Jump to content

Recommended Posts

Skalplagget är väll gjort för att att ha över fältjackan, du behöver alltså inte ta en extra stor storlek.

 

Det är den väl inte? Den ska ersätta regnstället då den inte andas lika bra som vanliga M90F och så det är bara att det har blivit ett "mode" bland anställda soldater att bära skalplaggsjackan dagligen. Det är vad jag förstått i alla fall.

 

Ja och du har ju regnjackan över fältjackan?

Link to comment
Share on other sites

Tyckte inte att jag nämnde något om det? Jag svarade bara på ditt påstående om att den ska "ersätta" fältjackan? Som sagt skalplagget andas inte något bra då det är gjort av polyamid material. Den kom till för att ersätta gamla regnställ 90.

Edited by Ljungcrantz
Link to comment
Share on other sites

Tyckte inte att jag nämnde något om det? Jag svarade bara på ditt påstående om att den ska "ersätta" fältjackan? Som sagt skalplagget andas inte något bra då det är gjort av polyamid material. Den kom till för att ersätta gamla regnställ 90.

 

När sa jag att den ersätter fältjackan? Sa bara att man har den ovanpå fältjackan så du behöver inte ta extra storlek för den är ju gjord för att ha så, så man tar bara sin vanliga storlek så ska det passa. Som jag förstått det.

Link to comment
Share on other sites

Innebär införandet av skalplagget att regnstället ska försvinna? Eller måste jag släpa med både och på övningarna. Och hur ska medsläpandet funka ute i fält? Regnstället går ju faktiskt ned i en av de stora fickorna/påsarna på stridsvästen. Gör skaljackan det? Eller måste den ha ryggsäck för att kunna tas med.

 

Om regnstället blir kvar, när ska jag använda skaljackan och när ska jag använda regnstället?

 

Sedan med M90L till också. Blir mycket att fundera på inför uppställningarna. Tänk om jag inte tar med M90L och så ska den vara på vid uppställning, eller om jag inte tar med skaljackan utan regnstället, men min chef vill ha skaljackan på uppställningen. Oj oj oj, blir mycket mer detaljerade kallelser nu.

 

Eller skippar vi lika klädsel vid uppställningarna nu?

Link to comment
Share on other sites

Vid uppställning bär man oftast uniformssystem m/90. 90L är variation på uniform m/90. Med andra ord är frågan om 90L på uppställning dödfödd (om inte dina chefer är dåliga på att lära reglementen).

Link to comment
Share on other sites

Och om variationen inte är tillåten framgår det av stående BatO eller liknande, såsom på den förra bataljonen jag var på där uppställning enligt BatO alltid utfördes i M/90FU med fältmössa m/90.

 

 

(Bananskal in vänster, nytt bananskal ut höger)

Edited by Snowtiger
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig fått uppfattningen att skalplagget skulle hålla för någon vidare väderlek, utan mer som ett mellanting mot blåst och duggregn. Vilket iofs är ganska IG för ett hard shell-plagg, men det är ju en av Försvarsmaktens persedlar vi pratar om...

 

Skalplagget håller alldeles utmärkt mot ösregn. En kollega hadde ett NYTT regnställ på sig en mycket regnig dag i höstas och var blöt under. Jag hadde skalplagg och var snustorr. Detta efter ca 8 timmar i ösregn och blåst.

Link to comment
Share on other sites

Skalplagget må vara hur urkass som helst, regnställets OTEJPADE JÄVLA SÖMMAR diskvalificerar det från all jävla seriöst verksamhet. :dong::rocketl::uzi:ak::bash:

Helvete, av all människor som förstört för den enskilda soldaten måste killen som mekkade ihop regnstället vara den värsta. Hur i HELSEFYR kan man låta bli att tejpa sömmarna?! Inte nog med att galonen får en att svettas som en gris (så att man blir blöt inifrån), nu tvingas man också ha dyngsura armar och bringa. GRAAAAH! :banghead:

 

Så, can I haz Skalplagg plz?

Link to comment
Share on other sites

Min syn är att det ändå råder normal fredsverksamhet än så länge och så länge det finns en begränsad tillförsel så skall de som har störst användning av grejorna i Fredstid få ut prylarna först och kanske i sista hand undertecknad när HV har fått ut grejorna....

 

J.K Nilsson

 

Har någon sagt något annat? Att Hv ska få sakerna först?

 

Mvh

Det var lagomt hårda ord om att HV inte skulle förväntas lösa uppgifter. Det var det jag reagerade på.

 

Det är den väl inte? Den ska ersätta regnstället då den inte andas lika bra som vanliga M90F och så det är bara att det har blivit ett "mode" bland anställda soldater att bära skalplaggsjackan dagligen. Det är vad jag förstått i alla fall.

Skall väll komma ett nytt regnställ också?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Innebär införandet av skalplagget att regnstället ska försvinna? Eller måste jag släpa med både och på övningarna. Och hur ska medsläpandet funka ute i fält? Regnstället går ju faktiskt ned i en av de stora fickorna/påsarna på stridsvästen. Gör skaljackan det? Eller måste den ha ryggsäck för att kunna tas med.

 

Om regnstället blir kvar, när ska jag använda skaljackan och när ska jag använda regnstället?

 

Sedan med M90L till också. Blir mycket att fundera på inför uppställningarna. Tänk om jag inte tar med M90L och så ska den vara på vid uppställning, eller om jag inte tar med skaljackan utan regnstället, men min chef vill ha skaljackan på uppställningen. Oj oj oj, blir mycket mer detaljerade kallelser nu.

 

Eller skippar vi lika klädsel vid uppställningarna nu?

 

Skalplagget är att se som ett komplement till regnstället, det ersätter det alltså inte.

Link to comment
Share on other sites

Skalplagget är väll gjort för att att ha över fältjackan, du behöver alltså inte ta en extra stor storlek.

 

Det är den väl inte? Den ska ersätta regnstället då den inte andas lika bra som vanliga M90F och så det är bara att det har blivit ett "mode" bland anställda soldater att bära skalplaggsjackan dagligen. Det är vad jag förstått i alla fall.

Ja, det är ju bara av estetiska skäl man bär en skaljacka. Det kan ju omöjligen vara av några praktiska anledningar.

Varför har skaljackor slagit så hårt bland aktiva människor runt om i världen?

 

/K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tyckte inte att jag nämnde något om det? Jag svarade bara på ditt påstående om att den ska "ersätta" fältjackan? Som sagt skalplagget andas inte något bra då det är gjort av polyamid material. Den kom till för att ersätta gamla regnställ 90.

 

När sa jag att den ersätter fältjackan? Sa bara att man har den ovanpå fältjackan så du behöver inte ta extra storlek för den är ju gjord för att ha så, så man tar bara sin vanliga storlek så ska det passa. Som jag förstått det.

 

Får be om ursäkt läst lite för snabbt där trodde det stod "Skalplagget är väll gjort för att att ta över fältjackan" Återigen ber jag om ursäkt!

Link to comment
Share on other sites

Tyckte inte att jag nämnde något om det? Jag svarade bara på ditt påstående om att den ska "ersätta" fältjackan? Som sagt skalplagget andas inte något bra då det är gjort av polyamid material. Den kom till för att ersätta gamla regnställ 90.

 

När sa jag att den ersätter fältjackan? Sa bara att man har den ovanpå fältjackan så du behöver inte ta extra storlek för den är ju gjord för att ha så, så man tar bara sin vanliga storlek så ska det passa. Som jag förstått det.

 

Får be om ursäkt läst lite för snabbt där trodde det stod "Skalplagget är väll gjort för att att ta över fältjackan" Återigen ber jag om ursäkt!

 

Oroa er inte för storlek, när jag senast bytte mitt skalplagg (gruppens åttonde trasiga...) fanns de bara i storleken 180/75. När du väl insett att att förrådens främsta uppgift är att beröva dig valfrihet inser du att de inte är demoner utan snarare änglar som befriar dig ^^

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag vet att året precis börjat och det fortfarande är problem med skalplagget samt allt prat om prio och sånt.

 

Men jag undrar ändå om det är något hemvärnsförband hört något konkret ang utdelning utav den omtalade/lovade materielen.

Vet att några fått oket till västen, men hur ser det ut med kompressionsremmarna.

 

Var på förrådet (Ing2) för ett tag sen å då hade dom inte över huvud taget hört nåt om att HV/NSS, framöver skulle få ut något utav den utrustningen HV och FM sagt att vi skall tilldelas. Remmar och jackor och sånt.

Känns som att om inte ens förrådsperdonalen har blivit förvarnade att inom (förhoppningsvis) en snar framtid skall ut mer materiel till oss, så kommer det att ta väldigt lång tid.

Gud så förvånad man blir :P

 

Jag klarar mig med det jag har. Men det är tanken/känslan av att veta att med små medel kunna höja sitt stridsvärde om det är lite varm/kallt eller lite småblåsigt blandat med lite regn.

 

// 5020 weiström

Link to comment
Share on other sites

*Snipp*

Vet att några fått oket till västen, men hur ser det ut med kompressionsremmarna.

*Snipp*

// 5020 weiström

 

M7390-307208-3 SPÄNNBAND (Kopressionsremmarna) och M7390-307218-2 STRIDSVÄST 2000 OK levereras i samma påse, så får du den ena så får du den andra...

Link to comment
Share on other sites

Känns som att om inte ens förrådsperdonalen har blivit förvarnade att inom (förhoppningsvis) en snar framtid skall ut mer materiel till oss, så kommer det att ta väldigt lång tid.

Enskild förrådspersonal har ofta inte den minsta aning (eller kontroll) över vad som kommer att levereras till förrådet. Det är FMLOG centralt tillsammans med G4 på det förband som ditt hemvärnsförband tillhör som efter klartecken från högre ort kan beställa mtrl till förrådet och skicka ut order om utdelning av mtrl. På vissa förband är G4 väldigt på framkant och beställer omedelbart som de får klartecken (och inte sällan innan vilket ibland medför att de får ut och fördelar mtrl som egentligen är avsett till annan enhet). På andra håll är det nästan vapenhot som krävs för en arbetsinsats värd namnet.

 

Så om ni nu märker att andra förband får dessa prylar, ta kontakt med er närmsta chef/kvm som tar kontakt med utbildningsgruppen som då bör ta kontakt med G4 som kontrollerar med FMLOG om när/hur de kan beställa/leverera prylarna till ert närmaste förråd för utdelning.

 

I vissa fall är utbildningsgrupper nedringda av enskilda soldater som vill fråga om personlig mtrl. Gå ordervägen så att dina chefer vet vad som sker (tycker i alla fall jag).

 

Det kanske inte är exakt så här som det ska gå till, men det är så här det har funkat tidigare (för personlig mtrl) för egen del.

 

/D

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

*Snipp*

Vet att några fått oket till västen, men hur ser det ut med kompressionsremmarna.

*Snipp*

// 5020 weiström

 

M7390-307208-3 SPäNNBAND (Kopressionsremmarna) och M7390-307218-2 STRIDSVäST 2000 OK levereras i samma påse, så får du den ena så får du den andra...

 

Det är uppfattat :)

 

 

Japp, och Gotlandsgruppen fick ut påsen i Oktober. Dags att ni kollar upp varför ni inte får ut dem.

 

Vi har kompstämma till helgen, och jag har skickat in frågorna så dom skall tas upp. Får se vad som sägs.

 

 

Delar av LGG har fått ut uppgraderingskit och rem06/08/10. Oklart hur fördelningen ser ut på 4-dagars, insats har i vilket fall dem på listorna.

 

Varken 4 eller 8 dagars verkar ha dom på sina listor häromkring :( vad jag vet iaf.

 

 

Känns som att om inte ens förrådsperdonalen har blivit förvarnade att inom (förhoppningsvis) en snar framtid skall ut mer materiel till oss, så kommer det att ta väldigt lång tid.

Enskild förrådspersonal har ofta inte den minsta aning (eller kontroll) över vad som kommer att levereras till förrådet. Det är FMLOG centralt tillsammans med G4 på det förband som ditt hemvärnsförband tillhör som efter klartecken från högre ort kan beställa mtrl till förrådet och skicka ut order om utdelning av mtrl. På vissa förband är G4 väldigt på framkant och beställer omedelbart som de får klartecken (och inte sällan innan vilket ibland medför att de får ut och fördelar mtrl som egentligen är avsett till annan enhet). På andra håll är det nästan vapenhot som krävs för en arbetsinsats värd namnet.

 

Så om ni nu märker att andra förband får dessa prylar, ta kontakt med er närmsta chef/kvm som tar kontakt med utbildningsgruppen som då bör ta kontakt med G4 som kontrollerar med FMLOG om när/hur de kan beställa/leverera prylarna till ert närmaste förråd för utdelning.

 

I vissa fall är utbildningsgrupper nedringda av enskilda soldater som vill fråga om personlig mtrl. Gå ordervägen så att dina chefer vet vad som sker (tycker i alla fall jag).

 

Det kanske inte är exakt så här som det ska gå till, men det är så här det har funkat tidigare (för personlig mtrl) för egen del.

 

/D

 

Ok fel av mig! (självbestraffning utförd)

Det var inte allmän personal utan en utav dom ansvariga på detta förrådet jag pratade med, och han brukar ha kolla på sina saker.

Och som jag skrev lite högre upp i detta inlägg så har vi kompstämma snart, och då kommer frågorna lyftas.

 

Undrar bara varför det är så olika mellan olika HV/NSS förband ang tilldelning av materiel. För i mina ögon så är det inget förband inom dessa två som är mer prioriterade än andra då alla i grunden övar lika mycke och har samma uppgifter.

 

Annat ser jag ju inom "vanliga" FM" där man kanske vill prioritera jägar-förbanden framför andra förband.

 

Men vad vet jag! Jag är ju bara vanlig soldat :P

 

// 5020 weiström

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att året precis börjat och det fortfarande är problem med skalplagget samt allt prat om prio och sånt.

 

Men jag undrar ändå om det är något hemvärnsförband hört något konkret ang utdelning utav den omtalade/lovade materielen.

 

*snipp*

 

Precis hemkommen från årets kompanistämma med lite svar på mina frågor.

 

• Skalplagg 08- det är klart denna skall ut till HV/NSS.

Men det är fortfarande anställd personal som prioriteras efter problemet med dragkedjan är löst. Därav finns det ingen fastslagen tid det kommer ut till oss.

 

• Jacka 90 lätt- det är inte klubbat att HV/NSS skall få ut denna, men man tittar på det.

Tack vare detta hade reporten som skrev artikeln i "Tidningen Hemvärnet" dragit egna slutsatser om att det var bestämt om tilldelning. Men som sagt! Man tittar på det.

 

Källa: våran KVM, som varit i kontakt med den person på våran utbgrp som har hand om just utrustningsfrågan inom HV/NSS och även den aktuella reporten för att kontrollera vart hon/han fått infon ifrån.

Reporten i fråga fick sig en liten utskällning av KVM pga att hon skrivit något som inte är sant....än!

 

 

Lite halvt OT, men jag har ställt frågorna här så därför kommer svaren här.

 

• Kompleteringskitet till SV2000- eftersom en del redan fått ut den så är det klart att detta skall ut till HV/NSS.

Vi skall troligtvis(läs: förhoppningsvis) få ut den under våran KFÖ som är i höst.

 

• Vapenrem 10- det är klart att denna skall ut till HV/NSS.

Vi skulle igentligen fått ut förra året som mod 06, men man trodde inte att remmen som skulle klara av en Ak4 då den bara klarade av en dragvikt på lite över 2 ton. Så jävla tung är väl inte bössan :P

Men iaf! Planerna var att den skulle delas ut, nu till våran SÖF v12. Men då kom dom på att alla måste ju få utb på den, så det funkade inte.

Så även denna skall vi troligtvis(läs åter igen: förhoppningsvis) få ut till våran KFÖ i höst.

 

Detta gäller vårat kompani. Så kolla med eran KVM om ni har samma frågor.

 

Källa: även här våran KVM som sagt innan varit i kontakt med personen som har hand om utrustningsfrågan på våran utbgrp.

 

Slut OT.

Edited by 5020 Weiström
Link to comment
Share on other sites

Utbildning på nya vapenremmen?

Omg.

Fick ni utbildning på magasinsfickorna också? Ibland undrar man över den här firman.

 

Jepp!

 

Jag tror själv att det är kardborreremmen som ska sitta runt kolven som är det kniviga :P

 

Efter ha fått utbildning i hur man pissar i en p-grop ute i fält så slutade jag undra över vad man inte får utb i inom denna firma. Är inte särskilt förvånad :)

Link to comment
Share on other sites

Källa: våran KVM, som varit i kontakt med den person på våran utbgrp som har hand om just utrustningsfrågan inom HV/NSS och även den aktuella reporten för att kontrollera vart hon/han fått infon ifrån.

Reporten i fråga fick sig en liten utskällning av KVM pga att hon skrivit något som inte är sant....än!

 

Nu är ju frågan vad som är mest tillförlitligt; Någon som sitter på en utbildningsgrupp - eller någon som de facto sitter tillsammans med PROD RHV på HKV...

 

Säger inte att det är fel. Men rykten som sprids inom HV-organisationen - inklusive utbildningsgrupperna är iaf inget jag skulle sätta mina pengar på.

Link to comment
Share on other sites

Utbildning på nya vapenremmen?

Omg.

Fick ni utbildning på magasinsfickorna också? Ibland undrar man över den här firman.

 

Hm jag utbildar folk i hur man skall använda magasinsfickorna vid varje tillfälle då jag är skjutinstruktör. Folk är för dåliga på att sätta dessa på rätt ställen så de kan nå sina magasin snabbt och lätt, :Malaj:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utbildning på nya vapenremmen?

Omg.

Fick ni utbildning på magasinsfickorna också? Ibland undrar man över den här firman.

 

Hm jag utbildar folk i hur man skall använda magasinsfickorna vid varje tillfälle då jag är skjutinstruktör. Folk är för dåliga på att sätta dessa på rätt ställen så de kan nå sina magasin snabbt och lätt, :Malaj:

 

Det skulle inte jag kalla att utbilda, det ser jag mer som tips och trix. För inte behövde man någon utbildning innan man fick använda SVS2K?

Edited by Fk Lundquist
Link to comment
Share on other sites

Utbildning på nya vapenremmen?

Omg.

Fick ni utbildning på magasinsfickorna också? Ibland undrar man över den här firman.

 

Hm jag utbildar folk i hur man skall använda magasinsfickorna vid varje tillfälle då jag är skjutinstruktör. Folk är för dåliga på att sätta dessa på rätt ställen så de kan nå sina magasin snabbt och lätt, :Malaj:

Det skulle inte jag kalla att utbilda, det ser jag mer som tips och trix. För inte behövde man någon utbildning innan man fick använda SVS2K?

Många ansåg sig inte behöva utbildning är väl mer med sanningen överensstämmande...

Jag har sett både det ena och det andra i varianter kring SVSK2 som hade undvikits med en kortare utbildning. Magfickorna går att fästa nästan i axelhöjd men det är obra, likaså att ha flerbruksficka stor framtill "för att lätt komma åt prylar" som handskar, kåpor, glasögon och godis.

Utbildning behöver inte nödvändigtvis innebära långa lektioner, prov och skriftlig examen, det kan lika gärna vara en muntlig genomgång av en detalj.

Link to comment
Share on other sites

Mest av allt är det bra att säga till folk remmen smälter om den kommer i kontakt med varm pipa (no melt/no dip, jomen). Hade vi fått den kunskapen senast jag jobbade B-styrka hade FM varit åtminstone en rem rikare...

Link to comment
Share on other sites

Visst kan folk behöva en instruktion för hur prylarna bäst nyttjas och monteras, men kallar man det utbildning så tänker iaf jag på tid i lektionssal med teori, praktik och någon form av kursplan, mål och syfte. Det känns lite överdrivet för en vapenrem. Kompressionskitet kom med en bra instruktion när jag hämtade ut det och det var inga problem att plocka ihop. Remmen kan ju knappast vara mycket mer avancerad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...