Jump to content

Grekland köper M1A1


Erik_G

Recommended Posts

Söker du på annat språk än svenska så hittar du inte mycket om att det ska köpas ett ansenligt stort antal sprintar till svenska FM heller.

Och ja, jag har lyssnat på en (en som i singular) person som arbetar i grekiska FM.

 

Jag tror inte det handlar om att man på ett bräde ska köpa 400 leopard. Utan att man när man ska förnya stridsvagnsparken så kommer man köpa och bygga egna.

Det är vad jag -hört- det kan naturligtvis lika gärna vara sagt som "det här är vad vi vill" och inte "det är så här det kommer bli"...

jag sökte på engelska. inte det minsta. anskaffningsprojekt brukar synas. nu är Leo2 inte riktigt jämförbart med sprintar.

 

har du den uppfattningen att rykten inte frodas i den grekiska militären ;-)

 

finns din källa på grekiska militärens materielverk (eller motsvarande) ? :-P

 

vad kallas annars militära rykten inom den svenska militären?

Link to comment
Share on other sites

Det finns om du kollar t.ex http://www.hri.org/news/greek/kyber/ under 2011 (om jag inte minns fel) och det sägs uttryckligen att man inte ska köpa 400 stridsvagnar på ett bräde och att man inte vill ha ett nytt system.

 

Att hitta information om att Grekland behöver förnya sina stridsvagnar är inte svårt och då dom har köpt och byggt och alltså har egen produktion av leoparder så är det väl nästa logiska steg tycker många.

När man dessutom kan bygga egna Leo2A6HEL så står sig M1A1 vagnarna ganska slätt... Men politiker fattar ibland märkliga beslut.

Grejen är väl egentligen att det aldrig funnits någon officiell källa på att Grekland skulle varit intresserade av att köpa M1or från första början men mycket om att dom behöver/vill ha nya/fler stridsvagnar

Link to comment
Share on other sites

Den enda pansardivisionen man har (den 20:e eller 24:e om jag inte minns fel) är förlagd i Makedonien. Jag -tror- också att de mekaniserade divisionerna med pansar är förlagda i Trakien/Makedonien.

 

Man har haft stridsvagnar på Cypern och på Rhodos, vart dom på Rhodos hör/hörde vet jag inte och jag tror att de vagnar som finns där nu är av samma dignitet som de vi har på Gotland, men återigen jag -tror-

 

Borde gå att wikipedia för att få bättre svar än vad jag kan ge.

 

 

och jag satt faktiskt precis och läste och klickade mig in på:

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=382

Men mer än så har iaf inte jag koll på just nu :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...