Jump to content

Nya fyskrav för hemvärnet


Recommended Posts

Ett av de bästa sätten att få individer att förstå och följa ett fyskrav är att börja öva så övningarna ställer krav på fysik. Går att göra relativt enkelt i olika tillämpningsövningar, ja även på skjutbana faktiskt. Givet då att inte äventyra säkerheten.

 

De individer jag upplevt haft problem med fysiken har efter en KFÖ med lite fart på övningarna valt att antingen söka sig till andra tjänster alternativt bättrat fysiken.

 

Krav ska vara tydliga men också ge möjlighet till att uppfylla dem eller återkomma om man tappat. Detta oavsett om det är fyskrav, skjutkrav eller krav på andra färdigheter i en tjänst.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ett av de bästa sätten att få individer att förstå och följa ett fyskrav är att börja öva så övningarna ställer krav på fysik. Går att göra relativt enkelt i olika tillämpningsövningar, ja även på skjutbana faktiskt. Givet då att inte äventyra säkerheten.

 

De individer jag upplevt haft problem med fysiken har efter en KFÖ med lite fart på övningarna valt att antingen söka sig till andra tjänster alternativt bättrat fysiken.

 

Krav ska vara tydliga men också ge möjlighet till att uppfylla dem eller återkomma om man tappat. Detta oavsett om det är fyskrav, skjutkrav eller krav på andra färdigheter i en tjänst.

Jag håller med på en del plan. De fysiska kraven bör absolut höjas på övningarna. Jag har varit på övningar där personer lunkar till eldställningar, inte går i skydd för att man inte kan sätta sig ner för då kommer man inte upp men jag frågar mig om det verkligen skall vara så kravfyllt. Jag håller på min tidigare linje med att motivera genom att höja bonusen för de som klarar fyskraven. Klarar man inte de fysiska kraven eller av andra anledningar inte vill/kan så får jag inte lika mycket betalt som min kompis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Precis, piska och en tilltagen morot är nog vägen att gå, att bara säga att nu är det dethär som gäller för alla kan nog leda till avhopp, och det är väl att skjuta sig själv i foten om syftet är en förmågehöjning?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På vår KFÖ nyligen genomförde vi fysprov i form av fälttest och multitest samt skjutprovet. Vi genomförde fysproven som värdemätare så det var inga hårda krav på tider och poäng, utan mer för att enskilde soldaten skulle få veta hur tränad vederbörande är.

 

Fälttestet hade vi 14 minuter som mål och multitestet 175 enl FM standardkrav. På vårt kompani var det ingen som klagade eller gnällde under testerna, även om det var diskussion inför dem eftersom vi gjorde dem efter två dagars strid i bebyggelse. Däremot så var det ett antal personer som efteråt konstaterade att "jag måste faan börja träna".

 

Skjutning baskrav visade även det på behov av mer tid på skjutbanan hos ett antal soldater, så nu får vi hoppas på att FM och utbildningsgruppen fixar fram bra med möjligheter att öva skytte och att soldaterna tar sig ur soffan och motionerar lite. Fyskrav i Hv har min röst iaf.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Väcker en gammal tråd här och ger ett konkret exempel:

 

Om man söker till HV och är 50+ men vältränad, kommer man då pga åldern att hamna på Bevakning, eller kan man genom fystester bevisa att man platsar i Insats?

Din fysiska status kan ju kompanichefen ha synpunkter på, men det finns ingen automatisk sortering pga ålder. Det finns säkert kompanier som har infört inofficiella fyskrav, men det får du ju isåfall reda på om du söker.

Link to comment
Share on other sites

Jeppe,

blir lite nyfiken, vad var det för fys prov som dom inte klarade?

 

/JJ

"Kraven" var typ jogga runt 2km på valfri tid. Tror faktiskt det fanns ett tidskrav men det ignorerades. Bland annat hade vi en kvinna med skolios i mitt logement som inte togs sig ner för att knyta kängorna efter några dagar så vi knyta hennes...

 

Detta var dock sista GU-F som genomfördes utan LAP (lokal antagningsprövning)

Link to comment
Share on other sites

Jeppe,

blir lite nyfiken, vad var det för fys prov som dom inte klarade?

 

/JJ

"Kraven" var typ jogga runt 2km på valfri tid. Tror faktiskt det fanns ett tidskrav men det ignorerades. Bland annat hade vi en kvinna med skolios i mitt logement som inte togs sig ner för att knyta kängorna efter några dagar så vi knyta hennes...

 

Detta var dock sista GU-F som genomfördes utan LAP (lokal antagningsprövning)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeppe,

blir lite nyfiken, vad var det för fys prov som dom inte klarade?

 

/JJ

"Kraven" var typ jogga runt 2km på valfri tid. Tror faktiskt det fanns ett tidskrav men det ignorerades. Bland annat hade vi en kvinna med skolios i mitt logement som inte togs sig ner för att knyta kängorna efter några dagar så vi knyta hennes...

 

Detta var dock sista GU-F som genomfördes utan LAP (lokal antagningsprövning)

 

Hade löpning 2km med 11:35 som tidsgräns på min Gu-F förra året. Man blev ej underkänd om man inte klarade tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hur många HV-soldater här har sprungit ett officiellt fälttest 2015?

Hela mitt kompani körde ett fystest förra SÖF'en, samt att plutonen brukar ha ett tillfälle per år då vi kör fystest.

Link to comment
Share on other sites

Hur många HV-soldater här har sprungit ett officiellt fälttest 2015?

 

Check. Vårt (insats-) kompani genomförde det i höstas med varierande resultat: allt från strax under 11 min till kunde-inte-ens-gå-2 km. (Själv är jag nöjd med mina 12:15 som med lite mer pannben lätt (...) hade kunnat pressats under 12 min.) Det uttalades inga direkta tidskrav innan testet, men jag fick uppfattningen att det kommer att komma i sinom tid. Kul (men jobbig) aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

För att slippa kränga på sig hela utrustningen när man lubbar runt i tanto, funderar på vad hela kånkarongen kan väga (dvs hur mycket skall jag ladda i viktvästen/ryggan för att ha realismen i rundan), någon?

 

Tänker att allt inkl AKn väger kring 15 kg...?

 

/JJ

Link to comment
Share on other sites

 

 

Runt 21kg ska utrustningen väga.

AK, kroppsskydd, fyra magasin, vapenvårdskit och fältflaska med en liter vatten borde väl bli mindre än så?

 

21kg inbegriper allt, inklusive uniform m.m. Tog uppgiften från FMTK.

 

Då blir det genast rimligare.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Runt 21kg ska utrustningen väga.

AK, kroppsskydd, fyra magasin, vapenvårdskit och fältflaska med en liter vatten borde väl bli mindre än så?

 

21kg inbegriper allt, inklusive uniform m.m. Tog uppgiften från FMTK.

 

 

Okidoki, skall ta mig i kragen någon dag och ladda 21 kg i ryggan och löparpjucksen på med andra ord så får man se vad det blir för tid...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Å andra sidan kan det ju vara en grund till varför något springer i gympaskor eller med lättnad, kan vara några små skador dom har men vill ändå ha ett träningspass ut av det.

Man har ju ingen skyldighet att uppge sådant för sina kollegor, så länge chefen vet och har gått med på varför detta sker så är det väl bra eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...