Jump to content

Grekland köper M1A1

Erik_G

Recommended Posts

http://www.svd.se/naringsliv/grekland-shoppar-stridsvagnar_6527282.svd

Tyckte denna nyheten förtjänade en egen diskussion istället för en sidokommentar i stridshelikoptertråden, Vikingman.

Vad ska de med alla stridsvagmar till kan man ju fråga sig (för närvarande har grekerna över 1200 strv, dvs mer än 10 ggr mer än oss. 350 av dessa är Leopard 2A4 och A6 HEL)? Har Turkiet hotat med krig på sistone? Tror ni detta kanske sticker i ögonen på Tyskland, som ju är en av de stora lånegivarna, och som dessutom sålt stridsvagnar till Grekland innan? Tror ni inte att Tyskland hellre sett att grekerna kompletterat med fler Leopard, nya eller begagnade från tyskt överskott? Dessutom sticker det nog i ögonen på europas försvarsmakter som får se sina budgetar krympa för att staterna måste finansiera eurosamarbetet, och de länder som inte har förmåga att hålla lika hårt i sina pengar.

Jag tror Grekland skickar ett meddelande till de övriga euroländerna som gör att kanske Grekerna kommer behöva stridsvagnarna för att känna sig trygga ;-)

/E

Jag tror Grekland tyder de aningen aggressiva tecknen från Turkiet som bråkat rejält om Cypern på sistone. Varför de då köper Stridsvagnar är dock bortom mig, då ett krig länderna emellan knappast lär lösas med den sortens vapen. Jag tror absolut att det är ett ställningstagande mot den kritik Grekland fått för att de inte sparar tillräckligt. Men med M1A1 är egentligen den enda användningen jag kan se ett återtagande av Cypern, eller starkt försvarande av deras öar. Vilket av det vill jag inte spekulera om.

Och ja, tyskarna är nog väldigt sura över att de inte fick kontraktet. Men Tyskarna är överlag sura på Grekland just nu, så det är nog inte så stor skada skedd egentligen.

Ryktena på internätet gör förvisso gällande att grekerna får vagnarna nästintill gratis, och att de ska ersätta de gamla M48 och Leopard 1 stridsvagnarna, men det skickar ändå fel signaler, ungefär som att åka limousine till socialen. Oavsett vilket så är denna affären och de andra vapenaffärerna som grekerna har på gång oroande tecken på upprustning.

Samtidigt så kanske man kan se det som att Grekland och Turkiet tar USA´s propåer om för dålig försvarsförmåga inom NATO på allvar. Synd bara att de bägge NATO-länderna rustar mot varandra.

/E

Jag tror Grekland tyder de aningen aggressiva tecknen från Turkiet som bråkat rejält om Cypern på sistone. Varför de då köper Stridsvagnar är dock bortom mig, då ett krig länderna emellan knappast lär lösas med den sortens vapen. Jag tror absolut att det är ett ställningstagande mot den kritik Grekland fått för att de inte sparar tillräckligt. Men med M1A1 är egentligen den enda användningen jag kan se ett återtagande av Cypern, eller starkt försvarande av deras öar. Vilket av det vill jag inte spekulera om.

Greklands militär kanske vill ha "de nya" M1A1 Abrams stridsvagnarna rullande på Atens gator...? :-(

Skulle vara intressant att veta om det är vagnar som gått i Irak och skeppas därifrån?

Det är det nog inte då dom ska renoveras och eventuellt modifieras innan leverans.

Dom måste alltså ha gått en vända via CONUS innan leverans till Grekland.

The Swede :baskerPa:

http://www.svd.se/naringsliv/notan-for-grekiska-stridsvagnar-60-miljoner-dollar_6530424.svd

– Grekland betalar bara för transporten och för en renovering. Hur mycket är inte klart, men enligt mina källor rör det

sig om cirka 60 miljoner dollar (cirka 425 miljoner kronor, reds anm), säger Evangelos Pagotsis.

Ses det som kontroversiellt i Grekland med tanke på ekonomin?

– Bakgrunden är att armén behöver spara pengar. Grekland har gamla stridsvagnar av märket M48 som är 50 år gamla och har höga

driftskostnader. Det blir visserligen en kostnad på 60 miljoner dollar nu, men tanken är att det blir billigare längre fram.

Det är i alla fall resonemanget bakom, säger Evangelos Pagotsis.

Wikipedia anger för Hellenic Army:

170 Leopard 2A6 HEL 120 mm gun

183 Leopard 2A4 120 mm gun

501/19 Leopard 1A5/GR 105 mm gun

390 M48A5 MOLF 105 mm gun

Med tanke på att alla andra länder inom euro-zonen skär ner och skär bort delar av sitt försvar för att spara pengar, tror jag att Greklands motivering, hur logiskt underbyggd den än är, talar för döva öron. Motargumentet är självklart att man kan skrota ut de gamla stridsvagnarna utan att ersätta dem. Varför behöver Grekland över 1200 stridsvagnar när t.ex Tyskland anser sig klara sig med en tredjedel?

/E

Med tanke på att alla andra länder inom euro-zonen skär ner och skär bort delar av sitt försvar för att spara pengar, tror jag att Greklands motivering, hur logiskt underbyggd den än är, talar för döva öron. Motargumentet är självklart att man kan skrota ut de gamla stridsvagnarna utan att ersätta dem. Varför behöver Grekland över 1200 stridsvagnar när t.ex Tyskland anser sig klara sig med en tredjedel?

/E

Skulle gott räcka med att de behöll leopard 2:orna och skrotade resten, Sverige har ju skjutfält som är större än grekland så 350 vagnar är tillräckligt.

Vill bara flika in så ingen får några konstiga idéer.

Hur litet tror du Grekland är?

Grekland är, 131 940km2

Sverige är, 449 964km2

Vidsel som är Europas största militära övnings/test fält är, 1.650km2... (Liechtenstein är mindre, men det är ett land som har mindre parlamentsledamöter än vad många av mina vänner har familjemedlemmar)

IMF kräver ju en hel del besparingar, även inom det Grekiska försvaret.

Om begagnade tanks är det man skaffar sig ändå, så är det nog en hel del man inte skaffar sig.

Eller som min mors grekiska vän sa igår, Det är bättre att ha lite för mycket tanks och kunna betala av på sina skulder, än att ha turkiska tanks utanför fönstret.

Om vi hade haft ett Ryssland som började bete sig aggressivt på riktigt, då hade vi nog inte sagt nej till ett par (i sammanhanget) gratis tanks även om vi var skyldiga halva Europa pengar.

Edited by dxl

IMF kräver ju en hel del besparingar, även inom det Grekiska försvaret.

Om begagnade tanks är det man skaffar sig ändå, så är det nog en hel del man inte skaffar sig.

Eller som min mors grekiska vän sa igår, Det är bättre att ha lite för mycket tanks och kunna betala av på sina skulder, än att ha turkiska tanks utanför fönstret.

Om vi hade haft ett Ryssland som började bete sig aggressivt på riktigt, då hade vi nog inte sagt nej till ett par (i sammanhanget) gratis tanks även om vi var skyldiga halva Europa pengar.

Hela Grekland är ju pantsatt, är det kreditägarna man skall försvara sig mot?! :)

Ärkefienden Turkiet är med i NATO, hur skulle det kriget se ut?

Nej, de kan nog glömma sina Abrahms om IMF får bestämma.

Jo, det hade vi, eller var har våra 121or tagit vägen? De var ju i princip gratis (1kr/st är priset jag hört) efter leasingtidens utgång. Men i försvarets organisation så ingår inte ens de 120-talet 122or vi har, så man kan ju undra om det snart kommer finnas fler begagnade leoparder ute till försäljning.

/E

Jo, det hade vi, eller var har våra 121or tagit vägen? De var ju i princip gratis (1kr/st är priset jag hört) efter leasingtidens utgång. Men i försvarets organisation så ingår inte ens de 120-talet 122or vi har, så man kan ju undra om det snart kommer finnas fler begagnade leoparder ute till försäljning.

/E

Är 121:orna modifierade/hur och hur mycket kostade det isåfall?

Ärkefienden Turkiet är med i NATO, hur skulle det kriget se ut?

Jao och Grekland, Turkiet och Jugoslavien hade desutom en försvarspakt på 50 talet.

1998 var året då både Turkiet och Grekland deltog samtidigt på samma Nato övning.

Det var väl 2006 turkiskt och grekiskt jaktflyg kolliderade med en död grekisk pilot som resultat.

Och någon gång under 90 talet så sköts turkisk jakt ner av grekiskt dito.

Man kränker regelbundet varandras luftrum och territorialvatten.

(det finns nog fler incidenter om man söker lite)

Man har desutom flertalet öar man turas om att göra våldsamma landstigningar på. Om den andra parten fortfarande skulle vara på ön så skulle det nog kunna bli nervigt.

Desutom så tog turkarna PKK ledaren Öchalan (stavning?) när han kom ut från en grekisk ambassad bärandes ett grekiskt pass (jag tror det var Kenya?)

Och sedan så är det ju hela den där härvan med Cypern.

Och nu gick jag kanske för OT. Fast det beror kanske på vad man vill ha för diskussion om tanksen i fråga :)

Edited by dxl

Hur ser Grekland ut egentligen? En massa berg och öar. Vore det inte smartare då att investera i flyget och marinen?

Kanske de rustar för invasions krig. ;)

För övrigt så hörde på Radio för tre dagar sen jag att Grekland dessutom köpt två nya ubåtar.

För övrigt så hörde på Radio för tre dagar sen jag att Grekland dessutom köpt två nya ubåtar.

Tycker att Πολεμικό Ναυτικό kan ut och ro med nedanstående istället så länge ekonomin inte går ihop!

Enligt Wikipedia: Olympias is a reconstruction of an ancient Athenian trireme. She is hand-built and considered in active service.

640px-Olympias.1.JPG

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Tycker att Πολεμικό Ναυτικό kan ut och ro med nedanstående istället så länge ekonomin inte går ihop!

Enligt Wikipedia: Olympias is a reconstruction of an ancient Athenian trireme. She is hand-built and considered in active service.

640px-Olympias.1.JPG

innebär de att du tycker att de är en bra idé att sv marinen skulle skaffa ett gäng linjeskepp. (om nationens ekonomi skulle bli i nivå med den grekiska) ok att de inte tillhör samma generation och förmodligen skulle göra kaffeved av trimarinen om de fick en bredsida. men de är ju inte vårt fel att sv hade sin stormaktstid i runda slängar två milienium efter den grekiska :).

• Like 1

innebär de att du tycker att de är en bra idé att sv marinen skulle skaffa ett gäng linjeskepp. (om nationens ekonomi skulle bli i nivå med den grekiska) ok att de inte tillhör samma generation och förmodligen skulle göra kaffeved av trimarinen om de fick en bredsida. men de är ju inte vårt fel att sv hade sin stormaktstid i runda slängar två milienium efter den grekiska :).

Naturligtvis inte! Det var menat som ironi! Men något litet snabbt med RB15 skulle jag vilja ha istället för Visby-klassen.

Det blir lite märkligt på diverse forum och i media när det kommer till Grekland. Helt plötsligt så kan någon som tycker det är illa med egna FM och hur man skär där tycka att Grekland är heltokiga som väljer att köpa in ny matriel.

Grekland anser sig ju faktiskt ha en hotbild. Inte om tio år, inte ett hot som dom kommer få förvarning om, utan ett hot här och nu.

När man desutom argumenterar/tycker saker med det samhälle man själv kommer ifrån som norm så blir det än mer märkligt,

I Grekland så har t.ex inte staten ett lika stort ansvar för pensioner, social välfärd och sjukvård som man har i t.ex Sverige. Man behöver liksom inte väga kostnaden för ett vapensystem mot kostnaden för sjukvård som man gör i Sverige.

Grekland har också erfarenheten att bli utlämnad, dumpad och invaderad av andra nationer. Man har haft inbördeskrig och militärdiktatur och det finns delar av landet som absolut skulle revoltera med våld om det inte fanns en stat som hotar med att kunna ge igen med mer våld.

Desutom så har man en hyfsat agressiv granne och ett antal konflikter i sitt närområde.

• 2 months later...

Så trots att en hel värld blev upprörda på Grekland för att USA erbjöd billiga stridsvagnar så blev det alltså ett nej... Man köper och licensbygger leopard för en dyrare penning istället. Vi som gillar ironi märker här hur otroligt lite Grekland anklagas för att vara oansvariga i detta köpet jämfört med hur otroligt dåligt det var att nästan få M1A1 vagnar.

(det var mycket hårda ord från många europeiska statschefer som tyckte det var fel att använda pengar att köpa tanks för när man var tvungen att låna pengar... att samma statschefer försöker kränga fartyg och artilleri går dock ganska omärkt förbi verkar det som)

Edited by dxl

Så trots att en hel värld blev upprörda på Grekland för att USA erbjöd billiga stridsvagnar så blev det alltså ett nej... Man köper och licensbygger leopard för en dyrare penning istället. Vi som gillar ironi märker här hur otroligt lite Grekland anklagas för att vara oansvariga i detta köpet jämfört med hur otroligt dåligt det var att nästan få M1A1 vagnar.

(det var mycket hårda ord från många europeiska statschefer som tyckte det var fel att använda pengar att köpa tanks för när man var tvungen att låna pengar... att samma statschefer försöker kränga fartyg och artilleri går dock ganska omärkt förbi verkar det som)

Om det stämmer, vad har Tyskland för del i det? Kanske är en relvevant fråga vad vet jag.

Just leoparderna har jag bara fått information verbalt och kan inte ge källa.

Dock kan dessa länkar vara värt att ögna igenom

http://www.reuters.com/article/2010/03/23/us-eurozone-greece-warships-analysis-idUSTRE62M1Q520100323

http://www.defencegreece.com/index.php/2011/10/the-greek-government-denied-that-there-will-be-a-supply-of-400-used-tanks-from-the-u-s/

och på grekiska men om köpet av 223 M109 som gjordes från Tyskland för två år sedan:

http://www.hellenicdefence.gr/eidiseis/e2010/101105c.html

Man har haft personal från högkvarteret över till USA och tittat på M1orna dock

http://www.defencegreece.com är en helt ok sida om man vill läsa om grekiska försvaret. Den är dock ur vårat perspektiv ganska vinklad när det kommer till t.ex Turkiet, Cypern och i vissa fall EU och Tyskland.

Edited by dxl

Just leoparderna har jag bara fått information verbalt och kan inte ge källa.

Dock kan dessa länkar vara värt att ögna igenom

http://www.reuters.com/article/2010/03/23/us-eurozone-greece-warships-analysis-idUSTRE62M1Q520100323

http://www.defencegreece.com/index.php/2011/10/the-greek-government-denied-that-there-will-be-a-supply-of-400-used-tanks-from-the-u-s/

och på grekiska men om köpet av 223 M109 som gjordes från Tyskland för två år sedan:

http://www.hellenicdefence.gr/eidiseis/e2010/101105c.html

Man har haft personal från högkvarteret över till USA och tittat på M1orna dock

http://www.defencegreece.com är en helt ok sida om man vill läsa om grekiska försvaret. Den är dock ur vårat perspektiv ganska vinklad när det kommer till t.ex Turkiet, Cypern och i vissa fall EU och Tyskland.

Man finner ingenting på webben om planer på nya köp eller licenstillverkning i Grekland. Det man finner är att Grekiska försvaret sparar kraftigt. Du har tydligen lyssnat på skogsradion.

Söker du på annat språk än svenska så hittar du inte mycket om att det ska köpas ett ansenligt stort antal sprintar till svenska FM heller.

Och ja, jag har lyssnat på en (en som i singular) person som arbetar i grekiska FM.

Jag tror inte det handlar om att man på ett bräde ska köpa 400 leopard. Utan att man när man ska förnya stridsvagnsparken så kommer man köpa och bygga egna.

Det är vad jag -hört- det kan naturligtvis lika gärna vara sagt som "det här är vad vi vill" och inte "det är så här det kommer bli"...