Jump to content

Nattvandra

Magnus Redin

Recommended Posts

Det här forumet har en del säkerhetsnördar så jag undrar om det finns några erfarenheter av att nattvandra i multietnisk miljö?

Skäggetorp där jag bor har en stor andel arbetslösa invandrare och efter en skadegörelse på en av skolorna i somras startade en grupp somalier regelbundna nattvandringar för att hålla koll på vad ungarna gör. Jag håller på och hakar på dem då det är oändligt lättare att stötta något som är igång än att starta något på egen hand och kanske kan det göra gruppen mera blandad med fler etniska grupper. Inga allvarliga kulturkollisioner så långt men det tar ett tag att prata ihop sig över språkbarriären. Det mesta är det förväntade att gå runt och se ingenting hända och säga "hej" eller "god kväll" till ungdomar, flanörer, hundägare, osv.

Någon som har några erfarenheter av sådan verksamhet och vilka ovanliga eller jobbiga saker man kan råka på? Vi borde förr eller senare t.ex. råka på fulla ungdomar som behöver hjälp hem till mamma. Vi har statistiskt sett inte avskräckande mycket brottslighet, det mesta av våld och knarkande håller sig inom lägenhetsväggarna och är tack och lov osynligt för mig. I början av året var det en uppgörelse mellan kriminella gäng som försökte etablera sig och en kvällsjoggare som passerade vart knivskuren utmed min promenadväg men annars har det inte varit något direkt hotfullt, jag har bara skällt lite på några ungar som lekte med en grön laser.

Tror att det det är en framgångsfaktor med en blandad grupp nattvandrare så att inte även dem uppdelas efter etnicitet.

Nu är framgångsfaktorn en liten grupp plikttrogna somalier med svag svenska som gör en jättebra insats för att undvika dålig relationer och så dök jag upp mer eller mindre via fallskärm.

Nu när jag även har börjat pejla in olika initiativ vet jag att diverse föreningar i området försöker få ihop fler nattvandrare och jag håller med om att det vore jättebra med blandad etnicitet för att få täckning för alla olika grupper. För mig är det somalierna som är chef för det då de tog initiativet och håller igång det och jag hoppas fler hjälper till utan att börja överorganisera det hela.

Fan vad coolt.

Framgångsfaktor i det hela kan ju vara det enkla: att bjuda hem folk för att käka och lära känna varandra. Nu är jag inte somalier men i min erfarenhet är det få kulturer som inte värdesätter sådant.

Kanske är det något kommunen skulle kunna stödja på

olika sätt. Indirekt genom bidrag till föreningarna

t ex.

Skulle kunna vara skönt för somalierna att känna

kommunens stöd i ryggen.

Om man har vakna figurer på polis och soc * så kanske

även dom skulle kunna spela en roll. Kanske genom

studiebesök och utbildning. Här är det bara fantasin

och mottagligheten hos myndigheterna som sätter gränser.

Kanske tom: något försäkringsbolag skulle vilja hjälpa till?

* (vilket jag hört att det ska va där...)

• 2 weeks later...

Jag har nattvandrat några år.

Kul att du gör detta Redin!

Jag har stött på rasism mot mig av muslimska ynglingar där en stunds prat har gjort mycket gott! Alla vill vi väl men misstänker allt.

Efter några regelbundna vandringer har jag märkr skillnad i ungdommars beteende då de visar uppskattning av vuxet sällskap och det ger hopp.

Många är förvånade över att jag gör det då mina barn är rätt små, men syftet är att lära känna området och ungdomarna väl tills den dagen mina är ute och "röjer",

då är kontaktnätet skapat och mina slynglar har många ögon på sig :)

De flesta kommuner hjälper till att starta upp nattvandrarverksamhet och det är ofta lätt att få sponsorer till jackor och annan utrustning.

Det finns några olika former av organiserad verksamhet som jag tolkar att de flesta har samma syfte, skillnaden är mest olika färg på jackorna.

Här är ett exempel: http://www.nattvandring.nu/infosida.asp?identifier=2087

Dock viktig del i vandringen där jag stulit en bra sammanfattning:

Att nattvandra är att bry sig. Nattvandrare finns där ungdomarna är och ställer upp för dem som behöver stöd. Det kan handla om att lyssna, medla eller plåstra om. Som nattvandrare är man varken polis, vakt eller sociala myndigheter. Man är bara en vuxen som vågar vara just vuxen, och som bryr sig om. Din närvaro leder till tryggare unga och att våld, skadegörelse, alkohol och narkotikaanvändning minskar. Du kan bli nattvandrare om du är över 18 år, bryr dig om och vill vara en förebild för unga.

// P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...