Jump to content

Lämpligast för mig? behöver hjälp.

Guest Arbër Bahtiri

Recommended Posts

Guest Arbër Bahtiri

Hejsan.

Första inlägget jag gör och första gången jag är på denna sida så kanske lagt upp tråden på fel forum och det är första gången jag skapar en tråd så.. :/

Det e så här att jag jag behöver värkligen lite hjälp/info om vissa saker tex vad som är lämpligast för mig etc.

Kort info om mig själv som person.

Är en kille på 17 år (fyller 18) på lördag 190cm och 100kg+- (bra tränad) väldigt mogen gemfört med dom i min ålder och runt 20år och är värkligen intresserad av militären och varit en dröm att vara aktiv soldat sedan jag var riktigt liten sedan efter några år bli nån sorts av "professionell livvakt" eller jobba inom en insatsstyrka.

Har tränat kampsport i ca 8-9 år mer eller mindre och tävlat på "elite-nivå" men la av och började träna efter ca 6 månader jag la av och tappade förstås rätt mycket men det har börjat gå upp rätt fort och är inom kort på mycket högre nivå.

Jag håller mig jävligt lugn gemfört andra i stressade situationer, mentalt friskt osv ha ha men dock är inte konditionen den bästa men håller på att "utveckla" den så gott jag kan.

Jag lär mig snabbt när det handlar om teknik / träning och är väldigt motiverande av hård träning. dock brinner jag inte direkt av att sita i en "skolbänk" daräv inte gått ut gymnasiet men har Godkänt i Svenska A, Matematik A, Engelska A, samhällskunskap A. Det är väll det betyget som behövs för att kunna söka till GMU? eller måste man ha gått ut gymnasiet?.

Somsagt min dröm är att vara aktiv soldat några år och samt göra utlandstjänst sedan kunna bli en professionell livvakt / jobba inom en insatsstyrka.

Så här kommer frågan till er.

1.vad hade passat mig bäst vilken inriktning?

2.Är det svårt att klara utbildningen?

3.Tror ni jag har stor chans till det?.

Fråga gärna om jag har missat berättat något eller något ni undrar för att kunna hjälpa mig.

Jag ber om ursäkt för felstavning och om tråden är på fel "forum" eller något är nyvaken och klockan är 05:23..

Och tackar värkligen er som försökt hjälpa mig.

MVH: Abbe

Det enda jag kan säga är att du är för stor för Striv. I övrigt bestämmer mönstingen vilka tjänster du är lämplig för. Du måste själv känna efter vad du vill jobba med.

Försök kolla igenom så mycket som möjligt med YV, så att du inte av misstag missar den bästa tjänsten i försvaret (CKaKoGrp, mitt tips)

Kul att du har intresse!

Jag kan läsa på din text att du är ung i sinnet och har god vilja.

Det finns några saker du ska tänka på innan du tar ditt förta steg.

Man söker inte till special tjänster direkt.

Det är en lång väg dit och ibland en krävande både fysikt och psykiskt.

Du måste först in i systemet och lära dig grunderna.

1. Vill du bli livvakt skall du till egentligen tillpolisen. De kör i stort sätt all personskydd i Sverige då personer och bilar inte är rullande paragraf-objekt och således inte kan bevakas av bevakningsföretag med vanligt förordnande.

FM får inte sen Ådalen -32 genomföra polisiära sysslor, det är emot grundlagen.

Civil personskydd är inte att tänka på. Det krävs 5års erfarenhet för att få verka som personskydd som civilt vaktbolag och de är få och platserna i stort sätt fyllda. Sen finns det en uppsjö mindre seriösa bolag och där skulle du inte få ut det du söker.

2. Gå INTE till privata företag utomlands och bli lurad. Tex. Colombia etc. Det kostar 80 papp att gå en sk livvaktsutb och dessa ger INTE ett jobb som livvakt i konfliktområden. Du kanske lär dig diamant och box om du har tur. Dessa bolag har som intresse att tjäna pengar och du får inte jobb. De talar nämligen inte om att du måste ha grönt kort i USA för att jobba i dessa amerikanska företag som det gäller och de anställer inte från dessa skolor ändå. För många Greker och Italienare gick åt tillsammans med deras objekt i senaste konflikten i Irak innan de förstod att de inte kunde det de skulle stängde den vägen in.

3. Du bör börja simma och vandra också. Intervall och mjölksyreträna mycket och gå med packning.( 20 kilo 2 mil i taget är bra.) Detta för att dina knän och benhinnor ska börja vänja sig och stärkas. Många faller på att knän, benhinnor och småmuskler är för dåligt tränade och de får problem. Dessa är de svaga punkterna oftast. Du kommer få veta vad tränad är när du kommer till uttagningen. De är 2 veckor fys och psyk tester.

4. Du kan söka dig till SOG via www.mil.se. Men de tar bara anställd personal så du måste in först.

Först tar du anställning och sök då till Kalsborg och tex Fallskärmsjägarskolan så har du en bra fördel.

Mitt tips.

Börja med GMU.

Gå in på FM hemsida och anmäl dig till anställning, samtala med en rekryterare.

Du verkar ha motivation och vilja.

Vi kanske ses i fält.

Maxlängd för stridsfordonstjänst var när jag mönstrade 2005 185cm. Nu hamnade jag bak i en 90'a i vilket fall (trots 193cm) men det var nog mest för att pliktis inte riktigt hade uppdaterade listor på vad tjänsterna innebar samt att mina befäl nog tyckte det var roligt att se mig vika ihop mig i bollhavet. Jag har träffat på andra pansarknektar (både befäl och soldater) som var längre än 185 men vi är alla överens om att fordonen inte riktigt är byggda för oss.

Vill du jobba med personskydd finns det bara två möjligheter i firman. Det ena är SOG och den andra 15:e MP kompaniets personskyddsgrupp.

Oavsett vilken du hamnar på kommer du att hamna i skolbänken igen, för MP's del innebär det 3 månaders högskoleutbildning.

Guest Arbër Bahtiri

Hej, haft mycket och göra idag så har inte haft tid att svara men tack så jävla mycket för att ni har lagt ner tid för att svara!

så stridsfordonstjänst är o "glömma" antar jag.

Mattsson-som du sa "för MP's del innebär det 3 månaders högskoleutbildning" lyckas jag komma in där så bryr jag mig inte direkt om jag får sitta i skolbänken igen för det är något jag värkligen vill gemfört och dra till skolan sitta där och läsa naturvetenskap hur sniglar parar sig, skämt å sido men du förstår nog vad jag menar. tack igen för din information.

MrCliff- tack så mycket för din information! som du sa att polisen sköter det mesta personskydd i sverige, jag vill ut i världen och jobba utomlands det är vad jag drömmer om just nu men men.

Låt oss säga att vi glömmer livvakts utb osv så vilken inriktning inom militären är bäst / som man får mest erfarenhet och sedan "lättast" att kunna jobba inom låt oss säga polis insatsstyrkan?

Mvh Abbe.

Är målet att bli civil polis tror jag att MP är den väg man vill gå. Mest för att de har som mål att alla efter åtta års tjänst de ska kunna anställas som civila poliser. Exakt hur ska gå till i praktiken har jag ingen aning om.

CKaKoGrp= Chefen för KaffeKokar GRuPpen

OT: Chef keffekokar gruppen är utom tvivel den bästa utbildningen vad gäller personskydd samt IMF (Insats mot folkmassa), den som har varit med på en Hv övning där kaffeförrådet sinar vet vad jag menar :lol:

I övrigt så är det alltid positivt om man innan har fördjupat sig inom något språk, vare sig det är bspråk (tyska, franska, spanska) eller annat språk så är språkkunskaper som FM har behov av och intresse för.

Skolbänksmänniskor är också något de har intresse för... så de e bara att bita i de sura böckerna och plugga på :-(

Guest Arbër Bahtiri

Tack MartinGustav, jo språk har jag "väldigt" lätt för och har lätt att lära mig, pratar Albanska,Bra svenska,Bra engelska, "ok" tyska förstår mest, förstår serbiska,bosniska,croatiska, och de andra nordiska språken förutom finska men vem gör de ^^

• 3 weeks later...

MrCliff- tack så mycket för din information! som du sa att polisen sköter det mesta personskydd i sverige, jag vill ut i världen och jobba utomlands det är vad jag drömmer om just nu men men.

Låt oss säga att vi glömmer livvakts utb osv så vilken inriktning inom militären är bäst / som man får mest erfarenhet och sedan "lättast" att kunna jobba inom låt oss säga polis insatsstyrkan?

Mvh Abbe.

Polisen har också möjlighet att göra utlandstjänst.

DIn andra fråga är mycket enkel att besvara: Ingen. För att få jobba i piketen eller NI så måste du vara polis sedan innan och helst ha några år i bagaget. Det enda som underlättar antagning till polishögskolan är i dagsläget om du är kvinna eller av annan etnisk bakgrund, eller både och för den delen.

Men som tidigare sagt; Ta en sak i taget. Vad gäller FM så ska man inte stolpa upp planer att följa till punkt och pricka, för saker och ting har en tendens att inte riktigt vara som man från början tänkt sig. Däremot är det inte fel att ha målsättningar och inriktningar, men man borde däremot ha en plan B på allt man ställer in sig på.. Rentav en plan C också.

Tilläggas bör nog att om man vill bli polis så bör man nog ha 2500 gymnasiala poäng, annars blir det nog väldigt svårt att konkurrera om platserna på polishögskolan. Oavsett vad du tänkt göra, så föreslår jag att du börjar med att ta tag i gymnasiestudierna. Med tiden kan man komma att ändra uppfattning om vad man faktiskt vill göra i framtiden, och då är det alltid en komfort att ha de betygen i baggaget. Det är ju trots allt inte ovanligt att 40 +'are sätter sig vid skolbänken igen.