Jump to content

SOG Träningsprogram

Dansk_skalle

Recommended Posts

Jag skummade igenom träningsprogrammet inför uttagningen mot SOG och blev lite fundersam...

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/traning-sf/traningsprogram_infor_uttagning.pdf

Träningsprogrammet verkar mynna ut i någon slags målbild vid 18 km marsch i obruten terräng med stri. utr + 20 kg packning. Det förefaller mig vara en ganska låg ambitionsnivå sett till vad jag uppfattar att tjänsten innebär (eller ett uttagningstest inför densamma). Innebär det t.ex. att en vpl. jägare, som kanske genomfört en marsch på 70 km med 30 kg packning + stri. utr., är flerfaldigt överkvalificerad?

Jag inser att den fysiska nivån kanske inte alltid är det som avgör vid såna här uttagningar, men någon får gärna reda ut varför en f.d. värnpliktig till synes skulle glida igenom uttagningstesterna på ett bananskal :tveka:

För att förtydliga är jag bara lite nyfiken på kravnivåer på olika förband och väldigt oerfaren kring dessa tjänsters karaktär och fysiska belastning.

Syftet med att dela ut träningstips är för att inte kandidaterna ska straffa ut sig direkt pga dåliga förberedelser. Följer man programmet så har kroppen förmodligen hunnit vänja sig vid en viss grundbelastning. Hur hög den sedan blir är en annan sak.

Edited by Kaj Karlsson