så det räckte till under utbildningstiden och om då alla blir inkallade samtidigt blir det en fråga om vem som kommer först han får en lastbil och resten blir befordrade till skyttegravarna? Eller kommer man bli instoppad på valfri lastbil varsom helst? Eller står det reserver undangömda av div likartade fordon med och inte bara ett gäng stridsvagnar och JAS plan. Och inte bara fordon men allt annat dyrt men väldigt bra att ha trots att det inte säger pang utrustning som kok mm. Eller blir det en kärntrupp (kanske inte så svårt val idag då vi har fast anställd personal) som får allt det nya å fina å resten får vad som kan hittas? Så att trots att vi har folk för att ställa upp 10-20 Ing förband så finns det bara material till 1-2 ? Kanske lite rörig frågeställning men någon röd tråd tror jag att jag lyckades stoppa in där Chipp å hej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted November 24, 2011 Report Share Posted November 24, 2011 Hela frågeställningen är fel, det finns inget försvar kvar förutom hemvärnet. Det finns några hundra deltidsanställda i landet, resten är i Afghanistan. Plus en mängd generaler men de räknas väl inte som klass A. Det finns för övrigt ingen mobiliseringsorganisation heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...