Jump to content

skillnad mellan hemvärnsungdom och flygungdom


Guest Robin Lundin

Recommended Posts

Guest Robin Lundin

Hej jag är en kille på 16 år som funderar på att gå med i antingen hvu eller flygvapnets ungdom :=o

jag undrar vilka är skillnaderna mellan och vilket som ger mest förberedande till GMU?

Sen har jag även en till fråga om vilka matriella skillnader och vad man får för utrustning som hvu eller flygvapens ungdom?

 

 

 

tack på förhand //Robin :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Hej jag är en kille på 16 år som funderar på att gå med i antingen hvu eller flygvapnets ungdom :=o

jag undrar vilka är skillnaderna mellan och vilket som ger mest förberedande till GMU?

Sen har jag även en till fråga om vilka matriella skillnader och vad man får för utrustning som hvu eller flygvapens ungdom?

 

 

 

tack på förhand //Robin :baskerKav:

Hej Robin!

Jag är själv flygvapenungdom tillhörande FVRS (Flygvapenregion syd) inom flygvapenfrivilliga (FVRF). Vi håller till i Blekinge.

 

Vi har våra övningar tillsammans med HvU. Men även med försvarsutbildarnas och ibland även sjövärnskårens ungdomar. Så någon större skillnad på utbildningen hos oss är det inte (men det varierar ju såklart i var i landet man håller till). Vi har 7-8 helgövningar om året (fredag kväll till söndag eftermiddag). Men det kan även tillkomma längre kurser på loven

 

Sen har jag faktiskt inte koll på om det ens finns något officiellt meritvärde på ungdomsutbildningarna ännu när det gäller GMU.

 

Gällande utrustning så kan det variera, det beror på var man håller till någonstans och kanske även om man har något större förband i närheten som har ett stort lager. Vi får vårat från Blekinge flygflottilj (F17) och ibland även Marinbasen (MarinB).

 

Ungdomsverksamheten här är väldigt stor och vi är 100-200 elever här tror jag och det kommer folk från hela landet.

 

Jag rekommenderar starkt att du går med i ungdomsverksamheten, oavsett var (men självklart rekommenderar jag Fv ;-) ), man har riktigt kul och man träffar nya kompisar som man sannerligen kommer känna länge

 

Har du fler frågor är det bara att fråga på :D

 

/sillmackan94, Fv-ungdom ,O

Link to comment
Share on other sites

Guest Robin Lundin

Hej jag är en kille på 16 år som funderar på att gå med i antingen hvu eller flygvapnets ungdom :=o

jag undrar vilka är skillnaderna mellan och vilket som ger mest förberedande till GMU?

Sen har jag även en till fråga om vilka matriella skillnader och vad man får för utrustning som hvu eller flygvapens ungdom?

 

 

 

tack på förhand //Robin :baskerKav:

Hej Robin!

Jag är själv flygvapenungdom tillhörande FVRS (Flygvapenregion syd) inom flygvapenfrivilliga (FVRF). Vi håller till i Blekinge.

 

Vi har våra övningar tillsammans med HvU. Men även med försvarsutbildarnas och ibland även sjövärnskårens ungdomar. Så någon större skillnad hos oss är det inte. Vi har 7-8 helgövningar om året (fredag kväll till söndag eftermiddag). Men det kan även tillkomma längre kurser på loven

 

Sen har jag faktiskt inte koll på om det ens finns något officiellt meritvärde på ungdomsutbildningarna ännu när det gäller GMU.

 

Gällande utrustning så kan det variera, det beror på var man håller till någonstans och kanske även om man har något större förband i närheten som har ett stort lager. Vi får vårat från Blekinge flygflottilj (F17) och ibland även Marinbasen (MarinB).

 

Ungdomsverksamheten här är väldigt stor och vi är 100-200 elever här tror jag och det kommer folk från hela landet.

 

Jag rekommenderar starkt att du går med i ungdomsverksamheten, oavsett var (men självklart rekommenderar jag Fv ;) ), man har riktigt kul och man träffar nya kompisar som man sannerligen kommer känna länge

 

Har du fler frågor är det bara att fråga på

 

/sillmackan94, Fv-ungdom ,O

 

 

 

 

okej så det är inga större skillnader mellan vad man får göra? skjuta för vapen? osv? :)

sen så vad har du fått för utrustning är lite smått nyfiken :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga större skillnader i utb, däremot så har HvU(iaf de som jag har snackat med) en tätare, men kortare utbildning, på en kväll i veckan.

Min uppfattning om FVRF är att de blir lite bortskämda, med mtrl och fler häftiga moment och utrustning som är ny (eftersom att jag är HvUare så benämner jag all mtrl som är yngre än mig själv som ny :banghead: )

Skjututbildning sker på gevär .22 och efter det, vid godkänd utb på G22 och efter att du har fyllt 17, AK4B/AK5.

Eftersom du är med FVRS så är det enligt min uppfattning kompetent folk som du kommer ha att göra med, till skillnad från FVRM (region mitt) där LK elever inte kan göra vändningar, sätta upp förläggning, inte vet vad ruska lång/kort är, samt att äldre och kompetenta elever inte får säga åt yngre medlemmar när de gör fel - utan skall föregå med gott exempel.

 

Om ngn FVRMare tar illa upp så säger jag bara: do your worst! :camo:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej jag är en kille på 16 år som funderar på att gå med i antingen hvu eller flygvapnets ungdom :=o

jag undrar vilka är skillnaderna mellan och vilket som ger mest förberedande till GMU?

Sen har jag även en till fråga om vilka matriella skillnader och vad man får för utrustning som hvu eller flygvapens ungdom?

 

 

 

tack på förhand //Robin :baskerKav:

Hej Robin!

Jag är själv flygvapenungdom tillhörande FVRS (Flygvapenregion syd) inom flygvapenfrivilliga (FVRF). Vi håller till i Blekinge.

 

Vi har våra övningar tillsammans med HvU. Men även med försvarsutbildarnas och ibland även sjövärnskårens ungdomar. Så någon större skillnad hos oss är det inte. Vi har 7-8 helgövningar om året (fredag kväll till söndag eftermiddag). Men det kan även tillkomma längre kurser på loven

 

Sen har jag faktiskt inte koll på om det ens finns något officiellt meritvärde på ungdomsutbildningarna ännu när det gäller GMU.

 

Gällande utrustning så kan det variera, det beror på var man håller till någonstans och kanske även om man har något större förband i närheten som har ett stort lager. Vi får vårat från Blekinge flygflottilj (F17) och ibland även Marinbasen (MarinB).

 

Ungdomsverksamheten här är väldigt stor och vi är 100-200 elever här tror jag och det kommer folk från hela landet.

 

Jag rekommenderar starkt att du går med i ungdomsverksamheten, oavsett var (men självklart rekommenderar jag Fv ;) ), man har riktigt kul och man träffar nya kompisar som man sannerligen kommer känna länge

 

Har du fler frågor är det bara att fråga på

 

/sillmackan94, Fv-ungdom ,O

 

 

 

 

okej så det är inga större skillnader mellan vad man får göra? skjuta för vapen? osv? :)

sen så vad har du fått för utrustning är lite smått nyfiken :rolleyes:

 

Skulle inte tro att det är någon större skillnad.

Men jag kan inte uttala mig om hur det ser ut i resten av landet.

 

Gällande skytte här nere så skjuter de som är mellan 15 och 17 år ett gevär som heter Gevär 22. Det är ungefär som ett tävlings/skidskyttegevär. De som är över 17 år får skjuta hemvärnets Ak4B och om man har tur även Ak5. Allt skytte sker på 10-ringad tavla eller liknande. Många gör misstaget att tro att vi utbildas i strid, detta är fel.

 

Den utrustning vi får ut är väldigt grundläggande. ex. Fältuniform 90, ryggsäck, enmanskök osv. Men det blir en del utrustning i slutändan. :)

Om det är något mer man behöver under enskilda övningar som man inte fått ut t.ex. sovsäck, liggunderlag, så får man låna det under övningen.

Men vad man får ut varierar från år till år. De som ryckte in för första gången förra övningen fick inte ut samma saker som vi fick. Och återigen, det ser olika ut i olika delar av landet

 

/sillmackan94

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga större skillnader i utb, däremot så har HvU(iaf de som jag har snackat med) en tätare, men kortare utbildning, på en kväll i veckan.

Min uppfattning om FVRF är att de blir lite bortskämda, med mtrl och fler häftiga moment och utrustning som är ny (eftersom att jag är HvUare så benämner jag all mtrl som är yngre än mig själv som ny :banghead: )

Skjututbildning sker på gevär .22 och efter det, vid godkänd utb på G22 och efter att du har fyllt 17, AK4B/AK5.

Eftersom du är med FVRS så är det enligt min uppfattning kompetent folk som du kommer ha att göra med, till skillnad från FVRM (region mitt) där LK elever inte kan göra vändningar, sätta upp förläggning, inte vet vad ruska lång/kort är, samt att äldre och kompetenta elever inte får säga åt yngre medlemmar när de gör fel - utan skall föregå med gott exempel.

 

Om ngn FVRMare tar illa upp så säger jag bara: do your worst! :camo:

 

Bortskämda och bortskämda, utrustningen vi får ut är ju inte vad man kan kalla ny xD

Fast den gamla ryggsäcken Lk35 gör fortfarande ett bra jobb.

Men vi har ganska roliga moment. Och precis som du säger så måste man vara godkänd på 22an innan man får skjuta AK4 osv.

Men har du själv erfarenhet utav utbildningen i FVRS?

Link to comment
Share on other sites

Guest Robin Lundin

Det finns inga större skillnader i utb, däremot så har HvU(iaf de som jag har snackat med) en tätare, men kortare utbildning, på en kväll i veckan.

Min uppfattning om FVRF är att de blir lite bortskämda, med mtrl och fler häftiga moment och utrustning som är ny (eftersom att jag är HvUare så benämner jag all mtrl som är yngre än mig själv som ny :banghead: )

Skjututbildning sker på gevär .22 och efter det, vid godkänd utb på G22 och efter att du har fyllt 17, AK4B/AK5.

