Luftburen Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Jag förstår inte riktigt hur det funkar... Låt oss säga att jag vill söka GMU 2-3 år 2012. Det är två utbildningsomgångar. Utbildningarna sker med några månaders mellanrum men antagningen till båda sker samtidigt, har jag rätt? Det jag inte förstår är: söker man till båda omgångarna eller får man välja en av dem? Varför har de gjort på det här viset? Någon särskild anledning? Får man välja vilken av de två omgångarna man söker till eller blir man utplacerad? Anledningen till att jag undrar är för att GMU 2 är helt utesluten då jag kommer gå min sista termin i gymnasiet under den tiden. GMU 3 borde funka så länge den inte ligger i början av juni. Säkert en jättekorkad fråga men det vore snällt om någon kunde förklara för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Jag hade samma problem, du söker samtidigt och får antagligen välja GMU3. Det som var problematiskt med mig är att jag läser samhällskunskap A nu och kommer inte ha ett fullständigt betyg för att påbörja en GMU så jag får söka till GMU4 istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luftburen Posted September 30, 2011 Author Report Share Posted September 30, 2011 Kanske blir GMU 4 för mig med, med tanke på att utbildningsstart för GMU 3 antagligen kommer ske i juni, men man kan ju alltid hoppas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Ja, om jag får gissa så tror jag att den startar i mitten av juni, tar du också studenten 5 juni? Får se vad det exakta datumet blir, men om du har grundkraven på o söka så så är det bara och hoppas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luftburen Posted September 30, 2011 Author Report Share Posted September 30, 2011 Nej, jag tar studenten den 12:e (har jag för mig), så det kanske är kört. Känns som att den borde starta i början av juni om den slutar i augusti. Men det känns ändå som att de borde fatta att folk som går ut gymnasiet då tänker söka, så vem vet, kanske hinner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Folk får dem alltid ihop finns massvis med folk som är intresserade men om du har vidare frågor kan du skicka mail eller ringa till Försvarsmaktens HR-centrum å 08-51439300 eller [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted October 2, 2011 Report Share Posted October 2, 2011 Jag är inte helt hundra men skulle gissa på att det har med vilka förband som anställer under perioderna. Som jag förstått vill de behålla soldaterna på samma förband där de genomför sin GMU istället för att göra sin GMU på P7 och sedan söka anställning på Amf1 t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luftburen Posted October 6, 2011 Author Report Share Posted October 6, 2011 Följande förband erbjuder avtal om tjänstgöring för soldater och sjömän efter omgång 3 av grundläggande militär utbildning (GMU) 2012. Soldater - Hemvärnet FömedC, Elfsborgsgruppen Utbildningsplats: Göteborg Bara hemvärnet? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted October 7, 2011 Report Share Posted October 7, 2011 Det är inte kanske bestämt ännu vilka som ska utbilda kanske bara nämnda hemvärnsförband som är säkra att ha utbildning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts