employed Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Hej Jag har alltid grubblat över varför man har sitt personliga vapnen (ak) inlåsta i ett "centralförvar" och inte i sitt skåp som förr i tiden. Varför togs det bort? Stöldrisken, skador och självmord är de saker som dyker upp i huvudet först och lite i efterhand kostnad. Med tanke på att man sover med sitt vapen bredvid sig ute i fält så borde ju det inte vara omöjligt att ha sin ak vid sig på logementet. Stöldrisk vid samband med logementsförvaring borde ju minska drastiskt med ett vapenlås samt att man tar med sig slutstycket. Vilket kanske minskar kostnaden då man slipper bygga centralförvar. Så varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anonym Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Där jag är får vi ha vapnen hemma. Lokalt påfund kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Där jag är får vi ha vapnen hemma. Lokalt påfund kanske? Är du anställd eller HV-man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalleTre Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Hej Jag har alltid grubblat över varför man har sitt personliga vapnen (ak) inlåsta i ett "centralförvar" och inte i sitt skåp som förr i tiden. Varför togs det bort? Stöldrisken, skador och självmord är de saker som dyker upp i huvudet först och lite i efterhand kostnad. Med tanke på att man sover med sitt vapen bredvid sig ute i fält så borde ju det inte vara omöjligt att ha sin ak vid sig på logementet. Stöldrisk vid samband med logementsförvaring borde ju minska drastiskt med ett vapenlås samt att man tar med sig slutstycket. Vilket kanske minskar kostnaden då man slipper bygga centralförvar. Så varför? Nog för att skåpet möjligen skulle kunna duga om man sover en meter därifrån (fast så hårt som en del sover i den här firman är jag skeptiskt även till det), men jag för min del har spenderat ganska många dagar i firman på alla möjliga saker där man inte behöver ha vapnet med sig (fordonsutb, sjv-utb, lunch, middag, fys, sb-utb, dusch, div teorigenomgångar m.m.). Menar du att man skulle lämna vapnet i skåpet när man går iväg och ägnar sig åt dessa aktiviteter? Och även när man är ledig? Med tanke på hur lätt det är att bryta sig in i ett logementsskåp så är jag rätt glad att det finns kasuner/vapenskåp att låsa in prylarna i när man inte behöver släpa runt på dem. Sedan är det en annan sak att man måste se till att ha bra och flexibla rutiner för inlåsning som gör att man inte råkar stå en hel pluton med vapen som man inte kan låsa in, eftersom alla med tillgång till nyckel har åkt hem, och insatschefen är jätteupptagen med att brygga kaffe, motsv. (har hänt). /H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 21, 2011 Author Report Share Posted November 21, 2011 Stöldrisk vid samband med logementsförvaring borde ju minska drastiskt med ett vapenlås samt att man tar med sig slutstycket. Adamkalletre, du kanske missade detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Problemet är att Griskarlsson inte kommer orka låsa vapnet samt kommer supa bort nyckel/slutstycke. Det största hotet mot våra vapen är (har i vilket fall) varit insiderbrott, ett kasunsystem gör det då svårare för Klasse Pannben att betala av sin ganja-skuld med hjälp av dina och mina skattepengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Förändringen från vapen i skåpet och vital del i säkerhetsskåp kom sig av ett rån på LG får ett gäng år sedan när någon helt enkelt lastade in hela säkerhetsskåpet i en van och åkte därifrån. Detta torde varit någon gång på sent nittiotal. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anonym Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Där jag är får vi ha vapnen hemma. Lokalt påfund kanske? Är du anställd eller HV-man? Ehm Hv-man. Dock efter att läst orginalposten en gång till förstår jag lite bättre Fel av mig helt enkelt. Ska inte kommentera i feberyran i framtiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Är inte en annan anledning till varför vi idag har vapenkasuner för att folk inte vill se en upprepning av en viss Fk Flink? Det kanske inte hade spelat någon roll just i hans fall, då han hade haft nyckel till kasunen i vilket fall, men det borde väl i alla fall reducera urvalet på nervsammanbrott som slutar i dödsfall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 Förändringen från vapen i skåpet och vital del i säkerhetsskåp kom sig av ett rån på LG får ett gäng år sedan när någon helt enkelt lastade in hela säkerhetsskåpet i en van och åkte därifrån. Detta torde varit någon gång på sent nittiotal. Jag vill minnas att det var kring hösten 1996... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 Är inte en annan anledning till varför vi idag har vapenkasuner för att folk inte vill se en upprepning av en viss Fk Flink? Det kanske inte hade spelat någon roll just i hans fall, då han hade haft nyckel till kasunen i vilket fall, men det borde väl i alla fall reducera urvalet på nervsammanbrott som slutar i dödsfall? Om man går in i kassunen mitt i natten så lär vaktchefen komma farande om man inte i förväg påtalat att man ska hämta ut/ låsa in vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 Förändringen från vapen i skåpet och vital del i säkerhetsskåp kom sig av ett rån på LG får ett gäng år sedan när någon helt enkelt lastade in hela säkerhetsskåpet i en van och åkte därifrån. Detta torde varit någon gång på sent nittiotal. Jag vill minnas att det var kring hösten 1996... Minns att det skedde när jag låg inne 94-95, kommer inte ihåg om det var höst 94 eller vår 95. Fast det kanske var lite olika mellan regementena. /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 23, 2011 Report Share Posted November 23, 2011 Våren 1996 hade iaf vi fortfarande i skåpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted November 30, 2011 Report Share Posted November 30, 2011 Senvåren 96 har jag för mig.... Hade precis kommit direktiv ang kassunförvaring när jag ryckte in. Hade aldrig vapnen i skåpet förutom över lunch motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts