swebigmac Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Hej På vårt landställe hänger det en tavla med ett fartyg som en tidig anhörig tjänstgjorde på, men vi har svårt att lista ut vilket skepp det är, förutom att det sannolikt är runt 100 år gammalt i dagsläget (om det hade funnits). Har de kloka skallarna på SoldF någon idé. Tack på förhand. SweBigmac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Ser ut att kunna vara Pansarskeppet Oscar II enligt bild på sidan 28 i boken Örlogsfartyg, Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagg av Gustaf von Hofsten och Jan Waernberg. http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Oscar_II The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Bilden föreställer pansarkryssaren HMS Fylgia... Mer information här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swebigmac Posted October 4, 2011 Author Report Share Posted October 4, 2011 (edited) Luring det där med skorstenarna - dom fimpade en av dom när den byggdes om på 40-talet, det var därför jag inte hittade den. Tror ni det går att åldersbestämma bilden lite närmare? 1920? Tack förresten, grymmt jobbat gubbs. Tack!! Edited October 4, 2011 by swebigmac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swebigmac Posted October 4, 2011 Author Report Share Posted October 4, 2011 Om man kikar på den här bilden så ser man att det finns lite skillnader mellan skeppen. Här sitter flaggan på styrbord sida, medan på min bild sitter den på babord. Kan det vara att någon av bilderna är spegelvänd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swebigmac Posted October 4, 2011 Author Report Share Posted October 4, 2011 Om vi kikar på första bilden igen. Står det "Gustaf Lidbeck" eller "Thor Lübeck" som signatur under? Båda dessa fartygschefer har gjort långresor med denna skuta. Men vem av dom är det? Vad står det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Om vi kikar på första bilden igen. Står det "Gustaf Lidbeck" eller "Thor Lübeck" som signatur under? Båda dessa fartygschefer har gjort långresor med denna skuta. Men vem av dom är det? Vad står det? Såvitt jag kan se så står det "Gustaf Lidbeck". /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiP Posted October 5, 2011 Report Share Posted October 5, 2011 (edited) - swebigmac "Om man kikar på den här bilden så ser man att det finns lite skillnader mellan skeppen. Här sitter flaggan på styrbord sida, medan på min bild sitter den på babord. Kan det vara att någon av bilderna är spegelvänd?" Hej! Jag är förvisso inte bildanalytiker, men visst pratar du om flaggan som är på masten akterut? Om så, så anser jag att det är en optiskillusion, dvs flaggan är placerad mittför masten (akterut) men beroende på vinkeln som fotot är taget så ser det lite ut som om den vore placerad till höger respektive vänster...landkrabba edit: snyggade till citatet lite... Edited October 5, 2011 by RiP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samme Posted October 6, 2011 Report Share Posted October 6, 2011 En annan anledning till skillnader mellan bilderna är att första verkar visa fartyget som det var vid leveransen 1907. Det andra foto verkar vara från efter 1913, fartyget Byggdes om 1913 och bland annat togs 4 57mm kanoner bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 En annan anledning till skillnader mellan bilderna är att första verkar visa fartyget som det var vid leveransen 1907. Det andra foto verkar vara från efter 1913, fartyget Byggdes om 1913 och bland annat togs 4 57mm kanoner bort. En bild från 1924 verka tyda på att den andra bilden är tagen någon gång efter detta år. Sedan ser man att 1931 så verkar det stämma mer med den andra bilden. Det jag då jämför med är den konstruktion som står bakom den bakersta skorstenen. Så då har du ett intervall mellan 1924 och 1931 att röra dig med för den andra bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts