Jump to content

Okänt fartyg - hjälp

swebigmac

Recommended Posts

Hej

På vårt landställe hänger det en tavla med ett fartyg som en tidig anhörig tjänstgjorde på, men vi har svårt att lista ut vilket skepp det är, förutom att det sannolikt är runt 100 år gammalt i dagsläget (om det hade funnits).

Har de kloka skallarna på SoldF någon idé. Tack på förhand. SweBigmac

Grufman.jpg

Luring det där med skorstenarna - dom fimpade en av dom när den byggdes om på 40-talet, det var därför jag inte hittade den. Tror ni det går att åldersbestämma bilden lite närmare? 1920?

Tack förresten, grymmt jobbat gubbs. Tack!!

Edited by swebigmac

Om vi kikar på första bilden igen. Står det

"Gustaf Lidbeck" eller "Thor Lübeck" som signatur under? Båda dessa fartygschefer har gjort långresor med denna skuta. Men vem av dom är det? Vad står det?

Såvitt jag kan se så står det "Gustaf Lidbeck".

/Per

- swebigmac

"Om man kikar på den här bilden så ser man att det finns lite skillnader mellan skeppen. Här sitter flaggan på styrbord sida, medan på min bild sitter den på babord. Kan det vara att någon av bilderna är spegelvänd?"

Hej!

Jag är förvisso inte bildanalytiker, men visst pratar du om flaggan som är på masten akterut?

Om så, så anser jag att det är en optiskillusion, dvs flaggan är placerad mittför masten (akterut)

men beroende på vinkeln som fotot är taget så ser det lite ut som om den vore placerad till höger

respektive vänster...landkrabba :)

edit: snyggade till citatet lite...

Edited by RiP

En annan anledning till skillnader mellan bilderna är att första verkar visa fartyget som det var vid leveransen 1907.

Det andra foto verkar vara från efter 1913, fartyget Byggdes om 1913 och bland annat togs 4 57mm kanoner bort.

En annan anledning till skillnader mellan bilderna är att första verkar visa fartyget som det var vid leveransen 1907.

Det andra foto verkar vara från efter 1913, fartyget Byggdes om 1913 och bland annat togs 4 57mm kanoner bort.

En bild från 1924 verka tyda på att den andra bilden är tagen någon gång efter detta år. Sedan ser man att 1931 så verkar det stämma mer med den andra bilden. Det jag då jämför med är den konstruktion som står bakom den bakersta skorstenen. Så då har du ett intervall mellan 1924 och 1931 att röra dig med för den andra bilden.