griffon Posted September 28, 2011 Report Share Posted September 28, 2011 (edited) AEROSUD Launches AHRLAC 2011 De skriver själva: "Aerosud has always held the view that Unmanned Aerial Vehicles (UAV) will continue to play a key role in aerial reconnaissance and surveillance, but UAV’s are characterised by a number of constraints, including high acquisition cost, control complexity, control link security, limited payload capacity, difficulties associated with operation in Air Traffic‐controlled zones etc. and also requiring a large “logistic footprint” for deployment and control." Det finns inte bara teckningar och snack utan en del hårdvara: Artikel med en bild till Och vad det verkar en vilja att slanta upp vad det kostar att få prototypen i luften. Undrar om det finns nån kund också. Edited September 28, 2011 by griffon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Gullig liten kärra.. Men jag fattar inte riktigt vad det är, är det en "Manned Aerial Vehicle" endast, eller är det ytterligare en i raden av kombinationen "MAV/UAV" som börjar dyka upp lite varstans, där man alltså gör en UAV med cockpit, så att man kan flyga både bemannat och obemannat. De säger ju klart och tydligt i texten att de genom att ha folk ombord slipper problem associerade med en UAV, men de säger också: In AHRLAC we have produced an aircraft that is, unlike most UAVs, both autonomously capable and offers high survivability, with none of the sub-systems costs related to the operation of UAVs. (min markering) Som jag tolkar artiklarna i övrigt handlar det om en strikt bemannad kärra, för att hålla kostnaderna nere. Men den lilla passusen ovan får gärna förklaras lite utförligare. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 In AHRLAC we have produced an aircraft that is, unlike most UAVs, both autonomously capable and offers high survivability, with none of the sub-systems costs related to the operation of UAVs. Som jag tolkar artiklarna i övrigt handlar det om en strikt bemannad kärra, för att hålla kostnaderna nere. Men den lilla passusen ovan får gärna förklaras lite utförligare. Som jag läser det säger de bara att den, till skillnad från en UAV, kan operera autonomt utan en massa dyra system. Med andra ord ersätter piloten systemen i en UAV och står för processorkraften bakom beslutsfattande och agerar navigationssystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.