Jump to content

Hur tänkte de här då???

Recommended Posts

Satt i bilen på väg hem och insåg att antingen är jag på väg att bli gammal och trött eller så fattar jag inte ironin :)

Det har kommit ut ett antal nya reklamjinglar för att rekrytera personal till den nya försvarsmakten. I en av dessa finns det en diskussion mellan en kvinnlig och manlig person där det är mannen som säger något i stil med "Ja jag glömde att säga att jag skall iväg på 5 vakdygn" medans den kvinnliga säger "Men jag trodde ju att vi skulle röja minor i helgen" varpå pajkastningen är igång och det blir ett klassiskt "pargräl" som avslutas med en klämcheck "Välkommen till vår värld"...

*LER* ja visst det finns en viss ironi men för sjutton har man inte tänkt fel.... Med tjänstgöringsplikt och annat så lär det knappast grälas om 5 vaktdygn utan snarare "Jaha... Skall du till FS nu igen ..: Du har ju inte varit hemma 12 månader...."

Detta känns ju som att man ser det rätt tydligt i Johanna Hildebrands bok där folk enligt henne inte är hemma 12 månader (OBS min tolkning av vad hon skriver) eller på bloggen "I skuggan av Hindu Kush" där skribenten gång efter annan kommer tillbaka till att sambon INTE "är helt okej med att han åker".

Så debattörer... Är jag gammal och insnöad som missar ironin/humorn (alt för präglad av egna erf av 2 missioner)

Jag hörde också detta inslag på en komersiell radiokanal. Jag tyckte också det gav ett märkligt intryck. Att röja minor, är det något man tar sig för för att hitta på en familjeaktivitet en helg? Reklaminslaget kanske var menat att vara putslustigt på något sätt, men jag tyckte det föll platt. Jag förutsätter att verksamheten för den menige soldaten är hårt uppstyrt även med de nya vindarna som blåser, och att ge intrycket att soldatlivet är som att åka ut med gänget och göra lite saker som man får lust med, varför vill man göra det?

Först och främst vill jag bara säga att min situation är sådan att min sambo inte är förtjust över att jag åker. Trots allt är det minst tio månader man är borta om man räknar in missionsutbildning och den mentala frånvaro som kommer med den. Andra har det annorlunda och man ska nog inte tolka in alltför mycket i hur just min situation är. Med det sagt håller jag med om att reklamen faktiskt inte är så rolig, grälen handlar som sagt inte om fem dagar hit eller dit utan snarare ett år. Och verksamheten är ju som sagt uppstyrd så precis som Cykelskytt säger begriper inte jag heller varför man vill locka folk med den där spoten. Jag är den första att förespråka humor i Försvarsmakten, men jag vet inte om jag tycker att det är så vettigt att koppla ihop minor med familjeliv. Vilken typ av människor lockar man då, de som vill ge upp allting för att bli en del av FM? De flesta jag känner hänger in uniformen och jobbet när de går för dagen. Som sagt, humor i all ära, men det finns bättre sätt att göra det på.