Charlie Spartan Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 (edited) Ramlade på en intressant annons på Hemvärnet.se GMU under studierna Ansök hos Rekryteringsmyndigheten Kombinationen akademiska studier + GMU har tidigare inneburit ett svårt pussel att lägga, i praktiken orsakar en GMU betydligt längre studieuppehåll än tre månader. Med en sommmar-GMU hoppas vi kunna erbjuda ett attraktivt alternativ för dig som studerar. Elfsborgsgruppen ansvarar 2012 för ett metodförsök där Grundläggande Militär Utbildning, GMU, genomförs under sommaren. Tanken är att denna utbildningstid skall passa för de som studerar annars. Utbildningen betecknas "GMU 2011 omgång 3" och kan sökas fram till den 20 november. Innehållet i den tre månader långa GMU:n är enhetlig i hela Försvarsmakten. Den genomförs på flera olika platser i landet och vid flera tillfällen under året. Huvuddelen av "GMU 2011 omgång 3" ges 11/6-24/8 2012, andra utbildningstillfällen tillkommer så det totalt blir tre månader. Edited November 2, 2011 by Charlie Spartan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
und Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Det ska bli mycket spännande att se hur detta försök utfaller. Personligen tror jag mycket på det. Något vettigt att göra under sommarledigheten med kost och logi betalt. Efter placering ca. 7 000 kr att fylla på studiekontot med varje år. Betald äventyrssemester på västkusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted November 10, 2011 Report Share Posted November 10, 2011 Tror riktigt mycket på detta upplägg. Tror även att detta är något som det skulle satsas mer på för GSS/T, att man gör en GMU direkt efter gymnasiet, sedan befattningsutbildning under max ett år, så att att du kan hoppa på studierna max ett år efter gymnasiet. Sedan under sin studietid så gör man ett par veckors utbildning under vintern som då är synkad för att funka med tentor etc, samt att du sommarjobbar som soldat och fortsätter att utbildas. Sedan är det ju inga som helst problem att ta studieuppehåll i ett halvår eller år för att göra en mission, förhoppningsvis två missioner, för att sedan när man börjar jobba antingen vara kvar som GSS/T om detta funkar med jobbet men annars slussas ut i hemvärnet och öva ett par helger per år för att upprätthålla kunskaperna. Då har jag, om jag har gått en 5-årig Mastersutbildning, fått militär utbildning i ca 3 år samt varit på 1-2 missioner och är 26-27 år gammal. Dvs att man har en civilt attraktiv utbildning, du är en bra soldat och du har en livserfarenhet som andra i din ålder och utbildningskategori är ganska långt ifrån, man är alltså attraktiv på arbetsmarknaden. Om FM sköter sitt jobb med civilt meritvärde. Tror att konceptet med att synka jobb i försvarsmakten med utbildning är helt rätt väg att gå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted December 24, 2011 Report Share Posted December 24, 2011 Jag tror också på det här och hoppas det blir i större omfattning sommaren 2013. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted January 7, 2012 Report Share Posted January 7, 2012 Problemet jag ser med detta rent spontant är att man optimalt bör göra befattningsutbildningen snarast möjligt efter GMU'n och då spelar det ju mindre roll att man genomför GMU på sommaren. Jag ställer mig högst tveksam till effekten utav att sprida ut utbildningen till enstaka helger för ganska många befattningar. T.ex tvivlar jag på att en som gjort GMU och sedan efter någon eller några månader ska hoppa in som GSS/T på en GRK-pluton och bli duktig på pjästjänst på så få utbildningstillfällen. Dessutom kommer det ju krävas enormt hög flexibilitet från FM för att kunna knyta ihop det här och det är en egenskap som jag anser lyser med sin frånvaro just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted January 7, 2012 Report Share Posted January 7, 2012 (edited) Det där hur man ska göra med GMUare som hoppar in på en tjänst som kräver befattningsutbildning är väll inte helt klart än. GSS/T systemet är ju inte klart än heller. Men till tex Hv funkar det rätt bra, då det inte är massa avancerade vapensystem man ska lära sig. Nu var det väll också Hemvärnet som höll i GMU 2012 omgång 3 som var på sommaren. Edited January 7, 2012 by REALIN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted January 7, 2012 Report Share Posted January 7, 2012 Mycket lovande. Nu ska de bara få ut fler fordonskurser på andra tider än sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Det där hur man ska göra med GMUare som hoppar in på en tjänst som kräver befattningsutbildning är väll inte helt klart än. GSS/T systemet är ju inte klart än heller. Men till tex Hv funkar det rätt bra, då det inte är massa avancerade vapensystem man ska lära sig. Nu var det väll också Hemvärnet som höll i GMU 2012 omgång 3 som var på sommaren. Jo precis Utbildningsperiod omgång 3: Genomförs under sommaren, 2012-06-11 - 2012-08-24. Följande förband erbjuder avtal om tjänstgöring för soldater och sjömän efter omgång 3 av grundläggande militär utbildning (GMU) 2012. Soldater - Hemvärnet FömedC, ElfsborgsgruppenUtbildningsplats: Göteborg Arbetsområde: Strid/Bevakningssoldat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts