Ukko Lode Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 (Nu är det iofs nya fyskrav för alla förband inför insats, eller eg befattningar...) Enligt skrivelse C INSATS BESLUT 2011/018 16 100:61173 så ska fyskrav nu fastställas för befattning och inte för helt förband. Låter ju vettigt att grgskytt måste vara lite starkare än en stabsass. Lägsta nivån som aldrig får underskridas är A2 som betyder stationärt arbete, bärande av skyddsutrustning endast del av dag, ingen stridsutrustning eller tilläggsutrustning. Man ska för A2 klara beeptest 6:6 eller Cooper 2 km på 11:35 min (inget fälttest eftersom stridsutrustning inte bärs) och multitest 125 poäng. Tar man sedan en hemvärnssoldat så bör tjänsten innebära åtminstone "under arbetet kan förflyttningar till fots med angiven utrustning buren genomföras under 2 - 4 timmar" och "bärande av personlig utrustning (strids- och skydds-) större delen av dagen" samt "hantering av medeltung mtrl vid vissa tillfällen" och det innebär kategori D4 = beep 8:8/Cooper 2 km 9:40 min/fälttest 13:25 min och 175 poäng multitest. Höjer man rörlighetskravet till förflyttning under 4 - 7 timmar krävs E = beep 9:5/Cooper 2 km 9:15 min/fälttest 12:35 min. Nivåerna är som sagt inga krav, utom nivå A2, utan rekomendationer. Men, som det sägs "Förbandschef ska vara medveten om att värdena är satta utifrån arbetsuppgifternas belastning varför ett underskridande är en risktagning". Det senare är helt i enlighet med arbetsmiljölagstiftning. Det gör också att kravlöshet i hemvärnet snart har nått gränsen där det inte tål syn riktigt. Myndigheten har koll på att vissa arbetsuppgifter är tunga och därför endast bör utföras av dem som bedöms fysiskt klara av dem. Att då andra delar av mydnigheten (=läs hv) med berått mod skiter i det och ger folk arbetsuppgifter som de inte har fysiska förutsättningar för är ju inte helt optimalt. Skrivelsen avser placering av personal inför insats. Då kan man fråga sig var hemvärnsbataljonen är i insatscykeln? Är den i förbandsuppbyggnadsskede eller...? Nej, just det hemvärnet har ju inte tänkt på insatscykel utan man är ju insatsberedd 24/7/365. Kravunderskridande under förbandsuppbyggnadsskede skulle ju även innebära att man inte kan öva som man tänkt strida och det är nog fel tänkt!? Det betyder då att kraven på fysisk status gäller sedan 1 juli 2011 och att test måste genomföras, fysisk träning kanske beordras och att förbandschef ev måste ta ställning till medgivande av kravunderskridande (och då vara beredd att ta ev rättsliga konsekvenser om arbetsmiljölagstiftning åsidosätts). Attityden "det brukar ju fungera" måste nog arkiveras (i runda arkivet) till förmån för kvalitetssäkring. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Fantastiskt bra! Ett första steg mot att montera ner den allmänna kravlöshet som råder inom HV och frivilligförsvaret. HV kan ALDRIG bli det potenta insatsförband man säger sig vara så länge det inte finns några som helst krav att uppfylla och så länge som alla får vara lucia. Äntligen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Helt rätt enligt mej. Tror att alla skulle kunna klara dessa krav där ute om man tog sej i kragen och tränade två gånger i veckan, =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 2km på 10min utan utr. Klarar man inte det så borde man iaf. för sin personliga hälsa börja träna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielsson Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Helt rätt. Bättre fysik standard ger bättre kvalite på soldaterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Blir helt klart en intressant utveckling om det införs denna typ av krav för Hemvärnet. Vad händer om man inte klarar kravet? Sedan gissar jag att det inte är 8:8 på beeptestet som gäller för befattning som bevakningssoldat. Hur många befattningar inom övriga försvarsmakten är det som kräver 8:8 på Beeptestet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 8:8 är väl typ minimum för att vara behörig till grundläggande officersutbildning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Måste man ens ha "bra" kondis för att klara 8.8? Är man riktigt överviktig ser jag problem med att klara det men annars inte. Jag menar. Känns som att en person som inte tränar något skulle kunna klara av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 8.8 gäller som krav på allt utom stab om jag inte minns helt fel, ska kolla imorgon i mina papper. Det är åtminstone ett krav för att bli godkänd på SOU. Kan vara lite klurigt att klara av om man inte är tränad men enligt mig borde man vara åtminstone lite tränad för att hålla på med militär verksamhet. Ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna med mina åsikter redan nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 8.8 gäller som krav på allt utom stab om jag inte minns helt fel, ska kolla imorgon i mina papper. Det är åtminstone ett krav för att bli godkänd på SOU. Kan vara lite klurigt att klara av om man inte är tränad men enligt mig borde man vara åtminstone lite tränad för att hålla på med militär verksamhet. Ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna med mina åsikter redan nu. Du menar att någon skulle bli kränkt av att det ställs ett prestationskrav som alla inte når upp till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 frågan är bara vad man ska göra med de som inte uppfyller kravet. problemet för hemvärnet är att de levt kravlösa i 71år, och den som kan hemvärnshistorien förstår detta med avsaknad av krav. Nu är frågan mer vilka krav som ska införas. För öppnar man dörren för ett krav kan det snabbt komma fler krav som ska införas. Det är lite av allt eller inget principen. Men jag välkomnar dessa krav, om man är tydlig med vad som gäller för de som inte uppfyller kraven. Ett annat krav tycker jag ska vara godkända betyg från vpl eller GMU. Dvs X55, 55 eller G. Men även gymnasiekompetens. Sedan kan man fundera på när dessa fyskrav ska genomföras... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Sedan kan man fundera på när dessa fyskrav ska genomföras... Hv-intro? Kan förstå problematiken med dom som redan är med i Hv men inte uppfyller kraven. Men man kan ju åtminstone börja med att inte godkänna nya soldater som inte uppfyller kravet. Sen får väll chefer ligga på att man ska träna, på ett så positivt sätt som möjligt. Men dom som inte tränar vid 40 års ålder lär väll vara svåra att få igång. Bataljonen borde plutonsvis ha test varje år. Borde vara tillräckligt för Hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Du menar att någon skulle bli kränkt av att det ställs ett prestationskrav som alla inte når upp till? Ne inte så jag menade utan mer att folk kan ha väldigt lätt att ta illa upp när man nämner att det gäller Hemvärnet och just krav. Även att folk ska fylla upp vissa fysiska krav rent generellt. Behöver inte bara vara inom FM. Jag tycker personligen att det är positivt om det kommer ställas fyskrav på Hv och gärna då samma krav som på liknande befattningar i övriga FM då det kommer hjälpa dem att bli av med sitt Åsa Nisse/kusinen från landet stämpel som tyvärr finns, nytt namn eller inte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Bra med baskrav, som från början kanske ska ses som ett träningsmål och riktlinjer för vissa. Men att dra detta som ett skallkrav för hela HV tror jag är omöjligt. För helt ärligt, hur ska vi lyckas bemanna bataljonsstaberna med lämpligt utbildat folk om nu fyskravet ska sålla bort flertalet som skulle vara aktuella. För hur många som klarar fystestet idag har lust att ha en skrivbordstjänst. Hand upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Ett annat krav tycker jag ska vara godkända betyg från vpl eller GMU. Dvs X55, 55 eller G. Men även gymnasiekompetens. Att vara godkänd från GMU är väl i praktiken ett krav numera för de som kommer nya? Det här med gymnasiekompetens (jag antar att du menar behörighet för högskola/universitet) är jag väldigt kluven till. Nu är det ju ett krav för GMU. Men ska man kasta ut de som är 30+ och varit med i HV ett tag för att de saknar behörighet till högskola? Ska man inte ta in nytt folk som i övrigt upfyller alla krav, enbart för att de hade problem för 10,15, 20 år sedan? Jag tror man ska göra skillnad på de som ansöker och de som är med. Är någon inte med i organisationen kan du ju säga nej till den personen om den inte uppfyller dina krav. Men hur ska du göra med någon som skött sin tjänst i 5+ år? Jag tycker inte det är moraliskt riktigt att sätta krav och sedan inte ge folk chansen att få träna så dom når dessa krav och hur ska det gå till i HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Eftersom skolbetygen inte var relevanta när GU genomfördes på värnpliktstiden, så faller det kravet på de som gjort GU. De som kommer att göra GMU har krav på skolbetyg, och framtida Hv:are som gjort GMU kanske då kommer att vara smartare än äldre via GMU. Eller inte. Men lägg skolbetygskrav på nuvarande GMU Hemvärnare, så tappar du många. Ta min egen brist på godkänt mattebetyg från 1994. Är det relevant i min tjänst i Hv? Nä, inte vad jag märkt. Fyskrav av något slag är välkommet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Kan bara tolka att vissa krav är okej, dvs krav man själv klarar. Medan krav som man inte klarar inte är okej... För mig är det enkelt. Antingen köper Hemvärnet hela kravpaketet och likställs med övriga FM eller också köper man inte kravpaketet. Det är bara att välja väg. Men eftersom det finns stora förespråkare för krav tycker jag att då kommer hela paketet! Det vill säga - allt eller inget. För mig är det från och med att fyskrav införs fullt naturligt att indivder som byter befattning skall uppfylla övriga försvarsmaktens kravpaket. Ska man få en 1. Sg grad ska man uppfylla kraven för det. Ska man ha en OF grad ska man uppfylla det. Sedan att Hemvärnet går in i en ny organisation 2012-01-01 så borde det innebära att alla får en ny befattning, trots att den kan motsvara en gammal befattning så ska alla som byter befattning uppfylla försvarsmaktens kravprofiler. som sagt, allt eller inget. Ni kan inte enbart välja russinen ur kakan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Hv-intro? Kan förstå problematiken med dom som redan är med i Hv men inte uppfyller kraven. Men man kan ju åtminstone börja med att inte godkänna nya soldater som inte uppfyller kravet. Detta vore den bästa idén. De som redan är med får väl informeras i god tid om detta. Typ ett år med flera test tillfällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 (edited) För mig är det enkelt. Antingen köper Hemvärnet hela kravpaketet och likställs med övriga FM eller också köper man inte kravpaketet. Det är bara att välja väg. Men eftersom det finns stora förespråkare för krav tycker jag att då kommer hela paketet! Det vill säga - allt eller inget. som sagt, allt eller inget. Ni kan inte enbart välja russinen ur kakan. Ja, precis! Det är väl det jag tycker också.. Men och det är ett stort men, ställer man krav på mig så anser jag att man har skyldighet att ge de verktyg (i brist på bättre ord) som krävs för att jag ska kunna nå upp till dom. Kräver du att jag ska att göra X men jag i min nuvarande kondition inte klarar det, då ska du inte bara rycka på axlarna och säga, synd för dig.. Du ska kunna förklara (inte en hel personlig träningsplan dock) hur jag bör gå till väga för att kunna nå upp till målet och du ska ge mig tillgång till lokal där jag kan öva om detta krävs.. Sedan är det naturligtvis upp till mig att se till att fixa detta inom den rimliga tid jag naturligtvis har på mig att fixa det. Nu tränar ju jag ändå även om det inte är specifikt för att kunna klara en tjänst i HV. Men att träna att säga åt folk att lägga tid av sin fritid på att träna för att vara i form för knappa två veckor/år. Det är ändå ganska stort. Edited November 4, 2011 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Det senare är helt i enlighet med arbetsmiljölagstiftning. Det gör också att kravlöshet i hemvärnet snart har nått gränsen där det inte tål syn riktigt. Myndigheten har koll på att vissa arbetsuppgifter är tunga och därför endast bör utföras av dem som bedöms fysiskt klara av dem. Att då andra delar av mydnigheten (=läs hv) med berått mod skiter i det och ger folk arbetsuppgifter som de inte har fysiska förutsättningar för är ju inte helt optimalt. Det betyder då att kraven på fysisk status gäller sedan 1 juli 2011 och att test måste genomföras, fysisk träning kanske beordras och att förbandschef ev måste ta ställning till medgivande av kravunderskridande (och då vara beredd att ta ev rättsliga konsekvenser om arbetsmiljölagstiftning åsidosätts). Attityden "det brukar ju fungera" måste nog arkiveras (i runda arkivet) till förmån för kvalitetssäkring. Det är helt utmärkt att myndigheten börjar tänka i enlighet med arbetsmiljölagen. Man får hoppas att dom läser igenom samtliga delar och inser att om dom ska nå upp till lagkraven så måste dom tillföra resurser/medel med mera så att personalen har en möjlighet att uppnå detta. Det kommer bli mycket spännande att se hur dom olika enheterna inom FM föreslår att lösa C insats beslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 För mig är det enkelt. Antingen köper Hemvärnet hela kravpaketet och likställs med övriga FM eller också köper man inte kravpaketet. Det är bara att välja väg. Men eftersom det finns stora förespråkare för krav tycker jag att då kommer hela paketet! Det vill säga - allt eller inget. som sagt, allt eller inget. Ni kan inte enbart välja russinen ur kakan. Ja, precis! Det är väl det jag tycker också.. Men och det är ett stort men, ställer man krav på mig så anser jag att man har skyldighet att ge de verktyg (i brist på bättre ord) som krävs för att jag ska kunna nå upp till dom. Kräver du att jag ska att göra X men jag i min nuvarande kondition inte klarar det, då ska du inte bara rycka på axlarna och säga, synd för dig.. Du ska kunna förklara (inte en hel personlig träningsplan dock) hur jag bör gå till väga för att kunna nå upp till målet och du ska ge mig tillgång till lokal där jag kan öva om detta krävs.. Sedan är det naturligtvis upp till mig att se till att fixa detta inom den rimliga tid jag naturligtvis har på mig att fixa det. Nu tränar ju jag ändå även om det inte är specifikt för att kunna klara en tjänst i HV. Men att träna att säga åt folk att lägga tid av sin fritid på att träna för att vara i form för knappa två veckor/år. Det är ändå ganska stort. Nej, för att vara insatsberedd 24/7/365 som det så fint heter att hemvärnet är. Om man nu avser att öva för att vara insatsberedd och inte öva för övandets skull. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 För mig är det enkelt. Antingen köper Hemvärnet hela kravpaketet och likställs med övriga FM eller också köper man inte kravpaketet. Det är bara att välja väg. Men eftersom det finns stora förespråkare för krav tycker jag att då kommer hela paketet! Det vill säga - allt eller inget. som sagt, allt eller inget. Ni kan inte enbart välja russinen ur kakan. Ja, precis! Det är väl det jag tycker också.. Men och det är ett stort men, ställer man krav på mig så anser jag att man har skyldighet att ge de verktyg (i brist på bättre ord) som krävs för att jag ska kunna nå upp till dom. Kräver du att jag ska att göra X men jag i min nuvarande kondition inte klarar det, då ska du inte bara rycka på axlarna och säga, synd för dig.. Du ska kunna förklara (inte en hel personlig träningsplan dock) hur jag bör gå till väga för att kunna nå upp till målet och du ska ge mig tillgång till lokal där jag kan öva om detta krävs.. Sedan är det naturligtvis upp till mig att se till att fixa detta inom den rimliga tid jag naturligtvis har på mig att fixa det. Nu tränar ju jag ändå även om det inte är specifikt för att kunna klara en tjänst i HV. Men att träna att säga åt folk att lägga tid av sin fritid på att träna för att vara i form för knappa två veckor/år. Det är ändå ganska stort. Nej, för att vara insatsberedd 24/7/365 som det så fint heter att hemvärnet är. Om man nu avser att öva för att vara insatsberedd och inte öva för övandets skull. HV håller oss med tillräcklig utrustning för att vi ska klara en insats, då borde de enligt samma logik hålla med gymkort/fys pass så vi kan klara kraven... Eller? Den personal som finns i HV nu (och jag talar bara för min pluton nu, 8dygn insats) så är det ungefär 70% som är födda mellan 1960 och 1970, dvs mycket bekvämlighetsmagar, men några av de bästa soldater som finns, de kan skjuta de bakre delarna av en lus på 150 meter, fixar tält, OP och VCP, de travar gladeligen runt i stora mörka skogen i 30 timmar utan vila med minimalt gnäll, men så vitt jag vet så har 99% fasta arbeten, och familj och om de inte motsvarar kraven så åker de ut eller? Det känns som väldigt dålig personalpolitik och resurshållning... Vad jag vill komma fram till är att om krav ska ställas så ska det finnas möjlighet att möta dessa utan att det "stör" det civila livet... nu är jag kanske ute och cyklar men det är mina 5 öre... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 (edited) Jag tycker ju att det är bra att få folk att skärpa till sin kondis.. Tar jag mig själv som exempel så hade jag absolut haft det jobbigt med milen om jag inte haft ett jobb där det faktiskt ställs krav på fysiken (inget som är skrivet på papper men det hintas ganska rejält om inte annat så går faktiskt kroppen sönder ganska fort om man inte har hyfsad kondis när man ska bära runt på andra människor vilket händer att jag gör). Och precis som ovanstående skriver, jag är väldigt tveksam till att jag skulle skaffa gymkort enbart för HV, gå ut och springa javisst. Men lägga nästan lite över 400kr/månaden för att pressa in ett gympass i veckan så jag kan klara fystesterna om ett halvår? Om det kommer till krigande så tror jag absolut att man behöver ha en bra kondition utöver "normal" grundkondition även om man inte ska gå/springa en massa och bära tungt. Fysiken och psyket hänger som vi alla vet väldigt tight ihop. Så ja, kravsatt nivå på fysisk status absolut, kravsatt nivå på kunskap inom den tjänst man har, absolut. Men det ska absolut ges förutsättningar och resurser för det också... Och gärna motivation i form av något annat än "annars åker du ut" Edited November 4, 2011 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Så ja, kravsatt nivå på fysisk status absolut, kravsatt nivå på kunskap inom den tjänst man har, absolut. Men det ska absolut ges förutsättningar och resurser för det också... Och gärna motivation i form av något annat än "annars åker du ut" Du påminner mig om att förr i tiden på F21 iaf så gick det att simma på badhuset "gratis" om man kunde identifiera sig. Dvs F21 och badhuset hade någon fakturering eller liknade förhandlat. Så jag tror inte det kan vara allt för dyrt/svårt för FM att fixa liknande idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Att få gå gratis på badhuset hade absolut varit något. Om man tar Valhallabadet i Göteborg som exempel så kostar ett årskort 1400kr eller 980 för studenter. Är du student (och hör till en stor målgrupp för HV) så går det alldeles säkert att använde det som del i rekryteringen också. Kanske man desutom kan villkora det med att du måste gå på ett vattenfys pass minst en gång per år? Kan man kan gå så långt att det går och ordna så att man betalar del eller hela priset för gym/bad/andra fysiska aktiviteter så kanske man kan gå in till företag som betalar sånt för sina anställda och säga "släpper ni den här tjejen/killen till oss till övning så betalar vi för tjejen/killens friskvård" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 För hemvärnet (och försvarsmakten) är det enkelt... om man inte klarar kravet är man inte med. Sedan är det upp till individen att klara av de krav som ställs av Försvarsmakten. Så svårt borde det inte vara att förändra avtalet.... Eller det kanske finns i dagens avtal? Varför ska ni få något? ni är inte anställda av Försvarsmakten. Tips; tänk på vilka krav ni önskar, ni kan få dessa krav.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Jo, det är ju ganska digitalt, etta eller nolla, på eller av, inne eller ute.. Men tanken med att införa exempelvis fyskrav måste väl vara att få soldater som når upp till en målbild som är satt för deras respektive tjänst? Om vi bortser från alla de som kommer nya som har en färsk GMU bakom sig (och rimligtvis borde nå upp till diverse krav) då har vi väldigt många som inte alls når upp till kraven. Ska vi desutom gå bortom enbart fyskrav och ha krav på behörighet till universitet, då går ännu fler bort. Visst, man kan träna upp sin fysik för att nå minimikraven i FM rätt fort.. Men hur många skulle söka komvux för att läsa sig till ett gymnasiebetyg enbart för att få komma tillbaka till HV? Och så som jag tolkar Sedan är det upp till individen att klara av de krav som ställs av Försvarsmakten så skulle det enbart ligga på mig. Och återigen, det anser jag är fel. Det är precis lika fel som om man ställer krav på att jag ska kunna gå in i vissa miljöer men inte ge mig utrustning för det. Eller säga att jag ska framföra fordon X utan att ge mig utbildning på fordonet.Om jag inte klarar kravet så är det upp till Försvarsmakten att ge mig förutsättningar så att jag kan klara det. Sedan är det upp till mig att släpa mig själv upp till den nivån kravet ligger på. Jag är inte anställd av min idrottsförening heller, men dom erbjuder mig ändå hjälp så jag ska kunna höja min nivå. Jag kommer aldrig bli proffs så därför betalar dom mig inte, men visst ****** ser dom till så att jag håller för att tävla på korpnivå iallafall. Och varför ska man få milersättning egentligen? Eller någon ersättning alls? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 vill man vara med får man se till att klara av kraven. Det är frivilligt att vara med, det är frivilligt från Försvarsmaktens sida att folk ska vara med. Om man nu ska ha med krav tycker jag att både fysiska och psykiska krav ska finnas med i kravprofilen. Ska man bli, eller vara, befäl i hemvärnet ska man klara samma krav som övriga FM. Som sagt, är man villig att öppna upp dörren krav får man vara beredd att betala priset.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Låter bra med Fys krav. Men kommer dessa vara årliga? Eller bara inför intro motsv....... Ser man på yrken med Fys krav (ambulanspersonal, räddningstjänst, polis, FM anställd) så finns det i det flesta fall åtminstone från arbetsgivaren en möjlighet att träna ( min bedömning att det varierar väldigt mycket men att det åtminstone finns med i en målbild). Borde gå att lösa genom att hyra en idrottshall 1-2 gånger i veckan ......... Då ger man folk en möjlighet att träna gratis till en relativt billig kostnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvsjv Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 de här med fyskrav i Hv tycker ja personligen är bra. men de här med skolbetyg är jag lite tveksam till. med bra kondis i Hv så tror jag att de skulle bli lättare att röja bort fiende från objektet o inte behöva bli så anfådda att varje sjukvådare behöver ge syre till alla. sen de här med skolbetyg visst är de bra med viss kunska i terrori men hur mycket har du nytta av de i verkliga livet, de ja gillade med matte var don fyra räknesätten o gemotri inget annat för jag såg att ja inte behöver mer för att lara vardagen. en sak som skulle vara nått vorre ha en tävlan för varje kompani med olika moment som tar upp den befattning som man ha. eller som ett urvaltäst ger Hv den perfekta soldaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts