Jump to content

Bärsystem för bildförstärkare.

Håkan Spuhr

Recommended Posts

Jag gjorde den här lilla usla iphonen filmen i en hast för en distributör för att han skulle förstå systemet.

Men jag tänkte då att det finns säkert vissa här som är roade att se det med.

Och en film visar ju så mycket mer än lite bilder och text.

Åsikter och kommentarer är väldigt välkommna.

Håkan

Edited by Håkan Spuhr
  • Like 1

Motvikter?? blir bra tungt med två NVG. ! Den erfarenhet jag har inom hjälmfästen är att endast det enkla fungerar,

(Har jobbat 5 år inom FM som tekniker inom Optik/optronik, Sensorinstruktör, samt Optik/optronik-teknisk kurs med Fullständig behörighet bl.a.)

Hjälmfästet är det tillbehör som soldaten oftast behöver reparera, och här verkar det vara MÅNGA rörliga delar Så GRG-ladden motsv, kommer att dra sönder skruvar dylikt.

Det finns två skruvar på bärsystemet (den stora ratten i hjälmplattan som justerar höjden på systemet samt den vingmutterliknande ratten som justerar vinkeln på ekipaget) - båda justerar du i lugn och ro innan du drar ut i fält. Därefter har du en tryckknapp för att fälla upp/ned glajjorna, samt låsarmar som du endra spänner till deras mekaniska stopp eller öppnar till desamma. Klarar GRG-ladden av att dra sönder dessa har han också vridit hjälmen runt huvudet nåt varv först.

Om något skulle jag säga att videon går litet fort fram.

Det finns olika former av olika batterihållare som kan monteras på baksidan av hjälmen som motvikter om man nu vill ha det.

Dock så skall man ha klart för sig att det har nackdelar, såsom exempelvis det nacken utsätts för vid kraftiga inbromsningar när man kör bil......

Nu skiljer det sig kraftfullt vilken BF man använder.

Här används MUM14 som väger 260 gram.

Den stora bildförstärkaren i världen är PVS14, som förövrigt FM har köpt in ett antal hundra av från Theon, Jag vet inte vad Theons variant väger, men amerikanska PVS14 väger 450 gram.

Skillnaden mellan olika BF är alltså synnerligen betydande.

Vad gäller skruvar så finns här inga skruvar som någon skall skruva på.

Alla låsningar är excenterlåsningar som är på eller av.

Fånigt enkel lösning till stor del.

Det här bärsystemet är inte bara ett experiment och resultatet av fyra års lekstudier, det är även antagit av flera förband.

Håkan

Jag har ganska många timmar bakom GN-1, G-117/MONOVAR och i viss mån den gamla KÖRN(?) har klämt/känt en del på Håkans bärsystem och kan bara hålla med om att det är enkelt och känns väldigt lovande*

Som GU grg-skytt/ladd så hade nog tom jag lyckats att använda det utan att göra sönder det.

*Med förbehållet att jag inte nyttjat det timvis under "fältmässiga" förhållanden. Men den spontana känslan är mycket positiv.

Kommer hjälmen integrerat med fästet eller måste man montera det i efterhand.. ?

Med risk för att ramla utanför min box så är min uppfattning att fästet skruvas i hjälmen, dvs eftermonteras.

Dock att vissa hjälmar kan lev. med fästet monterat.

Jag spekulerar vidare att interfacet fäste-hjälm kan anpassas till ev. befintlig mtrl.

Sidnot så hade jag mer än gärna sett ett fastskruvat hjälmfäste än det tveksamma fäste vi har idag?

Kanske på den nya hjälmen när den kommer??

Sidnot så hade jag mer än gärna sett ett fastskruvat hjälmfäste än det tveksamma fäste vi har idag?

Kanske på den nya hjälmen när den kommer??

Det finns faktiskt nyare hjälmar (med m-nummer) där man kan fästa fäste direkt på hjälmen. De räknas dock inte in under vanlig soldatutrustning utan flyg- eller luftlandsättningsmateriel.

Som ytterligare en sidnot var det en brittisk helikopterförare som kanske klarade livhanken tack vare NVG-fästet. Han fick en kula i pannan som träffade fästet och vek av.

http://www.youtube.com/watch?v=mQcLdYDeXwg

Nu skiljer det sig kraftfullt vilken BF man använder.

Här används MUM14 som väger 260 gram.

Den stora bildförstärkaren i världen är PVS14, som förövrigt FM har köpt in ett antal hundra av från Theon, Jag vet inte vad Theons variant väger, men amerikanska PVS14 väger 450 gram.

Skillnaden mellan olika BF är alltså synnerligen betydande.

Snarare 4660 + option på ett antal tusen.

http://www.theon.com/new/fmv-option-activation/

NX-122, vikt 340 gram inklusive batterier.

http://www.theon.com/wp-content/uploads/2010/09/NX-122A.pdf

Lånar tråden lite, ni som är insatta, vad ska man satsa på för prisvärd bildförstärkare för privatbruk?

Jag har beställt en Yukon NVMT 3x42 från USA. (Sen får vi se om uncle sam vågar exportera detta "högtekniska mirakel" till sverige, dom är liiite kinkiga kan man säga)

Det är generation 1 (och dom försvaret har är generation 3 eller 4 tror jag) så det skiljer stora högar med tusenlappar, och som vanligt får man det man betalar för. Jag köpte den med monteringsdetaljer för bössan, och betalade runt 3000 för det, sen kommer säkert staten att pungslå mig på tull & moms sen. Köper jag samma i sverige betalar man nästan 6000 kr för detta. Det går även att använda både handhållet, på bössan eller köpa till "huvudmontering" till denna ljusförstärkare

http://www.handladigitalt.se/yukon-nvmt-laser-3x42-generation-nattsikte-p-1138.html

Gen1 brukar vara Detektion ca 200 meter och identifikation ca 100 meter, men halverar du siffrorna så tror jag det är mer realistiskt mot vad man själv upplever, sen beror det på bakgrundsljus (måne tex) eller terräng, vad personen har på sig osv.

Ska man använda till jakt och observation "civilt" så kan man bättra på effekten med ir-strålkastare från ebay eller liknande (en liten ir-lampa finns inbyggd i ljusförstärkaren), men att använda ir-strålkastare militärt är inte så smart...