Teknikern Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Jag satt och skummade igenom annonser på Tradera och där ligger två kompletta RA 135 ute till försäljning "direkt från förråd". Något säger mig att dom inte bör hamna ute i det civila mörkret, rätt eller fel? *jag länkar inte till annonsen då jag inte tror att det är OK härifrån (militära samlarsaker/övrigt på Tradera)* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Jag satt och skummade igenom annonser på Tradera och där ligger två kompletta RA 135 ute till försäljning "direkt från förråd". Något säger mig att dom inte bör hamna ute i det civila mörkret, rätt eller fel? *jag länkar inte till annonsen då jag inte tror att det är OK härifrån (militära samlarsaker/övrigt på Tradera)* Kul.. Nja den är ju egentligen utfasad ur FM men Hv använder fortfarande. Finns inga reservdelar att laga eventuellt trasiga med. Sen är den bara till för fredsövning iaf med de frekvenser som finns förprogrammerade på den. Står på den om jag inte missminner mig helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Vad är det som gör att den bara får användas på fredsövningar? Ra135 använder väl frekvenser i det militära bandet om jag inte missminner mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Ur säkerhetssynpunkt har den samma säkerhetsnivå som valfri PMR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Blir ett roligt moment22 där Radion är låst på militära frekvenser. Men man får inte använda civilt införskaffad RA mtrl i tjänsteutövning. Om en privatperson köper en så får denna nyttja den som brevpress eller museum föremål, alt rekvisita till någon airsoft tillställning. Har dom tur så kan det gå att ändra frekvensen, men då kommer antagligen nästa problem och det är uteffekten som kan vara lite för hög? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 29, 2011 Author Report Share Posted September 29, 2011 Jag tvivlar på att radion är ärligt införskaffad, "direkt från förråd" borde i detta fall betyda "stulen rakt av". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Ska ner till Hv gården på tisdag då ska jag kontrollera vad det står på baksidan av denna tingest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Jag satt och skummade igenom annonser på Tradera och där ligger två kompletta RA 135 ute till försäljning "direkt från förråd". Något säger mig att dom inte bör hamna ute i det civila mörkret, rätt eller fel? ... Man kan ju köpa båda och ha dom som en lite ballare sorts walkie-talkie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Jag satt och skummade igenom annonser på Tradera och där ligger två kompletta RA 135 ute till försäljning "direkt från förråd". Något säger mig att dom inte bör hamna ute i det civila mörkret, rätt eller fel? ... Man kan ju köpa båda och ha dom som en lite ballare sorts walkie-talkie? Har de inte sålts RA 135 på överskottslager lär ju säljaren få påhälsning av frågvisa individer som är nyfikna på var de apparaterna kommer från. Sen tror jag de är en del bök med att få dem att funka på de civila bandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Finns nog en hel del radio 135-145 osv som på något sätt kommit utanför FM antingen som borttappade men hittade och som sedan inte finns någonstans, i samband med Fb00 så försvann det nog några. inget som förvånar iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 145/146 ska ju bort från HV 2012 och ersättas med ra 180 så det inte är som nu att man har både 145/146 och 180 på förbanden, frågan återstår då vad kommer hända med ra 145/146 som ska bort? Skrotas, säljas, skänkas bort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 145/146 ska ju bort från HV 2012 och ersättas med ra 180 så det inte är som nu att man har både 145/146 och 180 på förbanden, frågan återstår då vad kommer hända med ra 145/146 som ska bort? Skrotas, säljas, skänkas bort? Hm. Blir till att prata med KvM för att försöka fixa några 146:or. Coolaste radion nånsin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Jag kunde då inte hitta någon annons. Eller är det någon forumkollega som redan varit framme på "köp nu"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Tradera har ju ett "samarbete" med försvarsmakten att stänga ner auktioner som är olagliga. För två år sen kunde man nästan få tag på vad som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Annonsen är borta. Mycket skickades ju förut till baltikum för att skrotas, kan tänka mig att det blir något liknande när de fasas ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ra145 Posted September 30, 2011 Report Share Posted September 30, 2011 Jag kunde då inte hitta någon annons. Eller är det någon forumkollega som redan varit framme på "köp nu"? Sålda för 2425:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted October 1, 2011 Report Share Posted October 1, 2011 (edited) Eftersom försvaret sålt ut allt som fanns i mobförråd och på de regementen som lades ner så är det väl i praktiken omöjligt att säga om en militär pryl kommer från en laglig försäljning eller en långfingrad person. Det går säkert att hitta en och annan Ra 135 och Ra 145/6 på överskottslagren. Själv har jag en Ra 135 som jag köpt helt lagligt från en liten överskottsaffär på Limhamn. Trodde att jag skulle kunna använda den med våra 146:or. Men det visade sig att den gick på andra frekvenser, förmodligen är den från flyget, så den har legat och dammat sen dess. Kanske läge att lägga ut den på Tradera. Edited October 1, 2011 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 1, 2011 Report Share Posted October 1, 2011 Eftersom försvaret sålt ut allt som fanns i mobförråd och på de regementen som lades ner så är det väl i praktiken omöjligt att säga om en militär pryl kommer från en laglig försäljning eller en långfingrad person. Det går säkert att hitta en och annan Ra 135 och Ra 145/6 på överskottslagren. Själv har jag en Ra 135 som jag köpt helt lagligt från en liten överskottsaffär på Limhamn. Trodde att jag skulle kunna använda den med våra 146:or. Men det visade sig att den gick på andra frekvenser, förmodligen är den från flyget, så den har legat och dammat sen dess. Kanske läge att lägga ut den på Tradera. Om den är från flyget så har du andra kanalväljare och ligger på 150mhz bandet..Benämning: RA138 http://www.smhs.eu/gallery_182.html Har du tur kan du få prata med någon civil sjöfart som ligger på 156-174 MHz ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted October 1, 2011 Report Share Posted October 1, 2011 (edited) Ja, det verkar vara en sådan jag har, tack för länken. Det är ju ballt med en militär radio, men ärligt talat, en civil radio är rätt så överlägsen. Framförallt pga att den är modernare och därmed mindre och har den senaste tekniken. Ra 145/6 är ju från 1961 och hade sina glory days under Vietnamkriget. Fast visst finns det en viss ballhetsfaktor i att gå runt med en Vietnamradio i djungeln, jag menar skogen. Edited October 1, 2011 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 2, 2011 Report Share Posted October 2, 2011 Ja, det verkar vara en sådan jag har, tack för länken. Att jämföra RA 135 och RA 138 är ju helt fel då den senare ju är "ganska" mycket modernare än dne kristallbaserade 138. Hr använt båda och den praktiska räckvidden är också avsevärt bättre på 138:an som jag ser det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 2, 2011 Report Share Posted October 2, 2011 Att jämföra RA 135 och RA 138 är ju helt fel då den senare ju är "ganska" mycket modernare än dne kristallbaserade 138. Hr använt båda och den praktiska räckvidden är också avsevärt bättre på 138:an som jag ser det. Du tänker inte på RA 139 ? Annars hade FV ett nät av slavsändare på baserna så även om frekvensbandet eller terrängen satte hinder så avhjälptes många av dom problemen med just slavsändare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted October 5, 2011 Report Share Posted October 5, 2011 Jag satt och skummade igenom annonser på Tradera och där ligger två kompletta RA 135 ute till försäljning "direkt från förråd". Något säger mig att dom inte bör hamna ute i det civila mörkret, rätt eller fel? *jag länkar inte till annonsen då jag inte tror att det är OK härifrån (militära samlarsaker/övrigt på Tradera)* Kul.. Nja den är ju egentligen utfasad ur FM men Hv använder fortfarande. Finns inga reservdelar att laga eventuellt trasiga med. Sen är den bara till för fredsövning iaf med de frekvenser som finns förprogrammerade på den. Står på den om jag inte missminner mig helt. Jag hittade en lite apparat igår i lokalen och såhär står det på den: Det jag undrar är hur de hade tänkt om det blivit ofred? Byta kristaller eller programmera om den eller vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 26, 2011 Report Share Posted October 26, 2011 Att jämföra RA 135 och RA 138 är ju helt fel då den senare ju är "ganska" mycket modernare än dne kristallbaserade 138. Har använt båda och den praktiska räckvidden är också avsevärt bättre på 138:an som jag ser det. Du tänker inte på RA 139 ? Annars hade FV ett nät av slavsändare på baserna så även om frekvensbandet eller terrängen satte hinder så avhjälptes många av dom problemen med just slavsändare. Han tänker nog på Ra139 aka "Japan-radion". Ra138 är ju intill förväxling lik Ra135. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts