Reed Posted November 20, 2011 Report Share Posted November 20, 2011 Efter den här fina artikeln i aftonblasket undrar man ju lite vad som pågår ibland, någon som är mer insatt i sakerna? Grg i korridoren - vad sköt man på? ballastat eller 9mm? Skjutit sina egna fordon? är det fler motorhuvar som fått sätta livet till pga aimpointsikten eller? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13957594.ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted November 20, 2011 Report Share Posted November 20, 2011 Enligt nyheterna på SR P4 igår så ska det varit en målmarkering som vådasköts. Angående bilarna fick jag intrycket att det var vagnar inblandade, inte heller säker om det var 122or (skadenivån var inte rapporterad, alltså är det möjligt) eller cv 90, då iaf upplägget i radiosändningen gav mig intrycket att incidenten med "hylsor i huvudet" ska ha skett samtidigt som fordonskjutningen. Detta får mig att luta mot att det var en cv 90 som man sköt med. Är det någon som har upplevt samma sak, att soldater är ute i skogen när befälen knappar på datorn på regementet? Är det här så vanligt som AB framställer det som? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slugg Posted November 20, 2011 Report Share Posted November 20, 2011 (edited) ...Är det någon som har upplevt samma sak, att soldater är ute i skogen när befälen knappar på datorn på regementet? Är det här så vanligt som AB framställer det som? Tidningen hemvärnet hade en artikel i senaste nummret (5/2011) med ett repotage om yrkessoldater i Arvidsjaur. Jag citerar från sidan 21. "Nu ska jag och chefen för första grupp få skjutledarutbildning. Det tror jag blir bra, för det är där det ofta brister. Befälen är upptagna i PRIO och vi vill bara ut" Så problemet har upplevts på andra ställen också. Edited November 20, 2011 by Slugg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 20, 2011 Report Share Posted November 20, 2011 Grg i korridoren - vad sköt man på? ballastat eller 9mm? Tydligen så sköt man "bara" 20mm lös. När jag läste den första gången så trodde jag att de hade blåst hål i en vägg. Vissa reportrar på aftonbladet är ju bakom flötet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted November 20, 2011 Report Share Posted November 20, 2011 (edited) Grg i korridoren - vad sköt man på? ballastat eller 9mm? Tydligen så sköt man "bara" 20mm lös. När jag läste den första gången så trodde jag att de hade blåst hål i en vägg. Vissa reportrar på aftonbladet är ju bakom flötet. Jag tänkte ju "skarpt grg inomhus, överlevde någon???" Tur att det var löst, men det lär ha gett ett par stackare en del hörselskador? Eller hade dom hörselskydd mån tro? Edited November 20, 2011 by sportdykare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted November 20, 2011 Author Report Share Posted November 20, 2011 Ja, oavsett om man skjuter 9mm, 20mm eller barlastad fullbumpa inomhus så är det ju illa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Ja, oavsett om man skjuter 9mm, 20mm eller barlastad fullbumpa inomhus så är det ju illa Har inte du någon gång haft väldigt tråkigt på logementet...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Har inte du någon gång haft väldigt tråkigt på logementet...? Nu kan jag bara svara för mig själv...det var ytterst sällan jag hade tid att ha tråkigt på luckan. Men i retrospekt hade jag/vi helt vansinnigt mycket till förfogande med möjlighet att att tillse att inte ha tråkigt om så skulle inträffa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Finns det lös ammunition till GRG? Mins att det fanns 20 mm eldmarkering till P-skott. Minns bara 20/64 till GRG och där far det ju delar framåt.... /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Finns det lös ammunition till GRG? /martin Japp de finns det. Är samma lös-ammo som till P-skottet. Man fäster den i en löskjutnings grg-granat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Finns det lös ammunition till GRG? Mins att det fanns 20 mm eldmarkering till P-skott. Minns bara 20/64 till GRG och där far det ju delar framåt.... /martin 20/64 finns i två varianter, en eldmarkeringsvariant och en med en metallbit som far iväg när man skjuter. Den förstnämnda används vid strid med lös am och den sistnämnda vid stridsskjutningar eftersom fullbumpor var lite för dyra att använda till varje stridsskjutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 När jag låg inne så spelade vi rysk roulette om pengar, alla satsade varsin femma och sen sköt vi med ollonskottsrevolver på luckan. Vi satte i ett skott, snurrade på magasinet och sköt, den siste "överlevande" fick potten. De var licensfria med 18-års gräns på den tiden. Ack ljuva 80-tal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 OT, men tänker inte du på startpistol? Som smäller lite högre än klassisk ollonpistol. OnT: metallbiten som far iväg, Kanna, har den samma bana som en riktig projektil, eller fladdar den iväg "bara för att"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 Ur SoldR Mtrl Grg: Vad avser banprofiler och skjuttider är överensstämmelsen mellan den skarpa spårljuspansarspränggranaten och övningsvapnets 20 mm spårljusprojektil mycket god. Motsvarande text står i SoldR Mtrl Pskott. Samma sak står förövrigt om 9mm övningsvapen (både Grg och Pskott). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 (edited) Jovisst var det en startpistol (revolver). "The deer hunter" var en stor inspirationskälla. http://www.youtube.com/watch?v=Jn0yH6i-9ys&feature=related Edited November 22, 2011 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dippo Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 Är det så att man får ha med sig skarp ammo in på logementet? Låter konstigt Hur dum är man om man laddar en grg inomhus ifall att dom hade tuber med laddningar i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 Enligt uppgift så skall detta ha skett i samband med en övning där man använde kompanibyggnaden/ logementet i övningen. Det lär dock inte varit avsikten att skjuta grg eldmark inne i byggnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 OnT: metallbiten som far iväg, Kanna, har den samma bana som en riktig projektil, eller fladdar den iväg "bara för att"? Vet inte exakt vilken ballistik metallbiten som flyger iväg har. Men den orkar inte fälla ett SAAB-mål modell strf/strv utan detta måste fällas ner av övningsledaren. Den har dock en lyssats i bakänden så att man kan följa den. Vill minnas att metallbiten är ungefär en decimeter lång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 23, 2011 Report Share Posted November 23, 2011 Inga av de stridsfordonsmål jag sett har automatisk fällning. Dessa brukar bestå av en träram med juteväv motsv uppspänd på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtGarm Posted November 23, 2011 Report Share Posted November 23, 2011 OnT: metallbiten som far iväg, Kanna, har den samma bana som en riktig projektil, eller fladdar den iväg "bara för att"? Vet inte exakt vilken ballistik metallbiten som flyger iväg har. Men den orkar inte fälla ett SAAB-mål modell strf/strv utan detta måste fällas ner av övningsledaren. Den har dock en lyssats i bakänden så att man kan följa den. Vill minnas att metallbiten är ungefär en decimeter lång. "Metallbiten" i 20/64 slövnprj (som inte ska användas längre) är ca en dm lång. Har samma ballistik som en "skarp" granat upp till ett visst avstånd. (Vet inte det exakta) Samma sak med slövnprj 20/86 B (tror jag den heter numera) vad avser ballistiken. Den är dock något kortare. The Swede: Har ni inte fallmål 2010 med träsiluetter för strf/strv mål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted November 23, 2011 Report Share Posted November 23, 2011 Om jag inte minns fel har SAAB PV-målen möjlighet att ställa in känsligheten. Allt ifrån finkalibrigt eld till stridsvagn projektil. Men då skjuter man mot fasta mål i korrugerad plåt, vill man skjuta mot rörliga saker får man nöja sig med mål i juteväv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 24, 2011 Report Share Posted November 24, 2011 Jag tror aldrig jag sett ett PV-mål falla vid träff. Våra befäl resonerade så att om du träffar och slår ut en tånk så kommer den stå kvar. De fälldes om vi inte upptäckte dem inom någon tidsrymd. Ja, ibland blev det lite rörigt vad som var utslaget och vad som inte var det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 (edited) (OT) Ett mätbart sätt var/är iofs att skjuta av träribborna som håller uppe juteväven. Lite svårare att genomföra med 9mm men det är beprövat och fungerar finfint med fullbumpa. (/OT) Ska jag tro att sammanhanget som media skriver om är riktigt ser jag aktuell händelse som en konsekvens av dagens försvarsmakt och dess personal. Personal som rekryteras ur ett samhälle där individen varit världens centrum tillika självändamål under åtminstone de senaste två decennierna. Edited November 25, 2011 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted December 5, 2011 Report Share Posted December 5, 2011 Har inte du någon gång haft väldigt tråkigt på logementet...? Nu kan jag bara svara för mig själv...det var ytterst sällan jag hade tid att ha tråkigt på luckan. Men i retrospekt hade jag/vi helt vansinnigt mycket till förfogande med möjlighet att att tillse att inte ha tråkigt om så skulle inträffa.. Det är fan gött att höra vad det gamla gardet har att säga! Herregud gubbe! Det här skedde i vintras, bedömt med anställda soldater som gått igenom sin värnplikt och lite till. För folk som redan klarat av sin grundutbildning prioriterar man generellt sett inte håll upp/ta ner övningar idag och man har ett luftigare program(vissa mer än andra) då dessa inte ska vara där ynka 11/15 månader, utan 4 år. Du låter som min farfar... Jag kommer bedömt inte att bemöta ditt svar på den här punkten. För övrigt är det ett föredömligt beteende att vid eventuella luckor i programmet passa på att breddutbilda sig lite på GRG:t, dock förtjänar man att hamna i aftonbladet om man väljer att göra det med laddat vapen inomhus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted December 5, 2011 Report Share Posted December 5, 2011 Jag kommer bedömt inte att bemöta ditt svar på den här punkten. Sa han efter att ha bemött svaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts