Dansk_skalle Posted October 9, 2011 Report Share Posted October 9, 2011 Jag skummade igenom träningsprogrammet inför uttagningen mot SOG och blev lite fundersam... http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/traning-sf/traningsprogram_infor_uttagning.pdf Träningsprogrammet verkar mynna ut i någon slags målbild vid 18 km marsch i obruten terräng med stri. utr + 20 kg packning. Det förefaller mig vara en ganska låg ambitionsnivå sett till vad jag uppfattar att tjänsten innebär (eller ett uttagningstest inför densamma). Innebär det t.ex. att en vpl. jägare, som kanske genomfört en marsch på 70 km med 30 kg packning + stri. utr., är flerfaldigt överkvalificerad? Jag inser att den fysiska nivån kanske inte alltid är det som avgör vid såna här uttagningar, men någon får gärna reda ut varför en f.d. värnpliktig till synes skulle glida igenom uttagningstesterna på ett bananskal För att förtydliga är jag bara lite nyfiken på kravnivåer på olika förband och väldigt oerfaren kring dessa tjänsters karaktär och fysiska belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted October 9, 2011 Report Share Posted October 9, 2011 Jag tror du svarade på din fråga själv: det är inte den fysiska nivån som är avgörande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted October 9, 2011 Report Share Posted October 9, 2011 Nja.. V.21 skall du köra 18km plus löpning 8km plus löpning 60-90 min plus styrka. Sen är det träningen inför test, inte testerna.... Kanske inte så att man springer milen "torr varm mätt".. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaj Karlsson Posted October 9, 2011 Report Share Posted October 9, 2011 (edited) Syftet med att dela ut träningstips är för att inte kandidaterna ska straffa ut sig direkt pga dåliga förberedelser. Följer man programmet så har kroppen förmodligen hunnit vänja sig vid en viss grundbelastning. Hur hög den sedan blir är en annan sak. Edited October 9, 2011 by Kaj Karlsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts