Jump to content

Toaletter till sjöss, ingen skitsak.


Erik_G

Recommended Posts

Det slutar väl med att ingen vill tjänstgöra på just det hangarfartyget.

 

För övrigt så finns det faktiskt örlogsfartyg av icke oansenlig storlek som helt saknar WC. Ett exempel är patrullbåtarna av kinesisk Shanghai II klass. Finns förmodligen många fler exempel bland mindre ryska och kinesiska fartygstyper.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

"260.000 hästkrafter? Check."

"Tillräckligt med flyg för att invadera ett mindre land? Check."

"Fungerande toaletter? ... fail..."

 

Och äntligen har vi fått den sanna förklaringen till varför kvinnor på fartyg betyder otur:

 

"Sailors onboard the ship said that everything from feminine hygiene products to clothes have been unclogged from the network of pipes."

Link to comment
Share on other sites

[snip]

Och äntligen har vi fått den sanna förklaringen till varför kvinnor på fartyg betyder otur:

 

"Sailors onboard the ship said that everything from feminine hygiene products to clothes have been unclogged from the network of pipes."

Japp, det betydde definitivt otur för 05/B4 som var motormekaniker på andra besättningen i vår bojbåtsrote 1994. Han, med tre kvinnor ombord, hade betydligt större problem med svartvattentanken än 05/B3 :navy:

Link to comment
Share on other sites

Stopp i klosetten är ingen skitsak precis...

Men det låter onekligen som ett rätt otrevligt problem. Klart både moral och stridsvärdet går ner om man jämt går runt och är skitnödig. Det funkar ju på civilfärjor - vad är det som gör att det inte funkar på ett hangarfartyg? Man kan ju undra om det har med passagerarna att göra (vilket leverantören antyder).

/martin

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Carlskrona hade problem i många år med EVAC som systemet heter. Vi undrade också varför det fungerade utmärkt på civila färjor men inte ombord på Carlskrona, trots att det var samma system. En kraftigt bidragande orsak visade sig vara att Karlskronavarvet hade snålat på rörkvaliteten och monterat klenare avloppsrör än det skulle vara. Dessutom saknades möjligheter att sektionera bort delar av systemet. I t.ex. golvbrunnarna ligger stora plastkulor som lyfts av vattnet men sedan sugs ner och tätar brunnen när den är tömd. Lite skräp som hår eller tvålbitar gör att det inte blir tätt och då släpper vacuumet i rörsystemet vilket gör att alla brunnar måste kontrolleras och rensas. De flesta gångerna startade det i skeppsköket med tillhörande utrymmen när kockarna spolade rent durken.

 

Med tiden byttes större delen av rören ut mot kraftigare dimensioner och systemet delades upp i flera sektioner, där byssan blev en helt egen. Under första långresan jag gjorde 87-88 så gick det ner flera gånger varje dygn. 10 år senare under resan 97-98 hände det som mest någon gång i veckan. Maskinbesättningarna förbättrade själva avloppssytemet efterhand som de fixade driftstoppen medan varvet vägrade erkänna att de monterat billigare rör, trots att vem som helst kunde se hur klena de var. Såvitt jag vet fungerar det fortfarande hyfsat även om vissa större haverier har inträffat genom åren. Jänkarnas system lider nog av liknade problem - någon har snålat in på materialet när de installerade avloppssystemet. Det låter dessutom som att deras system består av bara 2 sektioner vilket gör både felsökningen och att åtgärda problemet betydligt mer tidskrävande. De får nog så vackert också bygga om sitt system med mindre sektioner så inte alla avlopp slutar fungera samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Det låter dessutom som att deras system består av bara 2 sektioner vilket gör både felsökningen och att åtgärda problemet betydligt mer tidskrävande. De får nog så vackert också bygga om sitt system med mindre sektioner så inte alla avlopp slutar fungera samtidigt.

Märkligt att man glömmer bort behovet av redundans på ett stort örloggsfartyg, saknades det kontakt mellan de olika delsystemens konstruktörer så de inte hade någon gemensam systemsäkerhetskultur?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Och när de ringde varvet och påpekade felet fick det en klassiker i luren:

- Jag vill felanmäla vårt avlopp på fartyget.

- Skit ner dig.... Klick.

 

Man skulle kunna hävda att fungerande toaletter är mer än en trivselfaktor. Vid akuta behov går det ju att byta plats på bränslerör och avloppsrör... Tar lite längre tid att tanka planen - men besättningen är å andra sidan lite mer avslappnad.

/m

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...