Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Laddning av ubåtsbatterier

Recommended Posts

Norwegian submarines need base in Northern Norway

Enligt artikeln ovan så måste norska ubåtar gå till en marinbas och ladda batterierna var fjärde eller femte vecka. Min undran är då varför man inte kan ladda dem på ytan eller med hjälp av snorkeln (och dieseldriften). Måste batterierna toppladdas så att säga var fjärde till femte vecka för att må bra? Klarar inte ubåten av detta själv alltså? Eller är det bara av ekonomiska skäl och/eller för att spara bränsle man går till en marinbas för att ladda batterierna?

/Per

Edited by Perman

även om jag tillhör de som gillar att ha vatten ytan under mig när jag är på havet så är de frågan om fyra till fem veckor inte är den tiden då disel och övriga förråd behöver fyllas på. Sen tror jag även ubåtsfolk vill se himlen och andas frisk luft. Kanske rent av umgås med mäniskor utanför besättningen.

även om jag tillhör de som gillar att ha vatten ytan under mig när jag är på havet så är de frågan om fyra till fem veckor inte är den tiden då disel och övriga förråd behöver fyllas på. Sen tror jag även ubåtsfolk vill se himlen och andas frisk luft. Kanske rent av umgås med mäniskor utanför besättningen.

Ljug! Alla vet att bläckisarna trivs som bäst i mörker och ensamhet. ^^

301033_10150349252543099_327632718098_8355189_238621268_n.jpg

Ibland måste dem supa också.

Edited by väte

Batterier som räcker i fyra-fem veckor låter inte som några vanliga blysyrabatterier. Har de norska ubåtarna måhända fått bränsleceller? Det skulle kunna förklara varför de behöver anlöpa en hamn för att tanka (inte ladda) batterierna.

Det kan inte handla om 'vanlig' laddning. Den borde dieselmotorerna sköta. Det måste handla om någon slags underhållsladdning eller toppladdning.

Det finns inte en chans att standard ubåtsbatterier håller i 4 veckor. Inte ens om de ligger på botten och myser.

Det låter nästan som en halvdålig norgehistoria. Jag antar att det handlar om begränsningar som endast gäller vid fredstid. Svenska ubåtar har också speciella begränsningar i fredstid, dock inte av detta slaget.

301033_10150349252543099_327632718098_8355189_238621268_n.jpg

Ibland måste dem supa också.

Sen vill politiker och andra kolla att de inte är mer än aceptabelt galna.

Batterier som räcker i fyra-fem veckor låter inte som några vanliga blysyrabatterier. Har de norska ubåtarna måhända fått bränsleceller? Det skulle kunna förklara varför de behöver anlöpa en hamn för att tanka (inte ladda) batterierna.

Så vitt jag vet i alla fall så har den norska marinen skrinlagt alla planer på att modernisera Ula-klassen med någon form av luftoberoende tillsatsmaskineri, och detta torde även inkludera bränsleceller. I stället har man riktat in sig på att ersätta hela klassen med nya ubåtar runt 2019-21. Däremot så moderniserades alla sex under perioden 2006-08 med ny kommunikationsutrustning (Link 11), ny elektronisk motmedelsutrustning samt en periskop uppgradering. Dessutom kommer ny hydrofonutrustning att installeras, och flera enheter har även "tropikaliserats" med nya kylsystem.

/Per

Läste en artikel ett antal månader sedan som handlade om eventuell finsk anskaffning av ubåtar.

Slutsatsen var att vapensystemet var för dyrt i förhållande till nyttan för Finlands försvar. Särskilt nämndes att ackumulatorerna (batteriena) måste bytas med jämna mellanrum och dessa är extremt dyra.

Har någon en uppfattning om hur ofta dessa behöver bytas och om kostnaderna?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Perman
      I nordvästra hörnet av Nordafrika pågår en alldeles egen kapprustning:

Morocco Plans to Acquire First Submarine Ship

Senaste medlemmen i ubåtsfamiljen är ju annars Thailand som har beställt en ubåt från Kina och planerar att köpa ytterligare två senare. Thailand opererade dock med fyra ubåtar under andra världskriget så det är inte en helt ny medlem. Marocko har dock aldrig haft några ubåtar så vitt jag vet.

/Per

• By Perman
      Argentine Navy launches search for missing submarine ARA San Juan

UK offers help as Argentinian military submarine ARA San Juan goes missing at sea

/Per

UPDATE: P-3 Explorer Orion från NASA deltar bl a i sökandet:
      Argentina searches for missing navy submarine (kort videoklipp från CNN; även en P-8 Poseidon från US Navy ska delta fr.o.m. idag)
      Argentina missing navy submarine: Search stepped up (en jagare och två korvetter från argentinska marinen deltar i sökandet liksom en C-130 från flygvapnet)

Argentinian submarine San Juan likely sunk with all hands (Submarine Matters är en erkänd och kunnig källa när det gäller ubåtsfrågor)

/Per

• By Perman
      Kreml schickt U-Boot durch die Ostsee
      (tysk artikel, google translate kraschade)

I och med detta så har den ryska baltiska flottan 4 aktiva ubåtar och därmed förmodligen flest aktiva ubåtar i Östersjön (åtminstone för tillfället). Tyskarna har pappret sex operativa AIP ubåtar, men i praktiken är bara en eller två av dessa är aktiva (resten är under reparation/underhåll eller väntar på detta). Polska och svenska marinerna har tre aktiva ubåtar var (om man räknar med HMS Gotland som nyligen sjösattes efter HTM; HMS Uppland tillförs nästa år; de svenska ubåtarna är alla AIP ubåtar).

EDIT: Kola Flotilla is 36 years of age

Artikeln från ryska försvarsdepartementet antyder att det kan vara fråga om en tillfällig ombasering av Vladikavkaz. Även robotjagaren Severomorsk av Udaloy-klass befinner sig i Östersjön i samband med marinparaden 29 Juli i St Petersburg, och den nybyggda robotkorvetten Uragan (project 22800) som genomför provturer på Ladoga kommer likaså att delta.

/Per
    • By griffon
      Ganska detaljerad genomgång av vad som skulle ha kunnat bli verklighet.

Today, Sweden is known for its AIP (Air Independent Power) submarines. Yet Sweden was one of the first countries to pursue a nuclear powered submarine, starting development in 1957. This article summarizes the major features of the nuclear and AIP designs which were part of the journey to the conventionally powered A-11 Sjöormen Class.

http://www.hisutton.com/Swedish_SSN.html
    • By Perman
      Det är inga små förändringar som BAE planerar för block 5 av den amerikanska Virginia-klassens atomubåtar. Dessa kommer att bli ca 27 meter längre, ha ett ökat deplacement med ca 2.500 ton och bära ytterligare 28 kryssningsrobotar. Det är ju nästan att man tror att det blivit ett tryckfel. Hur ska en 142 m lång ubåt kunna manövrera i trånga sund och farleder? Kräver nog ett minimidjup på kanske 70-75 m för att kunna operera någorlunda säkert. Inte för att de är avsedda för Östersjön, men bara som en jämförelse så har detta innanhav ett medeldjup på 56 meter. Dessa block 5 båtar borde f ö inte längre klassificeras som SSN (nuclear-powered general purpose attack submarine) utan SSGN (cruise missile submarine). De kommer enligt wiki att ersätta de fyra äldsta ubåtarna av Ohio-klassen under 2023-26, vilka genomgick en konvertering till SSGN under 2002-08.

U.S. Navy Using BAE Systems Payload Tubes to Increase Virginia-class Strike Capability

BAE Systems to produce 28 more payload tubes for the US Navy’s Block V Virginia-class attack submarines

/Per

• Create New...