Jump to content

Hur mycket får ni ut i lön? (GSS/K)

Recommended Posts

Ni som nu har jobbat ett tag som anställda soldater enl. GSS/K, hur mycket får ni på kontot varje månad med diverse tillägg m.m.?

Jag förstår att det varierar beroende på vilken lönestege man befinner sig inom och hur mycket man varit ute i fält o.s.v. men jag försöker skapa mig en uppfattning om vad man kan komma upp i under en månad med olika sorters tillägg?

Jag är anställd som korpral på SkyddC sedan ett år tillbaka.

En slät lön (helt utan tillägg) ligger på 14700 netto.

I år har jag haft en genomsnittslön på 17300 netto. Som du förstår så är det ganska mycket tillägg man får.

Vad är det för tillägg? Övningshelger eller kvällstjänster?

Jag söker ju som logistiksoldat nu. Vet inte var på lönestegen jag kan hamna. Var ju dock vpl Fänrik vid MUCK och har arbetat 7 år civilt, mycket med just Logistik. Det borde väl ge en liten skjuts i ingångslönen?

Som anställd menig 1kl får jag ca 12500 netto utan tillägg. Sen jag blev anställd skulle jag tippa på att jag legat runt 15500-16000 netto varje månad. Tillägg ges för massor av grejer, övervägande övningsdygn samt IBSS, dvs insatsstyrkan som tidigare bemannades av insats-vpl. Ger rätt bra extrapengar. Utöver övningsdygn och IBSS har traktamenten och övertid förekommit på plutonen, och även berto ger extrapengar om du hamnar i den. Jag har valt att planera min ekonomi efter 12500 i månaden, och allt utöver det är för mig en bonus - funkar för en ung person utan familj eller andra större fasta utgifter.

Som anställd menig 1kl får jag ca 12500 netto utan tillägg. Sen jag blev anställd skulle jag tippa på att jag legat runt 15500-16000 netto varje månad. Tillägg ges för massor av grejer, övervägande övningsdygn samt IBSS, dvs insatsstyrkan som tidigare bemannades av insats-vpl. Ger rätt bra extrapengar. Utöver övningsdygn och IBSS har traktamenten och övertid förekommit på plutonen, och även berto ger extrapengar om du hamnar i den. Jag har valt att planera min ekonomi efter 12500 i månaden, och allt utöver det är för mig en bonus - funkar för en ung person utan familj eller andra större fasta utgifter.

Är du anställd på Lv6?

Jag har en grundlön på 18710 kr brutto, men min nettolön har pendlat mellan 14000 och 33000 iår.

Jag är OR4 och jobbar på Tredje sjöstridsflottiljen. Vi har ett något annorlunda avtal än resten av FM, men precis som alla andra får vi extrapengar för sjödygn, vakttjänst, tillägg för att man är rökdykare och så vidare.