Eftersom du är med FVRS så är det enligt min uppfattning kompetent folk som du kommer ha att göra med, till skillnad från FVRM (region mitt) där LK elever inte kan göra vändningar, sätta upp förläggning, inte vet vad ruska lång/kort är, samt att äldre och kompetenta elever inte får säga åt yngre medlemmar när de gör fel - utan skall föregå med gott exempel.

 

Om ngn FVRMare tar illa upp så säger jag bara: do your worst! :camo:

 

Bortskämda och bortskämda, utrustningen vi får ut är ju inte vad man kan kalla ny xD

Fast den gamla ryggsäcken Lk35 gör fortfarande ett bra jobb.

Men vi har ganska roliga moment. Och precis som du säger så måste man vara godkänd på 22an innan man får skjuta AK4 osv.

Men har du själv erfarenhet utav utbildningen i FVRS?

Link to comment
Share on other sites

Visserligen har mitt engagemang inom Sjövärnskåren (SVK) varit, utan tvekan, det bästa jag gjort i hela mitt liv. Men jag ska ge dig ett ärligt råd: skit i HvU, Försvarsutbildarna och SVK - koncentrera dig på att träna och plugga. Skaffa körkort innan inryck, lär dig engelska och gärna något annat språk riktigt ordentligt. Engagera dig inom olika förtroendeuppdrag, börja jobba extra, simma, lär dig sy, orientera, vandra med packning i skogen och inte minst; skaffa pannben.

 

Mitt engagemang inom frivilligorganisationernas ungdomsverksamhet gav mig ett försprång rent mentalt, just vid inryck då alla var tvungna att ta in nya militära rutiner ("gå, stå och tala rätt") så kunde jag luta mig tillbaka på det jag redan hade lärt mig. Men det jobbigaste kommer väl ute i fält. Har du vanan att vandra i naturen, fysiken och lite granna bakom pannbenet så du fortfarande kan ta in och lära dig när det är som jävligast så kommer du klara dig fint.

 

Lycka till!

/H

Link to comment
Share on other sites

Kloka ord från Halldén. Bra betyg och en god fysik är oändligt mycket bättre meriter än ungdomsverksamhet. Plugga franska, det är ett nyttigt språk att ha i arsenalen för militär verksamhet. Man kan aldrig veta vad nästa missionsområde blir (även om franskspråkiga Afrika är en relativ lågoddsare), men man kan vara säker på att fransmännen i all framtid kommer vägra använda engelska i någon nämnvärd utsträckning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ungdomsledare

Hej jag är en kille på 16 år som funderar på att gå med i antingen hvu eller flygvapnets ungdom :=o

jag undrar vilka är skillnaderna mellan och vilket som ger mest förberedande till GMU?

Sen har jag även en till fråga om vilka matriella skillnader och vad man får för utrustning som hvu eller flygvapens ungdom?

 

 

 

tack på förhand //Robin :baskerKav:

 

 

Hej Robin!

 

Jag tycker du skall gå med, plugga skall du göra det är viktigt, men några helger kan du avvara.

Bor du i södra delen av landet gå in på fvrs.se gå in på ungdomsfliken och välj kurskatalog, anmäl dig till övningen 2011-11-25--26.

 

Enligt uppgifter från MarinB (HRC) kommer genomförd ungdomsversamhet vara en fördel när du sen söker GMU.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen större skillnad, ungefär samma utrustning och sen beror det på avdelning från avdelning i vårt avlånga land. Av vad jag har hör så kommer Försvarsutbildarungdom och Hemvärnsungdom att slå ihop så att FBU ska gå under hemvärnsungdom, dock vet jag inte om det bara är rykten eller om det är sant.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen direkt skillnad mellan olika ungdomsverksamheter, det kan vara större skillnader gentemot olika Hvu avdelningar än vad det är mellan en Fv och Hvu avdelning. Så den enda direka skillnaden är namnen, och då att fv ungdomarna i regel skjuter med Ak5.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har fått för mig så har FV ungdomar mindre verksamhet och vad jag har hört i region mitt sämre utbildning än t.ex Hemvärnsungdomar.

Totalt sett så har vi i FVRF ungefär lika många timmar som HvU då vi har längre övningstillfällen fast dock mer utspridda. Tänk på att vi har våra övningar med HvU och FBU i blekinge.

Men generalisera inte FVRF efter vad du sett/hört om FVR-M, de har inte så gått rykte i resten av FVRF heller, inte i FVR-S iallafall ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Helt ärligt så spelar det ingen som helst roll. Du kommer lära dig allt du behöver lära dig under GMU'n. Engagera dig i ungdomsverksamheten för att du tycker att det är kul, inte för att öka dina chanser att göra GMU.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest DeadGear

Jag har varit med i HVU i ett år nu. Det är nog tamigfan det bästa fritids aktivitet jag har gjort i mitt liv. Något jag har hört är att försvarsutbildarna inte skjuter lika mycket som HVU. Dock vet jag inte om det är sant.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...