Knekt Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kallades-bog-under-gisslanovning_6616066.svd Nu vet jag inte mer än vad SVD skriver. Men man kan ju med det som utgångspunkt fråga sig vad en soldat ska klara av. Här handlar det ju inte om den klassiska obefogade förolämpningen, utan något som sagts med ett specifikt syfte i ett relevant sammanhang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serg. Backström Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Givetvis är det så att det strider mot värdegrunden, men i detta sammanhang kanske det inte gör det om syftet med övningen var att ge aviatorn en försmak om vad som kan ske om olyckan ä framme och han blir tagen av fi oavsett om det är i mellanöstern, asien eller någonannanstans. Man får nog kallt räkna med att ett ord som det är bland det snällaste en sådan aviator kommer få höra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Mina två ören är att sparka piloten i fråga, kan man inte ta att under en fångförhörsövning få lite hårda ord passar man nog inte i skarpa situationer. Och det är väl fortfarande skarpt som vi övar för? Det bästa med allt det här tycker jag är att vi har tagit fram ett massförstörelsevapen utan dess like, så fort någon bråkar med oss så är det bara att vi luftlandsätter Värdegrunden på dem, det lamslår ju vilken krigsmakt som helst! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lightwave Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Men shit, det får man väl ändå räkna med under just den typen av övning? Piloten borde nog fundera över hur han skulle klara en sådan situation på riktigt om han inte tycker att man ska få öva det fullt ut? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Va!?! har inte fienden en värdegrund som förbjuder tortyr, gisslantagning och smädelser. Alltså; kommer de att skjuta på oss också? Du skojar - trodde Genevkonvetionen förbjöd sånt! Nä fy för, då får vi sluta kriga mot dem.... Tycker det hela känns lite överdrivet. Det var uttalat en övning i läskigheter. Om man inte klarar ens en övning ska man nog se över sitt karriärval. /martin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaj Karlsson Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Värdegrund... ett mål i ett fångförhör är att hitta känsliga punkter att utnyttja. Det verkar ha lyckats. Vad är det som händer? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Snälla, den piloten borde fundera över sitt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Nya förhörsmetoder för FM? http://www.youtube.com/watch?v=CSe38dzJYkY 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Herreminje... Fångövning, och en soldat blir..."kränkt"? Undrar hur han hade gillat tiden i tunnlarna på Korsö eller Rindö? Anta att han hade varit på uppdrag över Libyen och ett fungerande lv hade gjort sitt? Anta att Khaddafis soldater hade kallat honom "bög", hade han brutit ihop och åberopat Värdegrund? Nej, fångövningar har ett syfte, och man bryter medvetet mot allehanda konventioner - vilket också vanligen meddelas - men under uppsikt. Absurd situation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 8, 2011 Author Report Share Posted November 8, 2011 Det verkligt galna är att internutredningen verkar anse att det är ett övertramp att kalla någon för bög under en fångövning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 (edited) Nåja, nu tror jag inte att piloten i fråga hade varit så dum att han hade åberopat "värdegrunden" om Kadaffis soldater hade tagit honom tillfånga... Skall vi kanske sluta vara så enkelspåriga i våra resonemang? Efter att ha läst igenom artikeln några gånger, snackat med polare om det under dagen och tänkt till några gånger extra, så TROR jag att det ligger något annat dolt bakom den egentliga anledningen till hans anmälan. Man anmäler inte bara saker och ting till höger och vänster, när man faktiskt är på en övning som syftar till att pröva dig i dylika situationer. Jag skulle vilja höra HELA historien innan jag dömer ut någon. Dessutom skall man också vara medveten om att den överlevnads- och fångutbildning som personal i flygtjänst genomgår innebär vissa skillnader från den som andra personalkategorier får. Cynismer och Borneo har skrivit varsitt vettigt inlägg i frågan: http://cynismer.blog...utbildning.html http://borneosloopar...r.html#comments För övrigt tror jag att det GÅR att genomföra riktigt tunga och pissiga SERE-C-övningar, och ro i land med utbildningsmålen, utan att använda just "bög" och andra "känsliga" ord som skällsord. Inte kan användandet av ordet "bög" vara utbildningskritiskt vid SERE-C-utbildning? Edited November 8, 2011 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Piloten blev förhörd om en klocka som en kollega smugglat in och blev då kallad bög flera gånger. Förhörsledaren frågade också om piloten gillade att få saker uppstoppade i baken. Någon som sett Pulp Fiction för många gånger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted November 8, 2011 Forumsledning Report Share Posted November 8, 2011 "Gisslanövning", en pilot är tydligen inte vilken krigsfånge som helst under fång/förhörsövning utan "gisslan" Personligen skulle jag ta mer illa vid mig av att hotas att få något objekt infört rektalt och tom få påbörja förloppet med att avlägsna underkläderna under filminspelning. Det tyckte dock inte utredarna som istället tog fasta på "bög" tillmälet. Känns som att sila myggen och svälja kamelerna. Men som Simon säger behöver man lite mer insyn i hela förloppet för att kunna dra några säkra slutsatser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 9, 2011 Report Share Posted November 9, 2011 (edited) Inte kan användandet av ordet "bög" vara utbildningskritiskt vid SERE-C-utbildning? Jag delar Kaj's uppfattning här. Dessa övningar går till till stor del ut på att hitta svaga punkter hos individer och medvetandegöra dessa hos deltagarna. Det är möjligt att det döljer sig mer under ytan, men i vilket fall så bör soldaterna klara av att bli kallade både det ena och det andra utan att bryta ihop. Man kanska ska ha samma disclaimer som inför UGL-övningar: "deltagare bör ej må psykiskt dåligt inför denna övning"? Jag inbillar mig att vi skogsmatroser har fått höra etter värre namn än "bög" och ändå överlevt.. GMY edit: stavfel edit2: Eftersom jag har deltagit i flera dylika övningar på "bägge sidor", så är jag medveten om hur bortkollrad man kan bli, helt omedveten att det faktiskt är en övning och inte skarpt läge. Därför är det viktigt med debriefing där övningsledningen klargör att de medvetet har brutit mot FN-konventioner osv, samt individuell debriefing för de som behöver. Edited November 9, 2011 by Apone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted November 9, 2011 Report Share Posted November 9, 2011 (edited) Jag har blivit ombedd att inte svära som skademarkör. Är det värdegrundsstridigt att svära när man ska spela att man fått benet sönderskjutet? Jag gör naturligtvis som jag blir tillsagd, men privat tillåter jag mig uppfattningen att man inte är lämplig som militär sjukvårdare om man inte tål att höra skadade svära. Jag har blivit ombedd att ta bort läskiga bilder från utbildningsmaterial. Är det värdegrundsstridigt att visa en bild på en skottskada? Jag gör naturligtvis som jag blir tillsagd, men privat tillåter jag mig uppfattningen att om man inte har en uppfattning om vad ett skjutvapen kan ställa till så ska man inte anförtros ett skarpladdad vapen. Beträffande den här fångövningen. Jag tror inte jag själv skulle vilja delta i en sådan, och jag kan inte bedöma om det är nödvändigt för tjänsten hos de personer det gällde. Jag tillåter mig ändå uppfattningen att om man inte tål att kallas bög under en sådan övning är man inte lämplig att delta i den typen av utbildning. Edited November 9, 2011 by Cykelskytt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Rufus Longinus Posted November 9, 2011 Report Share Posted November 9, 2011 Utan att ha läst undersökningen och med ett uttalande som har stöd endast i denna artikel säger jag spontant : vilket jävla spån! Ska mina skattepengar finansiera en pilot-utbildning till en dylik nerv svag människa? NEJ TACK 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ensnubbe Posted November 9, 2011 Report Share Posted November 9, 2011 Avsikten är väl att orsaka fångchock för att minska negativ påverkan av sådan vid ett verkligt tillfångatagande? Överlevnadsskolan skulle ju om jag har rätt kunna föra det på tal när de bemöter media istället för att ge intryck av att man inte har nån kontroll över vad som sker på övningar överhuvudtaget. Har man förresten inte någon form av genomgång innan såna här övningar där ens rättigheter och säkerhet tas upp? Där det påpekas att kränkande behandling och vad som i krig skulle vara brott mot diverse konventioner kommer att begås? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Jag tycker att det faktiskt känns helt rätt att man går igenom förhörsmetoder som bryter mot internationell lagstiftning under utbildningen så känner iaf jag att risken för att man bryter ihop mentalt i ett skarpt läge minskar avsevärt. Om man även är inställd på att det kommer vara för jävligt redan när man går in, och vet ungefär vad som kan vänta, tror jag att det blir mycket lättare att gå igenom en fångenskap som mot all förmodan följer gällande lagstiftningar. Det finns ju även en anledning att de flesta idrottslag tränar under hårdare omständigheter än man gör under en match, klarar man träningen hyffsat går matchen bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Att piloten motsätter sig att bli kallad "bög", eller att ordet används, behöver ju inte betyda att han är nervsvag? Som jag förstår det så avbröts ju inte övningen. Det känns (efter att bara ha läst artikeln) att det kanske ligger något mer personligt bakom det hela? Kan ju vara så att piloten kanske är homosexuell, och det då blir konstigt eftersom förhörsledaren använder något han faktiskt vet om piloten, inte bara något han generiskt hasplar ur sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Kan ju vara så att piloten kanske är homosexuell, och det då blir konstigt eftersom förhörsledaren använder något han faktiskt vet om piloten, inte bara något han generiskt hasplar ur sig. Man kanske kan klumpa ihop fångövningar/överlevnad/ledarskap/om pressen kommer osv. till en kategori utbildningar som går ut på att lära känna dig själv bortom den självbild du byggt upp. Hur viktiga är sådana utbildningar? Hur långt måste man driva dem för att de ska ha avsedd effekt? Hur stora är riskerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Man kanske kan klumpa ihop fångövningar/överlevnad/ledarskap/om pressen kommer osv. till en kategori utbildningar som går ut på att lära känna dig själv bortom den självbild du byggt upp. Hur viktiga är sådana utbildningar? Hur långt måste man driva dem för att de ska ha avsedd effekt? Hur stora är riskerna? Var det inte det man bla. hade lumpen och dess strapatsövningar till..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 (edited) ... Kan ju vara så att piloten kanske är homosexuell, och det då blir konstigt eftersom förhörsledaren använder något han faktiskt vet om piloten, inte bara något han generiskt hasplar ur sig. Kanske, men de snackar ju i artikeln om vad de skulle göra mot hans flickvän så isf har han inte kommit ut än. Håller med dem andra att det är fel att reagera på att de använder vissa ord under en övning, men det känns som att bemötandet är lika klumpigt som vanligt från FMs sida. EDIT: stavning... Edited November 10, 2011 by F3L1XB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Man kanske kan klumpa ihop fångövningar/överlevnad/ledarskap/om pressen kommer osv. till en kategori utbildningar som går ut på att lära känna dig själv bortom den självbild du byggt upp. Hur viktiga är sådana utbildningar? Hur långt måste man driva dem för att de ska ha avsedd effekt? Hur stora är riskerna? Var det inte det man bla. hade lumpen och dess strapatsövningar till..? Jo, jag antar det; en fältvanevecka i 15 minusgrader kan ju bidra till ökad självkännedom hos de flesta stadsbor i tjugoårsåldern. Jag uppfattar ändå att det finns en kategori utbildningar där man på ett utstuderat sätt går väldigt långt för att deltagarna ska tappa masken, där huvudmålet är att man ska få tillfälle att se att ens egna och andras reaktioner under press är annorlunda än vad man kanske tänkt sig. Om det är så att den här typen av förberedelser faktiskt fungerar borde man ju hitta på någon övning som förbereder folk för sina reaktioner i väpnad strid, eftersom många utsätts för det nu för tiden. Det faller kanske på sin omöjlighet. Jag vet inte hur det skulle se ut, men sådana här fångövningar kanske ger så att säga överförbara insikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widowmaker Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Piloten övar för för att släppa splitterbomber mot marktrupp, Klantar till det och blir nedskjuten och tillfångatagen i samma område. Och han tycker det är jobbigt att bli kallad bög på en övning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 11, 2011 Report Share Posted November 11, 2011 Kanske, men de snackar ju i artikeln om vad de skulle göra mot hans flickvän så isf har han inte kommit ut än. Håller med dem andra att det är fel att reagera på att de använder vissa ord under en övning, men det känns som att bemötandet är lika klumpigt som vanligt från FMs sida. EDIT: stavning... Min tanke var ungefär så här: det där med flickvännen är en (jag kallar det) standardgrej som alla bör tåla, i alla fall alla som kommit till den situationen att frågan ens uppstår. Oavsett om man har flickvän eller inte. Säg att piloten är homosexuell, förhörsledaren känner till det. Förhörsledaren har retat sig på det förut. Pilot och förhörsledare kommer inte överens privat sedan tidigare. Förhörsledare får chansen att... "leva ut". Självklart är det spekulationer från min sida. Men på något sätt, som nämns tidigare, piloten säger inget om kalsongneddragning och filmning eller om hot om våldtäkt på flickvän, men däremot tar upp att han blir kallad bög. Jag får inte ihop det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted November 11, 2011 Report Share Posted November 11, 2011 @Stefan F Enligt artikeln så anmälde piloten i fråga även detta hot om våldtäkt på flickvännen. Läser man mellan raderna så verkar det som att han har anmält hela incidenten med bögdramat, även byxneddragningen och filmningen, eftersom FM i sin utredning tar upp att de tyckte att detta inte var fel gjort. Och denna jävla syltrygg ska mina skattepengar gå till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 11, 2011 Report Share Posted November 11, 2011 Har läst artikeln en gång till nu, och ja, jag får nog ändra mig. Jag vill förmodligen bara så gärna att det skulle finnas en lösning där piloten inte är en gnällspik. Vill ni ha lite underhållning så rekommenderar jag att ni läser kommunisternas blogg som det länkas till, till höger om artikeln: http://www.skp.se/blogg/2011/11/07/forsvaret-drar-ned-kalsongerna/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted November 11, 2011 Report Share Posted November 11, 2011 Jo... den bloggen är alltid underhållande, på ett skrämmande vis Vore intressant att veta hur utvecklingen i krigsfångesutbildningen har gått, vill minnas att tolkskolan har fått åthutningar efter en gång de gick för långt med fångar från FJS, och om det finns fler historier där fångutb inte riktigt var lagom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 11, 2011 Report Share Posted November 11, 2011 Fångövningarna är bra. De är jobbiga, jävliga och väldigt nyttiga. Jag ger FÖS högsta betyg men vill inte delta i ännu en fångövning... *brr* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 11, 2011 Report Share Posted November 11, 2011 Vore intressant att veta hur utvecklingen i krigsfångesutbildningen har gått, vill minnas att tolkskolan har fått åthutningar efter en gång de gick för långt med fångar från FJS, och om det finns fler historier där fångutb inte riktigt var lagom. Av den anledningen att förhörsledare inte skall utbildas i att använda metoder som strider mot gällande konventioner så ansvarar inte TolkS för fångförhör längre, utan det ligger under FÖS. Sedan kan de förstås, liksom tidigare, ta in tolkar för att det ska bli mer realistiskt med en förhörsledare som talar främmande språk. Sedan finns en hel hög med regler som styr hur det får gå till, vem som får vara övningsledare etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts