Jump to content

Nya fyskrav för hemvärnet


Recommended Posts

Hur stor tycker du vinsten blir av att tillåta folk som knappt klarar av att gå i trappor bemanna platser i förband som skall klara att bo i tält i veckor...

Tror du missade hela meningen med min replik - syftet var, att inte vara så jäkla svart-vit (läs: enkelspårig) i sitt synsätt.

 

Självklart skall folk klara att lösa sin uppgift med bibehållet stridsvärde, dock kan inte en organisation plötsligt införa krav utan att antingen bidra på ett eller annat sätt till att behålla personal (kunskapskapital) eller (eventuellt) förlora kompetens och decimera verksamheten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur stor tycker du vinsten blir av att tillåta folk som knappt klarar av att gå i trappor bemanna platser i förband som skall klara att bo i tält i veckor...

Tror du missade hela meningen med min replik - syftet var, att inte vara så jäkla svart-vit (läs: enkelspårig) i sitt synsätt.

 

Självklart skall folk klara att lösa sin uppgift med bibehållet stridsvärde, dock kan inte en organisation plötsligt införa krav utan att antingen bidra på ett eller annat sätt till att behålla personal (kunskapskapital) eller (eventuellt) förlora kompetens och decimera verksamheten.

Man kan inför krav och i samma veva berätta när dessa blir utslagsgivande och på vilket sätt det kommer att ske.

 

Jag ser det som lika illa att sparka alla som inte genomfört godkända krav med kort varsel (vilket även kommer inkludera alla som inte gjort testet om man vill hårddra det) som att man fortsätter att hålla varandra om ryggen och daltar med folk bara för att man "är en bra kille".

 

Om vi med bibehållen värdighet skall kunna kräva samma saker som insatsorganisationen i övrigt i form av stöd och resurser till bättre utbildning, bättre materiel och högre status i allmänhet så kan vi inte hur länge som helst ducka för basala krav som fyskrav...

Link to comment
Share on other sites

 

Om vi med bibehållen värdighet skall kunna kräva samma saker som insatsorganisationen i övrigt i form av stöd och resurser till bättre utbildning, bättre materiel och högre status i allmänhet så kan vi inte hur länge som helst ducka för basala krav som fyskrav...

Fast det har väl den övriga organisationen oxå gjort? Släpat på krav och skapat undantag för nyckelpersoner som inte klarat målen...

Samt jag har mycket svårt att se varför Hv inte skall få resurser att skapa och bibehålla fysiska grundkrav. precis som övriga organisationen har. Fast det brukar ju bli tvärs om, att man får resurserna man behöver att uppnå målet efter att man har uppnått målet.....

 

Vad jag kan utläsa av diskussionerna i tråden så är ingen direkt emot det, däremot förespråkar många just att det gäller att införandet sker på ett bra sätt.

OM organisatioen slänger ut varenda soldat efter en 2km slinga och vrålar SPRING! så blir det garanti på tusentals försäkringsärenden.

Om du tittar ut över 30 000 soldater så kommer du inte finna många runt 35-40 och äldre som idrottar/tränar regelbundet, och gör dom det så är det främst gymträning vilket sällan ger något bättre resultat i löpning.

 

OM organisationen däremot stegvis för in det med hjälp av resurser så blir nog resultatet ett som stämmer mer överens om vad tanken bakom beslutet är....

 

Mål + Resurser brukar ge Resultat.

Link to comment
Share on other sites

Detta gäller bevakningsplutonerna.

Vi bör snäppa upp vad gäller vår fysik. Är själv ett exempel på det. Men att omedelbart införa löptester osv tror jag bara orsakar avhopp. Avhopp av bra folk men som har för dårlig kondition.

 

Börja mjukt, låt det vara som en del av övningen. Omgruppering till fots, låt oss säga 5km, låt tiden vara generös. Nästa omgruppering på nästa KFÖ, omgruppera men ta med gruppmaterialen i förflyttningen. Stegvis öka svårighetsgraden.

Gör det också klart att vi i framtiden måste kunna räkna med sådana förflyttningar inom battaljonens område då vi saknar fordon. Vilket är sant..

 

Målet på sikt borde vara att kunna genomföra någon sorts soldatprov, inte att springa nåt cooper test i löparskor och träningsoverall.

Tror folk har lättare att svälja en förflyttning eller soldatprov än ett coopertest och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Så här tycker jag att det borde fungera: Varje befattning borde ha ett fyskrav och ett kompetenskrav. När man får en befattning så borde det finnas ett utbildningsprogram och en tidsplan för hur lång tid det skall ta. När utbildningen är klar får man göra ett "befattningstest" som omfattar både kompetens och fyskrav. Om man klarar testet så borde man få någon form av befattningspeng eller annan lämplig belöning. Sedan borde testet upprepas med lämpliga intervall.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju redan fyskrav, en HV-soldat ska ju klara jobbet, eller hur ?

 

Jag vet inte hur ni andra har det men hos oss kämpar vi med att försöka behålla kompaniet,

dvs "vår existens" är hotad pga soldat brist.

 

Så som jag förstått det så är vi inte i första hand en stridande militärmakt som ska söka striden utan

en bevakande/skyddande institution vid sidan om ordinarie armén.

Dvs yrkessoldaterna ska söka striden, i yttersta x-trema fall ska vi "mota bort Olle i grinden" med anfallstaktik.

 

Ser alldeles för ofta dessa "afganistansoldat wannabees" i HV-leden som tror att dom "is da shit" med sitt utseende och sina "prylar",

men under övningararna så kommer det fram att "erfarenhet genom ålder" är en mkt stor resurs som skapar trygghet i leden och dessa

wannabees är ofta en stor besvikelse beträffande aggerandet som soldater.

 

Man blir inte en bra "soldat" genom att leva i nån slags "Battlefield dataspelsvärld", det finns så många fler parrametrar som ska uppfyllas för detta...

 

Förstår fortfarande inte vart vi ska hitta alla dessa soldater som ska ersätta dom äldre gubbsen,

finns ju knappt inga mannar att rekrytera och värre blir det med tiden...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju redan fyskrav, en HV-soldat ska ju klara jobbet, eller hur ?

 

Jag vet inte hur ni andra har det men hos oss kämpar vi med att försöka behålla kompaniet,

dvs "vår existens" är hotad pga soldat brist.

 

Så som jag förstått det så är vi inte i första hand en stridande militärmakt som ska söka striden utan

en bevakande/skyddande institution vid sidan om ordinarie armén.

Dvs yrkessoldaterna ska söka striden, i yttersta x-trema fall ska vi "mota bort Olle i grinden" med anfallstaktik.

 

Ser alldeles för ofta dessa "afganistansoldat wannabees" i HV-leden som tror att dom "is da shit" med sitt utseende och sina "prylar",

men under övningararna så kommer det fram att "erfarenhet genom ålder" är en mkt stor resurs som skapar trygghet i leden och dessa

wannabees är ofta en stor besvikelse beträffande aggerandet som soldater.

 

Man blir inte en bra "soldat" genom att leva i nån slags "Battlefield dataspelsvärld", det finns så många fler parrametrar som ska uppfyllas för detta...

 

Förstår fortfarande inte vart vi ska hitta alla dessa soldater som ska ersätta dom äldre gubbsen,

finns ju knappt inga mannar att rekrytera och värre blir det med tiden...

 

Tycker du tänker fel, Vi är en del av samma försvarsmakt, vi har bara olika roller att fylla, vår uppgift är att säkra infrastrukturen och om hotet kommer till oss ska vi strida. Att vi har olika roller gör ingen mindre värd för vi bildar tillsammans en helhet, tar man bort en bit så faller helheten.

 

Dessa Afganistan soldat Wannabe är faktum nästa bevakningssoldat, och även dessa unga soldater kommer att rota sig, skaffa familj och jobb, mm. Har man då stött bort dem genom en nedlåtande attityd och dåligt bemötande, vilka ska du då rekrytera?

 

Erfarenhet och trygghet genom ålder är bra, men det räcker inte man måste även har fysisk förmåga att tilllämpa dessa.

 

Unga soldater med erfarenhet från Afganistan eller annan mission är guld värt i våra bevakningsförband, de tar med sig nya erfarenheter och impulser som vi äldre kan lära av samtidigt vi kan lära dessa yngre våra erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju redan fyskrav, en HV-soldat ska ju klara jobbet, eller hur ?

 

Jag vet inte hur ni andra har det men hos oss kämpar vi med att försöka behålla kompaniet,

dvs "vår existens" är hotad pga soldat brist.

 

Så som jag förstått det så är vi inte i första hand en stridande militärmakt som ska söka striden utan

en bevakande/skyddande institution vid sidan om ordinarie armén.

Dvs yrkessoldaterna ska söka striden, i yttersta x-trema fall ska vi "mota bort Olle i grinden" med anfallstaktik.

 

Ser alldeles för ofta dessa "afganistansoldat wannabees" i HV-leden som tror att dom "is da shit" med sitt utseende och sina "prylar",

men under övningararna så kommer det fram att "erfarenhet genom ålder" är en mkt stor resurs som skapar trygghet i leden och dessa

wannabees är ofta en stor besvikelse beträffande aggerandet som soldater.

 

Man blir inte en bra "soldat" genom att leva i nån slags "Battlefield dataspelsvärld", det finns så många fler parrametrar som ska uppfyllas för detta...

 

Förstår fortfarande inte vart vi ska hitta alla dessa soldater som ska ersätta dom äldre gubbsen,

finns ju knappt inga mannar att rekrytera och värre blir det med tiden...

 

Tycker du tänker fel, Vi är en del av samma försvarsmakt, vi har bara olika roller att fylla, vår uppgift är att säkra infrastrukturen och om hotet kommer till oss ska vi strida. Att vi har olika roller gör ingen mindre värd för vi bildar tillsammans en helhet, tar man bort en bit så faller helheten.

 

Dessa Afganistan soldat Wannabe är faktum nästa bevakningssoldat, och även dessa unga soldater kommer att rota sig, skaffa familj och jobb, mm. Har man då stött bort dem genom en nedlåtande attityd och dåligt bemötande, vilka ska du då rekrytera?

 

Erfarenhet och trygghet genom ålder är bra, men det räcker inte man måste även har fysisk förmåga att tilllämpa dessa.

 

Unga soldater med erfarenhet från Afganistan eller annan mission är guld värt i våra bevakningsförband, de tar med sig nya erfarenheter och impulser som vi äldre kan lära av samtidigt vi kan lära dessa yngre våra erfarenheter.

 

Handlar inte om att vi inte tar emot dom nya unga med öppna armar, för det gör vi !

Skicka* oss gärna riktiga Afganistanveteraner, för dom behövs för att lära wannabeena vett och etiket.

(*vi har inga och inga har synts till på dessa breddgrader)

 

Men "inputten" är lägre än "outputten" idag och börjar vi kräva för mkt "afganistan" från 35+ gubbarna så kommer dom dra sin väg,

för det är ju fortfarande trots allt en frivilligorganisation som bygger på just frivillighet.

 

Det jag vill säga är att bara för att gubbarna inte klarar coopertester mm som en ung gasell så är dom inte "dåliga soldater" för det,

tvärtom...

 

Ålder och livslära ger tryggt,lugn och rationellt sinne och därmed oftas ett mer proffsigt aggerande vid tex gateservice.

 

Jag jobbar faktiskt hellre med en lugn stabil soldat än en adrenalinstinn ungtupp som "vifftar med vapnet" (bildligt talat) åt alla håll

bara för att man går in i ett "combatmode" i skogen !

 

 

Som sagt, VART ska alla nya super-cooper-soldater värvas ifrån till HV ???????

(*telemarketing mm har inte gett önskat utfall (än) och att motivera "Svensson" har ju inte lyckats än...)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker Rampo har pekat exakt på problematiken.

 

Ni som vill skyffla undan erfarna soldater med något sämre kondition ser nog inte problemet med halvfulla kompanier som inte kan lösa tänkt uppgift (fast de som är kvar kan kuta av bara f**n).

Resultatet av det blir återigen att slå ihop och halvera antal HV-bataljonerna för att få uppfyllda förband.

Det är en ny verklighet nu, och ännu svårare lär rekryteringen bli i framtiden. Hoppas det inte är en nyhet för er att det inte står lämpligt folk i kö för att vara med i Hemvärnet direkt.

Link to comment
Share on other sites

Varför måste man sätta ålder/erfarenhet och god fysisk form som motsatsförhållanden? Måste man välja det ena eller det andra?

 

Vad HV borde kunne erbjuda är dock en "hälsoprofilbedömning" där levnadsvanor, brukande av alkohol/droger, psykosocial situation, lättare medicinsk hälsoundersökning och ett lämpligt konditionstest gås igenom av välutbildad personal. De flesta företag erbjuder sina anställda det (kräver det i vissa fall) och även om HV inte har riktigt samma arbetsgivaransvar som en "riktig" arbetsgivare så kunde en sådan lösning vara positiv både för rekrytering och uppmuntran till redan inkörda soldater. På 45 minuter så får man reda på bra mycket mer om sina styrkor och brister än vad man skulle få på enbart ett konditionstest.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varför måste man sätta ålder/erfarenhet och god fysisk form som motsatsförhållanden? Måste man välja det ena eller det andra?

 

Vad HV borde kunne erbjuda är dock en "hälsoprofilbedömning" där levnadsvanor, brukande av alkohol/droger, psykosocial situation, lättare medicinsk hälsoundersökning och ett lämpligt konditionstest gås igenom av välutbildad personal. De flesta företag erbjuder sina anställda det (kräver det i vissa fall) och även om HV inte har riktigt samma arbetsgivaransvar som en "riktig" arbetsgivare så kunde en sådan lösning vara positiv både för rekrytering och uppmuntran till redan inkörda soldater. På 45 minuter så får man reda på bra mycket mer om sina styrkor och brister än vad man skulle få på enbart ett konditionstest.

 

Tror dom flesta redan känner till sin egen "fysiska potential", vi har inga krymplingar i våra led, men inte heller några "Usaim bolts"...

 

Väldigt många av soldaterna uppfyller sina avtal och inget mer utöver det idag,

strängare regler/krav kommer leda till manfall och HV:s död...

 

Bättre att se över gubbarnas tjänster istället,

låt dom "halta o lytta" ta hand om mer stationära uppgifter som tex gatebevakning och "gasellerna" utföra patrulltjänst i skogen.

Mao "rätt man på rätt plats".

 

 

 

Tror inte alls på att HV:s roll någonsin kommer att vara som Hakkapeliiternas under 30-åriga kriget, dvs gå till anfall i första ledet,

utan bara vara mer som Englands Home Guard under WW2, dvs ta hand om hemmaplan medans dom "riktiga" soldaterna krigar...

Link to comment
Share on other sites

Men hör ni, det är ju faktiskt inte några hiskeliga krav, eller hur?

Det är inte tal om "gaseller" eller annat, utan bara rimliga krav på en vapenförande soldat.

35+ är ingen ålder rent fysiologiskt, tvärtom är det kring den åldern många idrottsmän peakar i sin utövning. Långdistanslöpare når sin fulla potential först när de passerat 35. Det är således ingen ursäkt att missköta sin fysik.

 

Det är många på det här forumet som vill att HV ska få bättre anseende, både utom och inom Försvarsmakten. Ett enkelt sätt är ju att genom en tydlig kravbild stimulera förbanden i rätt riktning. Att se kravunderskridande som självklart leder till ett sämre anseende.

 

/K (35+ och 10:30)

Link to comment
Share on other sites

Kan man jogga i 2 km i hyfsat tempo i träningskläder så kommer man kunna klara bevaknings tjänst bra, klarar man inte det så bör man börja träna för sin egen hälsas skull. Det är inga superkrav att uppfylla. Man kommer kunna klara korta förflyttningar med full stridsutrustning utan att ramla ihop.

 

Tanken med bevaknings förbanden är att när det väl händer något så kan vi faktiskt agera. Och för det behövs även en viss fysisk förmåga, har man inte det så hjälper det inte hur pass smart och erfaren man är, man blir överkörd av en beslutsam motståndare med lätthet

 

Ställ rimliga krav på folk så kommer vi få dem som klarar av det som krävs.

 

Själv är jag 44 år, jag har ingen super kondis, träna gör jag för att behålla min hälsa och för att inte sitta med förtvinade muskler när jag går i pension. Min träning består av 2 km runda, två eller tre gånger i veckan plus lite egen gymnastik alá brak på morgonen 10 minuter. Hur svårt är det handen på hjärtat. Jag har i min pluton flertal personer som är äldre än mig och som har än bättre fysisk förmåga. Allt hänger på vilken inställning man vill ha och vilken livskvalitet man väljer.

 

Hemvärnet ändras våra uppgifter blir mer skarpa, förut fanns ett mobliserings försvar som skulle ta över,numera finns inget sådant. Vi måste hänga med och utvecklas, bli bättre med tiden.

 

Man behöver inte kasta ut folk med dålig kondis, bättre att hjälpa dem att komma igång, ta med dem ut, utveckla samhörighets känslan inom vårt förband. Stödja och motivera kompisarna. Sedan över tid blir även de med dålig kondis tillräckligt bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan man jogga i 2 km i hyfsat tempo i träningskläder så kommer man kunna klara bevaknings tjänst bra, klarar man inte det så bör man börja träna för sin egen hälsas skull. Det är inga superkrav att uppfylla. Man kommer kunna klara korta förflyttningar med full stridsutrustning utan att ramla ihop.

 

Tanken med bevaknings förbanden är att när det väl händer något så kan vi faktiskt agera. Och för det behövs även en viss fysisk förmåga, har man inte det så hjälper det inte hur pass smart och erfaren man är, man blir överkörd av en beslutsam motståndare med lätthet

 

Ställ rimliga krav på folk så kommer vi få dem som klarar av det som krävs.

 

Själv är jag 44 år, jag har ingen super kondis, träna gör jag för att behålla min hälsa och för att inte sitta med förtvinade muskler när jag går i pension. Min träning består av 2 km runda, två eller tre gånger i veckan plus lite egen gymnastik alá brak på morgonen 10 minuter. Hur svårt är det handen på hjärtat. Jag har i min pluton flertal personer som är äldre än mig och som har än bättre fysisk förmåga. Allt hänger på vilken inställning man vill ha och vilken livskvalitet man väljer.

 

Hemvärnet ändras våra uppgifter blir mer skarpa, förut fanns ett mobliserings försvar som skulle ta över,numera finns inget sådant. Vi måste hänga med och utvecklas, bli bättre med tiden.

 

Man behöver inte kasta ut folk med dålig kondis, bättre att hjälpa dem att komma igång, ta med dem ut, utveckla samhörighets känslan inom vårt förband. Stödja och motivera kompisarna. Sedan över tid blir även de med dålig kondis tillräckligt bra.

Kan lätt säga att jag inte har tid att motionera på fritiden om jag inte prioriterar bort mina "andra intressen".

Jobbar man 100%, tillbringar resten av tiden med att sköta familjen och "arbeta med sidoprojektena" så finns det inte tid eller ork att

gå ut och jogga.

Får vara glad om man ens orka gå att lägga sig ibland.

 

Jag får själv "offra" tid för att uppfylla mina 8dagar redan idag, likadant med många av mina HV-bekanta.

För vi finns, vi som lever för annat än bara "krig och vapen".

Vi är med än så länge för att vi känner att vi kan fortfarande göra nytta och hålla liv i kompaniet.

 

Är det så att jag inte duger åt HV (39 bast och lagom rund), tja då får det vara...

Link to comment
Share on other sites

Kan man jogga i 2 km i hyfsat tempo i träningskläder så kommer man kunna klara bevaknings tjänst bra, klarar man inte det så bör man börja träna för sin egen hälsas skull. Det är inga superkrav att uppfylla. Man kommer kunna klara korta förflyttningar med full stridsutrustning utan att ramla ihop.

 

Tanken med bevaknings förbanden är att när det väl händer något så kan vi faktiskt agera. Och för det behövs även en viss fysisk förmåga, har man inte det så hjälper det inte hur pass smart och erfaren man är, man blir överkörd av en beslutsam motståndare med lätthet

 

Ställ rimliga krav på folk så kommer vi få dem som klarar av det som krävs.

 

Själv är jag 44 år, jag har ingen super kondis, träna gör jag för att behålla min hälsa och för att inte sitta med förtvinade muskler när jag går i pension. Min träning består av 2 km runda, två eller tre gånger i veckan plus lite egen gymnastik alá brak på morgonen 10 minuter. Hur svårt är det handen på hjärtat. Jag har i min pluton flertal personer som är äldre än mig och som har än bättre fysisk förmåga. Allt hänger på vilken inställning man vill ha och vilken livskvalitet man väljer.

 

Hemvärnet ändras våra uppgifter blir mer skarpa, förut fanns ett mobliserings försvar som skulle ta över,numera finns inget sådant. Vi måste hänga med och utvecklas, bli bättre med tiden.

 

Man behöver inte kasta ut folk med dålig kondis, bättre att hjälpa dem att komma igång, ta med dem ut, utveckla samhörighets känslan inom vårt förband. Stödja och motivera kompisarna. Sedan över tid blir även de med dålig kondis tillräckligt bra.

Kan lätt säga att jag inte har tid att motionera på fritiden om jag inte prioriterar bort mina "andra intressen".

Jobbar man 100%, tillbringar resten av tiden med att sköta familjen och "arbeta med sidoprojektena" så finns det inte tid eller ork att

gå ut och jogga.

Får vara glad om man ens orka gå att lägga sig ibland.

 

Jag får själv "offra" tid för att uppfylla mina 8dagar redan idag, likadant med många av mina HV-bekanta.

För vi finns, vi som lever för annat än bara "krig och vapen".

Vi är med än så länge för att vi känner att vi kan fortfarande göra nytta och hålla liv i kompaniet.

 

Är det så att jag inte duger åt HV (39 bast och lagom rund), tja då får det vara...

 

Att jag tränar har inget att göra med hemvärnet eller försvaret. Det gör jag för att få mer energi för familjen, fritiden och jobbet, man orkar helt enkelt mer när man tränar. Hemvärnet är trots allt bara en liten del i mitt liv.

 

 

Min träning är bara mellan 10-30 min dagligen, inget som är särskilt svårt. Det som gäller är att hitta det som passar bäst för en själv, då fungerar det.

 

Prova lite varje dag! några armhävningar och situps framför TV, en rask promenad med tjejen runt kvarteret, sedan när man känner för det en kortare runda runt samma kvarter. frågan är om man har råd att inte underhålla sin kondis, vilket pris kommer man betala senare i livet om man inte tränar?

 

Dessutom uppskattar tjejerna lite kondis i sängen :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Jag får själv "offra" tid för att uppfylla mina åtta dagar redan idag, likadant med många av mina HV-bekanta.

...

Vi är med än så länge för att vi känner att vi kan fortfarande göra nytta och hålla liv i kompaniet.

 

Är det så att jag inte duger åt HV (39 bast och lagom rund), tja då får det vara...

 

Lite OT, men om det är så tajt med tid, så finns ju Bevakningskompaniet med fyra dagar.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan lätt säga att jag inte har tid att motionera på fritiden om jag inte prioriterar bort mina "andra intressen".

Jobbar man 100%, tillbringar resten av tiden med att sköta familjen och "arbeta med sidoprojektena" så finns det inte tid eller ork att

gå ut och jogga.

Får vara glad om man ens orka gå att lägga sig ibland.

 

Jag får själv "offra" tid för att uppfylla mina 8dagar redan idag, likadant med många av mina HV-bekanta.

För vi finns, vi som lever för annat än bara "krig och vapen".

Vi är med än så länge för att vi känner att vi kan fortfarande göra nytta och hålla liv i kompaniet.

 

Är det så att jag inte duger åt HV (39 bast och lagom rund), tja då får det vara...

Om du inte har tid att tillvarata din egna fysiska status så prioriterar du fel när du lägger tid på Hemvärnet. Men det är som Charlie Spartan säger, dessutom blir man mer effektiv i allt det man gör om man har en högre fysisk status. Du kanske har tid ändå?

 

Återigen är det inte någon som förväntar sig att man ska vara elit-tränad utan det handlar om att faktiskt med viss uthållighet kunna utföra de uppgifter som en soldat i Armén förväntas kunna lösa inom ramen för de uppgifter som Hemvärnet har.

Link to comment
Share on other sites

Hur folk prioriterar eller om de lever osunt eller inte är knappast intressant. Om det är bra för en person att börja träna oavsett hemvärns krav eller inte är fullständigt irrelevant. Och för övrigt är det långt ifrån alla som orkar mer av övrigt om de tränar, alla fungerar helt enkelt inte så C Spartan, även om många gör det.

 

Om vi får totalt sett färre i leden så minskar vår försvarseffekt, det finner jag bekymmrande. Varje man vid vapen är bättre än en man utan vapen. Och det enda argument som skulle vara relevant i mitt tycke är om någon ledde i bevis att på grund av att hemvärnet inte har högre krav så går personer, kanske yngre med hög motivation inte till försvaret alls. Jag har väldigt svårt att tro det men om nån skulle ha trovärdiga sådana argument så vore dessa värda att lyssna på i sammanhanget. Bortsett från denna hypotetiska möjlighet så kan jag inte finna annat än att förslaget endast har nedsida avseende vår totala försvarseffekt. Möjligen, i bästa fall, slutar ingen.

 

Ingen möjlig uppsida, men högst påtagligt möjlig nedsida är ekvivalent med dåligt förslag i min värld.

 

Exklusiv klubb tänkandet får inte slå rot, då är det spiken i kistan för Hemvärnet och därmed det enda territoriella försvar av landet vi har kvar.

Link to comment
Share on other sites

Kan man jogga i 2 km i hyfsat tempo i träningskläder så kommer man kunna klara bevaknings tjänst bra, klarar man inte det så bör man börja träna för sin egen hälsas skull. Det är inga superkrav att uppfylla. Man kommer kunna klara korta förflyttningar med full stridsutrustning utan att ramla ihop.

 

Tanken med bevaknings förbanden är att när det väl händer något så kan vi faktiskt agera. Och för det behövs även en viss fysisk förmåga, har man inte det så hjälper det inte hur pass smart och erfaren man är, man blir överkörd av en beslutsam motståndare med lätthet

 

Ställ rimliga krav på folk så kommer vi få dem som klarar av det som krävs.

 

Själv är jag 44 år, jag har ingen super kondis, träna gör jag för att behålla min hälsa och för att inte sitta med förtvinade muskler när jag går i pension. Min träning består av 2 km runda, två eller tre gånger i veckan plus lite egen gymnastik alá brak på morgonen 10 minuter. Hur svårt är det handen på hjärtat. Jag har i min pluton flertal personer som är äldre än mig och som har än bättre fysisk förmåga. Allt hänger på vilken inställning man vill ha och vilken livskvalitet man väljer.

 

Hemvärnet ändras våra uppgifter blir mer skarpa, förut fanns ett mobliserings försvar som skulle ta över,numera finns inget sådant. Vi måste hänga med och utvecklas, bli bättre med tiden.

 

Man behöver inte kasta ut folk med dålig kondis, bättre att hjälpa dem att komma igång, ta med dem ut, utveckla samhörighets känslan inom vårt förband. Stödja och motivera kompisarna. Sedan över tid blir även de med dålig kondis tillräckligt bra.

Kan lätt säga att jag inte har tid att motionera på fritiden om jag inte prioriterar bort mina "andra intressen".

Jobbar man 100%, tillbringar resten av tiden med att sköta familjen och "arbeta med sidoprojektena" så finns det inte tid eller ork att

gå ut och jogga.

Får vara glad om man ens orka gå att lägga sig ibland.

 

Jag får själv "offra" tid för att uppfylla mina 8dagar redan idag, likadant med många av mina HV-bekanta.

För vi finns, vi som lever för annat än bara "krig och vapen".

Vi är med än så länge för att vi känner att vi kan fortfarande göra nytta och hålla liv i kompaniet.

 

Är det så att jag inte duger åt HV (39 bast och lagom rund), tja då får det vara...

 

Att jag tränar har inget att göra med hemvärnet eller försvaret. Det gör jag för att få mer energi för familjen, fritiden och jobbet, man orkar helt enkelt mer när man tränar. Hemvärnet är trots allt bara en liten del i mitt liv.

 

 

Min träning är bara mellan 10-30 min dagligen, inget som är särskilt svårt. Det som gäller är att hitta det som passar bäst för en själv, då fungerar det.

 

Prova lite varje dag! några armhävningar och situps framför TV, en rask promenad med tjejen runt kvarteret, sedan när man känner för det en kortare runda runt samma kvarter. frågan är om man har råd att inte underhålla sin kondis, vilket pris kommer man betala senare i livet om man inte tränar?

 

Dessutom uppskattar tjejerna lite kondis i sängen :rockon:

Har inte tid att ens titta på TV:n... :tveka:

 

Fritiden som inte familjeskötseln inte tar, går till att bygga 2-3 custombilar per år "från scratch" (inget prefab. i mitt garage).

ALL tid som jag får över går till byggandet, bla pga div sponsoravtal och show åtaganden.

 

HV får sina 8 dagar och that´s it ! :camo:

 

Min egen kondis* räcker till att sköta mina HV-uppdrag, men inte några cooper tester mm.

(*via mitt civila arbete som innehåller mkt promenader (EJ SPRING!) )

 

Är inte emot att folk mår bra, tvärtom ! :)

 

Men man ska inte dra åt tumskruvarna på folk som iallafall bidrar till HV:s existens.

 

 

 

 

Redan nu kämpar bataljonen med att slå ihop kompanier så att verksamhetskraven ska uppfyllas, men det är på vippen att det går !

Finns det inte folk att rekrytera så finns det inte, så enkelt är det :banghead:

Man tar vad man har helt enkelt och gör det bästa av situationen.

Arbetsfördelning efter kompetens leder lång och ökar trivseln :bash::dong: --------> :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Hur folk prioriterar eller om de lever osunt eller inte är knappast intressant. Om det är bra för en person att börja träna oavsett hemvärns krav eller inte är fullständigt irrelevant. Och för övrigt är det långt ifrån alla som orkar mer av övrigt om de tränar, alla fungerar helt enkelt inte så C Spartan, även om många gör det.

*snip*

Det finns väldigt många vetenskapliga belägg för att en människa blir effektivare med en bättre fysisk status och att motionerandet i sig också gör det. Så det är inte alls irrelevant när folk anger tidsbrist som skäl till att man inte motionerar överhuvudtaget.

Tränar man för mycket kan man få en negativ effekt men det är inte det som är frågan här.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju redan fyskrav, en HV-soldat ska ju klara jobbet, eller hur ?

 

Jag vet inte hur ni andra har det men hos oss kämpar vi med att försöka behålla kompaniet,

dvs "vår existens" är hotad pga soldat brist.

 

 

 

Ser alldeles för ofta dessa "afganistansoldat wannabees" i HV-leden som tror att dom "is da shit" med sitt utseende och sina "prylar",

men under övningararna så kommer det fram att "erfarenhet genom ålder" är en mkt stor resurs som skapar trygghet i leden och dessa

wannabees är ofta en stor besvikelse beträffande aggerandet som soldater.

 

Man blir inte en bra "soldat" genom att leva i nån slags "Battlefield dataspelsvärld", det finns så många fler parrametrar som ska uppfyllas för detta...

 

Förstår fortfarande inte vart vi ska hitta alla dessa soldater som ska ersätta dom äldre gubbsen,

finns ju knappt inga mannar att rekrytera och värre blir det med tiden...

 

Enligt mig är ett av de största missgreppen man kan göra om man vill behålla kompetens i en organisation att minska kraven på kompetens eller prestation.

Ett av de bästa sätten är däremot att göra tvärtom, ställ tydliga krav sätt och mål som är begripliga och följ upp dessa noggrant.

Varför skulle ett militärt förband bli bättre av att man inte ställer rimliga krav på soldater som ingår i förbandet?

 

Varför är det så svårt att inse att vi inte talar om långa snabbmarcher, chins med påtagen stridsutrustning, och vattenfys ala gamla KA1, utan att soldater i vår arme måste hålla sig över en fastställd lägstanivå. Har man sedan som ambition att vara med där men har så mycket att göra utöver sitt civila arbete att man inte kan lägga ett fåtal timmar per vecka på sin egen hälsa så kanske man skall se över sina egna prioriteringar.

 

 

Jag vill också kommentera delen av inlägget som jag tycker insunierar att personal som köper egen utrustning eller konfigurerar om tilldelad utrustning är verklighetsfrånvända typer som bildar sin uppfattning av verksamheten genom att spela dataspel och titta på krigsfilm.

Det finns INGET som tyder på att soldater som modifierar sin utrustning är sämre än någon annan.

Däremot att hävda att ålder och år i hemvärnet skulle vara något som väger tyngre än annan samlad erfarenhet är ofta ren BS.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väldigt många vetenskapliga belägg för att en människa blir effektivare med en bättre fysisk status och att motionerandet i sig också gör det. Så det är inte alls irrelevant

Om man mår bra av att motionera, äta två knäckebröd per dag, hjälpa tanter över gatan eller utöva yoga är en annan diskussion. Det är således irrelevant. Det är irrelevant i denna diskussion om det går att övertyga människor att motionera mer för sitt eget välbefinnande eller inte. Det vi diskuterar är om hemvärnet kommer tappa personal eller få mer personal om de som är medlemmar varje år skall ställas upp för att genomgå ett fys prov för att avgöra om de får fortsätta vara medlemmar.

 

Att det sen vore önskvärt att så många svenskar som möjligt, vare sig de ställer upp i hemvärnet eller inte, vore i bättre fysisk trim är en helt annan fråga. Och den frågan har flera möjliga angreppspunkter, men ingen av dessa angreppspunkter är att säga adjö till ytterligare några av de som ställer upp idag. De är nämligen för få. Försvaret och hemvärnet kan idag inte dra till sig tillräckligt med folk. En otränad soldat är mycket bättre än ingen soldat alls när vi talar hemvärnet. Sen skall vi givetvis göra allt man kan för att både soldaten och alla andra svenskar blir så vältränade som möjligt.

 

Men detta handlar inte om det. Hela ärendet fullkomligt skriker det vanliga sociala fenomenet att man vill göra sin klubb så exklusiv och speciell man kan. Och detta med goda intentioner men med fullständigt motsatt resultat. Kan ingen i försvarsmakten någonting om ledarskap och gruppsykologi? Det har hänt en del inom denna vetenskap de senaste 15 åren då världen strävat efter att effektivisera sitt humanoriakapital. Den som inte tydligt kan se att denna fråga är väckt av ambition och vilja att vara exklusiv och speciell kan inte vara särdeles receptiv på området.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väldigt många vetenskapliga belägg för att en människa blir effektivare med en bättre fysisk status och att motionerandet i sig också gör det. Så det är inte alls irrelevant

Om man mår bra av att motionera, äta två knäckebröd per dag, hjälpa tanter över gatan eller utöva yoga är en annan diskussion. Det är således irrelevant. Det är irrelevant i denna diskussion om det går att övertyga människor att motionera mer för sitt eget välbefinnande eller inte. Det vi diskuterar är om hemvärnet kommer tappa personal eller få mer personal om de som är medlemmar varje år skall ställas upp för att genomgå ett fys prov för att avgöra om de får fortsätta vara medlemmar.

 

 

 

Tråden handlar om fyskrav för att vara soldat i Armén och Hemvärnet. Vissa har hävdat att det är osakliga krav och andra har hävdat att de inte har tid att träna upp sig till acceptabel nivå. Detta signalerar en skev uppfattning av soldatrollen och vikten av fysiskt stridsvärde. Personal som inte kan ta hand om sitt stridsvärde är dåliga soldater.

 

Att det sen vore önskvärt att så många svenskar som möjligt, vare sig de ställer upp i hemvärnet eller inte, vore i bättre fysisk trim är en helt annan fråga. Och den frågan har flera möjliga angreppspunkter, men ingen av dessa angreppspunkter är att säga adjö till ytterligare några av de som ställer upp idag. De är nämligen för få. Försvaret och hemvärnet kan idag inte dra till sig tillräckligt med folk. En otränad soldat är mycket bättre än ingen soldat alls när vi talar hemvärnet.

Nej, hellre en vakans än en dålig rekrytering. Det finns andra organisationer för de som inte är beredda att axla rollen som soldat men även Blå Stjärnan innehåller tunga jobb.

FM har problem med attraktionskraften och en kravlöshet ökar inte densamma utan tvärtom.

 

Sen skall vi givetvis göra allt man kan för att både soldaten och alla andra svenskar blir så vältränade som möjligt.

 

Ett bra sätt är att lyfta medvetenheten genom att diskutera nyttan med motion och träning.

 

Men detta handlar inte om det. Hela ärendet fullkomligt skriker det vanliga sociala fenomenet att man vill göra sin klubb så exklusiv och speciell man kan. Och detta med goda intentioner men med fullständigt motsatt resultat. Kan ingen i försvarsmakten någonting om ledarskap och gruppsykologi? Det har hänt en del inom denna vetenskap de senaste 15 åren då världen strävat efter att effektivisera sitt humanoriakapital. Den som inte tydligt kan se att denna fråga är väckt av ambition och vilja att vara exklusiv och speciell kan inte vara särdeles receptiv på området.

Det tycks mig faktiskt som att det finns väldigt många inom FM som kan mer om ledarskap och gruppsykologi än vad du ger sken av när det gäller militär verksamhet. Det finns tyvärr de i FM som jobbar för kravsänkningar men deras tid tycks vara över. FM är på väg tillbaka till reella krav på sin personal, vilket är en grundförutsättning för en välmående organisation. Det handlar verkligen inte om exklusivitet som du tror utan om kravsättning mot ställda uppgifter.

 

 

Man kan titta på krav kontra utfall i Armén och exemplet FS18. Visst var det Afghanistan med andra förutsättningar än HV, men det kan ändå visa på att soldatjobbet inte är som vilket jobb som helst.

26% av FS18:s personal hade fysiska problem efter 6 månader i Afghanistan. De flesta problemen gällde ryggar och de drabbade var i huvudsak skyttesoldater. Dessa soldater var de som hade bäst fysik men också tyngst tjänst. Deras krav var 12:30 på Fälttest och 175 poäng på Multitestet, dvs de vanliga skyttekraven.

En slutsats man kan dra är att kraven var för lågt satta eftersom var fjärde totalt på kontingenten hade problem efter mission. Det är många som inte tycker att 12:30 är låga krav men sett till tjänstens tyngd så tycks det så.

 

 

Bör man då inte ha några krav för Hemvärnet? Jo givetvis, men inte 12:30 men nog tycker jag att man kan kräva att personalen ska kunna jogga ett coopertest utan att behöva stanna och ha 125p på Multitestet. Kan man inte det riskerar man gå sönder under sin tjänstgöring i FM, något som inte gagnar någon.

Link to comment
Share on other sites

 

Om man mår bra av att motionera, äta två knäckebröd per dag, hjälpa tanter över gatan eller utöva yoga är en annan diskussion. Det är således irrelevant. Det är irrelevant i denna diskussion om det går att övertyga människor att motionera mer för sitt eget välbefinnande eller inte. Det vi diskuterar är om hemvärnet kommer tappa personal eller få mer personal om de som är medlemmar varje år skall ställas upp för att genomgå ett fys prov för att avgöra om de får fortsätta vara medlemmar.

 

Att det sen vore önskvärt att så många svenskar som möjligt, vare sig de ställer upp i hemvärnet eller inte, vore i bättre fysisk trim är en helt annan fråga. Och den frågan har flera möjliga angreppspunkter, men ingen av dessa angreppspunkter är att säga adjö till ytterligare några av de som ställer upp idag. De är nämligen för få. Försvaret och hemvärnet kan idag inte dra till sig tillräckligt med folk. En otränad soldat är mycket bättre än ingen soldat alls när vi talar hemvärnet. Sen skall vi givetvis göra allt man kan för att både soldaten och alla andra svenskar blir så vältränade som möjligt.

 

Men detta handlar inte om det. Hela ärendet fullkomligt skriker det vanliga sociala fenomenet att man vill göra sin klubb så exklusiv och speciell man kan. Och detta med goda intentioner men med fullständigt motsatt resultat. Kan ingen i försvarsmakten någonting om ledarskap och gruppsykologi? Det har hänt en del inom denna vetenskap de senaste 15 åren då världen strävat efter att effektivisera sitt humanoriakapital. Den som inte tydligt kan se att denna fråga är väckt av ambition och vilja att vara exklusiv och speciell kan inte vara särdeles receptiv på området.

 

Nja, nu missar du en del viktiga aspekter här.

 

Det är RELEVANT att diskutera motion och allmänhälsa i dessa sammanhang. Varför? Jo därför att som Charlie och Krook redan har påpekat så BLIR man effektivare om man har en bättre allmänhälsa, du BLIR klarare i huvudet, du mår allmänt bättre. Vad leder då detta till? Jo förutom att du mår bättre och förmodligen inte kommer bli sjuk lika ofta så kan övningar hålla ett högre tempo och eleverna kan faktiskt ta in det som lärs ut.

 

Om det nu finns de som har så lite tid att de inte ens hinner ta 30 min 3 dagar i veckan för löpning och 15 min de andra dagarna för lite lätt styrketräning med sin egna kropp. Då ska man allvarligt tänka efter och om man kan, planera om. Då ska nog även hemvärnet tänka efter om det inte är dags att tacka av dessa personer, för jag tvekar inte på att ni/ de har tillfört mycket till organisationen. Men om man inte ens ta den tid som jag skrev innan så ska man inte ta på sig extra saker, utan välja bort det som går. För kroppen ger igen, för eller senare.

 

Sedan är det heller inte några enorma krav, det som krävs är allmän kondition, inget mer. Det skulle till och med jag, om jag nu var en arbetsgivare kräva av mina anställda. Antigen väljer man att se kraven som just krav, eller så väljer man att se dem som mål som man vill och ska nå upp till, då blir det hela mycket bättre. Om HV nu skulle tappa mycket folk på att införa ett krav om allmän fysik så är det kanske smällen man får ta för att bli bättre. Kompetensen som folk besitter tror jag nog ingen tvivlar på, men om man inte kan förflytta sig 2-5 km under normala former så ska man inte vara med i en myndighet vars syfte är att vara ett säkerhetsredskap.

 

Dock så tycker jag som andra att man ska införa kraven över en tid, säg två år, och att dessa ska vara klara och tydliga så att det blir klara och tydliga mål. (Och nu har jag inte ens tagit upp samhällsnyttan av att 22tusen till har grundläggande fysik.

 

Självklart är dessa mina åsikter och jag står för dem.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen !! Riktigt krav för riktiga soldater!! Man skäms när överviktiga människor inte kan ta sig upp i 20-bilen utan hjälp av hjullastare.

Att om man släpper bomben att "prova på" Fältest skall genomföra så blir det SM i grus i fi**an. Vägrar att vara instruktör åt hemvärnet!

 

Klarar man inte kraven så är det bara att lämna in grejorna!! Och välkommen nästa år..

 

Om nu nån lipar över det jag skriver här, så undrar man ju om folk tränade hälften av den tid dom satt här, så skulle detta vara en inte fråga...

Link to comment
Share on other sites

 

Om nu nån lipar över det jag skriver här, så undrar man ju om folk tränade hälften av den tid dom satt här, så skulle detta vara en inte fråga...

Word

Håller helt med

 

Jag skulle faktiskt vilja att FM tar sitt arbetsgivaransvar och tillhandahåller möjligheter för att förbättra hv-soldaternas välbefinnande. För närvarande är det så att man hänger på en hv-soldat 10-20 kilo utrustning, förväntar sig fysisk aktivitet. Utan att ens utbilda i grundläggande lyftteknik och än mindre säkerställa att den enskilde faktiskt har fysisk förmåga för att kunna genomföra aktiviteten. Vilket innebär risk för akuta skador och även förslitningsskador.

 

Om man inte har tillräcklig fysik skall man erbjudas lättare tjänst under en begränsad rimlig tid tills man återhämtat sig, med stöd av FM (utredning, träningsprogram, etc).

 

Själv är jag aktiv som instruktör i motorcykelkörandets ädla konst ;-) i FMCK och under de kurser där jag tjänstgjort (utb av Mc-ord i Hv) så blir man helt enkelt inte godkänd man t.ex inte klarar av att resa en vält mc, kicka igång den eller orkar med grundläggande terrängkörning.

Link to comment
Share on other sites

Då ska jag iallafall ha pröjs för att jag prioriterar bort andra saker pga HV-krav, tid är pengar helt enkelt...

 

 

Säger som 709, "Känner få aktiva HV-gubbar som hänger här. Dom flesta har liv."

 

 

 

Varför skulle man vara en sämre soldat bara för att man i fredstid inte kan offra mer tid på en frivilligverksamhet,

vad vet "ni" om mina militärkunskaper* mm som jag kan tillföra mitt kompani under mina kontrakterade 8 dagar...

(*en gång specialist alltid specialist)

Link to comment
Share on other sites

Ser alldeles för ofta dessa "afganistansoldat wannabees" i HV-leden som tror att dom "is da shit" med sitt utseende och sina "prylar",

men under övningarna så kommer det fram att "erfarenhet genom ålder" är en mkt stor resurs som skapar trygghet i leden och dessa

wannabees är ofta en stor besvikelse beträffande agerandet som soldater.

Jag är väldigt nyfiken vad för prylar detta är. Pratar vi om smartphone-hållare till sin AK eller typ knäskydd?

Link to comment
Share on other sites

Ser alldeles för ofta dessa "afganistansoldat wannabees" i HV-leden som tror att dom "is da shit" med sitt utseende och sina "prylar",

men under övningarna så kommer det fram att "erfarenhet genom ålder" är en mkt stor resurs som skapar trygghet i leden och dessa

wannabees är ofta en stor besvikelse beträffande agerandet som soldater.

Jag är väldigt nyfiken vad för prylar detta är. Pratar vi om smartphone-hållare till sin AK eller typ knäskydd?

Allt från "otillåtna M90 plagg" till lamphållare mm på AK:n...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...