Signmeken Posted October 13, 2011 Report Share Posted October 13, 2011 Hej! När jag gkorde lumpen som Signmek på T1 96-97 hade vår grupp ett tält avsett för reparationer av fordon. Till detta tält fanns någon typ av varmluftsaggregat som var vätskedrivet. Jag är osäker på om det var sprit, diesel, olja eller bensin som drev det. Om jag minns rätt så var aggregatet inte längre en en meter på längden och hade en/ett bredd/djup på 40-50 cm. Ett sådant varmluftsaggregat skulle jag vilja få tag på, men vet inte vad den korrekta tekniska benämningen på ett sådant aggregat är. Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted October 13, 2011 Report Share Posted October 13, 2011 Är det en identisk värmare du vill komma åt, eller funktionen? För det finns ganska många värmare som går på div. bränslen där ute på civila marknaden. Har dock bara använt mig av fotogenvärmare(civil), men där har erfarenheterna varit goda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signmeken Posted October 13, 2011 Author Report Share Posted October 13, 2011 Är det en identisk värmare du vill komma åt, eller funktionen? För det finns ganska många värmare som går på div. bränslen där ute på civila marknaden. Har dock bara använt mig av fotogenvärmare(civil), men där har erfarenheterna varit goda. Egentligen skulle jag vilja veta modelbeteckningen på den vi hade. Men visst, det skulle kunna vara intressant med en civil variant också om de finns till bra pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted October 13, 2011 Report Share Posted October 13, 2011 Gissar på att det är diesel den gick på. Flygvapnet mfl har sådana. Kan inte beteckiningen men civilt kan de kallas för byggtork eller KOKO-verk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted October 13, 2011 Report Share Posted October 13, 2011 VARMLUFTSAGGREGAT 11A http://www.surplus.se/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,8226/category_id,41/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 13, 2011 Report Share Posted October 13, 2011 Dieselgris heter det. Går på diesel då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grains Posted October 13, 2011 Report Share Posted October 13, 2011 På mitt kompani använder vi Varmluftsaggregat 11 som är tillverkat av Polarn Innovation AB. Värmen kommer från förbränning av diesel, men fläktarna kräver 12V. http://www.polarn-innovation.se/polarn.htm http://www.surplus.se/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,8226/category_id,41/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signmeken Posted October 14, 2011 Author Report Share Posted October 14, 2011 Tack för alla svar. Jag ska ta en titt på Varmluftsaggregat 11. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted October 17, 2011 Report Share Posted October 17, 2011 Har för mig att det är värmare 33 som är den riktiga diselgrisen. De är stora som just grisar (ser ut som en liggande tunna på medar). Värmer ett 5X10 meters reptält utan större ansträngning även i -20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted October 17, 2011 Report Share Posted October 17, 2011 Om vi nu ska snacka "riktiga" dieselgrisar är det väl ändå varmluftsaggregat 75 som är the shit. 75 står förövrigt för effekten aggregatet levererar i kw. Bild på skönheten: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts