Jump to content

FM's behov av rysktalande?

Guest Mojje

Recommended Posts

Hej!

Jag läser ryska på universitetet och när jag är klar så kommer jag ha läst totalt 90 HP ryska. Det jag undrar över är vilket behov FM har av rysktalande personer?

Om jag gör följande antaganden:

- 23 år gammal man, svensk medborgare och född i Sverige

- God hälsa och raka sjuor på pliktverkets tester

- Talar, skriver och läser ryska mycket väl

Vad för tjänster kan då finnas tillgängliga? Det kanske inte är meriterande alls men jag har då ingen aning, så jag vänder mig till en större expertis! All hjälp uppskattas :)

Antar att FM har behov av rysktalande personal eftersom Tolkskolan fortfarande utbildar rysktalande tolkar. Däremot så tror jag inte att du genom meriter kan jacka rakt in som tolk, du måste nog gå hela tolkskolan först (där du då iofs kommer ligga på förkant jämfört med de som inte kan någon ryska alls). Generellt så funkar det ju så inom FM, att det du inte har lärt dig i FM's regi räknas som noll, oavsett om du är fullfjädrad mekaniker och har jobbat med det i 10 år så måste du ändå gå massa kurser innan du får mecka i FM. Man kan ju hoppas att det blir lite ändring på det nu i och med det anställda försvaret, att man faktiskt ser positivt på att folk kan saker sen innan och att det gör att man inte måste börja från noll i FM.

Dock, om inte allt har ändrats nu med anställt försvar, så har jag svårt att tro att du kommer in på Tolkskolan med en 7a på intelligenstestet. Men som sagt, det kanske kan vägas upp att du kan såpass mycket ryska, jag vet inte.

Annars finns ju även vägen med att gå in på någon soldatbefattning, bli officer och senare söka sig till tolkskolan eller någon Und-utbildning där kunskaper i ryska säkert ses som positivt. Underrättelseofficer har jag förstått är "the new black" inom FM, alla vill jobba med Und :)

Men ja, jag antar att FM anser att de har behov av rysktalande personal.

• 3 weeks later...

Jag bedömer det som meriterande för tolkutibldning. Då du bedömt inte har någon tidigare genomförd militär utbildning (värnplikt) så blir du tvungen att genomföra GMU+KMU för att komma in på Tolkskolan.

Lite info från förra ansökningstillfället: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Centrum/Forsvarsmaktens-underrattelse--och-sakerhetscentrum-FMUndSakC/Nyheter/Dags-att-soka-till-militartolk/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...